Dan: "Pred tromi mesiacmi som mal dopravnú nehodu pri odbočovaní doľava. Asi 60 metrov pred miestom, kde som chcel odbočiť doľava, som dal svetelné znamenie o zmene smeru jazdy. Začal som plynule spomaľovať. Keď som mal odbočiť, dal som prednosť oprotiidúcemu autu. Pozrel som do spätného zrkadla.
Nevidel som žiadne auto, začal som odbočovať. Odbočoval som na most, kam sa nedá odbočiť rýchlo. V tom veľký náraz. Odhodilo ma to do pravej strany.
Keď som vyšiel z auta aj s manželkou, na pravej strane bolo prevrátené BMW X5, ktoré vypálilo z kolóny. Bolo štvrté v kolóne za nami a rozhodlo sa nás obehnúť. Polícia samozrejme hodila vinu na nás, že sme ho mali vidieť v spätnom zrkadle.
Akú šancu mám, keby som sa chcel odvolať, keďže sa necítim vinný a dodržal som všetky pravidlá cestnej premávky? Polícia tvrdí, že vodičovi BMW nemôžu nič dokázať. Ani rýchlosť nad 90 km/h.
Auto, ako je BMW, sa len tak neprevráti, keď do dačoho narazí v primeranej rýchlosti. Máme aj svedkov, ktorí potvrdili bezohľadnú jazdu BMW. Polícia neprihliadla ani na to, že auto má veľké zrýchlenie a do dvoch sekúnd, ako na to dupol, bol v nás.
Niežeby som sa zbavoval zodpovednosti, ale narazil do mňa 'majster sveta', akých je na našich cestách stále viac a narobil mi škodu aj starosti, keďže manželka je zdravotne ťažko postihnutá a auto potrebujem."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Neskôr sme sa dozvedeli, že udalosť sa nestala v križovatke. V opačnom prípade by šlo o priťažujúcu okolnosť pre vodiča BMW, keďže v križovatke sa predchádzať nesmie.
Bez ohľadu na emócie a subjektívny pocit spravodlivosti, nie je vylúčené, že predpisy porušil aj čitateľ. V predpisoch sa píše: "Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť."
Zdá sa, že Dan ohrozil vodiča idúceho za ním a nebol dostatočne opatrný. Mohol ale havárii zabrániť? Tvrdí, že má svedkov, ktorí ho podporia. Ak by ich nemal, pravdepodobne by mu prisúdili minimálne spoluvinu za spôsobenie dopravnej nehody.
To, že v čase nárazu išlo BMW rýchlo, nič nehovorí o okolnostiach. A ani to, že sa BMW prevrátilo. Tak, ako to môže znamenať chybu vodiča BMW, rovnako to môže byť následkom správania sa Dana. Svedkovia ale môžu poskytnúť udalostiam, ktoré sa stali, vysvetlenie.
Vodič BMW jazdil nebezpečne
Pri odbočovaní vľavo môžete byť akokoľvek opatrní. Ak sa ale k vám takmer v okamihu prirúti auto, ktorého vodič ignoruje zásady bezpečnej jazdy, nič vám nepomôže. S takým by ste sa nezrazili iba vtedy, ak by ste neodbočovali.
Nech sa stala udalosť akokoľvek, aj vodič BMW porušil dopravné pravidlá: "Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla," uvádza zákon o cestnej premávke.
Ignoroval tiež predpisy o predchádzaní: "Vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil iného účastníka cestnej premávky." V situácii, kedy sa vytvorí kolóna áut, ktorá sa pohybuje pomaly alebo stojí, je nezodpovedné a nebezpečné kolónu predchádzať.
V prípade, že svedkovia Danovi potvrdia jeho verziu udalosti, za vinníka nehody by mali určiť iba vodiča BMW.
Spôsob, akým sa vodič BMW vyrútil spoza kolóny, sa zvyčajne končí nehodou. Vodič, ktorý už odbočuje, totiž nemá šancu efektívne zareagovať na zrýchlenie silných áut pri krátkej vzdialenosti.
Akoby sa nebezpeční vodiči pozerali pri predchádzaní len za seba a to, čo sa deje pred nimi, nevideli.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk