V bezpečí uzatvorenej cesty na trati pretekov automobilov do vrchu sme vyskúšali nový Ford Focus ST. Napriek rodinnému zameraniu ukázala novinka talent pre zábavnú a presnú jazdu. Takúto radosť z jazdy sme pred prvým zoznámením nečakali.
JANKOV VŔŠOK. Ford urobil dve veci dobre. Prvou je samotný Focus ST a druhou spôsob prezentácie. Stará cesta z Uhrovca na Jankov vŕšok má šmykľavý asfalt, zvláštnu geometriu prechodnicových oblúkov v zákrutách a meniaci sa charakter.
Nie nadarmo sem chodia pretekárske tímy testovať autá a zároveň sa tu každoročne konajú významné automobilové preteky. Ford za pomoci Koiš Racing oficiálne uzatvoril cestu, aby sme mohli auto vyskúšať v razantnejšom tempe, užiť si jazdu, ale aby sme samozrejme nikoho neohrozili.
Ford Focus ST prvé dojmy
Zbytočne masívny dizajn
Neprehľadný prístrojový panel
Perfektný zvuk v kabíne
Zábavné jazdné vlastnosti
Prepracovaný podvozok
Pekné laky karosérie
Výborné riadenie v ostrých zákrutách
Na rozdiel od okruhov tu sa viac šetrili pneumatiky a vynikli danosti auta. Navyše domáci pretekár a absolútny Majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu, Martin Koiš, ukázal ako tadiaľ jazdiť a tiež to, čo dokáže nový Focus ST. Napríklad podvozok vie celkom slušne odfiltrovať kmity karosérie pri obsadení štvoricou dospelých.
Navonok neprovokujeFord od premiéry modelov ST vo verzii hatchback aj kombi šíril okolo seba alibistické reči o príliš rodinnom zameraní, aby sa vyhol spojeniu a konfrontácie s poslaním doterajších modelov RS. Samotné úpravy na aute v podobe kratšej prevodovky, trojstupňového ESP, riadenia s variabilným prevodom a väčších bŕzd naznačovali, že ST bude viac ako bežný rýchly kompakt.
Najvýraznejším detailom zmeneného interiéru sú sedadlá s dobrou kombináciou kože a látky. Futuristická prístrojová doska nám nevonia. Aj budíky by to chcelo krajšie. FOTO - TIBOR SZABOSI.
Oproti bežnému Focusu má ST dvojlitrový motor EcoBoost s výkonom 184 kW (250 koní), športové sedadlá Recaro, 18 palcové disky kolies v Y dizajne, masívnejšie nárazníky, koncovky výfuku v strede, zadné krídlo, upravený podvozok so športovým pružením a elektronicky riadenú trakciu predných kolies.
Z ponuky dvoch lakov karosérie zaujme viac žltý lak Tangerine Scream a rozdiel oproti iným modelom vidieť aj na vrchu prístrojového panelu, kde pribudla trojica ukazovateľov. Napriek všetkým popísaným zmenám Focus ST navonok neprovokuje a tvári sa, akoby ho ani Golf GTI neprovokoval. Realita za volantom je úplne iná.
Nahadzuje zadok do zákrutyNamiesto dlhého komplikovaného opisu jazdných zážitkov by stačilo chladne poznamenať: "Focus ST funguje". To je prvé, čo nám napadlo po jazde. Pre milovníkov rýchlej jazdy to znamená veľa. Okrem toho, že pri bežnom jazdení ST nijako užívateľa neobmedzuje a nevytriasa na takejto trati, robí, čo šofér chce.
Jazde na zradnom šmykľavom asfalte ťažko niečo vytknúť, lebo Focus až nečakane dobre zatáča a jemným natočením zadnej časti smeruje auto dnu do zákruty. Ford posunul značku ST o stupeň vyššie. FOTO - TIBOR SZABOSI.
To, že sa na výjazdoch z ostrých zákrut prejavila absencia klasického mechanického samosvoru je len dobrá vizitka, lebo Focus ST sa dotiahol až do takého levelu jazdy, v ktorom by sa to hodilo. On ostáva presne pred bránou, kde začínajú ostré hot hatch ako Megane R.S..
Avšak oproti nim má jednu drobnú výhodu. Zadok sa ľahšie a pre menej skúseného šoféra čitateľnejšie "nahadzuje" do zákruty, pomáha predku zatočiť a robí šoférovi radosť aj pri nižších rýchlostiach, než to robia surovci v triede.
Focus ST v päťdverovej karosérii váži ešte prijateľných 1362 kilogramov. Zvonku vyzerá ťažší ako je v skutočnosti. Aj ľahšie jazdí, než by kto čakal. FOTO - TIBOR SZABOSI
Navyše Ford pripojil k jazde aj veľmi dravý a príjemný zvuk vo vysokých otáčkach. Jazda je tak zábavná a brzdy ostré, že zabudnete vnímať motor. Iba ho počujete, ale nebudete sa zaoberať tým, či je silný alebo nie. Akurát podľa papierov vieme, že dosahuje krútiaci moment 360 Nm a krátkodobo vie zo seba dať ešte trochu viac. Päťdverová verzia ST začína s cenou od 27 400 eur a to je za auto, ktoré v zákrutách naozaj funguje, dobrá cena.
Ford Focus ST - technické riešenia Predná náprava - vzpery Macpherson s izolovanou nápravnicou, elektrický posilňovač riadenia s variabilným prevodovým pomerom. Tlmiče, pružiny, priečne stabilizátory a dorazy pružín prispôsobené špecifikáciám ST
Zadná náprava - typu Control Blade odvodená z modelu Focus RS. Tlmiče, pružiny, priečne stabilizátory a dorazy pružín prispôsobené špecifikáciám ST
Motor - benzínový štvorvalec s hliníkovým blokom Glass Core a zaliatymi vložkami valcov, rozvod DOHC TiVCT s mechanickým vymedzením vôle ventilov, liatinový kľukový hriadeľ, turbodúchadlo Borg Warner, náplň 5,4 litra oleja
Prevodovka - šesťstupňová MMT6 so stálym prevodom 2.95, 1. stupeň - 3.23, 2. stupeň -1.95 , 3. stupeň - 1.32, 4. stupeň -1.029, 5. stupeň -1,129, 6. stupeň-0.94
Ford Focus ST - základné parametreCena modelu Focus ST od (eur)
27400
Motor
2,0 EcoBoost
Objem (cm3)
1999
Výkon (kW(k))
184 (250)
Pri otáčkach (ot./min.)
5500
Krútiaci moment (Nm)
360
Pri otáčkach (ot./min.)
2000-4500
Priemerná spotreba (l/100km)
7,2
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
6,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
248
Prevodovka
manuálna
Počet stupňov
6
Pneumatiky
Goodyear Eagle
Rozmer a index pneumatík
235/40 R18
Brzdy vpredu/priemer (mm)
kotúčové / 320
Brzdy vzadu/priemer (mm)
kotúčové /271
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1362
Rezervné koleso
bez alebo 135/80 R16, 205/55R16
Dĺžka (mm)
4362
Rázvor náprav (mm)
2648
Šírka (mm)
1823
Výška (mm)
1484
Základný objem kufra (l)
363