Autá, ktoré rovnako zrýchľujú, sa nepredbiehajú

Auto, ktoré ide rovnako rýchlo, ako vozidlo vedľa neho, podľa predpisov nepredbieha. Platí to aj pre prípad, keď obe autá budú rovnako zrýchľovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Vozidlá idúce za sebou na horskej komunikácii dobehnú kamión, čím znížia svoju rýchlosť z 90 km/h na 50 km/h. Pri príležitosti ho predísť, ho predídu obe vozidlá a začnú automaticky zrýchľovať na maximálnu povolenú rýchlosť. Autá majú zrovnateľný výkon a zrýchlenie.

Druhé z vozidiel sa však stále snaží prvé vozidlo predbehnúť, aj keď je zreteľné, že je to z technického hľadiska nemožné. Tak dôjde ku kolíznej situácii.

Je zrýchľovanie prvého vozidla chápané ako bránenie predchádzaniu? Z môjho pohľadu je totiž logické, že sa auto snaží opäť nadobudnúť stratenú rýchlosť.

Kto porušuje predpisy? Vodič prvého vozidla tým, že plynule zrýchľuje na maximálnu povolenú rýchlosť alebo vodič druhého vozidla, ktorý sa pokúša predísť prvé vozidlo ihneď potom, ako predbehol kamión?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najvyššia povolená rýchlosť nie je povinná

Bezpečnosť premávky má najvyššiu prioritu pri riešení akejkoľvek situácie. Vo väčšine situácií stačí, ak sa vodiči budú správať podľa dopravných pravidiel a havárii sa vyhnú.

Z pohľadu prvého vozidla, ktoré predbehlo kamión, je nevyhnutné si uvedomiť, že potreba nadobudnúť "stratenú" rýchlosť je len subjektívna, ak nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy (napríklad sanitka, policajné alebo hasičské auto).

Ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, ktorú má každý vodič. Nie je to povinnosť, prípadne zdravie ohrozujúca nevyhnutnosť.

Zákon hovorí: "Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."

Druhé vozidlo nepredbiehalo

Predpisy sú jednoznačné v tom, ako sa má správať predbiehaný vo vzťahu k predbiehajúcemu. Aby manéver bol bezpečný, predbiehaný nesmie brániť vozidlu, ktoré ho chce predbehnúť.

O predbiehaní sa však nedá hovoriť v prípade, ak ten, kto chce predbiehať, nejde rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Preto nie je povinnosťou prvého vozidla z Michalovho prípadu prestať zrýchľovať.

Vodič druhého vozidla musí vedieť odhadnúť z vývoja rozdielu vzdialeností medzi ním a vozidlom pred ním, či ide rýchlejšie alebo nie. Bez toho by predbiehať nemal. A ani vtedy, ak nejde rýchlejšie ako vozidlo, ktoré chce predísť.

Ak by sa stala nehoda, prvý vodič by s ňou nič nemal

V prípade, ktorý načrtol Michal, jazdí vodič druhého auta pod predbiehaní kamiónu bezdôvodne v protismere. "Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za to by šoférovi mohli zakázať viesť motorové vozidlá až na dva roky.

A ak by sa stala nehoda, pri ktorej by sa zrazilo druhé auto napríklad s vozidlom s protismeru, vodič prvého vozidla by s haváriou nemal nič spoločné. Vina by mala jednoznačne padnúť na vodiča druhého auta.

Iná situácia by nastala, ak by druhé auto dokázalo ísť rýchlejšie ako prvé. Ak by predbiehalo vozidlo pred ním, vodič prvého vozidla musí prestať zrýchľovať do času, kým ho auto zozadu nepredbehne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 922
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 048
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 984
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 733
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 527
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 195
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 112
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 469

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

PLUS

Je suis Čajka. Ukradli symbol bratislavskej kaviarne

Detektívny príbeh o absurdných pohnútkach.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.