Autá, ktoré rovnako zrýchľujú, sa nepredbiehajú

Auto, ktoré ide rovnako rýchlo, ako vozidlo vedľa neho, podľa predpisov nepredbieha. Platí to aj pre prípad, keď obe autá budú rovnako zrýchľovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Vozidlá idúce za sebou na horskej komunikácii dobehnú kamión, čím znížia svoju rýchlosť z 90 km/h na 50 km/h. Pri príležitosti ho predísť, ho predídu obe vozidlá a začnú automaticky zrýchľovať na maximálnu povolenú rýchlosť. Autá majú zrovnateľný výkon a zrýchlenie.

Druhé z vozidiel sa však stále snaží prvé vozidlo predbehnúť, aj keď je zreteľné, že je to z technického hľadiska nemožné. Tak dôjde ku kolíznej situácii.

Je zrýchľovanie prvého vozidla chápané ako bránenie predchádzaniu? Z môjho pohľadu je totiž logické, že sa auto snaží opäť nadobudnúť stratenú rýchlosť.

Kto porušuje predpisy? Vodič prvého vozidla tým, že plynule zrýchľuje na maximálnu povolenú rýchlosť alebo vodič druhého vozidla, ktorý sa pokúša predísť prvé vozidlo ihneď potom, ako predbehol kamión?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najvyššia povolená rýchlosť nie je povinná

Bezpečnosť premávky má najvyššiu prioritu pri riešení akejkoľvek situácie. Vo väčšine situácií stačí, ak sa vodiči budú správať podľa dopravných pravidiel a havárii sa vyhnú.

Z pohľadu prvého vozidla, ktoré predbehlo kamión, je nevyhnutné si uvedomiť, že potreba nadobudnúť "stratenú" rýchlosť je len subjektívna, ak nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy (napríklad sanitka, policajné alebo hasičské auto).

Ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, ktorú má každý vodič. Nie je to povinnosť, prípadne zdravie ohrozujúca nevyhnutnosť.

Zákon hovorí: "Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."

Druhé vozidlo nepredbiehalo

Predpisy sú jednoznačné v tom, ako sa má správať predbiehaný vo vzťahu k predbiehajúcemu. Aby manéver bol bezpečný, predbiehaný nesmie brániť vozidlu, ktoré ho chce predbehnúť.

O predbiehaní sa však nedá hovoriť v prípade, ak ten, kto chce predbiehať, nejde rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Preto nie je povinnosťou prvého vozidla z Michalovho prípadu prestať zrýchľovať.

Vodič druhého vozidla musí vedieť odhadnúť z vývoja rozdielu vzdialeností medzi ním a vozidlom pred ním, či ide rýchlejšie alebo nie. Bez toho by predbiehať nemal. A ani vtedy, ak nejde rýchlejšie ako vozidlo, ktoré chce predísť.

Ak by sa stala nehoda, prvý vodič by s ňou nič nemal

V prípade, ktorý načrtol Michal, jazdí vodič druhého auta pod predbiehaní kamiónu bezdôvodne v protismere. "Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za to by šoférovi mohli zakázať viesť motorové vozidlá až na dva roky.

A ak by sa stala nehoda, pri ktorej by sa zrazilo druhé auto napríklad s vozidlom s protismeru, vodič prvého vozidla by s haváriou nemal nič spoločné. Vina by mala jednoznačne padnúť na vodiča druhého auta.

Iná situácia by nastala, ak by druhé auto dokázalo ísť rýchlejšie ako prvé. Ak by predbiehalo vozidlo pred ním, vodič prvého vozidla musí prestať zrýchľovať do času, kým ho auto zozadu nepredbehne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 21 052
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 874
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 828
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 190
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 631
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 236
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 314
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 392
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 276
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 112