SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Autá, ktoré rovnako zrýchľujú, sa nepredbiehajú

Auto, ktoré ide rovnako rýchlo, ako vozidlo vedľa neho, podľa predpisov nepredbieha. Platí to aj pre prípad, keď obe autá budú rovnako zrýchľovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Vozidlá idúce za sebou na horskej komunikácii dobehnú kamión, čím znížia svoju rýchlosť z 90 km/h na 50 km/h. Pri príležitosti ho predísť, ho predídu obe vozidlá a začnú automaticky zrýchľovať na maximálnu povolenú rýchlosť. Autá majú zrovnateľný výkon a zrýchlenie.

Druhé z vozidiel sa však stále snaží prvé vozidlo predbehnúť, aj keď je zreteľné, že je to z technického hľadiska nemožné. Tak dôjde ku kolíznej situácii.

Je zrýchľovanie prvého vozidla chápané ako bránenie predchádzaniu? Z môjho pohľadu je totiž logické, že sa auto snaží opäť nadobudnúť stratenú rýchlosť.

Kto porušuje predpisy? Vodič prvého vozidla tým, že plynule zrýchľuje na maximálnu povolenú rýchlosť alebo vodič druhého vozidla, ktorý sa pokúša predísť prvé vozidlo ihneď potom, ako predbehol kamión?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najvyššia povolená rýchlosť nie je povinná

Bezpečnosť premávky má najvyššiu prioritu pri riešení akejkoľvek situácie. Vo väčšine situácií stačí, ak sa vodiči budú správať podľa dopravných pravidiel a havárii sa vyhnú.

Z pohľadu prvého vozidla, ktoré predbehlo kamión, je nevyhnutné si uvedomiť, že potreba nadobudnúť "stratenú" rýchlosť je len subjektívna, ak nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy (napríklad sanitka, policajné alebo hasičské auto).

Ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, ktorú má každý vodič. Nie je to povinnosť, prípadne zdravie ohrozujúca nevyhnutnosť.

Zákon hovorí: "Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."

Druhé vozidlo nepredbiehalo

Predpisy sú jednoznačné v tom, ako sa má správať predbiehaný vo vzťahu k predbiehajúcemu. Aby manéver bol bezpečný, predbiehaný nesmie brániť vozidlu, ktoré ho chce predbehnúť.

O predbiehaní sa však nedá hovoriť v prípade, ak ten, kto chce predbiehať, nejde rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Preto nie je povinnosťou prvého vozidla z Michalovho prípadu prestať zrýchľovať.

Vodič druhého vozidla musí vedieť odhadnúť z vývoja rozdielu vzdialeností medzi ním a vozidlom pred ním, či ide rýchlejšie alebo nie. Bez toho by predbiehať nemal. A ani vtedy, ak nejde rýchlejšie ako vozidlo, ktoré chce predísť.

Ak by sa stala nehoda, prvý vodič by s ňou nič nemal

V prípade, ktorý načrtol Michal, jazdí vodič druhého auta pod predbiehaní kamiónu bezdôvodne v protismere. "Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za to by šoférovi mohli zakázať viesť motorové vozidlá až na dva roky.

A ak by sa stala nehoda, pri ktorej by sa zrazilo druhé auto napríklad s vozidlom s protismeru, vodič prvého vozidla by s haváriou nemal nič spoločné. Vina by mala jednoznačne padnúť na vodiča druhého auta.

Iná situácia by nastala, ak by druhé auto dokázalo ísť rýchlejšie ako prvé. Ak by predbiehalo vozidlo pred ním, vodič prvého vozidla musí prestať zrýchľovať do času, kým ho auto zozadu nepredbehne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 351
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 489
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 261
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 727
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 400
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 395
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 622
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 260
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L