SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Autá, ktoré rovnako zrýchľujú, sa nepredbiehajú

Auto, ktoré ide rovnako rýchlo, ako vozidlo vedľa neho, podľa predpisov nepredbieha. Platí to aj pre prípad, keď obe autá budú rovnako zrýchľovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Vozidlá idúce za sebou na horskej komunikácii dobehnú kamión, čím znížia svoju rýchlosť z 90 km/h na 50 km/h. Pri príležitosti ho predísť, ho predídu obe vozidlá a začnú automaticky zrýchľovať na maximálnu povolenú rýchlosť. Autá majú zrovnateľný výkon a zrýchlenie.

Druhé z vozidiel sa však stále snaží prvé vozidlo predbehnúť, aj keď je zreteľné, že je to z technického hľadiska nemožné. Tak dôjde ku kolíznej situácii.

Je zrýchľovanie prvého vozidla chápané ako bránenie predchádzaniu? Z môjho pohľadu je totiž logické, že sa auto snaží opäť nadobudnúť stratenú rýchlosť.

Kto porušuje predpisy? Vodič prvého vozidla tým, že plynule zrýchľuje na maximálnu povolenú rýchlosť alebo vodič druhého vozidla, ktorý sa pokúša predísť prvé vozidlo ihneď potom, ako predbehol kamión?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najvyššia povolená rýchlosť nie je povinná

Bezpečnosť premávky má najvyššiu prioritu pri riešení akejkoľvek situácie. Vo väčšine situácií stačí, ak sa vodiči budú správať podľa dopravných pravidiel a havárii sa vyhnú.

Z pohľadu prvého vozidla, ktoré predbehlo kamión, je nevyhnutné si uvedomiť, že potreba nadobudnúť "stratenú" rýchlosť je len subjektívna, ak nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy (napríklad sanitka, policajné alebo hasičské auto).

Ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, ktorú má každý vodič. Nie je to povinnosť, prípadne zdravie ohrozujúca nevyhnutnosť.

Zákon hovorí: "Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."

Druhé vozidlo nepredbiehalo

Predpisy sú jednoznačné v tom, ako sa má správať predbiehaný vo vzťahu k predbiehajúcemu. Aby manéver bol bezpečný, predbiehaný nesmie brániť vozidlu, ktoré ho chce predbehnúť.

O predbiehaní sa však nedá hovoriť v prípade, ak ten, kto chce predbiehať, nejde rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Preto nie je povinnosťou prvého vozidla z Michalovho prípadu prestať zrýchľovať.

Vodič druhého vozidla musí vedieť odhadnúť z vývoja rozdielu vzdialeností medzi ním a vozidlom pred ním, či ide rýchlejšie alebo nie. Bez toho by predbiehať nemal. A ani vtedy, ak nejde rýchlejšie ako vozidlo, ktoré chce predísť.

Ak by sa stala nehoda, prvý vodič by s ňou nič nemal

V prípade, ktorý načrtol Michal, jazdí vodič druhého auta pod predbiehaní kamiónu bezdôvodne v protismere. "Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za to by šoférovi mohli zakázať viesť motorové vozidlá až na dva roky.

A ak by sa stala nehoda, pri ktorej by sa zrazilo druhé auto napríklad s vozidlom s protismeru, vodič prvého vozidla by s haváriou nemal nič spoločné. Vina by mala jednoznačne padnúť na vodiča druhého auta.

Iná situácia by nastala, ak by druhé auto dokázalo ísť rýchlejšie ako prvé. Ak by predbiehalo vozidlo pred ním, vodič prvého vozidla musí prestať zrýchľovať do času, kým ho auto zozadu nepredbehne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  8. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  9. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Reverzné inžinierstvo na FVT
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  9. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 874
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 466
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 573
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 12 880
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 048
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 268
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 792
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 753
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 6 385
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 782
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v dennom stacionári v Nižnej Sitnici.

Viac vakcín by malo ísť na západ, kde je o ne väčší záujem.

11 h

Prieskum Globsecu hovorí o vzťahu Slovákov k Rusku.

5 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zasmejme sa s OĽaNO

Peter Tkačenko

Sľuby o zvyšovaní transparentnosti sú dnes smiešne, ale zákony stále platia.

14. apr

Neprehliadnite tiež

Seat Arona Xperience

Najväčšie zmeny sa udiali vo vnútri.

6 h
Nehoda v Kraľovanoch.

Rozdiely medzi okresmi sú priepastné.

12 h
Škoda Enyaq iV 80

Head-up displej s rozšírenou realitou sa osvedčil v hustom daždi.

19 h
Renault Arkana

Manuálna prevodovka už nebude k dispozícii.

13. apr