Autá, ktoré rovnako zrýchľujú, sa nepredbiehajú

Auto, ktoré ide rovnako rýchlo, ako vozidlo vedľa neho, podľa predpisov nepredbieha. Platí to aj pre prípad, keď obe autá budú rovnako zrýchľovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Vozidlá idúce za sebou na horskej komunikácii dobehnú kamión, čím znížia svoju rýchlosť z 90 km/h na 50 km/h. Pri príležitosti ho predísť, ho predídu obe vozidlá a začnú automaticky zrýchľovať na maximálnu povolenú rýchlosť. Autá majú zrovnateľný výkon a zrýchlenie.

Druhé z vozidiel sa však stále snaží prvé vozidlo predbehnúť, aj keď je zreteľné, že je to z technického hľadiska nemožné. Tak dôjde ku kolíznej situácii.

Je zrýchľovanie prvého vozidla chápané ako bránenie predchádzaniu? Z môjho pohľadu je totiž logické, že sa auto snaží opäť nadobudnúť stratenú rýchlosť.

Kto porušuje predpisy? Vodič prvého vozidla tým, že plynule zrýchľuje na maximálnu povolenú rýchlosť alebo vodič druhého vozidla, ktorý sa pokúša predísť prvé vozidlo ihneď potom, ako predbehol kamión?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najvyššia povolená rýchlosť nie je povinná

Bezpečnosť premávky má najvyššiu prioritu pri riešení akejkoľvek situácie. Vo väčšine situácií stačí, ak sa vodiči budú správať podľa dopravných pravidiel a havárii sa vyhnú.

Z pohľadu prvého vozidla, ktoré predbehlo kamión, je nevyhnutné si uvedomiť, že potreba nadobudnúť "stratenú" rýchlosť je len subjektívna, ak nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy (napríklad sanitka, policajné alebo hasičské auto).

Ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, ktorú má každý vodič. Nie je to povinnosť, prípadne zdravie ohrozujúca nevyhnutnosť.

Zákon hovorí: "Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."

Druhé vozidlo nepredbiehalo

Predpisy sú jednoznačné v tom, ako sa má správať predbiehaný vo vzťahu k predbiehajúcemu. Aby manéver bol bezpečný, predbiehaný nesmie brániť vozidlu, ktoré ho chce predbehnúť.

O predbiehaní sa však nedá hovoriť v prípade, ak ten, kto chce predbiehať, nejde rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Preto nie je povinnosťou prvého vozidla z Michalovho prípadu prestať zrýchľovať.

Vodič druhého vozidla musí vedieť odhadnúť z vývoja rozdielu vzdialeností medzi ním a vozidlom pred ním, či ide rýchlejšie alebo nie. Bez toho by predbiehať nemal. A ani vtedy, ak nejde rýchlejšie ako vozidlo, ktoré chce predísť.

Ak by sa stala nehoda, prvý vodič by s ňou nič nemal

V prípade, ktorý načrtol Michal, jazdí vodič druhého auta pod predbiehaní kamiónu bezdôvodne v protismere. "Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za to by šoférovi mohli zakázať viesť motorové vozidlá až na dva roky.

A ak by sa stala nehoda, pri ktorej by sa zrazilo druhé auto napríklad s vozidlom s protismeru, vodič prvého vozidla by s haváriou nemal nič spoločné. Vina by mala jednoznačne padnúť na vodiča druhého auta.

Iná situácia by nastala, ak by druhé auto dokázalo ísť rýchlejšie ako prvé. Ak by predbiehalo vozidlo pred ním, vodič prvého vozidla musí prestať zrýchľovať do času, kým ho auto zozadu nepredbehne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 335
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 595
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 487
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 041
  5. Kam do tepla v januári? 2 525
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 296
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 262
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 142
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 305
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.