SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Kamionisti si z cesty spravili parkovisko a zakrývajú značky

Kamióny obsadili kraj cesty pri závode Kia pri Žiline. Zakryli dopravné značky. Jedna z nich však znižuje maximálnu povolenú rýchlosť na 60 km/h.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Juraj: "Chcel by som sa opýtať na dopravnú situáciu na ulici Svätého Jána Nepomuckého, ktorá spája cestu č. 583 a č. 583A za obcou Teplička nad Váhom. Táto ulica (spojnica) prechádza popred závod Kia v Tepličke.

V každom smere má cesta 2 pruhy, pričom pravý pruh v každom smere je pravidelne obsadený kamiónmi čakajúcimi na vybavenie v závode KIA (čakajú na naloženie, alebo čakajú už s naloženými autami na návesoch). Nie som si istý, ako dlho zotrvávajú jednotlivé kamióny na tejto ceste, ale niektoré majú napr. na strechách vytiahnuté satelity, vodiči sa tam premávajú v trenírkach, varia si tam a podobne.

Na ceste je osadené rôzne zvislé dopravné značenie (napríklad obmedzenie maximálnej rýchlosti na 60 km/h, koniec hlavnej cesty, informačné smerové tabule pred križovatkou). Stojace kamióny tieto dopravné značky často úplne zakrývajú, prípadne ich človek zazrie, len ak prestane venovať pozornosť riadeniu vozidla a situácii na ceste a uprene sa snaží tieto značky nájsť medzi stojacimi kamiónmi (ale musí o nich vedieť, aby ich vôbec pohľadom hľadal).

Vodič, ktorý nie je miestny, by sa tak veľmi rýchlo mohol dostať do režimu porušenia dopravných predpisov, obzvlášť v prípade prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti, keďže cesta nie je v obci.

Je dovolené, aby kamióny takýmto zásadným spôsobom systematicky používali jeden z dvoch jazdných pruhov cesty v každom smere ako svoje parkovisko a trvalým spôsobom v týchto pruhoch vytvárali prekážku dopravy? Smú vozidlá (kamióny) stáť na ceste spôsobom, ktorým zakrývajú zvislé dopravné značenie?"


Zväčšiť mapu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Základné pravidlá parkovania

Na akejkoľvek ceste, kde nie je upravené parkovanie dopravným značením, smie vodič zaparkovať mimo obce na kraji obojsmernej cesty, ak dodrží nasledovné podmienky:

  • musí stáť v smere jazdy rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty,
  • musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.

Na rozdiel od obce smú vozidlá stáť len za sebou v jednom rade.

Kamióny parkujú na kraji cesty, ktorá nie je zaradená medzi cesty I. triedy. Za nezníženej viditeľnosti tam kamionisti parkovať smú.

Pri zníženej viditeľnosti by tam nemalo stáť žiadne vozidlo, keďže nejde o núdzové státie. "Na cestách I. triedy a za zníženej viditeľnosti aj na ostatných cestách s výnimkou účelových komunikácií je mimo obce zakázané zastavenie a státie na inom mieste než na mieste označenom ako parkovisko s výnimkou núdzového státia," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Znížená viditeľnosť nastáva, keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste. Najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Kamionisti tam smú parkovať len cez deň, ak nezakrývajú značky

V súvislosti s dopravným značením platí nasledovné: "Vodič nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály."

Kamionisti teda za istých okolností smú stáť na ulici pri továrni na výrobu automobilov. Keďže je ale cesta mimo obce, večer a ani v noci tam stáť nesmú. Ani keď prší, sneží alebo je hmla. A aj keď je dobrá viditeľnosť, nesmú stáť tak, že zakryjú dopravné značky.

V prípade, že vodiči idúcich áut nevidia zvislé značky pre kamióny alebo iné vozidlá, nesmú ich policajti potrestať, ak sa týmito značkami neriadia.

Zakrytá značka pre vodičov akoby neexistovala. "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad," uvádzajú predpisy.

Pomôžu len policajti

Zakryté značky môžu pre cestnú premávku znamenať zdržanie alebo nebezpečenstvo. Môže sa ľahko stať, že vodič vyhodnotí situáciu na ceste inak so značkou a inak bez nej. Riziko havárie sa následne zvyšuje.

Jedinou možnosťou, ako podobným situáciám zabrániť, je policajná kontrola. Prax ukazuje, že vodičom kamiónov sú dopravné pravidlá "ukradnuté". Pravidelné kontroly a pokutovanie vodičov na mieste by s veľkou pravdepodobnosťou vyriešili problém na spomínanej ceste.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 253
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 027
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 231
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 730
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 867
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 376
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 420
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 277
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 195
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 953
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric