Juraj: "Chcel by som sa opýtať na dopravnú situáciu na ulici Svätého Jána Nepomuckého, ktorá spája cestu č. 583 a č. 583A za obcou Teplička nad Váhom. Táto ulica (spojnica) prechádza popred závod Kia v Tepličke.
V každom smere má cesta 2 pruhy, pričom pravý pruh v každom smere je pravidelne obsadený kamiónmi čakajúcimi na vybavenie v závode KIA (čakajú na naloženie, alebo čakajú už s naloženými autami na návesoch). Nie som si istý, ako dlho zotrvávajú jednotlivé kamióny na tejto ceste, ale niektoré majú napr. na strechách vytiahnuté satelity, vodiči sa tam premávajú v trenírkach, varia si tam a podobne.
Na ceste je osadené rôzne zvislé dopravné značenie (napríklad obmedzenie maximálnej rýchlosti na 60 km/h, koniec hlavnej cesty, informačné smerové tabule pred križovatkou). Stojace kamióny tieto dopravné značky často úplne zakrývajú, prípadne ich človek zazrie, len ak prestane venovať pozornosť riadeniu vozidla a situácii na ceste a uprene sa snaží tieto značky nájsť medzi stojacimi kamiónmi (ale musí o nich vedieť, aby ich vôbec pohľadom hľadal).
Vodič, ktorý nie je miestny, by sa tak veľmi rýchlo mohol dostať do režimu porušenia dopravných predpisov, obzvlášť v prípade prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti, keďže cesta nie je v obci.
Je dovolené, aby kamióny takýmto zásadným spôsobom systematicky používali jeden z dvoch jazdných pruhov cesty v každom smere ako svoje parkovisko a trvalým spôsobom v týchto pruhoch vytvárali prekážku dopravy? Smú vozidlá (kamióny) stáť na ceste spôsobom, ktorým zakrývajú zvislé dopravné značenie?"
Zväčšiť mapu
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Základné pravidlá parkovania Na akejkoľvek ceste, kde nie je upravené parkovanie dopravným značením, smie vodič zaparkovať mimo obce na kraji obojsmernej cesty, ak dodrží nasledovné podmienky:
musí stáť v smere jazdy rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty, musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Na rozdiel od obce smú vozidlá stáť len za sebou v jednom rade.
Kamióny parkujú na kraji cesty, ktorá nie je zaradená medzi cesty I. triedy. Za nezníženej viditeľnosti tam kamionisti parkovať smú.
Pri zníženej viditeľnosti by tam nemalo stáť žiadne vozidlo, keďže nejde o núdzové státie. "Na cestách I. triedy a za zníženej viditeľnosti aj na ostatných cestách s výnimkou účelových komunikácií je mimo obce zakázané zastavenie a státie na inom mieste než na mieste označenom ako parkovisko s výnimkou núdzového státia," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Znížená viditeľnosť nastáva, keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste. Najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.
Kamionisti tam smú parkovať len cez deň, ak nezakrývajú značky V súvislosti s dopravným značením platí nasledovné: "Vodič nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály."
Kamionisti teda za istých okolností smú stáť na ulici pri továrni na výrobu automobilov. Keďže je ale cesta mimo obce, večer a ani v noci tam stáť nesmú. Ani keď prší, sneží alebo je hmla. A aj keď je dobrá viditeľnosť, nesmú stáť tak, že zakryjú dopravné značky.
V prípade, že vodiči idúcich áut nevidia zvislé značky pre kamióny alebo iné vozidlá, nesmú ich policajti potrestať, ak sa týmito značkami neriadia.
Zakrytá značka pre vodičov akoby neexistovala. "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad," uvádzajú predpisy.
Pomôžu len policajti Zakryté značky môžu pre cestnú premávku znamenať zdržanie alebo nebezpečenstvo. Môže sa ľahko stať, že vodič vyhodnotí situáciu na ceste inak so značkou a inak bez nej. Riziko havárie sa následne zvyšuje.
Jedinou možnosťou, ako podobným situáciám zabrániť, je policajná kontrola. Prax ukazuje, že vodičom kamiónov sú dopravné pravidlá "ukradnuté". Pravidelné kontroly a pokutovanie vodičov na mieste by s veľkou pravdepodobnosťou vyriešili problém na spomínanej ceste.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk