Peugeot 208 ušetrí v meste za hodinu 16 minút paliva

ECO režim v Peugeote 208 eHDi sme podrobili testovaniu. Či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Elektronické bezpečnostné a ekologické systémy sú súčasťou všetkých moderných automobilov. Veľmi slušne dotiahnutý ECO režim v malom Peugeote 208 eHDi s mikro-hybridnou technológiou sme podrobili testovaniu. Odpoveď na otázku či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

BANSKÁ BYSTRICA. Stále tvrdšie normy povolených emisií výfukových plynov a tlak na znižovanie spotreby paliva automobilov súvisiaci priamo úmerne s cenou pohonných látok, priniesol nielen väčšie presadenie sa hybridných systémov, ale aj jednoduchšie metódy ako ušetriť. Jednou z nich – treba povedať, že stále viac rozšírenou – je aj systém Stop–Štart.

Relatívne jednoduchý princíp zastaví spaľovací motor počas zastavenia vozidla a znižuje tak nie len spotrebu paliva, ale hlavne emisie na veľkých križovatkách. Podmienkou aktivovania systému je zohriaty motor, zastavenie vozidla, vyradenie prevodového stupňa a noha dole zo spojky.

Či systém Stop–Štart má skutočne význam, sme sa rozhodli otestovať na vozidle Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 Hdi FAP s výkonom 68 kW (92 k). Leva v znaku sme si nevybrali náhodou. Jeho systém Stop–Štart je vylepšený o schopnosť odstaviť motor skôr, ako vozidlo úplne zastaví. V praxi to znamená, že pod 20 km/h a spomaľovaní napríklad pred križovatkou na červenej, systém motor vypne. Cenné sekundy sa tak znásobujú. Ostatné podmienky aktivácie však ostávajú.

STOP a ŠTART

Systém automatického vypnutia motora sa prvýkrát objavil v automobiloch už v sedemdesiatych rokoch, kedy Toyota implantovala túto schopnosť do sedanu Crown. Elektronika v automobile vypla motor automaticky, keď vozidlo stálo dlhšie ako 1,5 sekundy. V uliciach Tokia vtedy testovanie ukázalo úsporu na palive približne 10%.

Úsporné schopnosti už aj tak úsporného Peugeota 208 eHDi, sme preverili počas 60 minútovej jazdy križovatkami mesta so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a následne hodinou jazdy bez neho.

K jazde so systémom Stop-Štart sa treba prinútiť

Cieľom elektronických systémov vo vozidlách je nejakým spôsobom pomôcť šoférovi. Podmienkou však je, aby aj človek pomohol elektronike. Rovnako to platí pre režim ECO v Peugeote 208 eHDi, ktorý vypne motor ešte pred úplným zastavením, pri spomalení pod 20 km/h a splnení už spomínaných podmienok.

Šofér si musí zvyknúť jazdiť tak, ako jazdili naši rodičia – vyradiť pred križovatkou, pustiť spojku a zotrvačnosťou dojazdiť až do zastavenia. Ak si vodič neosvojí tento návyk, výrazne znižuje ECO systému automobilky Peugeot účinnosť.

Pri klasickom Stop-Štart systéme (vypnutie motora až pri úplnom zastavení vozidla), nemá vyradenie rýchlosti a dojazdenie na neutrál žiadny efekt na zníženie spotreby paliva.

ECO jazda Peugeotu eHDi ušetrila vyše 6% paliva

ECO režim

Štandard režim

Vzdialenosť

31,03 km

32,99 km

Trvanie

69 min

75 min

Priemerná rýchlosť

26,9 km/h

26,2 km/h

Dĺžka zastavenia motora

16 min 11 s

0

Priemerná spotreba

4,4 l/100 km

4,7 l/100 km

Spotreba nižšia o

0,3 l (6.38 %)

-

Podrobný záznam jazdy je dostupný tu: ECO režim, Štandard režim.

Výsledok nášho malého testu dokazuje aj relatívne jednoduchá matematika, ktorá sa dá zostaviť z množstva paliva spáleného za jednu hodiny počas státia s bežiacim motorom, času stráveného státím na križovatkách a dĺžky prejdenej trasy.

Približná spotreba paliva za 1h / 1s

0,25 l/hod

0,00006944 l/s

Dĺžka zastavenia motora na trase „A“

971 s

Dĺžka trasy „A“

31 km

Ušetrené palivo na trase „A“

0,0674 l

Ušetrené palivo 100 km / 10 000 km

0,2174 l

21,74 l

Ušetrená cena paliva (1,5€/l)

0,3261 €

32,61 €

Musíme však uznať, že Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 HDi FAP dokázal, že úspornej jazdy je schopný aj v čisto mestskej prevádzke.

Údaje jazdy so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a bez neho.

Systém ECO funguje, ale

ECO systém vo vozidle Peugeot 208 eHDi s tzv. mikro-hybridnou technológiou funguje a je aj v praxi použiteľný. Má to však aj druhú stránku veci: približná ušetrená cena paliva za 1 rok pri najazdení 10 000 km, je podľa nás len bonus za ekologickú jazdu. O šetrení financií budeme hovoriť ešte menej, ak zvážime, že sa vám štartér* na vozidle so systémom Stop-Štart môže pokaziť tesne po skončení záručnej doby, hoci výrobcovia tvrdia niečo iné.

Systémy Stop-Štart však majú „množstevný“ efekt na produkciu emisií vo veľkom meradle a tým pádom na ekológiu ako takú. Nepochybujeme, že ich význam bude markantný vo veľkomestách hlavne potom, čo sa ich rozšírenie a používanie stane bežnou praxou.

* Štartér sa pri tomto type vozidla využíva len pri prvotnom naštartovaní. Na štartovanie vozidla v režime ECO slúži zosilnený alternátor.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 281
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 902
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 217
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 300
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 137
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 737
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 440
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 237
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 477
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 145

Téma: Peugeot 206, 308, 307, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.