SME

Peugeot 208 ušetrí v meste za hodinu 16 minút paliva

ECO režim v Peugeote 208 eHDi sme podrobili testovaniu. Či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Elektronické bezpečnostné a ekologické systémy sú súčasťou všetkých moderných automobilov. Veľmi slušne dotiahnutý ECO režim v malom Peugeote 208 eHDi s mikro-hybridnou technológiou sme podrobili testovaniu. Odpoveď na otázku či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BANSKÁ BYSTRICA. Stále tvrdšie normy povolených emisií výfukových plynov a tlak na znižovanie spotreby paliva automobilov súvisiaci priamo úmerne s cenou pohonných látok, priniesol nielen väčšie presadenie sa hybridných systémov, ale aj jednoduchšie metódy ako ušetriť. Jednou z nich – treba povedať, že stále viac rozšírenou – je aj systém Stop–Štart.

SkryťVypnúť reklamu

Relatívne jednoduchý princíp zastaví spaľovací motor počas zastavenia vozidla a znižuje tak nie len spotrebu paliva, ale hlavne emisie na veľkých križovatkách. Podmienkou aktivovania systému je zohriaty motor, zastavenie vozidla, vyradenie prevodového stupňa a noha dole zo spojky.

Či systém Stop–Štart má skutočne význam, sme sa rozhodli otestovať na vozidle Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 Hdi FAP s výkonom 68 kW (92 k). Leva v znaku sme si nevybrali náhodou. Jeho systém Stop–Štart je vylepšený o schopnosť odstaviť motor skôr, ako vozidlo úplne zastaví. V praxi to znamená, že pod 20 km/h a spomaľovaní napríklad pred križovatkou na červenej, systém motor vypne. Cenné sekundy sa tak znásobujú. Ostatné podmienky aktivácie však ostávajú.

STOP a ŠTART

Systém automatického vypnutia motora sa prvýkrát objavil v automobiloch už v sedemdesiatych rokoch, kedy Toyota implantovala túto schopnosť do sedanu Crown. Elektronika v automobile vypla motor automaticky, keď vozidlo stálo dlhšie ako 1,5 sekundy. V uliciach Tokia vtedy testovanie ukázalo úsporu na palive približne 10%.

Úsporné schopnosti už aj tak úsporného Peugeota 208 eHDi, sme preverili počas 60 minútovej jazdy križovatkami mesta so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a následne hodinou jazdy bez neho.

K jazde so systémom Stop-Štart sa treba prinútiť

Cieľom elektronických systémov vo vozidlách je nejakým spôsobom pomôcť šoférovi. Podmienkou však je, aby aj človek pomohol elektronike. Rovnako to platí pre režim ECO v Peugeote 208 eHDi, ktorý vypne motor ešte pred úplným zastavením, pri spomalení pod 20 km/h a splnení už spomínaných podmienok.

Šofér si musí zvyknúť jazdiť tak, ako jazdili naši rodičia – vyradiť pred križovatkou, pustiť spojku a zotrvačnosťou dojazdiť až do zastavenia. Ak si vodič neosvojí tento návyk, výrazne znižuje ECO systému automobilky Peugeot účinnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pri klasickom Stop-Štart systéme (vypnutie motora až pri úplnom zastavení vozidla), nemá vyradenie rýchlosti a dojazdenie na neutrál žiadny efekt na zníženie spotreby paliva.

ECO jazda Peugeotu eHDi ušetrila vyše 6% paliva

ECO režim

Štandard režim

Vzdialenosť

31,03 km

32,99 km

Trvanie

69 min

75 min

Priemerná rýchlosť

26,9 km/h

26,2 km/h

Dĺžka zastavenia motora

16 min 11 s

Priemerná spotreba

4,4 l/100 km

4,7 l/100 km

Spotreba nižšia o

0,3 l (6.38 %)

-

Podrobný záznam jazdy je dostupný tu: ECO režim, Štandard režim.

Výsledok nášho malého testu dokazuje aj relatívne jednoduchá matematika, ktorá sa dá zostaviť z množstva paliva spáleného za jednu hodiny počas státia s bežiacim motorom, času stráveného státím na križovatkách a dĺžky prejdenej trasy.

Približná spotreba paliva za 1h / 1s

0,25 l/hod

0,00006944 l/s

Dĺžka zastavenia motora na trase „A“

971 s

Dĺžka trasy „A“

31 km

Ušetrené palivo na trase „A“

0,0674 l

Ušetrené palivo 100 km / 10 000 km

0,2174 l

21,74 l

Ušetrená cena paliva (1,5€/l)

0,3261 €

32,61 €

Musíme však uznať, že Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 HDi FAP dokázal, že úspornej jazdy je schopný aj v čisto mestskej prevádzke.

Údaje jazdy so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a bez neho.

Systém ECO funguje, ale

ECO systém vo vozidle Peugeot 208 eHDi s tzv. mikro-hybridnou technológiou funguje a je aj v praxi použiteľný. Má to však aj druhú stránku veci: približná ušetrená cena paliva za 1 rok pri najazdení 10 000 km, je podľa nás len bonus za ekologickú jazdu. O šetrení financií budeme hovoriť ešte menej, ak zvážime, že sa vám štartér* na vozidle so systémom Stop-Štart môže pokaziť tesne po skončení záručnej doby, hoci výrobcovia tvrdia niečo iné.

SkryťVypnúť reklamu

Systémy Stop-Štart však majú „množstevný“ efekt na produkciu emisií vo veľkom meradle a tým pádom na ekológiu ako takú. Nepochybujeme, že ich význam bude markantný vo veľkomestách hlavne potom, čo sa ich rozšírenie a používanie stane bežnou praxou.

* Štartér sa pri tomto type vozidla využíva len pri prvotnom naštartovaní. Na štartovanie vozidla v režime ECO slúži zosilnený alternátor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu