SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Peugeot 208 ušetrí v meste za hodinu 16 minút paliva

ECO režim v Peugeote 208 eHDi sme podrobili testovaniu. Či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Elektronické bezpečnostné a ekologické systémy sú súčasťou všetkých moderných automobilov. Veľmi slušne dotiahnutý ECO režim v malom Peugeote 208 eHDi s mikro-hybridnou technológiou sme podrobili testovaniu. Odpoveď na otázku či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

BANSKÁ BYSTRICA. Stále tvrdšie normy povolených emisií výfukových plynov a tlak na znižovanie spotreby paliva automobilov súvisiaci priamo úmerne s cenou pohonných látok, priniesol nielen väčšie presadenie sa hybridných systémov, ale aj jednoduchšie metódy ako ušetriť. Jednou z nich – treba povedať, že stále viac rozšírenou – je aj systém Stop–Štart.

Relatívne jednoduchý princíp zastaví spaľovací motor počas zastavenia vozidla a znižuje tak nie len spotrebu paliva, ale hlavne emisie na veľkých križovatkách. Podmienkou aktivovania systému je zohriaty motor, zastavenie vozidla, vyradenie prevodového stupňa a noha dole zo spojky.

Či systém Stop–Štart má skutočne význam, sme sa rozhodli otestovať na vozidle Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 Hdi FAP s výkonom 68 kW (92 k). Leva v znaku sme si nevybrali náhodou. Jeho systém Stop–Štart je vylepšený o schopnosť odstaviť motor skôr, ako vozidlo úplne zastaví. V praxi to znamená, že pod 20 km/h a spomaľovaní napríklad pred križovatkou na červenej, systém motor vypne. Cenné sekundy sa tak znásobujú. Ostatné podmienky aktivácie však ostávajú.

STOP a ŠTART

Systém automatického vypnutia motora sa prvýkrát objavil v automobiloch už v sedemdesiatych rokoch, kedy Toyota implantovala túto schopnosť do sedanu Crown. Elektronika v automobile vypla motor automaticky, keď vozidlo stálo dlhšie ako 1,5 sekundy. V uliciach Tokia vtedy testovanie ukázalo úsporu na palive približne 10%.

Úsporné schopnosti už aj tak úsporného Peugeota 208 eHDi, sme preverili počas 60 minútovej jazdy križovatkami mesta so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a následne hodinou jazdy bez neho.

K jazde so systémom Stop-Štart sa treba prinútiť

Cieľom elektronických systémov vo vozidlách je nejakým spôsobom pomôcť šoférovi. Podmienkou však je, aby aj človek pomohol elektronike. Rovnako to platí pre režim ECO v Peugeote 208 eHDi, ktorý vypne motor ešte pred úplným zastavením, pri spomalení pod 20 km/h a splnení už spomínaných podmienok.

Šofér si musí zvyknúť jazdiť tak, ako jazdili naši rodičia – vyradiť pred križovatkou, pustiť spojku a zotrvačnosťou dojazdiť až do zastavenia. Ak si vodič neosvojí tento návyk, výrazne znižuje ECO systému automobilky Peugeot účinnosť.

Pri klasickom Stop-Štart systéme (vypnutie motora až pri úplnom zastavení vozidla), nemá vyradenie rýchlosti a dojazdenie na neutrál žiadny efekt na zníženie spotreby paliva.

ECO jazda Peugeotu eHDi ušetrila vyše 6% paliva

ECO režim

Štandard režim

Vzdialenosť

31,03 km

32,99 km

Trvanie

69 min

75 min

Priemerná rýchlosť

26,9 km/h

26,2 km/h

Dĺžka zastavenia motora

16 min 11 s

0

Priemerná spotreba

4,4 l/100 km

4,7 l/100 km

Spotreba nižšia o

0,3 l (6.38 %)

-

Podrobný záznam jazdy je dostupný tu: ECO režim, Štandard režim.

Výsledok nášho malého testu dokazuje aj relatívne jednoduchá matematika, ktorá sa dá zostaviť z množstva paliva spáleného za jednu hodiny počas státia s bežiacim motorom, času stráveného státím na križovatkách a dĺžky prejdenej trasy.

Približná spotreba paliva za 1h / 1s

0,25 l/hod

0,00006944 l/s

Dĺžka zastavenia motora na trase „A“

971 s

Dĺžka trasy „A“

31 km

Ušetrené palivo na trase „A“

0,0674 l

Ušetrené palivo 100 km / 10 000 km

0,2174 l

21,74 l

Ušetrená cena paliva (1,5€/l)

0,3261 €

32,61 €

Musíme však uznať, že Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 HDi FAP dokázal, že úspornej jazdy je schopný aj v čisto mestskej prevádzke.

Údaje jazdy so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a bez neho.

Systém ECO funguje, ale

ECO systém vo vozidle Peugeot 208 eHDi s tzv. mikro-hybridnou technológiou funguje a je aj v praxi použiteľný. Má to však aj druhú stránku veci: približná ušetrená cena paliva za 1 rok pri najazdení 10 000 km, je podľa nás len bonus za ekologickú jazdu. O šetrení financií budeme hovoriť ešte menej, ak zvážime, že sa vám štartér* na vozidle so systémom Stop-Štart môže pokaziť tesne po skončení záručnej doby, hoci výrobcovia tvrdia niečo iné.

Systémy Stop-Štart však majú „množstevný“ efekt na produkciu emisií vo veľkom meradle a tým pádom na ekológiu ako takú. Nepochybujeme, že ich význam bude markantný vo veľkomestách hlavne potom, čo sa ich rozšírenie a používanie stane bežnou praxou.

* Štartér sa pri tomto type vozidla využíva len pri prvotnom naštartovaní. Na štartovanie vozidla v režime ECO slúži zosilnený alternátor.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 248
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 393
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 062
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 738
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 369
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 256
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 1 120
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


14 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


9 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


11 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Kováčik dostal osem rokov natvrdo.


a 3 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


11 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  2. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  3. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  4. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  5. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  6. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  7. Janka Bittó Cigániková: Zvýšenie platov zdravotníkom sľubovali Matovič s Hegerom aj bez zvyšovania daní
  8. Anna Miľanová: Moja prerušená pieseň... 2020
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 166
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 895
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 165
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 396
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 714
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  7. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma 2 137
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 109
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu