Peugeot 208 ušetrí v meste za hodinu 16 minút paliva

ECO režim v Peugeote 208 eHDi sme podrobili testovaniu. Či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Elektronické bezpečnostné a ekologické systémy sú súčasťou všetkých moderných automobilov. Veľmi slušne dotiahnutý ECO režim v malom Peugeote 208 eHDi s mikro-hybridnou technológiou sme podrobili testovaniu. Odpoveď na otázku či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.

BANSKÁ BYSTRICA. Stále tvrdšie normy povolených emisií výfukových plynov a tlak na znižovanie spotreby paliva automobilov súvisiaci priamo úmerne s cenou pohonných látok, priniesol nielen väčšie presadenie sa hybridných systémov, ale aj jednoduchšie metódy ako ušetriť. Jednou z nich – treba povedať, že stále viac rozšírenou – je aj systém Stop–Štart.

Relatívne jednoduchý princíp zastaví spaľovací motor počas zastavenia vozidla a znižuje tak nie len spotrebu paliva, ale hlavne emisie na veľkých križovatkách. Podmienkou aktivovania systému je zohriaty motor, zastavenie vozidla, vyradenie prevodového stupňa a noha dole zo spojky.

Či systém Stop–Štart má skutočne význam, sme sa rozhodli otestovať na vozidle Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 Hdi FAP s výkonom 68 kW (92 k). Leva v znaku sme si nevybrali náhodou. Jeho systém Stop–Štart je vylepšený o schopnosť odstaviť motor skôr, ako vozidlo úplne zastaví. V praxi to znamená, že pod 20 km/h a spomaľovaní napríklad pred križovatkou na červenej, systém motor vypne. Cenné sekundy sa tak znásobujú. Ostatné podmienky aktivácie však ostávajú.

STOP a ŠTART

Systém automatického vypnutia motora sa prvýkrát objavil v automobiloch už v sedemdesiatych rokoch, kedy Toyota implantovala túto schopnosť do sedanu Crown. Elektronika v automobile vypla motor automaticky, keď vozidlo stálo dlhšie ako 1,5 sekundy. V uliciach Tokia vtedy testovanie ukázalo úsporu na palive približne 10%.

Úsporné schopnosti už aj tak úsporného Peugeota 208 eHDi, sme preverili počas 60 minútovej jazdy križovatkami mesta so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a následne hodinou jazdy bez neho.

K jazde so systémom Stop-Štart sa treba prinútiť

Cieľom elektronických systémov vo vozidlách je nejakým spôsobom pomôcť šoférovi. Podmienkou však je, aby aj človek pomohol elektronike. Rovnako to platí pre režim ECO v Peugeote 208 eHDi, ktorý vypne motor ešte pred úplným zastavením, pri spomalení pod 20 km/h a splnení už spomínaných podmienok.

Šofér si musí zvyknúť jazdiť tak, ako jazdili naši rodičia – vyradiť pred križovatkou, pustiť spojku a zotrvačnosťou dojazdiť až do zastavenia. Ak si vodič neosvojí tento návyk, výrazne znižuje ECO systému automobilky Peugeot účinnosť.

Pri klasickom Stop-Štart systéme (vypnutie motora až pri úplnom zastavení vozidla), nemá vyradenie rýchlosti a dojazdenie na neutrál žiadny efekt na zníženie spotreby paliva.

ECO jazda Peugeotu eHDi ušetrila vyše 6% paliva

ECO režim

Štandard režim

Vzdialenosť

31,03 km

32,99 km

Trvanie

69 min

75 min

Priemerná rýchlosť

26,9 km/h

26,2 km/h

Dĺžka zastavenia motora

16 min 11 s

0

Priemerná spotreba

4,4 l/100 km

4,7 l/100 km

Spotreba nižšia o

0,3 l (6.38 %)

-

Podrobný záznam jazdy je dostupný tu: ECO režim, Štandard režim.

Výsledok nášho malého testu dokazuje aj relatívne jednoduchá matematika, ktorá sa dá zostaviť z množstva paliva spáleného za jednu hodiny počas státia s bežiacim motorom, času stráveného státím na križovatkách a dĺžky prejdenej trasy.

Približná spotreba paliva za 1h / 1s

0,25 l/hod

0,00006944 l/s

Dĺžka zastavenia motora na trase „A“

971 s

Dĺžka trasy „A“

31 km

Ušetrené palivo na trase „A“

0,0674 l

Ušetrené palivo 100 km / 10 000 km

0,2174 l

21,74 l

Ušetrená cena paliva (1,5€/l)

0,3261 €

32,61 €

Musíme však uznať, že Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 HDi FAP dokázal, že úspornej jazdy je schopný aj v čisto mestskej prevádzke.

Údaje jazdy so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a bez neho.

Systém ECO funguje, ale

ECO systém vo vozidle Peugeot 208 eHDi s tzv. mikro-hybridnou technológiou funguje a je aj v praxi použiteľný. Má to však aj druhú stránku veci: približná ušetrená cena paliva za 1 rok pri najazdení 10 000 km, je podľa nás len bonus za ekologickú jazdu. O šetrení financií budeme hovoriť ešte menej, ak zvážime, že sa vám štartér* na vozidle so systémom Stop-Štart môže pokaziť tesne po skončení záručnej doby, hoci výrobcovia tvrdia niečo iné.

Systémy Stop-Štart však majú „množstevný“ efekt na produkciu emisií vo veľkom meradle a tým pádom na ekológiu ako takú. Nepochybujeme, že ich význam bude markantný vo veľkomestách hlavne potom, čo sa ich rozšírenie a používanie stane bežnou praxou.

* Štartér sa pri tomto type vozidla využíva len pri prvotnom naštartovaní. Na štartovanie vozidla v režime ECO slúži zosilnený alternátor.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 11 088
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 808
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 623
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 150
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 962
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 500
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 426
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 411
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 230
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 060

Téma: Peugeot


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.