Elektronické bezpečnostné a ekologické systémy sú súčasťou všetkých moderných automobilov. Veľmi slušne dotiahnutý ECO režim v malom Peugeote 208 eHDi s mikro-hybridnou technológiou sme podrobili testovaniu. Odpoveď na otázku či má zmysel „ekologický“ Stop-Štart sme hľadali v uliciach Banskej Bystrice.
BANSKÁ BYSTRICA. Stále tvrdšie normy povolených emisií výfukových plynov a tlak na znižovanie spotreby paliva automobilov súvisiaci priamo úmerne s cenou pohonných látok, priniesol nielen väčšie presadenie sa hybridných systémov, ale aj jednoduchšie metódy ako ušetriť. Jednou z nich – treba povedať, že stále viac rozšírenou – je aj systém Stop–Štart.
Relatívne jednoduchý princíp zastaví spaľovací motor počas zastavenia vozidla a znižuje tak nie len spotrebu paliva, ale hlavne emisie na veľkých križovatkách. Podmienkou aktivovania systému je zohriaty motor, zastavenie vozidla, vyradenie prevodového stupňa a noha dole zo spojky. Či systém Stop–Štart má skutočne význam, sme sa rozhodli otestovať na vozidle Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 Hdi FAP s výkonom 68 kW (92 k). Leva v znaku sme si nevybrali náhodou. Jeho systém Stop–Štart je vylepšený o schopnosť odstaviť motor skôr, ako vozidlo úplne zastaví. V praxi to znamená, že pod 20 km/h a spomaľovaní napríklad pred križovatkou na červenej, systém motor vypne. Cenné sekundy sa tak znásobujú. Ostatné podmienky aktivácie však ostávajú. | ||
STOP a ŠTART Systém automatického vypnutia motora sa prvýkrát objavil v automobiloch už v sedemdesiatych rokoch, kedy Toyota implantovala túto schopnosť do sedanu Crown. Elektronika v automobile vypla motor automaticky, keď vozidlo stálo dlhšie ako 1,5 sekundy. V uliciach Tokia vtedy testovanie ukázalo úsporu na palive približne 10%. |
Úsporné schopnosti už aj tak úsporného Peugeota 208 eHDi, sme preverili počas 60 minútovej jazdy križovatkami mesta so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a následne hodinou jazdy bez neho.
K jazde so systémom Stop-Štart sa treba prinútiť
Cieľom elektronických systémov vo vozidlách je nejakým spôsobom pomôcť šoférovi. Podmienkou však je, aby aj človek pomohol elektronike. Rovnako to platí pre režim ECO v Peugeote 208 eHDi, ktorý vypne motor ešte pred úplným zastavením, pri spomalení pod 20 km/h a splnení už spomínaných podmienok.
Šofér si musí zvyknúť jazdiť tak, ako jazdili naši rodičia – vyradiť pred križovatkou, pustiť spojku a zotrvačnosťou dojazdiť až do zastavenia. Ak si vodič neosvojí tento návyk, výrazne znižuje ECO systému automobilky Peugeot účinnosť.
Pri klasickom Stop-Štart systéme (vypnutie motora až pri úplnom zastavení vozidla), nemá vyradenie rýchlosti a dojazdenie na neutrál žiadny efekt na zníženie spotreby paliva.
ECO jazda Peugeotu eHDi ušetrila vyše 6% paliva
| ECO režim | Štandard režim |
Vzdialenosť | 31,03 km | 32,99 km |
Trvanie | 69 min | 75 min |
Priemerná rýchlosť | 26,9 km/h | 26,2 km/h |
Dĺžka zastavenia motora | 16 min 11 s | |
Priemerná spotreba | 4,4 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Spotreba nižšia o | 0,3 l (6.38 %) | - |
Podrobný záznam jazdy je dostupný tu: ECO režim, Štandard režim.
Výsledok nášho malého testu dokazuje aj relatívne jednoduchá matematika, ktorá sa dá zostaviť z množstva paliva spáleného za jednu hodiny počas státia s bežiacim motorom, času stráveného státím na križovatkách a dĺžky prejdenej trasy.
Približná spotreba paliva za 1h / 1s | 0,25 l/hod | 0,00006944 l/s |
Dĺžka zastavenia motora na trase „A“ | 971 s | |
Dĺžka trasy „A“ | 31 km | |
Ušetrené palivo na trase „A“ | 0,0674 l | |
Ušetrené palivo 100 km / 10 000 km | 0,2174 l | 21,74 l |
Ušetrená cena paliva (1,5€/l) | 0,3261 € | 32,61 € |
Musíme však uznať, že Peugeot 208 eHDi s dieslovým motorom 1,6 HDi FAP dokázal, že úspornej jazdy je schopný aj v čisto mestskej prevádzke.
| |
Údaje jazdy so zapnutým systémom ECO (Stop-Štart) a bez neho. |
Systém ECO funguje, ale
ECO systém vo vozidle Peugeot 208 eHDi s tzv. mikro-hybridnou technológiou funguje a je aj v praxi použiteľný. Má to však aj druhú stránku veci: približná ušetrená cena paliva za 1 rok pri najazdení 10 000 km, je podľa nás len bonus za ekologickú jazdu. O šetrení financií budeme hovoriť ešte menej, ak zvážime, že sa vám štartér* na vozidle so systémom Stop-Štart môže pokaziť tesne po skončení záručnej doby, hoci výrobcovia tvrdia niečo iné.
Systémy Stop-Štart však majú „množstevný“ efekt na produkciu emisií vo veľkom meradle a tým pádom na ekológiu ako takú. Nepochybujeme, že ich význam bude markantný vo veľkomestách hlavne potom, čo sa ich rozšírenie a používanie stane bežnou praxou.
* Štartér sa pri tomto type vozidla využíva len pri prvotnom naštartovaní. Na štartovanie vozidla v režime ECO slúži zosilnený alternátor.