SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka
reklama

Parkovanie v Bratislave rozdelí domácich a cezpoľných

Parkovací systém má zmeniť Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013.

V Bratislave majú zrušiť vyhradené parkovanie. Počas akcie Parking Day upozorňovali ľudia, ako sa dá parkovacie miesto využiť inak.V Bratislave majú zrušiť vyhradené parkovanie. Počas akcie Parking Day upozorňovali ľudia, ako sa dá parkovacie miesto využiť inak. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Parkovací systém zmení Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013. Poslanci prijali zásady parkovania. Pre obyvateľov zatiaľ nie sú záväzné. Poslanci majú hlasovať opäť v novembri.

info
Parkovacia politika
Zásady
  • zvýhodniť Bratislavčanov;
  • uprednostniť krátkodobé parkovanie;
  • zrušiť vyhradené parkovanie (okrem ZŤP, Taxi a diplomatov );
  • jednotné zúčtovacie stredisko s podúčtami pre mestské časti - toto magistrát plánoval, no nakoniec nebude;
  • poplatky za parkovanie budú rôzne podľa lokality a času;
  • z výnosov z parkovania má mesto platiť malé opravy ciest, údržbu parkovania či organizáciu dopravy...;
  • mesto má pripravovať záchytné parkoviská, zlepšiť MHD a alternatívne dopravy.

BRATISLAVA. Kto nemá v hlavnom meste trvalý pobyt, bude miesto na parkovanie hľadať ťažšie a platiť viac. To sú základné body, na ktorých sa dnes zhodli primátor a mestskí poslanci.

Mesto chce nové parkovanie, ktoré zruší vyhradené miesta a zvýhodní domácich, zaviesť od 1. apríla budúceho roka. Okrem centra mesta sa zmeny dotknú Ružinova, Nového Mesta a Petržalky. Termín sa možno ešte posunie.

Nový systém oddelí domácich a cezpoľných. Má totiž zaviesť systém rezidentského parkovania. Večer a v noci bude môcť na vyznačenom mieste zaparkovať len rezident, ktorý má auto a trvalý pobyt v parkovacej zóne.

Rezidentom majú mestské časti vydávať ročné rezidentské karty alebo nálepky. Za spracovanie a vydanie majú obyvatelia zaplatiť 20 eur.

Na cestách v jednej mestskej časti by mal po novom platiť jednotný systém, čiže rovnaký na cestách, ktoré spravuje mesto, a aj na cestách mestských častí.

Značka nerozhoduje

Rezident dostane kartu aj na auto, ktoré nemá bratislavskú značku, dôležitý je podľa predsedu dopravnej komisie Jozefa Uhlera (SDKÚ) jeho trvalý pobyt.

Zásady, ktoré poslanci vo štvrtok odhlasovali sú záväzné pre primátora, nie pre občanov, hovorí Uhler. „Podľa zásad má primátor pripraviť všeobecno-záväzné nariadenie, ktoré by mal predložiť v novembri.“

Až vtedy, keď to poslanci schvália, budú pravidlá záväzné aj pre obyvateľov.

Rozdelia Bratislavu

Parkovanie rozdelí nielen ľudí, ale aj celé mesto – na štyri zóny. Na centrum, širšie centrum, zónu atraktivity a ostatok.

V prvej a druhej zóne majú vzniknúť parkovacie miesta na krátkodobé státie, čiže od desiatich či pätnástich minút do dvoch hodín, a celodenné parkovanie. Mesto chce zabrániť, aby autá parkovali dlhodobo, cena má s časom státia rásť. Magistrát navrhoval jedno euro za hodinu, za dve by to už malo byť 2,75 eura.

Poslanci však na návrh Uhlera schválili, aby si ceny určovali mestské časti sami. Schvaľovať ich majú miestne zastupiteľstvá.

Parkoviská nestihnú

info
Zóny
Rozdelenie Bratislavy
  • Zóna 1 – centrum (Staré Mesto),
  • Zóna 2 – širšie centrum (Ružinov, Nové Mesto, Petržalka),
  • Zóna 3 – zóny atraktivity (Dúbravka, Karlova Ves),
  • Zóna 4 – ostatné mestské časti.

Mesto chcelo spustiť nový parkovací systém 1. apríla budúceho roka. Termín môžu posunúť ešte výhrady mestských častí a potreba vyznačovania parkovacích miest, ktorú komplikuje zima.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) presadzuje, aby systém spúšťali postupne.

Isté je, že do spustenia nového parkovania nestihnú vystavať záchytné parkoviská na okraji mesta. Magistrát len vyberá lokality. Ohrozený je aj zámer, v rámci ktorého malo mesto pustiť obsadené autá do buspruhov. Bratislava totiž na to potrebuje zmeniť zákon, Ftáčnik chce o tom s vládou rokovať až vtedy, keď mestskí poslanci odhlasujú pravidlá parkovacej politiky.

Aj na cyklistov

Výnosy z parkovania majú smerovať na zlepšenie dopravy. Z príjmov chce mesto financovať vytváranie nových parkovacích miest, opravy ciest i rozvoj MHD a ekologickej dopravy.

Sven Šovčík, predseda najsilnejšieho politického klubu v meste SDKÚ a Mosta-Hídu, pripomenul, že treba myslieť aj na cyklistov. „V rámci týždňa mobility som si vyskúšal jazdu v meste a bolo to život ohrozujúce.“


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  3. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  4. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  6. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  7. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  8. Prišli na to, že odpad je cenný
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 845
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 038
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 5 918
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 5 043
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 332
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 224
  7. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 2 812
  8. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 2 656
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Škopec Antal: Voľby sú oslavou demokracie. Tie slovenské môžu byť jej pohrebom
  2. Rastislav Puchala: A prečo sa nepochváliť?
  3. Martin Sústrik: Voliť veľké, či malé strany? (II.)
  4. Radko Mačuha: "Keď padne zvon ďaleko od kostola."
  5. Anton Kovalčík: Ruské voľby v roku 2004. Boršč a abraka-dabra.
  6. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  7. Stop alibizmu: Za pomenovanie Učiteľky: „Pi...a ...ebnuta.“, jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  8. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 825
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 24 808
  3. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 19 854
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 10 914
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 491
  6. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 9 102
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 329
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 261
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu