SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Parkovanie v Bratislave rozdelí domácich a cezpoľných

Parkovací systém má zmeniť Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013.

V Bratislave majú zrušiť vyhradené parkovanie. Počas akcie Parking Day upozorňovali ľudia, ako sa dá parkovacie miesto využiť inak.V Bratislave majú zrušiť vyhradené parkovanie. Počas akcie Parking Day upozorňovali ľudia, ako sa dá parkovacie miesto využiť inak. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Parkovací systém zmení Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013. Poslanci prijali zásady parkovania. Pre obyvateľov zatiaľ nie sú záväzné. Poslanci majú hlasovať opäť v novembri.

info
Parkovacia politika
Zásady
  • zvýhodniť Bratislavčanov;
  • uprednostniť krátkodobé parkovanie;
  • zrušiť vyhradené parkovanie (okrem ZŤP, Taxi a diplomatov );
  • jednotné zúčtovacie stredisko s podúčtami pre mestské časti - toto magistrát plánoval, no nakoniec nebude;
  • poplatky za parkovanie budú rôzne podľa lokality a času;
  • z výnosov z parkovania má mesto platiť malé opravy ciest, údržbu parkovania či organizáciu dopravy...;
  • mesto má pripravovať záchytné parkoviská, zlepšiť MHD a alternatívne dopravy.

BRATISLAVA. Kto nemá v hlavnom meste trvalý pobyt, bude miesto na parkovanie hľadať ťažšie a platiť viac. To sú základné body, na ktorých sa dnes zhodli primátor a mestskí poslanci.

Mesto chce nové parkovanie, ktoré zruší vyhradené miesta a zvýhodní domácich, zaviesť od 1. apríla budúceho roka. Okrem centra mesta sa zmeny dotknú Ružinova, Nového Mesta a Petržalky. Termín sa možno ešte posunie.

Nový systém oddelí domácich a cezpoľných. Má totiž zaviesť systém rezidentského parkovania. Večer a v noci bude môcť na vyznačenom mieste zaparkovať len rezident, ktorý má auto a trvalý pobyt v parkovacej zóne.

Rezidentom majú mestské časti vydávať ročné rezidentské karty alebo nálepky. Za spracovanie a vydanie majú obyvatelia zaplatiť 20 eur.

Na cestách v jednej mestskej časti by mal po novom platiť jednotný systém, čiže rovnaký na cestách, ktoré spravuje mesto, a aj na cestách mestských častí.

Značka nerozhoduje

Rezident dostane kartu aj na auto, ktoré nemá bratislavskú značku, dôležitý je podľa predsedu dopravnej komisie Jozefa Uhlera (SDKÚ) jeho trvalý pobyt.

Zásady, ktoré poslanci vo štvrtok odhlasovali sú záväzné pre primátora, nie pre občanov, hovorí Uhler. „Podľa zásad má primátor pripraviť všeobecno-záväzné nariadenie, ktoré by mal predložiť v novembri.“

Až vtedy, keď to poslanci schvália, budú pravidlá záväzné aj pre obyvateľov.

Rozdelia Bratislavu

Parkovanie rozdelí nielen ľudí, ale aj celé mesto – na štyri zóny. Na centrum, širšie centrum, zónu atraktivity a ostatok.

V prvej a druhej zóne majú vzniknúť parkovacie miesta na krátkodobé státie, čiže od desiatich či pätnástich minút do dvoch hodín, a celodenné parkovanie. Mesto chce zabrániť, aby autá parkovali dlhodobo, cena má s časom státia rásť. Magistrát navrhoval jedno euro za hodinu, za dve by to už malo byť 2,75 eura.

Poslanci však na návrh Uhlera schválili, aby si ceny určovali mestské časti sami. Schvaľovať ich majú miestne zastupiteľstvá.

Parkoviská nestihnú

info
Zóny
Rozdelenie Bratislavy
  • Zóna 1 – centrum (Staré Mesto),
  • Zóna 2 – širšie centrum (Ružinov, Nové Mesto, Petržalka),
  • Zóna 3 – zóny atraktivity (Dúbravka, Karlova Ves),
  • Zóna 4 – ostatné mestské časti.

Mesto chcelo spustiť nový parkovací systém 1. apríla budúceho roka. Termín môžu posunúť ešte výhrady mestských častí a potreba vyznačovania parkovacích miest, ktorú komplikuje zima.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) presadzuje, aby systém spúšťali postupne.

Isté je, že do spustenia nového parkovania nestihnú vystavať záchytné parkoviská na okraji mesta. Magistrát len vyberá lokality. Ohrozený je aj zámer, v rámci ktorého malo mesto pustiť obsadené autá do buspruhov. Bratislava totiž na to potrebuje zmeniť zákon, Ftáčnik chce o tom s vládou rokovať až vtedy, keď mestskí poslanci odhlasujú pravidlá parkovacej politiky.

Aj na cyklistov

Výnosy z parkovania majú smerovať na zlepšenie dopravy. Z príjmov chce mesto financovať vytváranie nových parkovacích miest, opravy ciest i rozvoj MHD a ekologickej dopravy.

Sven Šovčík, predseda najsilnejšieho politického klubu v meste SDKÚ a Mosta-Hídu, pripomenul, že treba myslieť aj na cyklistov. „V rámci týždňa mobility som si vyskúšal jazdu v meste a bolo to život ohrozujúce.“


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 607
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 781
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 750
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 656
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 842
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 498
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 737
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 014
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 055
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

13 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr