Parkovanie v Bratislave rozdelí domácich a cezpoľných

Parkovací systém má zmeniť Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013.

V Bratislave majú zrušiť vyhradené parkovanie. Počas akcie Parking Day upozorňovali ľudia, ako sa dá parkovacie miesto využiť inak.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Parkovací systém zmení Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013. Poslanci prijali zásady parkovania. Pre obyvateľov zatiaľ nie sú záväzné. Poslanci majú hlasovať opäť v novembri.

info
Parkovacia politika
Zásady
  • zvýhodniť Bratislavčanov;
  • uprednostniť krátkodobé parkovanie;
  • zrušiť vyhradené parkovanie (okrem ZŤP, Taxi a diplomatov );
  • jednotné zúčtovacie stredisko s podúčtami pre mestské časti - toto magistrát plánoval, no nakoniec nebude;
  • poplatky za parkovanie budú rôzne podľa lokality a času;
  • z výnosov z parkovania má mesto platiť malé opravy ciest, údržbu parkovania či organizáciu dopravy...;
  • mesto má pripravovať záchytné parkoviská, zlepšiť MHD a alternatívne dopravy.

BRATISLAVA. Kto nemá v hlavnom meste trvalý pobyt, bude miesto na parkovanie hľadať ťažšie a platiť viac. To sú základné body, na ktorých sa dnes zhodli primátor a mestskí poslanci.

Mesto chce nové parkovanie, ktoré zruší vyhradené miesta a zvýhodní domácich, zaviesť od 1. apríla budúceho roka. Okrem centra mesta sa zmeny dotknú Ružinova, Nového Mesta a Petržalky. Termín sa možno ešte posunie.

Nový systém oddelí domácich a cezpoľných. Má totiž zaviesť systém rezidentského parkovania. Večer a v noci bude môcť na vyznačenom mieste zaparkovať len rezident, ktorý má auto a trvalý pobyt v parkovacej zóne.

Rezidentom majú mestské časti vydávať ročné rezidentské karty alebo nálepky. Za spracovanie a vydanie majú obyvatelia zaplatiť 20 eur.

Na cestách v jednej mestskej časti by mal po novom platiť jednotný systém, čiže rovnaký na cestách, ktoré spravuje mesto, a aj na cestách mestských častí.

Značka nerozhoduje

Rezident dostane kartu aj na auto, ktoré nemá bratislavskú značku, dôležitý je podľa predsedu dopravnej komisie Jozefa Uhlera (SDKÚ) jeho trvalý pobyt.

Zásady, ktoré poslanci vo štvrtok odhlasovali sú záväzné pre primátora, nie pre občanov, hovorí Uhler. „Podľa zásad má primátor pripraviť všeobecno-záväzné nariadenie, ktoré by mal predložiť v novembri.“

Až vtedy, keď to poslanci schvália, budú pravidlá záväzné aj pre obyvateľov.

Rozdelia Bratislavu

Parkovanie rozdelí nielen ľudí, ale aj celé mesto – na štyri zóny. Na centrum, širšie centrum, zónu atraktivity a ostatok.

V prvej a druhej zóne majú vzniknúť parkovacie miesta na krátkodobé státie, čiže od desiatich či pätnástich minút do dvoch hodín, a celodenné parkovanie. Mesto chce zabrániť, aby autá parkovali dlhodobo, cena má s časom státia rásť. Magistrát navrhoval jedno euro za hodinu, za dve by to už malo byť 2,75 eura.

Poslanci však na návrh Uhlera schválili, aby si ceny určovali mestské časti sami. Schvaľovať ich majú miestne zastupiteľstvá.

Parkoviská nestihnú

info
Zóny
Rozdelenie Bratislavy
  • Zóna 1 – centrum (Staré Mesto),
  • Zóna 2 – širšie centrum (Ružinov, Nové Mesto, Petržalka),
  • Zóna 3 – zóny atraktivity (Dúbravka, Karlova Ves),
  • Zóna 4 – ostatné mestské časti.

Mesto chcelo spustiť nový parkovací systém 1. apríla budúceho roka. Termín môžu posunúť ešte výhrady mestských častí a potreba vyznačovania parkovacích miest, ktorú komplikuje zima.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) presadzuje, aby systém spúšťali postupne.

Isté je, že do spustenia nového parkovania nestihnú vystavať záchytné parkoviská na okraji mesta. Magistrát len vyberá lokality. Ohrozený je aj zámer, v rámci ktorého malo mesto pustiť obsadené autá do buspruhov. Bratislava totiž na to potrebuje zmeniť zákon, Ftáčnik chce o tom s vládou rokovať až vtedy, keď mestskí poslanci odhlasujú pravidlá parkovacej politiky.

Aj na cyklistov

Výnosy z parkovania majú smerovať na zlepšenie dopravy. Z príjmov chce mesto financovať vytváranie nových parkovacích miest, opravy ciest i rozvoj MHD a ekologickej dopravy.

Sven Šovčík, predseda najsilnejšieho politického klubu v meste SDKÚ a Mosta-Hídu, pripomenul, že treba myslieť aj na cyklistov. „V rámci týždňa mobility som si vyskúšal jazdu v meste a bolo to život ohrozujúce.“


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 186
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 264
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 994
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 226
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 817
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 356
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 588
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 199
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 963
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 812

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Videotest: Najsilnejšou zbraňou Hondy Civic je podvozok

Nové motory dostali turbo. Civic navyše zaujme dizajnom, ktorý rozhodne nie je konzervatívny.

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop