Odborníkov na krádeže áut zaujala najmä práca s identifikátormi vozidla

Škody spôsobené krádežiami áut dosahujú v Európskej únii hodnotu približne 15 miliárd eur ročne. Väčšinou za nimi stoja organizované skupiny.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Krádeže motorových vozidiel sú celosvetovým problémom. Hovorilo sa o tom na seminári, ktorý pripravila Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI v spolupráci so slovenskou spoločnosťou Iris Ident, poverenou technickou službou kontroly originality vozidiel.

V Bratislave sa od 26. do 28. septembra zišlo približne 170 odborníkov z 37 krajín, ktorí pôsobia v oblasti boja proti automobilovej kriminalite, vrátane policajných zložiek. Zhodli sa, že musia neustále hľadať nové formy a spôsoby, ako proti krádežiam vozidiel bojovať.

Krádeže automobilov sú preferovanou trestnou činnosťou vo väčšine štátov sveta. Prevažne sa páchajú organizovane. Odcudzené vozidlá sú určené najmä na export do inej krajiny alebo ich rozoberajú na súčiastky.

Autá sa budú kradnúť, kým ich budú vedieť legalizovať

„V súčasnosti jeden z najväčších problémov je zmena identity motorových vozidiel. Aplikuje sa hlavne na odcudzené vozidlá. Aby bolo možné motorové vozidlo opätovne prihlásiť do registrácie a uviesť do premávky na cestách, je potrebné na ňom zmeniť identitu, pretože v opačnom prípade by sa stotožnilo s pátracou evidenciou, a také vozidlo by bolo ľahko odhaliteľné. To je teraz dosť taký vážny problém, ktorý trápi nie len Európu, ale trápi aj iné kontinenty“, hovorí Róbert Zrubák, riaditeľ spoločnosti Iris Ident.

Podľa Zrubáka sa krádežiam dá zabraňovať kontrolou identifikačných údajov vozidla pred zmenami, ako je napríklad zmena držby vozidla. Na Slovensku sa táto kontrola vykonáva len pre jednotlivo dovezené vozidlá.

Desiatky až stovky prípadov však podľa Zrubáka hovoria o tom, že vozidlá privezú na Slovensko "na čierno" a uvedú ich do premávky cez existujúce slovenské doklady. "Tento systém je deravý a bolo by potrebné, kontrolovať aj pred zmenou držby“, dodal Zrubák.

Pozor si dávajú najmä na podozrivé modely áut

Identifikačné znaky vozidla, ich umiestnenie, odhaľovanie poistných podvodov, či nová technológia účinná v boji proti automobilovej kriminalite. Aj o tom sa hovorilo na seminári IAATI. Veľký záujem bol podľa organizátorov o workshop s názvom „Pravé alebo falošné?“, zameraný na identifikačné znaky vozidla.

„S otázkou ohľadne pravosti identifikátorov sa stretávame dennodenne," uviedol Ján Koiš zo spopločnosti Iris Ident. Určitú dobu už kontrolujú uložené dáta on-line, ešte počas kontroly originality vozidla.

Majú vytipované podozrivé vozidlá, ktoré polícia najčastejšie zadržiava pre zmenu identifikátorov. "Jednoucho povedané, vozidiel ktoré sa najviac kradnú, či už je to BMW X5 a X6, Audi Q7 a A6, Porsche Cayenne, VW Touareg a podobne. O podozrivých vozidlách informujeme políciu“, vysvetlil Koiš.

VIN dekodér na odhľavanie falošných VIN čísiel

Účastníkov seminára zaujala aj prezentácia takzvaného rozkladania identifikačného čísla vozidla, známeho ako VIN pomocou VIN dekodéru.

„VIN dekodér slúži ako pre integrované záchranné zložky pre projekt eCall, tak ako modul pre kontrolu kvality dát pre registre motorových vozidiel, či už centrálnej alebo akejkoľvek profesnej databáze spracúvajúcej informácie o vozidlách, alebo to môže byť použité na forenzné účely pre súdnych znalcov, políciu, kriminalistov s cieľom odhaliť falzifikáty VIN-u“, skonštatoval Roman Rak, člen Medzinárodnej organizácie vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI z Českej republiky.

IAATI vznikla v 50-tych rokoch v USA

Podľa predstaviteľov IAATI má Slovensko dôležitú polohu z hľadiska boja proti automobilovej kriminalite. Aj preto sa Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel rozhodla usporiadať seminár v Bratislave.

IAATI bola založená v roku 1952 v USA pre zefektívnenie a skvalitnenie komunikácie medzi profesionálnymi vyšetrovateľmi krádeží motorových vozidiel. V roku 1990 bola vytvorená európska sekcia IAATI. Súčasne vznikli aj sekcie v Austrálii a Južnej Afrike. Európska pobočka v súčasnosti združuje okolo 4-tisíc členov z 33 štátov. Prepojenie má aj na policajné organizácie, ako sú Interpol, či Europol.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 774
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 081
  3. Od septembra opäť po starom 3 468
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 831
  5. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 768
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 668
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 548
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 146
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aký bude svet po porážke Islamského štátu

Islamský štát sa prispôsobil územným stratám.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

Neprehliadnite tiež

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.