Odborníkov na krádeže áut zaujala najmä práca s identifikátormi vozidla

Škody spôsobené krádežiami áut dosahujú v Európskej únii hodnotu približne 15 miliárd eur ročne. Väčšinou za nimi stoja organizované skupiny.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Krádeže motorových vozidiel sú celosvetovým problémom. Hovorilo sa o tom na seminári, ktorý pripravila Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI v spolupráci so slovenskou spoločnosťou Iris Ident, poverenou technickou službou kontroly originality vozidiel.

V Bratislave sa od 26. do 28. septembra zišlo približne 170 odborníkov z 37 krajín, ktorí pôsobia v oblasti boja proti automobilovej kriminalite, vrátane policajných zložiek. Zhodli sa, že musia neustále hľadať nové formy a spôsoby, ako proti krádežiam vozidiel bojovať.

Článok pokračuje pod video reklamou

Krádeže automobilov sú preferovanou trestnou činnosťou vo väčšine štátov sveta. Prevažne sa páchajú organizovane. Odcudzené vozidlá sú určené najmä na export do inej krajiny alebo ich rozoberajú na súčiastky.

Autá sa budú kradnúť, kým ich budú vedieť legalizovať

„V súčasnosti jeden z najväčších problémov je zmena identity motorových vozidiel. Aplikuje sa hlavne na odcudzené vozidlá. Aby bolo možné motorové vozidlo opätovne prihlásiť do registrácie a uviesť do premávky na cestách, je potrebné na ňom zmeniť identitu, pretože v opačnom prípade by sa stotožnilo s pátracou evidenciou, a také vozidlo by bolo ľahko odhaliteľné. To je teraz dosť taký vážny problém, ktorý trápi nie len Európu, ale trápi aj iné kontinenty“, hovorí Róbert Zrubák, riaditeľ spoločnosti Iris Ident.

Podľa Zrubáka sa krádežiam dá zabraňovať kontrolou identifikačných údajov vozidla pred zmenami, ako je napríklad zmena držby vozidla. Na Slovensku sa táto kontrola vykonáva len pre jednotlivo dovezené vozidlá.

Desiatky až stovky prípadov však podľa Zrubáka hovoria o tom, že vozidlá privezú na Slovensko "na čierno" a uvedú ich do premávky cez existujúce slovenské doklady. "Tento systém je deravý a bolo by potrebné, kontrolovať aj pred zmenou držby“, dodal Zrubák.

Pozor si dávajú najmä na podozrivé modely áut

Identifikačné znaky vozidla, ich umiestnenie, odhaľovanie poistných podvodov, či nová technológia účinná v boji proti automobilovej kriminalite. Aj o tom sa hovorilo na seminári IAATI. Veľký záujem bol podľa organizátorov o workshop s názvom „Pravé alebo falošné?“, zameraný na identifikačné znaky vozidla.

„S otázkou ohľadne pravosti identifikátorov sa stretávame dennodenne," uviedol Ján Koiš zo spopločnosti Iris Ident. Určitú dobu už kontrolujú uložené dáta on-line, ešte počas kontroly originality vozidla.

Majú vytipované podozrivé vozidlá, ktoré polícia najčastejšie zadržiava pre zmenu identifikátorov. "Jednoucho povedané, vozidiel ktoré sa najviac kradnú, či už je to BMW X5 a X6, Audi Q7 a A6, Porsche Cayenne, VW Touareg a podobne. O podozrivých vozidlách informujeme políciu“, vysvetlil Koiš.

VIN dekodér na odhľavanie falošných VIN čísiel

Účastníkov seminára zaujala aj prezentácia takzvaného rozkladania identifikačného čísla vozidla, známeho ako VIN pomocou VIN dekodéru.

„VIN dekodér slúži ako pre integrované záchranné zložky pre projekt eCall, tak ako modul pre kontrolu kvality dát pre registre motorových vozidiel, či už centrálnej alebo akejkoľvek profesnej databáze spracúvajúcej informácie o vozidlách, alebo to môže byť použité na forenzné účely pre súdnych znalcov, políciu, kriminalistov s cieľom odhaliť falzifikáty VIN-u“, skonštatoval Roman Rak, člen Medzinárodnej organizácie vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI z Českej republiky.

IAATI vznikla v 50-tych rokoch v USA

Podľa predstaviteľov IAATI má Slovensko dôležitú polohu z hľadiska boja proti automobilovej kriminalite. Aj preto sa Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel rozhodla usporiadať seminár v Bratislave.

IAATI bola založená v roku 1952 v USA pre zefektívnenie a skvalitnenie komunikácie medzi profesionálnymi vyšetrovateľmi krádeží motorových vozidiel. V roku 1990 bola vytvorená európska sekcia IAATI. Súčasne vznikli aj sekcie v Austrálii a Južnej Afrike. Európska pobočka v súčasnosti združuje okolo 4-tisíc členov z 33 štátov. Prepojenie má aj na policajné organizácie, ako sú Interpol, či Europol.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 939
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 796
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 11 912
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 276
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 178
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 846
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 108
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 246

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska prijal Sakovú v paláci, Bugár k nej výhrady nemá

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.