Odborníkov na krádeže áut zaujala najmä práca s identifikátormi vozidla

Škody spôsobené krádežiami áut dosahujú v Európskej únii hodnotu približne 15 miliárd eur ročne. Väčšinou za nimi stoja organizované skupiny.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Krádeže motorových vozidiel sú celosvetovým problémom. Hovorilo sa o tom na seminári, ktorý pripravila Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI v spolupráci so slovenskou spoločnosťou Iris Ident, poverenou technickou službou kontroly originality vozidiel.

V Bratislave sa od 26. do 28. septembra zišlo približne 170 odborníkov z 37 krajín, ktorí pôsobia v oblasti boja proti automobilovej kriminalite, vrátane policajných zložiek. Zhodli sa, že musia neustále hľadať nové formy a spôsoby, ako proti krádežiam vozidiel bojovať.

Krádeže automobilov sú preferovanou trestnou činnosťou vo väčšine štátov sveta. Prevažne sa páchajú organizovane. Odcudzené vozidlá sú určené najmä na export do inej krajiny alebo ich rozoberajú na súčiastky.

Autá sa budú kradnúť, kým ich budú vedieť legalizovať

„V súčasnosti jeden z najväčších problémov je zmena identity motorových vozidiel. Aplikuje sa hlavne na odcudzené vozidlá. Aby bolo možné motorové vozidlo opätovne prihlásiť do registrácie a uviesť do premávky na cestách, je potrebné na ňom zmeniť identitu, pretože v opačnom prípade by sa stotožnilo s pátracou evidenciou, a také vozidlo by bolo ľahko odhaliteľné. To je teraz dosť taký vážny problém, ktorý trápi nie len Európu, ale trápi aj iné kontinenty“, hovorí Róbert Zrubák, riaditeľ spoločnosti Iris Ident.

Podľa Zrubáka sa krádežiam dá zabraňovať kontrolou identifikačných údajov vozidla pred zmenami, ako je napríklad zmena držby vozidla. Na Slovensku sa táto kontrola vykonáva len pre jednotlivo dovezené vozidlá.

Desiatky až stovky prípadov však podľa Zrubáka hovoria o tom, že vozidlá privezú na Slovensko "na čierno" a uvedú ich do premávky cez existujúce slovenské doklady. "Tento systém je deravý a bolo by potrebné, kontrolovať aj pred zmenou držby“, dodal Zrubák.

Pozor si dávajú najmä na podozrivé modely áut

Identifikačné znaky vozidla, ich umiestnenie, odhaľovanie poistných podvodov, či nová technológia účinná v boji proti automobilovej kriminalite. Aj o tom sa hovorilo na seminári IAATI. Veľký záujem bol podľa organizátorov o workshop s názvom „Pravé alebo falošné?“, zameraný na identifikačné znaky vozidla.

„S otázkou ohľadne pravosti identifikátorov sa stretávame dennodenne," uviedol Ján Koiš zo spopločnosti Iris Ident. Určitú dobu už kontrolujú uložené dáta on-line, ešte počas kontroly originality vozidla.

Majú vytipované podozrivé vozidlá, ktoré polícia najčastejšie zadržiava pre zmenu identifikátorov. "Jednoucho povedané, vozidiel ktoré sa najviac kradnú, či už je to BMW X5 a X6, Audi Q7 a A6, Porsche Cayenne, VW Touareg a podobne. O podozrivých vozidlách informujeme políciu“, vysvetlil Koiš.

VIN dekodér na odhľavanie falošných VIN čísiel

Účastníkov seminára zaujala aj prezentácia takzvaného rozkladania identifikačného čísla vozidla, známeho ako VIN pomocou VIN dekodéru.

„VIN dekodér slúži ako pre integrované záchranné zložky pre projekt eCall, tak ako modul pre kontrolu kvality dát pre registre motorových vozidiel, či už centrálnej alebo akejkoľvek profesnej databáze spracúvajúcej informácie o vozidlách, alebo to môže byť použité na forenzné účely pre súdnych znalcov, políciu, kriminalistov s cieľom odhaliť falzifikáty VIN-u“, skonštatoval Roman Rak, člen Medzinárodnej organizácie vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI z Českej republiky.

IAATI vznikla v 50-tych rokoch v USA

Podľa predstaviteľov IAATI má Slovensko dôležitú polohu z hľadiska boja proti automobilovej kriminalite. Aj preto sa Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel rozhodla usporiadať seminár v Bratislave.

IAATI bola založená v roku 1952 v USA pre zefektívnenie a skvalitnenie komunikácie medzi profesionálnymi vyšetrovateľmi krádeží motorových vozidiel. V roku 1990 bola vytvorená európska sekcia IAATI. Súčasne vznikli aj sekcie v Austrálii a Južnej Afrike. Európska pobočka v súčasnosti združuje okolo 4-tisíc členov z 33 štátov. Prepojenie má aj na policajné organizácie, ako sú Interpol, či Europol.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 476
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 976
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 699
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 477
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 522
  6. Splnený sen 1 335
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 293
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 162
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 944
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 869

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.