SME

Odborníkov na krádeže áut zaujala najmä práca s identifikátormi vozidla

Škody spôsobené krádežiami áut dosahujú v Európskej únii hodnotu približne 15 miliárd eur ročne. Väčšinou za nimi stoja organizované skupiny.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Krádeže motorových vozidiel sú celosvetovým problémom. Hovorilo sa o tom na seminári, ktorý pripravila Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI v spolupráci so slovenskou spoločnosťou Iris Ident, poverenou technickou službou kontroly originality vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Bratislave sa od 26. do 28. septembra zišlo približne 170 odborníkov z 37 krajín, ktorí pôsobia v oblasti boja proti automobilovej kriminalite, vrátane policajných zložiek. Zhodli sa, že musia neustále hľadať nové formy a spôsoby, ako proti krádežiam vozidiel bojovať.

SkryťVypnúť reklamu

Krádeže automobilov sú preferovanou trestnou činnosťou vo väčšine štátov sveta. Prevažne sa páchajú organizovane. Odcudzené vozidlá sú určené najmä na export do inej krajiny alebo ich rozoberajú na súčiastky.

Autá sa budú kradnúť, kým ich budú vedieť legalizovať

„V súčasnosti jeden z najväčších problémov je zmena identity motorových vozidiel. Aplikuje sa hlavne na odcudzené vozidlá. Aby bolo možné motorové vozidlo opätovne prihlásiť do registrácie a uviesť do premávky na cestách, je potrebné na ňom zmeniť identitu, pretože v opačnom prípade by sa stotožnilo s pátracou evidenciou, a také vozidlo by bolo ľahko odhaliteľné. To je teraz dosť taký vážny problém, ktorý trápi nie len Európu, ale trápi aj iné kontinenty“, hovorí Róbert Zrubák, riaditeľ spoločnosti Iris Ident.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Zrubáka sa krádežiam dá zabraňovať kontrolou identifikačných údajov vozidla pred zmenami, ako je napríklad zmena držby vozidla. Na Slovensku sa táto kontrola vykonáva len pre jednotlivo dovezené vozidlá.

Desiatky až stovky prípadov však podľa Zrubáka hovoria o tom, že vozidlá privezú na Slovensko "na čierno" a uvedú ich do premávky cez existujúce slovenské doklady. "Tento systém je deravý a bolo by potrebné, kontrolovať aj pred zmenou držby“, dodal Zrubák.

Pozor si dávajú najmä na podozrivé modely áut

Identifikačné znaky vozidla, ich umiestnenie, odhaľovanie poistných podvodov, či nová technológia účinná v boji proti automobilovej kriminalite. Aj o tom sa hovorilo na seminári IAATI. Veľký záujem bol podľa organizátorov o workshop s názvom „Pravé alebo falošné?“, zameraný na identifikačné znaky vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

„S otázkou ohľadne pravosti identifikátorov sa stretávame dennodenne," uviedol Ján Koiš zo spopločnosti Iris Ident. Určitú dobu už kontrolujú uložené dáta on-line, ešte počas kontroly originality vozidla.

Majú vytipované podozrivé vozidlá, ktoré polícia najčastejšie zadržiava pre zmenu identifikátorov. "Jednoucho povedané, vozidiel ktoré sa najviac kradnú, či už je to BMW X5 a X6, Audi Q7 a A6, Porsche Cayenne, VW Touareg a podobne. O podozrivých vozidlách informujeme políciu“, vysvetlil Koiš.

VIN dekodér na odhľavanie falošných VIN čísiel

Účastníkov seminára zaujala aj prezentácia takzvaného rozkladania identifikačného čísla vozidla, známeho ako VIN pomocou VIN dekodéru.

„VIN dekodér slúži ako pre integrované záchranné zložky pre projekt eCall, tak ako modul pre kontrolu kvality dát pre registre motorových vozidiel, či už centrálnej alebo akejkoľvek profesnej databáze spracúvajúcej informácie o vozidlách, alebo to môže byť použité na forenzné účely pre súdnych znalcov, políciu, kriminalistov s cieľom odhaliť falzifikáty VIN-u“, skonštatoval Roman Rak, člen Medzinárodnej organizácie vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel IAATI z Českej republiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

IAATI vznikla v 50-tych rokoch v USA

Podľa predstaviteľov IAATI má Slovensko dôležitú polohu z hľadiska boja proti automobilovej kriminalite. Aj preto sa Medzinárodná organizácia vyšetrovateľov krádeží motorových vozidiel rozhodla usporiadať seminár v Bratislave.

IAATI bola založená v roku 1952 v USA pre zefektívnenie a skvalitnenie komunikácie medzi profesionálnymi vyšetrovateľmi krádeží motorových vozidiel. V roku 1990 bola vytvorená európska sekcia IAATI. Súčasne vznikli aj sekcie v Austrálii a Južnej Afrike. Európska pobočka v súčasnosti združuje okolo 4-tisíc členov z 33 štátov. Prepojenie má aj na policajné organizácie, ako sú Interpol, či Europol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 10 922
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 405
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 808
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 064
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 241
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 820
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 752
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 507
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  2. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky.
  3. Rastislav Puchala: Fico má pravdu. Režimy v Číne a Vietname sú vysoko inšpiratívne
  4. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  5. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  6. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  7. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  8. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 974
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 150
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 995
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 413
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 889
  6. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 670
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 5 159
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 694
  1. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  2. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  3. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  4. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
reklama
SkryťZatvoriť reklamu