Obmedzenie billboardov je podľa poslanca SaS Martina Chrena zlé a škodlivé. Zmajkovičová ho nazvala hovorcom billboardových spoločností.
BRATISLAVA. Novela cestného zákona, ktorou chce podpredsedníčka Národnej rady Renáta Zmajkovičová (Smer) obmedziť billboardy pri cestách, je podľa Martina Chrena (SaS) zlá, škodlivá a v niektorých ustanoveniach je v rozpore s ústavou.
Negatívny dopad na rozpočet
Ako uviedol Chren v rozprave k zákonu, o ktorom rokoval parlament na záver jedenásteho dňa 7. schôdze, návrh Zmajkovičovej likviduje celý segment podnikania.
Bude mať negatívny dopad na rozpočet samospráv i štátu. „Je pripravený bez znalosti problematiky. Je škodlivý, lebo poškodzuje veľkú skupinu subjektov práva,“ povedal Chren.
Návrh je podľa Chrena pripravený povrchne. Súhlasí s bojom s načierno umiestnenými bilboardmi ale podľa neho stavebný zákon pozná spôsoby ako to dosiahnuť.
Upozornil, že v doložke vplyvov je napísané, že sa nepredpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a zamestnanosť.
„Toto nie je pravda. Ak sa 20 rokov rozvíja odvetvie podnikania a potom má byť vygumované, určite neplatí, že nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie. Išlo by o likvidáciu 95 percent propagačných zariadení, došlo by k prepúšťaniu, zníženiu príjmov do štátneho rozpočtu a rozpočtu miest a obcí. Zaniklo by 25 000 reklamných zariadení, ktorých hodnota je 100 miliónov eur,“ vyhlásil Chren.
Novela zlikviduje odvetvie, tvrdí Most
Poslanca za SaS v kritike podporil aj Andrej Hrnčiar (Most-Híd), ktorý je zároveň primátorom Martina. Podľa neho je to likvidačná novela pre jedno odvetvie biznisu.
Zdôraznil, že ak je problém v mestách s reklamou, tak je to pre neschopnosť samospráv sa s tým vyrovnať. „Vo väčšine miest problém s propagačnými nosičmi neexistuje,“ uviedol.
Podľa neho v Martine by po prijatí zákona boli odstránené všetky nosiče s informáciami o dianí v meste, odstránené budú nosiče s informáciami o športových a kultúrnych podujatiach.
Hrnčiar tvrdí, že Martin po schválení zákona stratí na nájomnom 6 276 eur. Bude musieť vybudovať prístrešky na zastávkach autobusov, čo stojí 8 000 eur za kus, spolu v Martine 270 000 eur. Servis týchto prístreškov by stál ročne 21 500 eur.
Zmajkovičovej ide o bezpečnejšiu dopravu
Zmajkovičová predpokladala tlaky billboardových spoločností cez opozíciu. „Dnes bol Chren ich hovorcom,“ povedala na záver rozpravy.
Uviedla, že novelou zákona sleduje bezpečnosť cestnej premávky a čisté Slovensko.
„Niektoré krajiny obmedzili vonkajšiu reklamu a niektoré ju zakázali,“ povedala, pričom uviedla, že je to tak napríklad na Novom Zélande či v Belgicku.
Zmajkovičová chce, aby billboardy boli mimo miest a obcí vzdialené od ciest najmenej 250 metrov a v mestách a obciach minimálne 80 metrov.
Oznámila však, že je pripravená prijať, aby sa jej návrh v druhom čítaní zmenil pozmeňujúcimi návrhmi. O tom, či návrh prejde do ďalšieho legislatívneho procesu, rozhodnú poslanci v piatok.