Cieľom projektu je zabezpečiť plne automatizované volanie motorového vozidla v núdzi na najbližšiu centrálu linky 112 od roku 2015.
Ako bude fungovať eCall
Systém eCall má zabezpečiť, aby do operačného strediska integrovaných záchranných systémov boli prenesené súradnice polohy vozidla, z ktorého je volaná pomoc, jeho identifikácia, počet osôb vo vozidle (na základe počtu zapnutých bezpečnostných pásov v čase udalosti).
Ďalšie informácie o vozidle získa operačné stredisko prepojením s národným centrálnym registrom vozidiel. V prípade, že na území daného štátu havaruje vozidlo z inej krajiny, informácie budú prenesené z príslušného národného registra pomocou medzinárodnej siete pre výmenu informácií o vozidlách a vodičských oprávneniach EUCARIS (European Car and Driving Licence Information System, https://www.eucaris.net/).
Medzi vozidlom a operačným záchranným strediskom bude okamžite po nehode nastavený hlasový komunikačný kanál pomocou špecializovanej elektronickej jednotky umiestnenej vo vozidle.
Projekt sa testuje vo viacerých krajinách
V súčasnosti prebieha pilotný projekt implementácie a testovania HeERO (Harmonised eCall European Pilot), na ktorom sa zúčastňujú vybrané európske krajiny.
Cieľom pilotného projektu je odskúšať všetky technológie a postupy, získať skúsenosti, a tým zaistiť hladký priebeh následnej implementácie v celej Európe. Rok 2015 je medzníkom pre začatie povinného vybavenia všetkých novo dodávaných vozidiel na európsky trh komunikačnou jednotkou eCall.
Systém má fungovať nie len v členských krajinách Európskej únie, ale aj na Islande, v Nórsku a vo Švajčiarsku.
eCall má zachrániť zdravie, životy a peniaze
Okamžité upozornenie na nehodu a znalosť presnej polohy jej miesta skráti dobu potrebnú na poskytnutie účinnej pomoci o 50% mimo mesta a o 40% v mestách. Vďaka tejto časovej úspore sa očakáva, že systém eCall zachráni v Európskej únii každý rok až 2 500 ľudských životov a zníži závažné následky u desiatok tisícov zranených.
Včasným ošetrením účastníkov dopravnej nehody vďaka systému eCall dôjde k rýchlejšiemu zotaveniu zranených. Rýchlejším príjazdom na miesto nehody bude možné skôr likvidovať následky nehody, čím sa znižuje riziko sekundárnych nehôd. Znižujú sa dopravné kongescie, nezvyšuje sa spotreba pohonných hmôt a naopak sa znižujú emisie CO2.
Ekonomické straty Európskej únie spôsobené dopravnými nehodami predstavujú viac ako 160 miliárd eur ročne. Ak by všetky automobily boli vybavené systémom eCall, bolo by možné ročne ušetriť až 20 miliárd eur.
Na konferencii si zúčastnené štáty vymenili svoje poznatky a skúsenosti z oblastí telekomunikačných a informačných technológií, legislatívy a organizácie projektu.