SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Odbočovanie a predchádzanie patria k rizikovým manévrom

V križovatke sa stretnú tri autá. Dve odbočujú vľavo a jedno predbieha sprava. Ak by sa jedno z odbočujúcich áut zrazilo s predbiehajúcim, kto by bol na vine?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vratislav: "Protiidúce autá na hlavnej ceste odbočujú doľava a míňajú sa vľavo. Za odbočujúcim autom ide druhé v poradí, ktoré obieha odbočujúce auto doľava po pravej strane. Zrazí sa s protiidúcim autom, ktoré odbočovalo doľava. Kto je v tomto prípade vinníkom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aké predpisy musia dodržiavať

Vodiči vozidiel odbočujúcich vľavo, ktorí prichádzajú z opačného smeru, musia vo vzťahu k Vratislavovmu prípadu dodržiavať predovšetkým tieto dopravné pravidlá:

  • vzájomne sa vyhýbajú vľavo,
  • pri odbočovaní musia dbať na zvýšenú opatrnosť,
  • sú povinní dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám.

Vodič auta, ktoré sprava predbiehalo odbočujúce vozidlo, by mal mať na pamäti ešte pred manévrom predchádzania nasledovné:

  • vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a nie je už pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy,
  • nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Stačí, ak budete v opísanej situácii ignorovať len jedno zo spomenutých pravidiel a riskujete haváriu.

Odbočujúci vľavo musí dať prednosť vozidlám z opačného smeru jazdy

Keď budete odbočovať vľavo, vždy si spomeňte na to, že musíte dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy. Nesmiete ho prinútiť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Neodbočujte, kým si nebudete istí, že z opačného smeru žiadne vozidlo neprichádza. V podstate čelná zrážka s iným vozidlom pre vás môže skončiť aj tragicky.

Keď bude isté, že žiadnemu vozidlu z opačného smeru neskrížite cestu, odbočte. Ak by potom do vás narazilo iné vozidlo a bolo by zrejmé, že ste nemali možnosť dať mu prednosť v jazde, nemali by vás obviniť zo zapríčinenia nehody. Vo všetkých ostatných prípadoch havárie ale riskujete minimálne spoluvinu.

Predbiehajte, len keď to bude bezpečné

Vodič, ktorý by sprava predbiehal auto odbočujúce vľavo, si takisto musí dávať pozor. Stačí, že zbadá odbočujúce auto v opačnom smere jazdy, musí urobiť všetko pre to, aby sa autá nezrazili.

Ešte predtým by však šofér mal zhodnotiť, či je bezpečné predbiehať. Stačí, aby ste mali zhoršený rozhľad pre odbočujúce vozidlo pred vami, predbiehanie by ste si mali rozmyslieť. Alebo aspoň spomaliť na primeranú rýchlosť, aby ste sa s nikým nezrazili.

Ak sa už budete nachádzať vedľa auta, ktoré odbočuje vľavo a potom sa vám do cesty pripletie vozidlo z protismeru, za prípadnú haváriu by ste nemali byť ani spoluvinní. Platí to aj pre prípad, že dodržíte všetky spomenuté dopravné pravidlá.

Či sa už dostanete do situácie takého alebo onakého vodiča, myslite na to, že havária nestojí za žiadne riziko. Je lepšie prežiť a mať nepoškodené vozidlo ako ušetriť niekoľko sekúnd či minút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  2. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  3. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  4. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  8. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 428
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 301
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 265
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 732
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 366
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 720
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 592
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava ruský prezident Vladimir Putin, minister obrany Sergej Šojgu a admirál Nikolaj Jevmenov.

Diktátora z Kremľa nedokáže odstrániť ulica ani oligarchia, stále mu však ide o život.


Arpád Soltész 27. sep
Michaela Valicová

Poradenstvu sa venuje desať rokov.


22. sep
Igor Matovič

Matovič dôvod na svoje odvolanie nevidí.


a 3 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Kontroly na vnútorných hraniciach Schengenu sú dávno, len Heger s Mikulcom ich nevidia.


25m

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  2. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  3. Jozef Javurek: Kurátor
  4. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  7. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  8. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 377
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 661
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 239
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 672
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 487
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 310
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 152
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu