SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Odbočovanie a predchádzanie patria k rizikovým manévrom

V križovatke sa stretnú tri autá. Dve odbočujú vľavo a jedno predbieha sprava. Ak by sa jedno z odbočujúcich áut zrazilo s predbiehajúcim, kto by bol na vine?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vratislav: "Protiidúce autá na hlavnej ceste odbočujú doľava a míňajú sa vľavo. Za odbočujúcim autom ide druhé v poradí, ktoré obieha odbočujúce auto doľava po pravej strane. Zrazí sa s protiidúcim autom, ktoré odbočovalo doľava. Kto je v tomto prípade vinníkom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aké predpisy musia dodržiavať

Vodiči vozidiel odbočujúcich vľavo, ktorí prichádzajú z opačného smeru, musia vo vzťahu k Vratislavovmu prípadu dodržiavať predovšetkým tieto dopravné pravidlá:

  • vzájomne sa vyhýbajú vľavo,
  • pri odbočovaní musia dbať na zvýšenú opatrnosť,
  • sú povinní dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám.

Vodič auta, ktoré sprava predbiehalo odbočujúce vozidlo, by mal mať na pamäti ešte pred manévrom predchádzania nasledovné:

  • vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a nie je už pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy,
  • nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Stačí, ak budete v opísanej situácii ignorovať len jedno zo spomenutých pravidiel a riskujete haváriu.

Odbočujúci vľavo musí dať prednosť vozidlám z opačného smeru jazdy

Keď budete odbočovať vľavo, vždy si spomeňte na to, že musíte dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy. Nesmiete ho prinútiť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Neodbočujte, kým si nebudete istí, že z opačného smeru žiadne vozidlo neprichádza. V podstate čelná zrážka s iným vozidlom pre vás môže skončiť aj tragicky.

Keď bude isté, že žiadnemu vozidlu z opačného smeru neskrížite cestu, odbočte. Ak by potom do vás narazilo iné vozidlo a bolo by zrejmé, že ste nemali možnosť dať mu prednosť v jazde, nemali by vás obviniť zo zapríčinenia nehody. Vo všetkých ostatných prípadoch havárie ale riskujete minimálne spoluvinu.

Predbiehajte, len keď to bude bezpečné

Vodič, ktorý by sprava predbiehal auto odbočujúce vľavo, si takisto musí dávať pozor. Stačí, že zbadá odbočujúce auto v opačnom smere jazdy, musí urobiť všetko pre to, aby sa autá nezrazili.

Ešte predtým by však šofér mal zhodnotiť, či je bezpečné predbiehať. Stačí, aby ste mali zhoršený rozhľad pre odbočujúce vozidlo pred vami, predbiehanie by ste si mali rozmyslieť. Alebo aspoň spomaliť na primeranú rýchlosť, aby ste sa s nikým nezrazili.

Ak sa už budete nachádzať vedľa auta, ktoré odbočuje vľavo a potom sa vám do cesty pripletie vozidlo z protismeru, za prípadnú haváriu by ste nemali byť ani spoluvinní. Platí to aj pre prípad, že dodržíte všetky spomenuté dopravné pravidlá.

Či sa už dostanete do situácie takého alebo onakého vodiča, myslite na to, že havária nestojí za žiadne riziko. Je lepšie prežiť a mať nepoškodené vozidlo ako ušetriť niekoľko sekúnd či minút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 266
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 488
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 736
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 910
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 633
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 815
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 593
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.