Odbočovanie a predchádzanie patria k rizikovým manévrom

V križovatke sa stretnú tri autá. Dve odbočujú vľavo a jedno predbieha sprava. Ak by sa jedno z odbočujúcich áut zrazilo s predbiehajúcim, kto by bol na vine?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vratislav: "Protiidúce autá na hlavnej ceste odbočujú doľava a míňajú sa vľavo. Za odbočujúcim autom ide druhé v poradí, ktoré obieha odbočujúce auto doľava po pravej strane. Zrazí sa s protiidúcim autom, ktoré odbočovalo doľava. Kto je v tomto prípade vinníkom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aké predpisy musia dodržiavať

Vodiči vozidiel odbočujúcich vľavo, ktorí prichádzajú z opačného smeru, musia vo vzťahu k Vratislavovmu prípadu dodržiavať predovšetkým tieto dopravné pravidlá:

  • vzájomne sa vyhýbajú vľavo,
  • pri odbočovaní musia dbať na zvýšenú opatrnosť,
  • sú povinní dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám.

Vodič auta, ktoré sprava predbiehalo odbočujúce vozidlo, by mal mať na pamäti ešte pred manévrom predchádzania nasledovné:

  • vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a nie je už pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy,
  • nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Stačí, ak budete v opísanej situácii ignorovať len jedno zo spomenutých pravidiel a riskujete haváriu.

Odbočujúci vľavo musí dať prednosť vozidlám z opačného smeru jazdy

Keď budete odbočovať vľavo, vždy si spomeňte na to, že musíte dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy. Nesmiete ho prinútiť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Neodbočujte, kým si nebudete istí, že z opačného smeru žiadne vozidlo neprichádza. V podstate čelná zrážka s iným vozidlom pre vás môže skončiť aj tragicky.

Keď bude isté, že žiadnemu vozidlu z opačného smeru neskrížite cestu, odbočte. Ak by potom do vás narazilo iné vozidlo a bolo by zrejmé, že ste nemali možnosť dať mu prednosť v jazde, nemali by vás obviniť zo zapríčinenia nehody. Vo všetkých ostatných prípadoch havárie ale riskujete minimálne spoluvinu.

Predbiehajte, len keď to bude bezpečné

Vodič, ktorý by sprava predbiehal auto odbočujúce vľavo, si takisto musí dávať pozor. Stačí, že zbadá odbočujúce auto v opačnom smere jazdy, musí urobiť všetko pre to, aby sa autá nezrazili.

Ešte predtým by však šofér mal zhodnotiť, či je bezpečné predbiehať. Stačí, aby ste mali zhoršený rozhľad pre odbočujúce vozidlo pred vami, predbiehanie by ste si mali rozmyslieť. Alebo aspoň spomaliť na primeranú rýchlosť, aby ste sa s nikým nezrazili.

Ak sa už budete nachádzať vedľa auta, ktoré odbočuje vľavo a potom sa vám do cesty pripletie vozidlo z protismeru, za prípadnú haváriu by ste nemali byť ani spoluvinní. Platí to aj pre prípad, že dodržíte všetky spomenuté dopravné pravidlá.

Či sa už dostanete do situácie takého alebo onakého vodiča, myslite na to, že havária nestojí za žiadne riziko. Je lepšie prežiť a mať nepoškodené vozidlo ako ušetriť niekoľko sekúnd či minút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 946
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 883
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 909
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 051
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 112
  6. Splnený sen 2 049
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 616
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 030
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 983
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 927

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.