Podľa ministerstva, stanoviská Slovenskej komory lekárov, Slovenskej komory psychológov, Centra pre liečbu drogových závislostí a Asociácie dopravných psychológov SR, ktoré si vyžiadalo, poukazujú na negatívny vplyv alkoholu už v malom množstve na pohybovú koordináciu, rozsah pozornosti, na zúženie periférneho vnímania, schopnosť spracúvať podnety, a tým na celkovú schopnosť viesť bicykel.
Z ich stanovísk je podľa rezortu zrejmé, že neodporúčajú ustanoviť v zákone možnosť požiť také množstvo alkoholu cyklistom, ktoré by bolo vyššie ako 0,3 promile, resp. 0,14 mg/l.
Polícia toleruje alkohol do 0,3 promile
Policajný zbor na základe stanovísk Najvyššieho súdu SR a Generálnej prokuratúry SR vyhodnocuje pri kontrolách hladinu alkoholu do 0,3 promile, resp. 0,14 mg/l alkoholu v krvi ako negatívny výsledok vyšetrenia na zistenie alkoholu u vodičov vozidiel. Aj u cyklistov.
Je to v súlade aj s názorom Slovenskej súdnolekárskej spoločnosti, ktorá považuje hladinu alkoholu v krvi do 0,21 promile za bezvýznamnú. Z hľadiska ovplyvnenia psychomotorických a reakčných vlastností vodiča považujú hladinu alkoholu v krvi do 0,3 promile, resp. 0,14 mg/l alkoholu v krvi za bezvýznamnú aj stanoviská ostatných spomínaných inštitúcií.
Nárast počtu zranených a zabitých cyklistov pri nehodách
V rokoch 2010 až 2012 bol podľa rezortu vnútra zaevidovaný pokles následkov dopravných nehôd na životoch a zdraví chodcov a motocyklistov a naopak, takmer 50 % nárast následkov dopravných nehôd na živote a zdraví cyklistov. Dôsledkom v poslednom období je takmer 4,5-percentný podiel cyklistov na zavinení dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu.
Poslanci strany Most-Híd chcú cyklistom povoliť 0,5 promile alkoholu v krvi. Ak by ich návrh prešiel, tak by to v praxi znamenalo, že muži by mohli vypiť dva litre Radlera, jeden liter desaťstupňového piva, 300 ml bieleho vína či 80 ml 40-percentného destilátu. Ženy by si mohli dovoliť 1,25 litra Radlera, 600 ml desaťstupňového piva, 200 ml bieleho vína alebo 50 ml 40-percentného destilátu.
Podľa poslanca strany Andreja Hrnčiara tolerancia 0,5 promile alkoholu je tolerovaná hranica vo väčšine členských krajín Európskej únie, a to aj pre vodičov motorových vozidiel.