SME
reklama

Test: Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu. Tešiť sa môžu milovníci pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru.

Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou.Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu.

Optima sa dokáže zavďačiť skôr milovníkom pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru. Zúriť budete nad leskom displeja autorádia, ale do nebies vychválite odkladacie priestory.

BRATISLAVA. Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli. Dizajn 4,8 metrovej karosérie dokáže zaujať a presvedčiť ľudí, aby sa prišli opýtať aký je to model, pretože karoséria kričí navonok som nová. Okrem toho majestátom presne zodpovedá strednej triede, ktorú s rázvorom náprav tesne pod 2,8 metra reprezentuje.

Vonkajší prejav akoby ešte predstihol povedomie ľudí o značke Kia, lebo väčšina nás pristavila otázkou: "To je naozaj Kia?". Ešte viac krútili hlavami pri pohľade do interiéru, ktorý pôsobí veľmi odvážne. Navyše je poctivo urobený a po stránke odkladacích priestorov praktický.

Šoféra doslova ťahá ostať za volantom, podobne ako v menšom modely cee´d. Kia ku kvalitným materiálom pridala v najvyššej výbave TX bezkľúčové štartovanie aj vstup a tiež audiosystém Infinity. Obe veci vám spríjemnia alebo uľahčia cestu ale majú aj svoje "ale".

Na suchej kvalitnej ceste si možno jazdu vyslovene užiť. S dobrým výhľadom baví šoféra aj mesto. V Optime cesta rýchlo ubieha a je to auto, ktoré láka šoférovať.

Displej autorádia je síce prehľadný avšak cez deň ťažko čitateľný. Ak máte kľúč od auta v príručnej taške a tú dáte na zadné sedadlo, Kia začne nariekať, že nie je kľúč v aute. Objektívne však musíme pochváliť optitrónový prístrojový panel s multifunkčným TFT displejom.

Rýchlo ubieha cesta

Mnohí majú radi v strednej triede liftback alebo kombi, ktorým sa vyhnú užšiemu vstupnému otvoru do kufra sedanu. Kii Optima objem kufra nechýba, lebo ponúka aj pri komfortnom sedení vzadu 505 litrov, teda nutný štandard.

Objem kufra 505 litrov korešponduje s konkurenciou a na sedan je aj vstupný otvor celkom prijateľný, lenže konzoly veka zasahujú zbytočne do priestoru. Takto sa to už v strednej triede nenosí.

Aj otvor je dosť veľký, ale v strednej triede by už nemali konzoly vyklápania veka takto zasahovať do vnútra kufra. Trieda aj cenová hladina okolo 30.000 eur predurčujú Kiu na dlhé cesty a vysoký ročný počet najazdených kilometrov.

Nevedno, či to robí kokpit alebo pozícia šoféra, ale jazda neunavuje a máte pocit, akoby ste za volantom sedeli iba krátko. Svoj podiel na tom majú sedadlá, možno i vzdušný kokpit. K odkladacím priestorom aj komfortu nastupovania nemáme väčšie výhrady.

Kokpit svojimi tvarmi a vypracovaním detailov môže mnohým poslúžiť ako vzor. Zvlášť volant zvládli autori výborne a poteší aj tuhosť palubnej dosky, s akou sa stretávame u nemeckých áut.

Pri pohľade do cenníka si však uvedomíte, že na toto auto treba veľké nároky, lebo minimálne cenou vysoko rúbe. Za tieto peniaze sa chce užívateľ nielen komfortne, ale aj dynamicky voziť. To mu krásna a pohodlná Kia splní iba čiastočne.

Jazdí presvedčivo ale bez iskry

V konfrontácii s najlepšími v triede jazdí Kia Optima veľmi presvedčivo. Najmä podvozok bol tvrdosťou na efektných 18 palcových kolesách ešte akceptovateľný s veľmi prirodzeným správaním. Naozaj ide o veľký pokrok.

Jedinou drobnou slabinou ostáva trakcia na šmykľavom mokrom asfalte. Tam vidieť rozdiel oproti Passatu alebo Mondeu. Za kratší koniec ťahá Kia aj v ponuke motorov, pretože v ponuke je len jeden diesel 1,7 CRDi a jeden benzínový dvojliter.

Je nám ľúto, že musíme kritizovať graficky dobre zvládnutý palubný systém s rádiom. A to len kvôli zlému sklonu a stálym odleskom. Čelné sklo je šikmé a dlhé, displej rovno pod ním a výsledok zlý.

Naftový štvorvalec to papierovým výkonom 100 kW potiahol medzi dvojlitre, avšak kým sa pri vyše 2000 otáčkach dostane k slovu krútiaci moment 320 Nm, uplynie dosť času. Akoby motoru po stlačení plynu chýbala iskra, ktorú majú európske naftové motory.

Možno pružnosť mierne zaniká v šesťstupňovej automatickej prevodovke. Motor s automatom, ktorý sa dodáva za príplatok 1000 eur, tvoria dobrý pár do mesta. Práve v meste sa na Optime perfektne jazdí a dokonca tam to Kia zvládne aj pri predpísanej spotrebe do 7,9 litra.

Vzadu je miesta na rozdávanie a sedenie na slušnej úrovni. Okrem toho, že si naozaj máte kde zložiť kosti, návrhári mysleli na odkladacie priestory, ktoré sú vo všetkých častiach auta veľmi umne navrhnuté.

Celkový priemer 6,5 litra nafty o pol litra prekračuje výrobcom udávanú šesťlitrovú spotrebu. Mimo mesta však Optime dochádza dych, najmä pri predbiehaní si treba na reakciu motora aj prevodovky počkať. Kia Optima má oproti konkurentom pekný a priestranný interiér, inšpiratívny dizajn, výborné odkladacie priestory a pekný kokpit. Pri ceste na vrchol jej chýba širšia paleta motorov alebo aspoň jeden temperamentnejší.

Kupujem - nekupujem

Veľmi vydarené auto dokáže zaujať pohľady okoloidúcich všade tam, kde sa objaví. Má štýl a vlastnú tvár. Chýba mi však lepšie zladenie charakteru jednotlivých celkov. Kia urobila obrovský skok oproti predchádzajúcemu modelu strednej triedy, ale len to nestačí. Hoci má blízko k lídrom triedy nekupujem. Rasťo Chvála

Kia Optima 1,7 CRDi - základné údaje

Cena modelu od (eur) 22.990
Cena test. verzie TX od (eur) 29.490
Cena test. Auta (eur) 30.985
Motor 1,7 CRDi
Objem (cm3) 1685
Výkon (kW(k)) 100 (136)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min.) 2000-2500
Priemerná spotreba (l/100km) 6,0
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 197
Prevodovka automatická
Počet stupňov 6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1581
Dĺžka (mm) 4845
Rázvor náprav (mm) 2795
Šírka (mm) 1830
Výška (mm) 1455
Základný objem kufra (l) 505

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 561
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 918
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 288
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 143
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 858
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 735
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu