SME

Test: Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu. Tešiť sa môžu milovníci pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru.

Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou.Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu.

Optima sa dokáže zavďačiť skôr milovníkom pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru. Zúriť budete nad leskom displeja autorádia, ale do nebies vychválite odkladacie priestory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli. Dizajn 4,8 metrovej karosérie dokáže zaujať a presvedčiť ľudí, aby sa prišli opýtať aký je to model, pretože karoséria kričí navonok som nová. Okrem toho majestátom presne zodpovedá strednej triede, ktorú s rázvorom náprav tesne pod 2,8 metra reprezentuje.

SkryťVypnúť reklamu

Vonkajší prejav akoby ešte predstihol povedomie ľudí o značke Kia, lebo väčšina nás pristavila otázkou: "To je naozaj Kia?". Ešte viac krútili hlavami pri pohľade do interiéru, ktorý pôsobí veľmi odvážne. Navyše je poctivo urobený a po stránke odkladacích priestorov praktický.

Šoféra doslova ťahá ostať za volantom, podobne ako v menšom modely cee´d. Kia ku kvalitným materiálom pridala v najvyššej výbave TX bezkľúčové štartovanie aj vstup a tiež audiosystém Infinity. Obe veci vám spríjemnia alebo uľahčia cestu ale majú aj svoje "ale".

Na suchej kvalitnej ceste si možno jazdu vyslovene užiť. S dobrým výhľadom baví šoféra aj mesto. V Optime cesta rýchlo ubieha a je to auto, ktoré láka šoférovať.

Displej autorádia je síce prehľadný avšak cez deň ťažko čitateľný. Ak máte kľúč od auta v príručnej taške a tú dáte na zadné sedadlo, Kia začne nariekať, že nie je kľúč v aute. Objektívne však musíme pochváliť optitrónový prístrojový panel s multifunkčným TFT displejom.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlo ubieha cestaMnohí majú radi v strednej triede liftback alebo kombi, ktorým sa vyhnú užšiemu vstupnému otvoru do kufra sedanu. Kii Optima objem kufra nechýba, lebo ponúka aj pri komfortnom sedení vzadu 505 litrov, teda nutný štandard.

Objem kufra 505 litrov korešponduje s konkurenciou a na sedan je aj vstupný otvor celkom prijateľný, lenže konzoly veka zasahujú zbytočne do priestoru. Takto sa to už v strednej triede nenosí.

Aj otvor je dosť veľký, ale v strednej triede by už nemali konzoly vyklápania veka takto zasahovať do vnútra kufra. Trieda aj cenová hladina okolo 30.000 eur predurčujú Kiu na dlhé cesty a vysoký ročný počet najazdených kilometrov.

Nevedno, či to robí kokpit alebo pozícia šoféra, ale jazda neunavuje a máte pocit, akoby ste za volantom sedeli iba krátko. Svoj podiel na tom majú sedadlá, možno i vzdušný kokpit. K odkladacím priestorom aj komfortu nastupovania nemáme väčšie výhrady.

SkryťVypnúť reklamu

Kokpit svojimi tvarmi a vypracovaním detailov môže mnohým poslúžiť ako vzor. Zvlášť volant zvládli autori výborne a poteší aj tuhosť palubnej dosky, s akou sa stretávame u nemeckých áut.

Pri pohľade do cenníka si však uvedomíte, že na toto auto treba veľké nároky, lebo minimálne cenou vysoko rúbe. Za tieto peniaze sa chce užívateľ nielen komfortne, ale aj dynamicky voziť. To mu krásna a pohodlná Kia splní iba čiastočne.

Jazdí presvedčivo ale bez iskryV konfrontácii s najlepšími v triede jazdí Kia Optima veľmi presvedčivo. Najmä podvozok bol tvrdosťou na efektných 18 palcových kolesách ešte akceptovateľný s veľmi prirodzeným správaním. Naozaj ide o veľký pokrok.

Jedinou drobnou slabinou ostáva trakcia na šmykľavom mokrom asfalte. Tam vidieť rozdiel oproti Passatu alebo Mondeu. Za kratší koniec ťahá Kia aj v ponuke motorov, pretože v ponuke je len jeden diesel 1,7 CRDi a jeden benzínový dvojliter.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je nám ľúto, že musíme kritizovať graficky dobre zvládnutý palubný systém s rádiom. A to len kvôli zlému sklonu a stálym odleskom. Čelné sklo je šikmé a dlhé, displej rovno pod ním a výsledok zlý.

Naftový štvorvalec to papierovým výkonom 100 kW potiahol medzi dvojlitre, avšak kým sa pri vyše 2000 otáčkach dostane k slovu krútiaci moment 320 Nm, uplynie dosť času. Akoby motoru po stlačení plynu chýbala iskra, ktorú majú európske naftové motory.

Možno pružnosť mierne zaniká v šesťstupňovej automatickej prevodovke. Motor s automatom, ktorý sa dodáva za príplatok 1000 eur, tvoria dobrý pár do mesta. Práve v meste sa na Optime perfektne jazdí a dokonca tam to Kia zvládne aj pri predpísanej spotrebe do 7,9 litra.

Vzadu je miesta na rozdávanie a sedenie na slušnej úrovni. Okrem toho, že si naozaj máte kde zložiť kosti, návrhári mysleli na odkladacie priestory, ktoré sú vo všetkých častiach auta veľmi umne navrhnuté.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkový priemer 6,5 litra nafty o pol litra prekračuje výrobcom udávanú šesťlitrovú spotrebu. Mimo mesta však Optime dochádza dych, najmä pri predbiehaní si treba na reakciu motora aj prevodovky počkať. Kia Optima má oproti konkurentom pekný a priestranný interiér, inšpiratívny dizajn, výborné odkladacie priestory a pekný kokpit. Pri ceste na vrchol jej chýba širšia paleta motorov alebo aspoň jeden temperamentnejší.

Kupujem - nekupujem

Veľmi vydarené auto dokáže zaujať pohľady okoloidúcich všade tam, kde sa objaví. Má štýl a vlastnú tvár. Chýba mi však lepšie zladenie charakteru jednotlivých celkov. Kia urobila obrovský skok oproti predchádzajúcemu modelu strednej triedy, ale len to nestačí. Hoci má blízko k lídrom triedy nekupujem. Rasťo Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kia Optima 1,7 CRDi - základné údajeCena modelu od (eur)

22.990

Cena test. verzie TX od (eur)

29.490

Cena test. Auta (eur)

30.985

Motor

1,7 CRDi

Objem (cm3)

1685

Výkon (kW(k))

100 (136)

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

Krútiaci moment (Nm)

320

Pri otáčkach (ot./min.)

2000-2500

Priemerná spotreba (l/100km)

6,0

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

11,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

197

Prevodovka

automatická

Počet stupňov

6

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1581

Dĺžka (mm)

4845

Rázvor náprav (mm)

2795

Šírka (mm)

1830

Výška (mm)

1455

Základný objem kufra (l)

505

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  8. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  3. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 189
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 780
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 681
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 671
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 164
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 537
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 929
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 585
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: A vzápätí nechal Stalin vyškriabať Ježova zo všetkých záberov
  2. Viktor Pamula: Milý Matúš, ženy nie sú iba matky
  3. Ivan Mlynár: Smerácky zombie Robert Fico nám prináša politické retro a dostatok nedostatku.
  4. Ivan Čáni: Gustáv Husák o povaľačoch …
  5. Dávid Polák: Izrael ako lakmusový papierik NATO
  6. Jozef Javurek: Čierny obelisk
  7. Róbert Mačej: Prečo politici ľuďom kradnú sny
  8. Diana Atzmon Weinberg: Jadrový Irán? Nie je to paranoja, ale realita
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 181 275
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 787
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 263
  4. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 866
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 037
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 660
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 558
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 867
  1. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  5. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  6. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  8. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
SkryťZatvoriť reklamu