SME
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Test: Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu. Tešiť sa môžu milovníci pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru.

Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou.Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou.(Zdroj: Tomáš Kelement)

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu.

Optima sa dokáže zavďačiť skôr milovníkom pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru. Zúriť budete nad leskom displeja autorádia, ale do nebies vychválite odkladacie priestory.

BRATISLAVA. Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli. Dizajn 4,8 metrovej karosérie dokáže zaujať a presvedčiť ľudí, aby sa prišli opýtať aký je to model, pretože karoséria kričí navonok som nová. Okrem toho majestátom presne zodpovedá strednej triede, ktorú s rázvorom náprav tesne pod 2,8 metra reprezentuje.

Vonkajší prejav akoby ešte predstihol povedomie ľudí o značke Kia, lebo väčšina nás pristavila otázkou: "To je naozaj Kia?". Ešte viac krútili hlavami pri pohľade do interiéru, ktorý pôsobí veľmi odvážne. Navyše je poctivo urobený a po stránke odkladacích priestorov praktický.

Šoféra doslova ťahá ostať za volantom, podobne ako v menšom modely cee´d. Kia ku kvalitným materiálom pridala v najvyššej výbave TX bezkľúčové štartovanie aj vstup a tiež audiosystém Infinity. Obe veci vám spríjemnia alebo uľahčia cestu ale majú aj svoje "ale".

Na suchej kvalitnej ceste si možno jazdu vyslovene užiť. S dobrým výhľadom baví šoféra aj mesto. V Optime cesta rýchlo ubieha a je to auto, ktoré láka šoférovať.

Displej autorádia je síce prehľadný avšak cez deň ťažko čitateľný. Ak máte kľúč od auta v príručnej taške a tú dáte na zadné sedadlo, Kia začne nariekať, že nie je kľúč v aute. Objektívne však musíme pochváliť optitrónový prístrojový panel s multifunkčným TFT displejom.

Rýchlo ubieha cesta

Mnohí majú radi v strednej triede liftback alebo kombi, ktorým sa vyhnú užšiemu vstupnému otvoru do kufra sedanu. Kii Optima objem kufra nechýba, lebo ponúka aj pri komfortnom sedení vzadu 505 litrov, teda nutný štandard.

Objem kufra 505 litrov korešponduje s konkurenciou a na sedan je aj vstupný otvor celkom prijateľný, lenže konzoly veka zasahujú zbytočne do priestoru. Takto sa to už v strednej triede nenosí.

Aj otvor je dosť veľký, ale v strednej triede by už nemali konzoly vyklápania veka takto zasahovať do vnútra kufra. Trieda aj cenová hladina okolo 30.000 eur predurčujú Kiu na dlhé cesty a vysoký ročný počet najazdených kilometrov.

Nevedno, či to robí kokpit alebo pozícia šoféra, ale jazda neunavuje a máte pocit, akoby ste za volantom sedeli iba krátko. Svoj podiel na tom majú sedadlá, možno i vzdušný kokpit. K odkladacím priestorom aj komfortu nastupovania nemáme väčšie výhrady.

Kokpit svojimi tvarmi a vypracovaním detailov môže mnohým poslúžiť ako vzor. Zvlášť volant zvládli autori výborne a poteší aj tuhosť palubnej dosky, s akou sa stretávame u nemeckých áut.

Pri pohľade do cenníka si však uvedomíte, že na toto auto treba veľké nároky, lebo minimálne cenou vysoko rúbe. Za tieto peniaze sa chce užívateľ nielen komfortne, ale aj dynamicky voziť. To mu krásna a pohodlná Kia splní iba čiastočne.

Jazdí presvedčivo ale bez iskry

V konfrontácii s najlepšími v triede jazdí Kia Optima veľmi presvedčivo. Najmä podvozok bol tvrdosťou na efektných 18 palcových kolesách ešte akceptovateľný s veľmi prirodzeným správaním. Naozaj ide o veľký pokrok.

Jedinou drobnou slabinou ostáva trakcia na šmykľavom mokrom asfalte. Tam vidieť rozdiel oproti Passatu alebo Mondeu. Za kratší koniec ťahá Kia aj v ponuke motorov, pretože v ponuke je len jeden diesel 1,7 CRDi a jeden benzínový dvojliter.

Je nám ľúto, že musíme kritizovať graficky dobre zvládnutý palubný systém s rádiom. A to len kvôli zlému sklonu a stálym odleskom. Čelné sklo je šikmé a dlhé, displej rovno pod ním a výsledok zlý.

Naftový štvorvalec to papierovým výkonom 100 kW potiahol medzi dvojlitre, avšak kým sa pri vyše 2000 otáčkach dostane k slovu krútiaci moment 320 Nm, uplynie dosť času. Akoby motoru po stlačení plynu chýbala iskra, ktorú majú európske naftové motory.

Možno pružnosť mierne zaniká v šesťstupňovej automatickej prevodovke. Motor s automatom, ktorý sa dodáva za príplatok 1000 eur, tvoria dobrý pár do mesta. Práve v meste sa na Optime perfektne jazdí a dokonca tam to Kia zvládne aj pri predpísanej spotrebe do 7,9 litra.

Vzadu je miesta na rozdávanie a sedenie na slušnej úrovni. Okrem toho, že si naozaj máte kde zložiť kosti, návrhári mysleli na odkladacie priestory, ktoré sú vo všetkých častiach auta veľmi umne navrhnuté.

Celkový priemer 6,5 litra nafty o pol litra prekračuje výrobcom udávanú šesťlitrovú spotrebu. Mimo mesta však Optime dochádza dych, najmä pri predbiehaní si treba na reakciu motora aj prevodovky počkať. Kia Optima má oproti konkurentom pekný a priestranný interiér, inšpiratívny dizajn, výborné odkladacie priestory a pekný kokpit. Pri ceste na vrchol jej chýba širšia paleta motorov alebo aspoň jeden temperamentnejší.

Kupujem - nekupujem

Veľmi vydarené auto dokáže zaujať pohľady okoloidúcich všade tam, kde sa objaví. Má štýl a vlastnú tvár. Chýba mi však lepšie zladenie charakteru jednotlivých celkov. Kia urobila obrovský skok oproti predchádzajúcemu modelu strednej triedy, ale len to nestačí. Hoci má blízko k lídrom triedy nekupujem. Rasťo Chvála

Kia Optima 1,7 CRDi - základné údaje

Cena modelu od (eur) 22.990
Cena test. verzie TX od (eur) 29.490
Cena test. Auta (eur) 30.985
Motor 1,7 CRDi
Objem (cm3) 1685
Výkon (kW(k)) 100 (136)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min.) 2000-2500
Priemerná spotreba (l/100km) 6,0
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 197
Prevodovka automatická
Počet stupňov 6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1581
Dĺžka (mm) 4845
Rázvor náprav (mm) 2795
Šírka (mm) 1830
Výška (mm) 1455
Základný objem kufra (l) 505

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  5. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  5. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Prohibition of competition after employment termination
  9. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  10. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  1. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 22 787
  2. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 21 994
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 207
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 154
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 968
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 808
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 520
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 194
  9. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 847
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 725

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Stručný návod pre členov vlády, ktorí nechcú byť členmi vlády

Čo je a čo nie je demisia.

Ministerka Kalavská.
Komentár Zuzany Kepplovej

SAV proti Blahovi

Blaha odvodzuje veľkú časť svojej aury z pozície akademika.

Zuzana Kepplová

Kalavská podala demisiu hlavne pre Ficove vyjadrenia

Fico sa v lete vyjadroval, že stratifikáciu podporí len ako ústavný zákon.

Ministerka zdravotníctva SR Andrea Kalavská počas príchodu na rokovanie 189. schôdze vlády SR.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq
Ilustračné foto
Ilustračné foto.
Ilustračné foto.