SME

Test: Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu. Tešiť sa môžu milovníci pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru.

Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou.Dizajn sa vydaril. Auto svieti aj v priemernom prostredí a zaujme všade, kde príde. Najviac zaváži fakt, že dnes sa mnohé európske automobilky potácajú v nevýraznom dizajne ale Kia je sama sebou. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Peknému autu s prepracovaným a naozaj slušným interiérom chýba už len iskra lepšieho pohonu.

Optima sa dokáže zavďačiť skôr milovníkom pokojnejšej jazdy a komfortného interiéru. Zúriť budete nad leskom displeja autorádia, ale do nebies vychválite odkladacie priestory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Kia Optima zažiarila všade, kde sme s ňou prišli. Dizajn 4,8 metrovej karosérie dokáže zaujať a presvedčiť ľudí, aby sa prišli opýtať aký je to model, pretože karoséria kričí navonok som nová. Okrem toho majestátom presne zodpovedá strednej triede, ktorú s rázvorom náprav tesne pod 2,8 metra reprezentuje.

SkryťVypnúť reklamu

Vonkajší prejav akoby ešte predstihol povedomie ľudí o značke Kia, lebo väčšina nás pristavila otázkou: "To je naozaj Kia?". Ešte viac krútili hlavami pri pohľade do interiéru, ktorý pôsobí veľmi odvážne. Navyše je poctivo urobený a po stránke odkladacích priestorov praktický.

Šoféra doslova ťahá ostať za volantom, podobne ako v menšom modely cee´d. Kia ku kvalitným materiálom pridala v najvyššej výbave TX bezkľúčové štartovanie aj vstup a tiež audiosystém Infinity. Obe veci vám spríjemnia alebo uľahčia cestu ale majú aj svoje "ale".

Na suchej kvalitnej ceste si možno jazdu vyslovene užiť. S dobrým výhľadom baví šoféra aj mesto. V Optime cesta rýchlo ubieha a je to auto, ktoré láka šoférovať.

Displej autorádia je síce prehľadný avšak cez deň ťažko čitateľný. Ak máte kľúč od auta v príručnej taške a tú dáte na zadné sedadlo, Kia začne nariekať, že nie je kľúč v aute. Objektívne však musíme pochváliť optitrónový prístrojový panel s multifunkčným TFT displejom.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlo ubieha cestaMnohí majú radi v strednej triede liftback alebo kombi, ktorým sa vyhnú užšiemu vstupnému otvoru do kufra sedanu. Kii Optima objem kufra nechýba, lebo ponúka aj pri komfortnom sedení vzadu 505 litrov, teda nutný štandard.

Objem kufra 505 litrov korešponduje s konkurenciou a na sedan je aj vstupný otvor celkom prijateľný, lenže konzoly veka zasahujú zbytočne do priestoru. Takto sa to už v strednej triede nenosí.

Aj otvor je dosť veľký, ale v strednej triede by už nemali konzoly vyklápania veka takto zasahovať do vnútra kufra. Trieda aj cenová hladina okolo 30.000 eur predurčujú Kiu na dlhé cesty a vysoký ročný počet najazdených kilometrov.

Nevedno, či to robí kokpit alebo pozícia šoféra, ale jazda neunavuje a máte pocit, akoby ste za volantom sedeli iba krátko. Svoj podiel na tom majú sedadlá, možno i vzdušný kokpit. K odkladacím priestorom aj komfortu nastupovania nemáme väčšie výhrady.

SkryťVypnúť reklamu

Kokpit svojimi tvarmi a vypracovaním detailov môže mnohým poslúžiť ako vzor. Zvlášť volant zvládli autori výborne a poteší aj tuhosť palubnej dosky, s akou sa stretávame u nemeckých áut.

Pri pohľade do cenníka si však uvedomíte, že na toto auto treba veľké nároky, lebo minimálne cenou vysoko rúbe. Za tieto peniaze sa chce užívateľ nielen komfortne, ale aj dynamicky voziť. To mu krásna a pohodlná Kia splní iba čiastočne.

Jazdí presvedčivo ale bez iskryV konfrontácii s najlepšími v triede jazdí Kia Optima veľmi presvedčivo. Najmä podvozok bol tvrdosťou na efektných 18 palcových kolesách ešte akceptovateľný s veľmi prirodzeným správaním. Naozaj ide o veľký pokrok.

Jedinou drobnou slabinou ostáva trakcia na šmykľavom mokrom asfalte. Tam vidieť rozdiel oproti Passatu alebo Mondeu. Za kratší koniec ťahá Kia aj v ponuke motorov, pretože v ponuke je len jeden diesel 1,7 CRDi a jeden benzínový dvojliter.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je nám ľúto, že musíme kritizovať graficky dobre zvládnutý palubný systém s rádiom. A to len kvôli zlému sklonu a stálym odleskom. Čelné sklo je šikmé a dlhé, displej rovno pod ním a výsledok zlý.

Naftový štvorvalec to papierovým výkonom 100 kW potiahol medzi dvojlitre, avšak kým sa pri vyše 2000 otáčkach dostane k slovu krútiaci moment 320 Nm, uplynie dosť času. Akoby motoru po stlačení plynu chýbala iskra, ktorú majú európske naftové motory.

Možno pružnosť mierne zaniká v šesťstupňovej automatickej prevodovke. Motor s automatom, ktorý sa dodáva za príplatok 1000 eur, tvoria dobrý pár do mesta. Práve v meste sa na Optime perfektne jazdí a dokonca tam to Kia zvládne aj pri predpísanej spotrebe do 7,9 litra.

Vzadu je miesta na rozdávanie a sedenie na slušnej úrovni. Okrem toho, že si naozaj máte kde zložiť kosti, návrhári mysleli na odkladacie priestory, ktoré sú vo všetkých častiach auta veľmi umne navrhnuté.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkový priemer 6,5 litra nafty o pol litra prekračuje výrobcom udávanú šesťlitrovú spotrebu. Mimo mesta však Optime dochádza dych, najmä pri predbiehaní si treba na reakciu motora aj prevodovky počkať. Kia Optima má oproti konkurentom pekný a priestranný interiér, inšpiratívny dizajn, výborné odkladacie priestory a pekný kokpit. Pri ceste na vrchol jej chýba širšia paleta motorov alebo aspoň jeden temperamentnejší.

Kupujem - nekupujem

Veľmi vydarené auto dokáže zaujať pohľady okoloidúcich všade tam, kde sa objaví. Má štýl a vlastnú tvár. Chýba mi však lepšie zladenie charakteru jednotlivých celkov. Kia urobila obrovský skok oproti predchádzajúcemu modelu strednej triedy, ale len to nestačí. Hoci má blízko k lídrom triedy nekupujem. Rasťo Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kia Optima 1,7 CRDi - základné údajeCena modelu od (eur)

22.990

Cena test. verzie TX od (eur)

29.490

Cena test. Auta (eur)

30.985

Motor

1,7 CRDi

Objem (cm3)

1685

Výkon (kW(k))

100 (136)

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

Krútiaci moment (Nm)

320

Pri otáčkach (ot./min.)

2000-2500

Priemerná spotreba (l/100km)

6,0

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

11,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

197

Prevodovka

automatická

Počet stupňov

6

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1581

Dĺžka (mm)

4845

Rázvor náprav (mm)

2795

Šírka (mm)

1830

Výška (mm)

1455

Základný objem kufra (l)

505

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 481
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 150
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 711
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 014
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 356
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 756
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 526
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  2. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  3. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  7. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  8. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 397
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 618
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 143
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 726
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 535
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 527
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 855
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 759
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu