SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Bloodhound SSC chce prekonať rekord rýchlosťou mach 1,4

Bloodhound SSC s pilotom Andy Greenom chce o viac ako 460 km/h prekonať rekord maximálnej rýchlosti dosiahnutej na zemi.

Prípravy britského vozidla Bloodhound SSC.Prípravy britského vozidla Bloodhound SSC. (Zdroj: Bloodhound SSC)

Vozidlo Bloodhound SSC s pilotom Andy Greenom chce o rok prekonať rekord maximálnej rýchlosti dosiahnutej na zemskom povrchu o viac ako 460 km/h. Africká púšť by mala byť svedkom nadzvukovej rýchlosti približne Mach 1,4.

BRATISLAVA. O približne rok budú popruhy vozidla Bloodhound SSC držať pilota Andyho Greena na plochej rovnej púšti Hakskeen Pan v Južnej Afrike.

Ak pôjde všetko podľa plánu, tak motor Cosworth F1 bude točiť až do 17 500 ot./min živený čerpadlom, ktoré do trysiek vháňa High Test Peroxide (HTP) do raketového motora. Tam sa následne zmieša THP s tuhým palivom.

Po vznietení by mal motor umožniť Bloodhound SSC rýchlosť 1 690 km/h, približne Mach 1,4 na planine Hakskeen Pan dlhej 19 km v nadmorskej výške 796 metrov nad morom.

Súčasný rekord vozidla ThrustSSC, rýchlosť 1 227,99 km/h z 15. októbra 1997,
by radi prekonali o 462 km/h.


Zväčšiť mapu

Automobil dlhý takmer 13,5 m na dosiahnutie rýchlosti 1 609 km/h (1 000 míľ/h) bude potrebovať len 42 sekúnd. Prvú míľu prejde len za 3,6 sekundy. Pri maximálnej rýchlosti 1 690 km/h dosiahne ťah stroja 20 ton a auto bude produkovať 185 decibelov hluku, čo je viac ako Boeing 747 počas štartu. Hmotnosť vozidla plne natankovaného palivom bude 7 786 kg.

Raketový motor prehltne za jedinú sekundu 64 000 litrov vzduchu, zatiaľ čo sa teplota motora vo vnútri vyšplhá na závratných 5 432 stupňov Celzia. Skôr než by sa stala akákoľvek porucha na motore, musí byť testovaný znova a znova a vyladený tak, aby zabezpečil požadovaný výkon a spĺňal bezpečnostné parametre. Pri danej rýchlosti nie je absolútne žiadny priestor pre akúkoľvek, čo i len najmenšiu chybičku.

Priložené video ukazuje prvý úspešný test raketového motora pre Bloodhound SSC, ktorý trval desať sekúnd. Motor generoval výkon približne 14 000 libier ťahu – ekvivalent 35 000 konských síl.

Dobrou správou pre technikov bolo, že motor dosiahol vrchol svojho ťahu pri nižšej polohe škrtiacej klapky, než bolo očakávané. To znamenalo ešte lepší výsledok na aký boli pripravený. Horšou stránkou veci je, že inžinieri musia prejsť cez stovky strán údajov aby predišli problémom a pripravili stroj na štart.

Kliknite TU pre zväčšenie infografu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 467
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 464
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 020
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 639
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 953
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


3 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


23 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 660
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 907
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 176
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 048
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 130
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 926
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 911
  8. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 2 887
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu