Vozidlo Bloodhound SSC s pilotom Andy Greenom chce o rok prekonať rekord maximálnej rýchlosti dosiahnutej na zemskom povrchu o viac ako 460 km/h. Africká púšť by mala byť svedkom nadzvukovej rýchlosti približne Mach 1,4.
BRATISLAVA. O približne rok budú popruhy vozidla Bloodhound SSC držať pilota Andyho Greena na plochej rovnej púšti Hakskeen Pan v Južnej Afrike.
Ak pôjde všetko podľa plánu, tak motor Cosworth F1 bude točiť až do 17 500 ot./min živený čerpadlom, ktoré do trysiek vháňa High Test Peroxide (HTP) do raketového motora. Tam sa následne zmieša THP s tuhým palivom.
Po vznietení by mal motor umožniť Bloodhound SSC rýchlosť 1 690 km/h, približne Mach 1,4 na planine Hakskeen Pan dlhej 19 km v nadmorskej výške 796 metrov nad morom.
Súčasný rekord vozidla ThrustSSC, rýchlosť 1 227,99 km/h z 15. októbra 1997,
by radi prekonali o 462 km/h.
Zväčšiť mapu
Automobil dlhý takmer 13,5 m na dosiahnutie rýchlosti 1 609 km/h (1 000 míľ/h) bude potrebovať len 42 sekúnd. Prvú míľu prejde len za 3,6 sekundy. Pri maximálnej rýchlosti 1 690 km/h dosiahne ťah stroja 20 ton a auto bude produkovať 185 decibelov hluku, čo je viac ako Boeing 747 počas štartu. Hmotnosť vozidla plne natankovaného palivom bude 7 786 kg.
Raketový motor prehltne za jedinú sekundu 64 000 litrov vzduchu, zatiaľ čo sa teplota motora vo vnútri vyšplhá na závratných 5 432 stupňov Celzia. Skôr než by sa stala akákoľvek porucha na motore, musí byť testovaný znova a znova a vyladený tak, aby zabezpečil požadovaný výkon a spĺňal bezpečnostné parametre. Pri danej rýchlosti nie je absolútne žiadny priestor pre akúkoľvek, čo i len najmenšiu chybičku.
Priložené video ukazuje prvý úspešný test raketového motora pre Bloodhound SSC, ktorý trval desať sekúnd. Motor generoval výkon približne 14 000 libier ťahu – ekvivalent 35 000 konských síl.
Dobrou správou pre technikov bolo, že motor dosiahol vrchol svojho ťahu pri nižšej polohe škrtiacej klapky, než bolo očakávané. To znamenalo ešte lepší výsledok na aký boli pripravený. Horšou stránkou veci je, že inžinieri musia prejsť cez stovky strán údajov aby predišli problémom a pripravili stroj na štart.
Kliknite TU pre zväčšenie infografu.