SME

Bloodhound SSC chce prekonať rekord rýchlosťou mach 1,4

Bloodhound SSC s pilotom Andy Greenom chce o viac ako 460 km/h prekonať rekord maximálnej rýchlosti dosiahnutej na zemi.

Prípravy britského vozidla Bloodhound SSC.Prípravy britského vozidla Bloodhound SSC. (Zdroj: Bloodhound SSC)

Vozidlo Bloodhound SSC s pilotom Andy Greenom chce o rok prekonať rekord maximálnej rýchlosti dosiahnutej na zemskom povrchu o viac ako 460 km/h. Africká púšť by mala byť svedkom nadzvukovej rýchlosti približne Mach 1,4.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. O približne rok budú popruhy vozidla Bloodhound SSC držať pilota Andyho Greena na plochej rovnej púšti Hakskeen Pan v Južnej Afrike.

Ak pôjde všetko podľa plánu, tak motor Cosworth F1 bude točiť až do 17 500 ot./min živený čerpadlom, ktoré do trysiek vháňa High Test Peroxide (HTP) do raketového motora. Tam sa následne zmieša THP s tuhým palivom.

SkryťVypnúť reklamu

Po vznietení by mal motor umožniť Bloodhound SSC rýchlosť 1 690 km/h, približne Mach 1,4 na planine Hakskeen Pan dlhej 19 km v nadmorskej výške 796 metrov nad morom.

Súčasný rekord vozidla ThrustSSC, rýchlosť 1 227,99 km/h z 15. októbra 1997,

by radi prekonali o 462 km/h.

Zväčšiť mapu

Automobil dlhý takmer 13,5 m na dosiahnutie rýchlosti 1 609 km/h (1 000 míľ/h) bude potrebovať len 42 sekúnd. Prvú míľu prejde len za 3,6 sekundy. Pri maximálnej rýchlosti 1 690 km/h dosiahne ťah stroja 20 ton a auto bude produkovať 185 decibelov hluku, čo je viac ako Boeing 747 počas štartu. Hmotnosť vozidla plne natankovaného palivom bude 7 786 kg.

Raketový motor prehltne za jedinú sekundu 64 000 litrov vzduchu, zatiaľ čo sa teplota motora vo vnútri vyšplhá na závratných 5 432 stupňov Celzia. Skôr než by sa stala akákoľvek porucha na motore, musí byť testovaný znova a znova a vyladený tak, aby zabezpečil požadovaný výkon a spĺňal bezpečnostné parametre. Pri danej rýchlosti nie je absolútne žiadny priestor pre akúkoľvek, čo i len najmenšiu chybičku.

SkryťVypnúť reklamu

Priložené video ukazuje prvý úspešný test raketového motora pre Bloodhound SSC, ktorý trval desať sekúnd. Motor generoval výkon približne 14 000 libier ťahu – ekvivalent 35 000 konských síl.

Dobrou správou pre technikov bolo, že motor dosiahol vrchol svojho ťahu pri nižšej polohe škrtiacej klapky, než bolo očakávané. To znamenalo ešte lepší výsledok na aký boli pripravený. Horšou stránkou veci je, že inžinieri musia prejsť cez stovky strán údajov aby predišli problémom a pripravili stroj na štart.

Kliknite TU pre zväčšenie infografu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu