Poslanec navrhuje výrazne zúžiť zónu bez billboardov pri cestách

Billboardy sa nemajú umiestňovať pri diaľniciach a cestách vyšších tried bližšie ako 50 až 100 metrov. Takáto právna úprava platí už v súčasnosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Návrh zakázať umiestňovanie billboardov v blízkosti ciest sa zrejme zmení. Ústavnoprávny výbor NR SR dnes odobril pozmeňovací návrh Otta Brixiho (Smer-SD) k novele zákona o pozemných komunikáciách.

Informačné, reklamné a propagačné zariadenia sa podľa Brixiho nemajú umiestňovať pri diaľniciach a cestách vyšších tried bližšie ako 50 až 100 metrov a pri cestách nižších tried a miestnych komunikáciách bližšie ako 15 až 25 metrov. Takáto právna úprava platí už v súčasnosti.

Zmajkovičová chcela billboardy ďalej od ciest

Pôvodné znenie novely z dielne Renáty Zmajkovičovej (Smer-SD) počítalo s tým, že billboardy nebudú môcť stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov.

Za Brixiho "pozmeňovák", podľa ktorého má konkrétnu šírku ochranného pásma určiť vykonávací predpis, ako aj za odporúčanie plénu právnu normu schváliť, hlasovali siedmi prítomní poslanci vládneho Smeru-SD. Na rokovaní výboru sa v tom čase nenachádzal žiadny opozičný poslanec. O definitívnej podobe novely sa rozhodne už na októbrovej schôdzi parlamentu.

Zmajkovičová chce svojou právnou normou riešiť bezpečnosť premávky a devastáciu okolia vonkajšou reklamou. Nové pravidlá sa majú dotknúť aj už existujúcich billboardov, pričom na ich odstránenie z ochrannej zóny bude dvojročná zákonná lehota, ktorá začne plynúť odo dňa účinnosti novely, čo je 1. január 2013.

Návrh zákona stanovuje aj povinnosť vlastníka odstrániť billboardy, ktoré sú umiestnené v rozpore s novými pravidlami. Ak sa tak nestane, má nasledovať pokuta. Billboardy, ktoré nebudú spĺňať nové podmienky a nebudú po výzve úradu vlastníkom odstránené, budú odstránené správcom cesty na náklady majiteľa.

Zmajkovičová: je to spoločenská objednávka

Na otázku, čo v prípade, ak má niekto objednanú reklamnú plochu na dlhé roky, Zmajkovičová pred časom odvetila, že aj podnikatelia sa za roky svojho pôsobenia stretávajú so zmenami zákonov.

"Príprava návrhu zákona vyšla zo spoločenskej objednávky, keď sa na mňa obracalo množstvo ľudí s tým, že billboardy na Slovensku rastú ako huby po daždi, niekedy na tých najabsurdnejších miestach," uviedla Zmajkovičová.

Tvrdí, že jej iniciatíve vyjadrili podporu primátori, starostovia či zástupcovia Slovenskej komory architektov. "Slovensko sa musí zbaviť vizuálneho smogu spočívajúceho v bezhlavom umiestňovaní billboardov bez ohľadu na charakteristiku a vizuálnu stránku daného územia. Slovensko musí ostať zelené," uzavrela.

Opozícičný poslanec sa obáva o zánik segmentu podnikania

Opozičný poslanec Martin Chren (SaS) v rozprave počas prvého čítania povedal, že návrh Renáty Zmajkovičovej je zlý, škodlivý a nepoužiteľný. "Zlý je preto, lebo v niektorých ustanoveniach je pravdepodobne v rozpore s ústavou. Likviduje celý jeden segment podnikania s negatívnymi dôsledkami na príjmy štátu či zamestnanosť. Návrh je pripravený bez úplnej znalosti problematiky," odkázal Chren.

Poslanec zdôraznil, že schválením novely zmizne 95 percent billboardov a prakticky tak zanikne celý jeden segment podnikania, ktorý tu existuje 20 rokov. "Návrh nie je čiastkovou reguláciou v oblasti, kde sa vyskytli problémy. To je akoby sme povedali, že v niektorých eseročkách sú daňové úniky, tak všetky zrušíme," poznamenal.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 142
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 043
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 042
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 468
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 016
  6. Kam do tepla v januári? 1 693
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 516
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 358
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 177
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 889

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Kto mal najdrahšiu kampaň a komu nesedia čísla

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.