Poslanec navrhuje výrazne zúžiť zónu bez billboardov pri cestách

Billboardy sa nemajú umiestňovať pri diaľniciach a cestách vyšších tried bližšie ako 50 až 100 metrov. Takáto právna úprava platí už v súčasnosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Návrh zakázať umiestňovanie billboardov v blízkosti ciest sa zrejme zmení. Ústavnoprávny výbor NR SR dnes odobril pozmeňovací návrh Otta Brixiho (Smer-SD) k novele zákona o pozemných komunikáciách.

Informačné, reklamné a propagačné zariadenia sa podľa Brixiho nemajú umiestňovať pri diaľniciach a cestách vyšších tried bližšie ako 50 až 100 metrov a pri cestách nižších tried a miestnych komunikáciách bližšie ako 15 až 25 metrov. Takáto právna úprava platí už v súčasnosti.

Zmajkovičová chcela billboardy ďalej od ciest

Pôvodné znenie novely z dielne Renáty Zmajkovičovej (Smer-SD) počítalo s tým, že billboardy nebudú môcť stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Za Brixiho "pozmeňovák", podľa ktorého má konkrétnu šírku ochranného pásma určiť vykonávací predpis, ako aj za odporúčanie plénu právnu normu schváliť, hlasovali siedmi prítomní poslanci vládneho Smeru-SD. Na rokovaní výboru sa v tom čase nenachádzal žiadny opozičný poslanec. O definitívnej podobe novely sa rozhodne už na októbrovej schôdzi parlamentu.

Zmajkovičová chce svojou právnou normou riešiť bezpečnosť premávky a devastáciu okolia vonkajšou reklamou. Nové pravidlá sa majú dotknúť aj už existujúcich billboardov, pričom na ich odstránenie z ochrannej zóny bude dvojročná zákonná lehota, ktorá začne plynúť odo dňa účinnosti novely, čo je 1. január 2013.

Návrh zákona stanovuje aj povinnosť vlastníka odstrániť billboardy, ktoré sú umiestnené v rozpore s novými pravidlami. Ak sa tak nestane, má nasledovať pokuta. Billboardy, ktoré nebudú spĺňať nové podmienky a nebudú po výzve úradu vlastníkom odstránené, budú odstránené správcom cesty na náklady majiteľa.

Zmajkovičová: je to spoločenská objednávka

Na otázku, čo v prípade, ak má niekto objednanú reklamnú plochu na dlhé roky, Zmajkovičová pred časom odvetila, že aj podnikatelia sa za roky svojho pôsobenia stretávajú so zmenami zákonov.

"Príprava návrhu zákona vyšla zo spoločenskej objednávky, keď sa na mňa obracalo množstvo ľudí s tým, že billboardy na Slovensku rastú ako huby po daždi, niekedy na tých najabsurdnejších miestach," uviedla Zmajkovičová.

Tvrdí, že jej iniciatíve vyjadrili podporu primátori, starostovia či zástupcovia Slovenskej komory architektov. "Slovensko sa musí zbaviť vizuálneho smogu spočívajúceho v bezhlavom umiestňovaní billboardov bez ohľadu na charakteristiku a vizuálnu stránku daného územia. Slovensko musí ostať zelené," uzavrela.

Opozícičný poslanec sa obáva o zánik segmentu podnikania

Opozičný poslanec Martin Chren (SaS) v rozprave počas prvého čítania povedal, že návrh Renáty Zmajkovičovej je zlý, škodlivý a nepoužiteľný. "Zlý je preto, lebo v niektorých ustanoveniach je pravdepodobne v rozpore s ústavou. Likviduje celý jeden segment podnikania s negatívnymi dôsledkami na príjmy štátu či zamestnanosť. Návrh je pripravený bez úplnej znalosti problematiky," odkázal Chren.

Poslanec zdôraznil, že schválením novely zmizne 95 percent billboardov a prakticky tak zanikne celý jeden segment podnikania, ktorý tu existuje 20 rokov. "Návrh nie je čiastkovou reguláciou v oblasti, kde sa vyskytli problémy. To je akoby sme povedali, že v niektorých eseročkách sú daňové úniky, tak všetky zrušíme," poznamenal.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 016
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 11 034
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 10 875
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 073
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 281
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 762
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 200
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 974
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 581
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 525

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Víťazný február nepriniesol spravodlivejšiu spoločnosť

Funkcionári nakupovali v lepších obchodoch.

KOMENTÁRE

Tiež by ste chceli žiť v modernej krajine?

Hrádza proti všetkému novému je výsledkom starého myslenia.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.