Starší vodiči sú opatrní, rizikom sú až nad 75 rokov

Výskyt nehôd u vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Výskyt dopravných nehôd u vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách. Podstatne sa počet nehôd zvyšuje u vodičov nad 75 rokov.

Uvádza sa to v štúdii Allianz centra pre technológie (AZT). Podľa nej do roku 2050 bude každý piaty obyvateľ Európy starší ako 75 rokov, čo sa prejaví aj na cestách.

Starší vodiči jazdia opatrne

Podľa generálneho riaditeľa AZT Christophera Lauterwassera spočiatku si starší ľudia kompenzujú stratu svojich fyzických síl väčšou skúsenosťou za volantom či opatrným štýlom jazdy. Dôsledkom je, že počet nehôd zavinených staršími vodičmi zostáva hlboko pod priemerom počtu nehôd spôsobených veľmi mladými šoférmi.

To sa však mení po 75. roku života, keď sa začínajú vodičské chyby kumulovať a skupina vodičov nad touto vekovou hranicou má podľa štúdie o 45 percent väčšie riziko, že spôsobí dopravnú nehodu, ako o pár rokov mladší seniori.

Výsledky štúdie sa zhodujú aj so situáciou na slovenských cestách, no podľa štatistík Allianz - Slovenskej poisťovne je toto riziko vyššie len o 19 percent.

Každý piaty bude mať čoskoro vek nad 75 rokov

Tieto výsledky sa dostávajú do iného svetla najmä pri pohľade na demografické ukazovatele. Do roku 2050 bude podľa odhadov mať každý piaty obyvateľ v krajinách vyspelej Európy viac ako 75 rokov a tým, ako sa zvyšuje dĺžka života, zvyšuje sa aj počet starších vodičov na cestách.

Podľa štúdie auto spĺňa potreby seniorov v individuálnej mobilite, pretože dve tretiny všetkých dopravných presunov seniorov sa dejú práve autom. Mnohé krajiny reagujú na zvyšujúci sa počet starších ľudí v doprave tým, že zavádzajú prísnejšie požiadavky na zdravotné prehliadky ako neodmysliteľnú súčasť predĺženia platnosti vodičského preukazu.

Odmietajú povinné vyšetrenia, chcú nové technológie

Odborníci na bezpečnosť z Allianz centra pre technológie odmietajú povinné lekárske vyšetrenia a špeciálne zdravotné testy.

Nové technológie vozidiel, tzv. asistenčné systémy, môžu zľahčiť riadenie najmä starším ľuďom, a tým im umožniť bezpečnejšiu jazdu aj v pokročilejšom veku. Výskumné stredisko skupiny Allianz podporuje rozvoj týchto systémov a pravidelne analyzuje ich účinnosť.

Aktuálne existujú štyri asistenčné systémy, ktoré sa stále zdokonaľujú a ktoré zľahčujú riadenie a rozhodovanie pri vedení motorového vozidla: Aktívny brzdový asistent, Pomoc na križovatkách, Bezpečnosť pre chodcov a cyklistov a Integrovaný bočný kontrolný mechanizmus.

Niektoré nové technológie dokonca podľa štýlu jazdy rozpoznajú únavu vodiča a vyšlú varovný signál alebo pracujú s údajmi o rýchlosti, smere a pozícii okolitých vozidiel a vodiča s predstihom varujú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 590
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 100
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 057
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 994
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 891
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 500
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 477
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 470
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 979

Téma: Nehody


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.