Starší vodiči sú opatrní, rizikom sú až nad 75 rokov

Výskyt nehôd u vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Výskyt dopravných nehôd u vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách. Podstatne sa počet nehôd zvyšuje u vodičov nad 75 rokov.

Uvádza sa to v štúdii Allianz centra pre technológie (AZT). Podľa nej do roku 2050 bude každý piaty obyvateľ Európy starší ako 75 rokov, čo sa prejaví aj na cestách.

Starší vodiči jazdia opatrne

Podľa generálneho riaditeľa AZT Christophera Lauterwassera spočiatku si starší ľudia kompenzujú stratu svojich fyzických síl väčšou skúsenosťou za volantom či opatrným štýlom jazdy. Dôsledkom je, že počet nehôd zavinených staršími vodičmi zostáva hlboko pod priemerom počtu nehôd spôsobených veľmi mladými šoférmi.

To sa však mení po 75. roku života, keď sa začínajú vodičské chyby kumulovať a skupina vodičov nad touto vekovou hranicou má podľa štúdie o 45 percent väčšie riziko, že spôsobí dopravnú nehodu, ako o pár rokov mladší seniori.

Výsledky štúdie sa zhodujú aj so situáciou na slovenských cestách, no podľa štatistík Allianz - Slovenskej poisťovne je toto riziko vyššie len o 19 percent.

Každý piaty bude mať čoskoro vek nad 75 rokov

Tieto výsledky sa dostávajú do iného svetla najmä pri pohľade na demografické ukazovatele. Do roku 2050 bude podľa odhadov mať každý piaty obyvateľ v krajinách vyspelej Európy viac ako 75 rokov a tým, ako sa zvyšuje dĺžka života, zvyšuje sa aj počet starších vodičov na cestách.

Podľa štúdie auto spĺňa potreby seniorov v individuálnej mobilite, pretože dve tretiny všetkých dopravných presunov seniorov sa dejú práve autom. Mnohé krajiny reagujú na zvyšujúci sa počet starších ľudí v doprave tým, že zavádzajú prísnejšie požiadavky na zdravotné prehliadky ako neodmysliteľnú súčasť predĺženia platnosti vodičského preukazu.

Odmietajú povinné vyšetrenia, chcú nové technológie

Odborníci na bezpečnosť z Allianz centra pre technológie odmietajú povinné lekárske vyšetrenia a špeciálne zdravotné testy.

Nové technológie vozidiel, tzv. asistenčné systémy, môžu zľahčiť riadenie najmä starším ľuďom, a tým im umožniť bezpečnejšiu jazdu aj v pokročilejšom veku. Výskumné stredisko skupiny Allianz podporuje rozvoj týchto systémov a pravidelne analyzuje ich účinnosť.

Aktuálne existujú štyri asistenčné systémy, ktoré sa stále zdokonaľujú a ktoré zľahčujú riadenie a rozhodovanie pri vedení motorového vozidla: Aktívny brzdový asistent, Pomoc na križovatkách, Bezpečnosť pre chodcov a cyklistov a Integrovaný bočný kontrolný mechanizmus.

Niektoré nové technológie dokonca podľa štýlu jazdy rozpoznajú únavu vodiča a vyšlú varovný signál alebo pracujú s údajmi o rýchlosti, smere a pozícii okolitých vozidiel a vodiča s predstihom varujú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 474
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 320
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 181
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 004
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 875
  6. Kam do tepla v januári? 1 729
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 371
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 110
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 041
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Téma: Nehody


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.