Výskyt dopravných nehôd u vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách. Podstatne sa počet nehôd zvyšuje u vodičov nad 75 rokov.
Uvádza sa to v štúdii Allianz centra pre technológie (AZT). Podľa nej do roku 2050 bude každý piaty obyvateľ Európy starší ako 75 rokov, čo sa prejaví aj na cestách.
Starší vodiči jazdia opatrne
Podľa generálneho riaditeľa AZT Christophera Lauterwassera spočiatku si starší ľudia kompenzujú stratu svojich fyzických síl väčšou skúsenosťou za volantom či opatrným štýlom jazdy. Dôsledkom je, že počet nehôd zavinených staršími vodičmi zostáva hlboko pod priemerom počtu nehôd spôsobených veľmi mladými šoférmi.
To sa však mení po 75. roku života, keď sa začínajú vodičské chyby kumulovať a skupina vodičov nad touto vekovou hranicou má podľa štúdie o 45 percent väčšie riziko, že spôsobí dopravnú nehodu, ako o pár rokov mladší seniori.
Výsledky štúdie sa zhodujú aj so situáciou na slovenských cestách, no podľa štatistík Allianz - Slovenskej poisťovne je toto riziko vyššie len o 19 percent.
Každý piaty bude mať čoskoro vek nad 75 rokov
Tieto výsledky sa dostávajú do iného svetla najmä pri pohľade na demografické ukazovatele. Do roku 2050 bude podľa odhadov mať každý piaty obyvateľ v krajinách vyspelej Európy viac ako 75 rokov a tým, ako sa zvyšuje dĺžka života, zvyšuje sa aj počet starších vodičov na cestách.
Podľa štúdie auto spĺňa potreby seniorov v individuálnej mobilite, pretože dve tretiny všetkých dopravných presunov seniorov sa dejú práve autom. Mnohé krajiny reagujú na zvyšujúci sa počet starších ľudí v doprave tým, že zavádzajú prísnejšie požiadavky na zdravotné prehliadky ako neodmysliteľnú súčasť predĺženia platnosti vodičského preukazu.
Odmietajú povinné vyšetrenia, chcú nové technológie
Odborníci na bezpečnosť z Allianz centra pre technológie odmietajú povinné lekárske vyšetrenia a špeciálne zdravotné testy.
Nové technológie vozidiel, tzv. asistenčné systémy, môžu zľahčiť riadenie najmä starším ľuďom, a tým im umožniť bezpečnejšiu jazdu aj v pokročilejšom veku. Výskumné stredisko skupiny Allianz podporuje rozvoj týchto systémov a pravidelne analyzuje ich účinnosť.
Aktuálne existujú štyri asistenčné systémy, ktoré sa stále zdokonaľujú a ktoré zľahčujú riadenie a rozhodovanie pri vedení motorového vozidla: Aktívny brzdový asistent, Pomoc na križovatkách, Bezpečnosť pre chodcov a cyklistov a Integrovaný bočný kontrolný mechanizmus.
Niektoré nové technológie dokonca podľa štýlu jazdy rozpoznajú únavu vodiča a vyšlú varovný signál alebo pracujú s údajmi o rýchlosti, smere a pozícii okolitých vozidiel a vodiča s predstihom varujú.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk