Starší vodiči sú opatrní, rizikom sú až nad 75 rokov

Výskyt nehôd u vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Výskyt dopravných nehôd u vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách. Podstatne sa počet nehôd zvyšuje u vodičov nad 75 rokov.

Uvádza sa to v štúdii Allianz centra pre technológie (AZT). Podľa nej do roku 2050 bude každý piaty obyvateľ Európy starší ako 75 rokov, čo sa prejaví aj na cestách.

Starší vodiči jazdia opatrne

Podľa generálneho riaditeľa AZT Christophera Lauterwassera spočiatku si starší ľudia kompenzujú stratu svojich fyzických síl väčšou skúsenosťou za volantom či opatrným štýlom jazdy. Dôsledkom je, že počet nehôd zavinených staršími vodičmi zostáva hlboko pod priemerom počtu nehôd spôsobených veľmi mladými šoférmi.

To sa však mení po 75. roku života, keď sa začínajú vodičské chyby kumulovať a skupina vodičov nad touto vekovou hranicou má podľa štúdie o 45 percent väčšie riziko, že spôsobí dopravnú nehodu, ako o pár rokov mladší seniori.

Výsledky štúdie sa zhodujú aj so situáciou na slovenských cestách, no podľa štatistík Allianz - Slovenskej poisťovne je toto riziko vyššie len o 19 percent.

Každý piaty bude mať čoskoro vek nad 75 rokov

Tieto výsledky sa dostávajú do iného svetla najmä pri pohľade na demografické ukazovatele. Do roku 2050 bude podľa odhadov mať každý piaty obyvateľ v krajinách vyspelej Európy viac ako 75 rokov a tým, ako sa zvyšuje dĺžka života, zvyšuje sa aj počet starších vodičov na cestách.

Podľa štúdie auto spĺňa potreby seniorov v individuálnej mobilite, pretože dve tretiny všetkých dopravných presunov seniorov sa dejú práve autom. Mnohé krajiny reagujú na zvyšujúci sa počet starších ľudí v doprave tým, že zavádzajú prísnejšie požiadavky na zdravotné prehliadky ako neodmysliteľnú súčasť predĺženia platnosti vodičského preukazu.

Odmietajú povinné vyšetrenia, chcú nové technológie

Odborníci na bezpečnosť z Allianz centra pre technológie odmietajú povinné lekárske vyšetrenia a špeciálne zdravotné testy.

Nové technológie vozidiel, tzv. asistenčné systémy, môžu zľahčiť riadenie najmä starším ľuďom, a tým im umožniť bezpečnejšiu jazdu aj v pokročilejšom veku. Výskumné stredisko skupiny Allianz podporuje rozvoj týchto systémov a pravidelne analyzuje ich účinnosť.

Aktuálne existujú štyri asistenčné systémy, ktoré sa stále zdokonaľujú a ktoré zľahčujú riadenie a rozhodovanie pri vedení motorového vozidla: Aktívny brzdový asistent, Pomoc na križovatkách, Bezpečnosť pre chodcov a cyklistov a Integrovaný bočný kontrolný mechanizmus.

Niektoré nové technológie dokonca podľa štýlu jazdy rozpoznajú únavu vodiča a vyšlú varovný signál alebo pracujú s údajmi o rýchlosti, smere a pozícii okolitých vozidiel a vodiča s predstihom varujú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 354
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 879
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 463
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop