SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Na Jawe sa prevezieme cez Amazonku v Brazílii do Čile a Argentíny

Pred dvoma rokmi sa vozil na Pionierovi po Kazachstane. Teraz nám Marek Slobodník napísal o Južnej Amerike.

Cesta do holandského prístavu.Cesta do holandského prístavu. (Zdroj: Marek Slobodník)

Už sú to dva roky, čo sme sa vozili na starých Pionieroch po Kazachstane. Bolo to šialené a neuveriteľné, ale zvládli sme to. No teraz mám pred sebou ďalšie dobrodružstvo v Južnej Amerike.

Všetko sa to začalo v januári tohto roku, keď sa ma môj kamarát Dan Pribáň, ktorý bol na Trabante v Ázii a Afrike spýtal, či s ním nejdem na pionieri do Južnej Ameriky.

Od Guyany cez Amazonku v Brazílii, ďalej Andami cez Peru, Bolíviu, Čile a Argentínu - spolu 20-tisíc kilometrov.

Prišlo mi to ako super nápad

Začal som zháňať vhodného pioniera na cestu. Po 500 km prejdených po Slovensku som napokon našiel zachovalého Pioniera a začal na ňom pracovať.

Neprešiel ani týždeň a začali sa komplikácie môjho zdravotného stavu. Už som si myslel, že po mesiaci strávenom v nemocnici nikam nepôjdem.

Príprava motocykla.

Našťastie som sa vyliečil a pustil sa do motorky. Urobil som na nej všetko, čo sa dalo. Dal som tam špeciálny valec, ktorý zvýšil výkon o 2 k. Menšiu rozetu, ktorá mala zvýšiť priemernú rýchlosť preto, aby som stíhal za Trabantmi a bezkontaktné zapaľovanie Vape, ktoré malo zaručiť bezchybný chod motora.

Možno vám to príde veľa, ale ja som toho Pioniera pripravoval celé dva mesiace, od začiatku júla po koniec augusta.

Slávnostne sme vyrazili z Prahy

Prvého septembra som sa na ňom vydal do Prahy, odkiaľ bol slávnostný odjazd. Okrem mňa a dvoch trabantov prišli aj chalani z Poľska na Fiate 126 - maluch. Takže štyri vozidlá a osem členov expedície.

Slávnostný odjazd sa vydaril a my sme sa vybrali pomaly do Holandska, odkiaľ sme mali poslať autá a motorku - kontajnerom cez oceán do Južnej Ameriky. Ale tu začali prvé problémy.

Pionier to fakt nezvládal a ani po zvýšení výkonu nedokázal držať tempo s Trabantmi a Fiatom. Vrátili sme sa a museli sme sa rýchlo rozhodnúť čo ďalej.

Pionier nestačil, zastúpila skúsenejšia Jawa

Miestny moto-veteráni v Prahe nám odporučili, aby sme Pioniera vymenili za JAWU 250. Dali sme na ich rady a na druhý deň kúpili Jawu, ktorá je dokonca staršia od Pioniera o 16 rokov. Prebookovali sme letenky na koniec septembra a pustili sme sa do práce.

Za týždeň dokázal Pavel Stuchlík a jeho partia moto-veteránov pripraviť Jawu na cestu. V polovici septembra sme sa teda konečne vydali na cestu do Holandska- Rotterdam, ktorá nám trvala jeden a pol dňa z Prahy, (vyše 1000 km) kde sme autá a motorku nalodili a poslali.

Naložený kontajner v Holandsku.

Momentálne sme už skoro dva týždne v Georgetowne čo je hlavné mesto Guyany a čakáme na naše stroje. Je tu veľmi teplo a vlhko. Cez deň asi 37 C° a 80-percentná vlhkosť vzduchu. Cítim sa ako v práčovni. Sú tu samé palmy, ananásy, kokosy a černosi.

Človek by ani nepovedal, že je v Južnej Amerike, ale skôr niekde v centrálnej Afrike. Turisti sem nechodia ani omylom a preto všetci na nás hľadia a čudujú sa čo tu robíme.

Stroje sú tu už tiež vyše týždňa, ale nechcú nám otvoriť kontejner. Je k tomu treba fakt veľa papierov, potvrdení a neviem čoho všetkého, takže chodíme, vybavujeme a dúfam že už čoskoro budú, lebo v Amazonke začína obdobie dažďov a to by bol pre nás koniec. Suchú cestu zvládneme, no blato určite nie.

Najhoršia cesta bude od Manaus smerom do Bolívie, volá sa BR319 a je to fakt to najťažšie, čo sme kedy absolvovali. Pred tým sa ešte ozvem a napíšem, aké máme počasie. Držte nám palce.

Chcem sa poďakovať mnohým ľudom a firmám, bez ktorých by táto expedícia nikdy nezačala.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 600
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 779
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 756
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 677
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 862
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 522
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 721
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 006
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 084
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

14 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr