SME

Na Jawe sa prevezieme cez Amazonku v Brazílii do Čile a Argentíny

Pred dvoma rokmi sa vozil na Pionierovi po Kazachstane. Teraz nám Marek Slobodník napísal o Južnej Amerike.

Cesta do holandského prístavu.Cesta do holandského prístavu. (Zdroj: Marek Slobodník)

Už sú to dva roky, čo sme sa vozili na starých Pionieroch po Kazachstane. Bolo to šialené a neuveriteľné, ale zvládli sme to. No teraz mám pred sebou ďalšie dobrodružstvo v Južnej Amerike.

Všetko sa to začalo v januári tohto roku, keď sa ma môj kamarát Dan Pribáň, ktorý bol na Trabante v Ázii a Afrike spýtal, či s ním nejdem na pionieri do Južnej Ameriky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od Guyany cez Amazonku v Brazílii, ďalej Andami cez Peru, Bolíviu, Čile a Argentínu - spolu 20-tisíc kilometrov.

Prišlo mi to ako super nápad

Začal som zháňať vhodného pioniera na cestu. Po 500 km prejdených po Slovensku som napokon našiel zachovalého Pioniera a začal na ňom pracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Neprešiel ani týždeň a začali sa komplikácie môjho zdravotného stavu. Už som si myslel, že po mesiaci strávenom v nemocnici nikam nepôjdem.

Príprava motocykla.

Našťastie som sa vyliečil a pustil sa do motorky. Urobil som na nej všetko, čo sa dalo. Dal som tam špeciálny valec, ktorý zvýšil výkon o 2 k. Menšiu rozetu, ktorá mala zvýšiť priemernú rýchlosť preto, aby som stíhal za Trabantmi a bezkontaktné zapaľovanie Vape, ktoré malo zaručiť bezchybný chod motora.

Možno vám to príde veľa, ale ja som toho Pioniera pripravoval celé dva mesiace, od začiatku júla po koniec augusta.

Slávnostne sme vyrazili z PrahyPrvého septembra som sa na ňom vydal do Prahy, odkiaľ bol slávnostný odjazd. Okrem mňa a dvoch trabantov prišli aj chalani z Poľska na Fiate 126 - maluch. Takže štyri vozidlá a osem členov expedície.

SkryťVypnúť reklamu

Slávnostný odjazd sa vydaril a my sme sa vybrali pomaly do Holandska, odkiaľ sme mali poslať autá a motorku - kontajnerom cez oceán do Južnej Ameriky. Ale tu začali prvé problémy.

Pionier to fakt nezvládal a ani po zvýšení výkonu nedokázal držať tempo s Trabantmi a Fiatom. Vrátili sme sa a museli sme sa rýchlo rozhodnúť čo ďalej.

Pionier nestačil, zastúpila skúsenejšia JawaMiestny moto-veteráni v Prahe nám odporučili, aby sme Pioniera vymenili za JAWU 250. Dali sme na ich rady a na druhý deň kúpili Jawu, ktorá je dokonca staršia od Pioniera o 16 rokov. Prebookovali sme letenky na koniec septembra a pustili sme sa do práce.

Za týždeň dokázal Pavel Stuchlík a jeho partia moto-veteránov pripraviť Jawu na cestu. V polovici septembra sme sa teda konečne vydali na cestu do Holandska- Rotterdam, ktorá nám trvala jeden a pol dňa z Prahy, (vyše 1000 km) kde sme autá a motorku nalodili a poslali.

SkryťVypnúť reklamu

Naložený kontajner v Holandsku.

Momentálne sme už skoro dva týždne v Georgetowne čo je hlavné mesto Guyany a čakáme na naše stroje. Je tu veľmi teplo a vlhko. Cez deň asi 37 C° a 80-percentná vlhkosť vzduchu. Cítim sa ako v práčovni. Sú tu samé palmy, ananásy, kokosy a černosi.

Človek by ani nepovedal, že je v Južnej Amerike, ale skôr niekde v centrálnej Afrike. Turisti sem nechodia ani omylom a preto všetci na nás hľadia a čudujú sa čo tu robíme.

Stroje sú tu už tiež vyše týždňa, ale nechcú nám otvoriť kontejner. Je k tomu treba fakt veľa papierov, potvrdení a neviem čoho všetkého, takže chodíme, vybavujeme a dúfam že už čoskoro budú, lebo v Amazonke začína obdobie dažďov a to by bol pre nás koniec. Suchú cestu zvládneme, no blato určite nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najhoršia cesta bude od Manaus smerom do Bolívie, volá sa BR319 a je to fakt to najťažšie, čo sme kedy absolvovali. Pred tým sa ešte ozvem a napíšem, aké máme počasie. Držte nám palce.

Chcem sa poďakovať mnohým ľudom a firmám, bez ktorých by táto expedícia nikdy nezačala.

Autor: Marek Slobodník

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 217
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 127
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 819
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 288
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 699
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 178
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 093
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 534
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  2. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  4. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  5. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  6. Ernest Klotton: Demokracia je len nástroj, ktorý možno podľa potreby ohýbať
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  8. Irena Šimuneková: Goralská perla pod Belianskymi Tatrami – Ždiar
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 627
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 895
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 751
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 888
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 448
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 357
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 244
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 6 943
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu