SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Košický župan: Už nechceme dotovať bratislavské cesty

Po cestách v Košickom kraji jazdia stovky áut s bratislavskou „ešpézetkou“, ktoré platia cestnú daň v Bratislave.

Deravé cesty. KSK chce na ich opravy viac peňazí z cestnej dane.Deravé cesty. KSK chce na ich opravy viac peňazí z cestnej dane. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Košický samosprávny kraj sa stará o takmer dvetisíc kilometrov ciest a výnos z dane dosahuje okolo 12 miliónov eur ročne.

V Bratislave je to takmer trojnásobok, pričom sa starajú len o štvrtinu ciest v porovnaní s Košickým krajom.

Tento systém považuje košická župa ako aj Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za značne nespravodlivý. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku.

Bratislava tak má najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nový systém v roku 2014

Podľa predbežných informácií by nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014.

Podľa prezidenta Česmadu Ľubomíra Honíška by spomínaná daň mala byť rovnaká na celom Slovensku.

Daň by určoval a vyberal štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti.

Kraj víta iniciatívu, aby sa daň z motorových vozdiel zjednotila a vyberala centrálne.

Ak by sa rozdeľovalo podľa kritérií zohľadňujúcich dĺžku cestnej siete, mohla by košická župa dostať o 4 milióny eur viac, než súčasných 12 miliónov eru.

Skryť Vypnúť reklamu

Kraj nemá problém podporiť aj nižšie sadzby na ekologické vozidlá.

„Sadzby by mali byť dané v zákone. Zohľadnených by malo byť viacero faktorov ako je dĺžka a hustota cestnej siete, nadmorská výška ciest, počet mostov. Trváme aj na zaradení faktora, či má kraj nadradenú cestnú infraštruktúru – diaľnice, rýchlostné cesty. Myslíme si, že tie kraje, ktoré nemajú nadradenú cestnú infraštruktúru, alebo je nedostatočná, by mali byť zvýhodňované, lebo iná cestná sieť tam nie je. Tento problém sa nás dotýka asi najviac, sme jediný kraj, ktorý nemá diaľnice. V okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica nemáme ani cesty I. triedy,“ povedal nám župan Zdenko Trebuľa (Smer).

Trebuľa: Súčasný systém nás znevýhodňuje

Odstránenie nezrovnalostí v spôsobe určovania a výberu dane z motorových vozidiel žiada aj ministerstvo financií, pričom chce, aby sa na tom dohodli samotné kraje.

Skryť Vypnúť reklamu

Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by kraje mali používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy, s čím predseda kraja súhlasí.

„Nemáme problém viazať daňový príjem na investície do cestnej infraštruktúry. Zďaleka to ale nestačí na opravy ciest. Na tento účel dávame z rozpočtu oveľa viac. Do tohto objemu peňazí treba rátať aj splátky úverov na opravy ciest. Štát povedal, aby sa kraje dohodli a spolu sme navrhli lepší systém. Robíme na tom, aby sme tento nepomer, ktorý vznikol už v roku 2001, čo najskôr odstránili. Celý proces smeruje k tomu, aby sa sadzba zjednotila a prijali nové kritériá,“ dodal Trebuľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  6. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  7. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 10 253
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 174
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 206
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 884
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 057
  6. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 3 942
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 784
  8. Od Česka až po Jadran 3 409
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 703
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl
Kia Stinger

Predajcovia sa skladových zásob zbavujú so zľavami.


21. júl
Audi RS3

Na stovku zrýchli za 3,8 sekundy.


20. júl