SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Košický župan: Už nechceme dotovať bratislavské cesty

Po cestách v Košickom kraji jazdia stovky áut s bratislavskou „ešpézetkou“, ktoré platia cestnú daň v Bratislave.

Deravé cesty. KSK chce na ich opravy viac peňazí z cestnej dane.Deravé cesty. KSK chce na ich opravy viac peňazí z cestnej dane. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Košický samosprávny kraj sa stará o takmer dvetisíc kilometrov ciest a výnos z dane dosahuje okolo 12 miliónov eur ročne.

V Bratislave je to takmer trojnásobok, pričom sa starajú len o štvrtinu ciest v porovnaní s Košickým krajom.

Tento systém považuje košická župa ako aj Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za značne nespravodlivý. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku.

Bratislava tak má najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nový systém v roku 2014

Podľa predbežných informácií by nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014.

Podľa prezidenta Česmadu Ľubomíra Honíška by spomínaná daň mala byť rovnaká na celom Slovensku.

Daň by určoval a vyberal štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti.

Kraj víta iniciatívu, aby sa daň z motorových vozdiel zjednotila a vyberala centrálne.

Ak by sa rozdeľovalo podľa kritérií zohľadňujúcich dĺžku cestnej siete, mohla by košická župa dostať o 4 milióny eur viac, než súčasných 12 miliónov eru.

Skryť Vypnúť reklamu

Kraj nemá problém podporiť aj nižšie sadzby na ekologické vozidlá.

„Sadzby by mali byť dané v zákone. Zohľadnených by malo byť viacero faktorov ako je dĺžka a hustota cestnej siete, nadmorská výška ciest, počet mostov. Trváme aj na zaradení faktora, či má kraj nadradenú cestnú infraštruktúru – diaľnice, rýchlostné cesty. Myslíme si, že tie kraje, ktoré nemajú nadradenú cestnú infraštruktúru, alebo je nedostatočná, by mali byť zvýhodňované, lebo iná cestná sieť tam nie je. Tento problém sa nás dotýka asi najviac, sme jediný kraj, ktorý nemá diaľnice. V okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica nemáme ani cesty I. triedy,“ povedal nám župan Zdenko Trebuľa (Smer).

Trebuľa: Súčasný systém nás znevýhodňuje

Odstránenie nezrovnalostí v spôsobe určovania a výberu dane z motorových vozidiel žiada aj ministerstvo financií, pričom chce, aby sa na tom dohodli samotné kraje.

Skryť Vypnúť reklamu

Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by kraje mali používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy, s čím predseda kraja súhlasí.

„Nemáme problém viazať daňový príjem na investície do cestnej infraštruktúry. Zďaleka to ale nestačí na opravy ciest. Na tento účel dávame z rozpočtu oveľa viac. Do tohto objemu peňazí treba rátať aj splátky úverov na opravy ciest. Štát povedal, aby sa kraje dohodli a spolu sme navrhli lepší systém. Robíme na tom, aby sme tento nepomer, ktorý vznikol už v roku 2001, čo najskôr odstránili. Celý proces smeruje k tomu, aby sa sadzba zjednotila a prijali nové kritériá,“ dodal Trebuľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 469
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 454
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 286
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 619
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 940
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 870
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 530
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 451
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson