Košický župan: Už nechceme dotovať bratislavské cesty

Po cestách v Košickom kraji jazdia stovky áut s bratislavskou „ešpézetkou“, ktoré platia cestnú daň v Bratislave.

Deravé cesty. KSK chce na ich opravy viac peňazí z cestnej dane.(Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Košický samosprávny kraj sa stará o takmer dvetisíc kilometrov ciest a výnos z dane dosahuje okolo 12 miliónov eur ročne.

V Bratislave je to takmer trojnásobok, pričom sa starajú len o štvrtinu ciest v porovnaní s Košickým krajom.

Tento systém považuje košická župa ako aj Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za značne nespravodlivý. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku.

Bratislava tak má najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu.

Nový systém v roku 2014

Podľa predbežných informácií by nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014.

Podľa prezidenta Česmadu Ľubomíra Honíška by spomínaná daň mala byť rovnaká na celom Slovensku.

Daň by určoval a vyberal štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti.

Kraj víta iniciatívu, aby sa daň z motorových vozdiel zjednotila a vyberala centrálne.

Ak by sa rozdeľovalo podľa kritérií zohľadňujúcich dĺžku cestnej siete, mohla by košická župa dostať o 4 milióny eur viac, než súčasných 12 miliónov eru.

Kraj nemá problém podporiť aj nižšie sadzby na ekologické vozidlá.

„Sadzby by mali byť dané v zákone. Zohľadnených by malo byť viacero faktorov ako je dĺžka a hustota cestnej siete, nadmorská výška ciest, počet mostov. Trváme aj na zaradení faktora, či má kraj nadradenú cestnú infraštruktúru – diaľnice, rýchlostné cesty. Myslíme si, že tie kraje, ktoré nemajú nadradenú cestnú infraštruktúru, alebo je nedostatočná, by mali byť zvýhodňované, lebo iná cestná sieť tam nie je. Tento problém sa nás dotýka asi najviac, sme jediný kraj, ktorý nemá diaľnice. V okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica nemáme ani cesty I. triedy,“ povedal nám župan Zdenko Trebuľa (Smer).

Trebuľa: Súčasný systém nás znevýhodňuje

Odstránenie nezrovnalostí v spôsobe určovania a výberu dane z motorových vozidiel žiada aj ministerstvo financií, pričom chce, aby sa na tom dohodli samotné kraje.

Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by kraje mali používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy, s čím predseda kraja súhlasí.

„Nemáme problém viazať daňový príjem na investície do cestnej infraštruktúry. Zďaleka to ale nestačí na opravy ciest. Na tento účel dávame z rozpočtu oveľa viac. Do tohto objemu peňazí treba rátať aj splátky úverov na opravy ciest. Štát povedal, aby sa kraje dohodli a spolu sme navrhli lepší systém. Robíme na tom, aby sme tento nepomer, ktorý vznikol už v roku 2001, čo najskôr odstránili. Celý proces smeruje k tomu, aby sa sadzba zjednotila a prijali nové kritériá,“ dodal Trebuľa.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 775
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 406
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 394
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 235
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 900
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 873
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 802
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 654
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 829
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 497

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan odkazuje fanúšikom: Uvidíme sa v Krakove

Petra Sagana čakajú prvé preteky po Tour de France. Do Poľska ho prídu povzbudiť stovky slovenských fanúšikov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.