Košický župan: Už nechceme dotovať bratislavské cesty

Po cestách v Košickom kraji jazdia stovky áut s bratislavskou „ešpézetkou“, ktoré platia cestnú daň v Bratislave.

Deravé cesty. KSK chce na ich opravy viac peňazí z cestnej dane.(Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Košický samosprávny kraj sa stará o takmer dvetisíc kilometrov ciest a výnos z dane dosahuje okolo 12 miliónov eur ročne.

V Bratislave je to takmer trojnásobok, pričom sa starajú len o štvrtinu ciest v porovnaní s Košickým krajom.

Tento systém považuje košická župa ako aj Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za značne nespravodlivý. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku.

Bratislava tak má najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu.

Nový systém v roku 2014

Podľa predbežných informácií by nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014.

Podľa prezidenta Česmadu Ľubomíra Honíška by spomínaná daň mala byť rovnaká na celom Slovensku.

Daň by určoval a vyberal štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti.

Kraj víta iniciatívu, aby sa daň z motorových vozdiel zjednotila a vyberala centrálne.

Ak by sa rozdeľovalo podľa kritérií zohľadňujúcich dĺžku cestnej siete, mohla by košická župa dostať o 4 milióny eur viac, než súčasných 12 miliónov eru.

Kraj nemá problém podporiť aj nižšie sadzby na ekologické vozidlá.

„Sadzby by mali byť dané v zákone. Zohľadnených by malo byť viacero faktorov ako je dĺžka a hustota cestnej siete, nadmorská výška ciest, počet mostov. Trváme aj na zaradení faktora, či má kraj nadradenú cestnú infraštruktúru – diaľnice, rýchlostné cesty. Myslíme si, že tie kraje, ktoré nemajú nadradenú cestnú infraštruktúru, alebo je nedostatočná, by mali byť zvýhodňované, lebo iná cestná sieť tam nie je. Tento problém sa nás dotýka asi najviac, sme jediný kraj, ktorý nemá diaľnice. V okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica nemáme ani cesty I. triedy,“ povedal nám župan Zdenko Trebuľa (Smer).

Trebuľa: Súčasný systém nás znevýhodňuje

Odstránenie nezrovnalostí v spôsobe určovania a výberu dane z motorových vozidiel žiada aj ministerstvo financií, pričom chce, aby sa na tom dohodli samotné kraje.

Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by kraje mali používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy, s čím predseda kraja súhlasí.

„Nemáme problém viazať daňový príjem na investície do cestnej infraštruktúry. Zďaleka to ale nestačí na opravy ciest. Na tento účel dávame z rozpočtu oveľa viac. Do tohto objemu peňazí treba rátať aj splátky úverov na opravy ciest. Štát povedal, aby sa kraje dohodli a spolu sme navrhli lepší systém. Robíme na tom, aby sme tento nepomer, ktorý vznikol už v roku 2001, čo najskôr odstránili. Celý proces smeruje k tomu, aby sa sadzba zjednotila a prijali nové kritériá,“ dodal Trebuľa.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 980
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 555
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 279
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 949
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 755
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 737
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 478
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 455
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 239
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 168

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, hovorí pre SME podnikateľ Michal Gučík, ktorého označujú za radcu Andreja Danka.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.