Vladimír: "Môj syn šiel autom do Kysuckého Nového Mesta predpoludním za slnečného počasia. Pred Kysuckým Novým Mestom, za miernou ľavotočivou zákrutou, ho znenazdajky predbehlo policajné auto iba zo zapnutými majákmi, ktoré praktiky zbadal až pri predchádzaní, pretože v protismere išla dotiaľ súvislá kolóna áut, ktorej sa samozrejme venoval.
O to bolo pre neho väčšie prekvapenie, keď ho policajné vozidlo náhle zastavilo (stále bez zvukového signálu, iba z majákmi). Dôvodom, ktorý mu policajti povedali pri „udeľovaní“ pokuty 150 eur, bolo, že nedal prednosť v jazde vozidlu s právom prednosti jazdy, pretože sa ponáhľali „pomáhať a chrániť“ k nehode.
Zdržanie auta s právom prednostnej jazdy trvalo najviac 10 až 15 sekúnd, ale vybavovanie pokuty asi päť minút."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Policajti tým, že nemali zapnuté zvukové výstražné znamenie (sirénu), predpisy neporušili. Ponáhľali sa na miesto dopravnej nehody. V rozpore so zákonom nebolo ani prípadné prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti.
Polícia smie využívať pri svojej činnosti viaceré výnimky zo zákona o cestnej premávke, ktoré jej umožňujú ignorovať dopravné pravidlá - aj tie o maximálnej rýchlosti. Musí mať pritom zapnutý nielen maják, ale aj sirénu a nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.
Policajné auto nemalo právo prednostnej jazdy
Policajné auto so zapnutým majákom nebolo vozidlom s právom prednostnej jazdy. Zákon vyžaduje použiť "typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou".
Povinnosť použiť sirénu nie je samoúčelná. Bez nej môžu ľahko nastať situácie, keď si vodiči policajné auto nevšimnú. A to aj napriek tomu, že by sa mal šofér občas pozrieť aj do spätného zrkadla. Najdôležitejšie je však sledovať premávku pred vozidlom.
Stačilo, aby si policajti zapli sirénu a vodiči pred nimi by hneď vedeli, že im majú uhnúť.
Policajti nesedeli vo vozidle s právom prednostnej jazdy, lebo nemali zapnuté typické zvukové znamenie. Vladimírov syn nebol povinný policajtom "umožniť bezpečný a plynulý prejazd". Preto policajti nemali Vladimírovho syna pokutovať.
Pokutovali za neexitujúci priestupok
Vodič mal ale smolu. Policajti boli zjavne presvedčení o svojej pravde. Za neumožnenie bezpečného a plynulého prejazdu vozidlu s právom prednostnej jazdy môžu vodičovi zadržať vodičský preukaz, ak šofér nesúhlasí s pokutou. Vodič bol preto postavený do neľahkého rozhodovania - zaplatiť, alebo utrpieť škody tým, že nebude môcť niekoľko dní až týždňov šoférovať.
Šofér mal možnosť presvedčiť policajtov paragrafmi zákona o cestnej premávke. Ani to by mu v danom momente ale nemuselo pomôcť, ak by sa policajti "zaťali". V takom prípade by ale riskovali sankcie súvisiace s nezákonným rozhodnutím. Takým je aj uloženie pokuty za zjavne neexistujúci priestupok.
Prekvapivé je aj to, že sa policajti rozhodli na úkor riešenia dopravnej nehody strácať čas s vodičom, ktorý neporušil dopravné predpisy.
Vodič musel ísť s policajtmi k nehode
Vladimír: "Vrcholom celej situácie bola situácia - keďže nemal pri sebe požadovanú hotovosť, odobrali mu vodičský preukaz s „príkazom“, aby sa dostavil na miesto nehody asi 5 km ďalej. Na mieste nehody sa nakoniec „dohodli“ na 80 eur, za ktoré dostal štyri 20-eurové bločky."
Z nášho pohľadu je neštandardné aj policajné rozhodnutie, aby ich vodič so zadržaným vodičským preukazom nasledoval na miesto dopravnej nehody.
Policajti pravdepodobne využili výnimku okamžite potrebnú v cestnej premávke použitú v nevyhnutnej miere. V rámci nej sú ich rozhodnutia nadradené dopravným pravidlám, ak tým neohrozujú bezpečnosť cestnej premávky. Preto mohol Vladimírov syn šoférovať za policajtmi bez obáv, aj keď mu zadržali vodičský preukaz.
"Licitovaniu" o výške pokuty považujeme za neprijateľný jav súvisiaci s ukladaním pokút. Policajt by mal vedieť z dostupných informácií zhodnotiť, akú sankciu si "zaslúži" vodič. Po rozhodnutí by už nemal meniť názor, pretože vzniká podozrenie z korupcie.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk