Naučte sa čítať štítky pneumatík

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačný štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačným štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

BRATISLAVA. Pneumatika musí v prvom rade spĺňať predpísaný rozmer, hmotnostnú a rýchlostnú kategóriu udávanú výrobcom vozidla. Motoristi budú mať od prvého novembra tohto roka nový kľúč pri nákupe pneumatík.

Štítky pripomínajúce označenie elektrospotrebičov majú podľa Európskej únie zvýšiť bezpečnosť na cestách, znížiť spotrebu paliva, čiže aj množstvo emisií skleníkových plynov, a znížiť hlučnosť cestnej premávky. Teda pokiaľ si budú motoristi vyberať obutie auta podľa týchto kritérií, pretože dnes je vo väčšine prípadov určujúcim kritériom cena.

Meranie spotreby paliva

Pneumatiky pri odvaľovaní vyvíjajú odpor, ktorý priamo ovplyvňuje spotrebu paliva. Valivý odpor je množstvo energie, ktorú pneumatiky spotrebujú počas jazdy. Na základe testov sú stanovené energetické triedy pneumatík, ktoré spotrebiteľovi jasne ukážu možné ovplyvnenie spotreby. Je na motoristovi, či dá prednosť spotrebe alebo jazdným výkonom pneumatiky.

Pneumatika je testovaná na skúšobnom bubne pri štandardizovaných podmienkach, ktoré zodpovedajú bežnému použitiu. Test simuluje jazdu pri rýchlosti 80 km/h so zaťažením zodpovedajúcim 80 percentám jej indexu nosnosti.

Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti na mokre

Tento test sa robí pri normovaných podmienkach ako teplota, stav cestného povrchu, výška vodného filmu a rýchlosť. Zimné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 2 °C a 20 °C. Letné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 5 °C a 35 °C. Výška vodného filmu je stanovená medzi 0,5 mm a 1,5 mm. Vozidlo je vybavené ABS a brzdí z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 20 km/h.

Pretože nie je možné testovať všetky pneumatiky v zhodných podmienkach, na testovanie priľnavosti na mokrom povrchu sa používa skúšobná pneumatika so známymi vlastnosťami a podľa nej sa korigujú dosiahnuté výsledky.

Vonkajšia hlučnosť sa meria pomocou mikrofónov, ktorých umiestnenie je jasne definované a ktoré snímajú akustický tlak hluku vozidla voľne prechádzajúceho rýchlosťou 80 km/h. V podstate rovnaké testy robia aj výrobcovia pri vývoji plášťov.

Ako čítať štítky na pneumatikách

Piktogram hlučnosti pneumatiky v decibeloch. Symbol troch zvukových vĺn uvádza, nakoľko pneumatika vyhovuje so zreteľom na plánované európske limity. Vonkajšia hlučnosť pneumatiky nemusí zodpovedať hlučnosti pneumatiky, ktorú počuť vo vnútri vozidla.
3 čierne vlny: hlučná pneumatika, ale hlučnosť je nižšia než maximálna hranica povolená v súčasnosti
2 čierne vlny: stredne hlučná pneumatika, v plánovanom limite a menej než 3 dB pod plánovaným limitom
1 čierna vlna: pneumatika s nízkou mierou hlučnosti, viac než 3 dB pod plánovaným limitom.
Energetický štítok prezrádza, nakoľko je pneumatika výkonná z hľadiska spotreby paliva. Palivová účinnosť je klasifikovaná triedami od A (najviac účinná) po G (najmenej účinná).
Táto schéma ukazuje, ako pneumatika brzdí v mokrých jazdných podmienkach. Hodnotenie prebieha medzi triedami A (najbezpečnejšia pneumatika s najkratšou brzdnou dráhou) a G (najmenej bezpečná pneumatika s najdlhšou brzdnou dráhou)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 220
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 899
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 538
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 486
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 994
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 514
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 067
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 202
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 967
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 951

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Brancov začali riešiť po rokoch, pozrie sa na nich prokuratúra

Minister obrany Gajdoš čaká, čo na polovojenskú organizáciu povie Generálna prokuratúra. Potom chce zmenu zákonov

ŠPORT

Írsky expert: Saganovi po zmene systému nemá kto konkurovať

Podľa žurnalistu je Slovák najlepším cyklistom sveta.

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

PEZINOK

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.