Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačným štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.
BRATISLAVA. Pneumatika musí v prvom rade spĺňať predpísaný rozmer, hmotnostnú a rýchlostnú kategóriu udávanú výrobcom vozidla. Motoristi budú mať od prvého novembra tohto roka nový kľúč pri nákupe pneumatík.
Štítky pripomínajúce označenie elektrospotrebičov majú podľa Európskej únie zvýšiť bezpečnosť na cestách, znížiť spotrebu paliva, čiže aj množstvo emisií skleníkových plynov, a znížiť hlučnosť cestnej premávky. Teda pokiaľ si budú motoristi vyberať obutie auta podľa týchto kritérií, pretože dnes je vo väčšine prípadov určujúcim kritériom cena.
Meranie spotreby paliva
Pneumatiky pri odvaľovaní vyvíjajú odpor, ktorý priamo ovplyvňuje spotrebu paliva. Valivý odpor je množstvo energie, ktorú pneumatiky spotrebujú počas jazdy. Na základe testov sú stanovené energetické triedy pneumatík, ktoré spotrebiteľovi jasne ukážu možné ovplyvnenie spotreby. Je na motoristovi, či dá prednosť spotrebe alebo jazdným výkonom pneumatiky.
Pneumatika je testovaná na skúšobnom bubne pri štandardizovaných podmienkach, ktoré zodpovedajú bežnému použitiu. Test simuluje jazdu pri rýchlosti 80 km/h so zaťažením zodpovedajúcim 80 percentám jej indexu nosnosti.
Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti na mokre
Tento test sa robí pri normovaných podmienkach ako teplota, stav cestného povrchu, výška vodného filmu a rýchlosť. Zimné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 2 °C a 20 °C. Letné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 5 °C a 35 °C. Výška vodného filmu je stanovená medzi 0,5 mm a 1,5 mm. Vozidlo je vybavené ABS a brzdí z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 20 km/h.
Pretože nie je možné testovať všetky pneumatiky v zhodných podmienkach, na testovanie priľnavosti na mokrom povrchu sa používa skúšobná pneumatika so známymi vlastnosťami a podľa nej sa korigujú dosiahnuté výsledky.
Vonkajšia hlučnosť sa meria pomocou mikrofónov, ktorých umiestnenie je jasne definované a ktoré snímajú akustický tlak hluku vozidla voľne prechádzajúceho rýchlosťou 80 km/h. V podstate rovnaké testy robia aj výrobcovia pri vývoji plášťov.
Ako čítať štítky na pneumatikách
Piktogram hlučnosti pneumatiky v decibeloch. Symbol troch zvukových vĺn uvádza, nakoľko pneumatika vyhovuje so zreteľom na plánované európske limity. Vonkajšia hlučnosť pneumatiky nemusí zodpovedať hlučnosti pneumatiky, ktorú počuť vo vnútri vozidla.
3 čierne vlny: hlučná pneumatika, ale hlučnosť je nižšia než maximálna hranica povolená v súčasnosti
2 čierne vlny: stredne hlučná pneumatika, v plánovanom limite a menej než 3 dB pod plánovaným limitom
1 čierna vlna: pneumatika s nízkou mierou hlučnosti, viac než 3 dB pod plánovaným limitom.
Energetický štítok prezrádza, nakoľko je pneumatika výkonná z hľadiska spotreby paliva. Palivová účinnosť je klasifikovaná triedami od A (najviac účinná) po G (najmenej účinná).
Táto schéma ukazuje, ako pneumatika brzdí v mokrých jazdných podmienkach. Hodnotenie prebieha medzi triedami A (najbezpečnejšia pneumatika s najkratšou brzdnou dráhou) a G (najmenej bezpečná pneumatika s najdlhšou brzdnou dráhou)