Naučte sa čítať štítky pneumatík

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačný štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačným štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

BRATISLAVA. Pneumatika musí v prvom rade spĺňať predpísaný rozmer, hmotnostnú a rýchlostnú kategóriu udávanú výrobcom vozidla. Motoristi budú mať od prvého novembra tohto roka nový kľúč pri nákupe pneumatík.

Štítky pripomínajúce označenie elektrospotrebičov majú podľa Európskej únie zvýšiť bezpečnosť na cestách, znížiť spotrebu paliva, čiže aj množstvo emisií skleníkových plynov, a znížiť hlučnosť cestnej premávky. Teda pokiaľ si budú motoristi vyberať obutie auta podľa týchto kritérií, pretože dnes je vo väčšine prípadov určujúcim kritériom cena.

Meranie spotreby paliva

Pneumatiky pri odvaľovaní vyvíjajú odpor, ktorý priamo ovplyvňuje spotrebu paliva. Valivý odpor je množstvo energie, ktorú pneumatiky spotrebujú počas jazdy. Na základe testov sú stanovené energetické triedy pneumatík, ktoré spotrebiteľovi jasne ukážu možné ovplyvnenie spotreby. Je na motoristovi, či dá prednosť spotrebe alebo jazdným výkonom pneumatiky.

Pneumatika je testovaná na skúšobnom bubne pri štandardizovaných podmienkach, ktoré zodpovedajú bežnému použitiu. Test simuluje jazdu pri rýchlosti 80 km/h so zaťažením zodpovedajúcim 80 percentám jej indexu nosnosti.

Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti na mokre

Tento test sa robí pri normovaných podmienkach ako teplota, stav cestného povrchu, výška vodného filmu a rýchlosť. Zimné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 2 °C a 20 °C. Letné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 5 °C a 35 °C. Výška vodného filmu je stanovená medzi 0,5 mm a 1,5 mm. Vozidlo je vybavené ABS a brzdí z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 20 km/h.

Pretože nie je možné testovať všetky pneumatiky v zhodných podmienkach, na testovanie priľnavosti na mokrom povrchu sa používa skúšobná pneumatika so známymi vlastnosťami a podľa nej sa korigujú dosiahnuté výsledky.

Vonkajšia hlučnosť sa meria pomocou mikrofónov, ktorých umiestnenie je jasne definované a ktoré snímajú akustický tlak hluku vozidla voľne prechádzajúceho rýchlosťou 80 km/h. V podstate rovnaké testy robia aj výrobcovia pri vývoji plášťov.

Ako čítať štítky na pneumatikách

Piktogram hlučnosti pneumatiky v decibeloch. Symbol troch zvukových vĺn uvádza, nakoľko pneumatika vyhovuje so zreteľom na plánované európske limity. Vonkajšia hlučnosť pneumatiky nemusí zodpovedať hlučnosti pneumatiky, ktorú počuť vo vnútri vozidla.
3 čierne vlny: hlučná pneumatika, ale hlučnosť je nižšia než maximálna hranica povolená v súčasnosti
2 čierne vlny: stredne hlučná pneumatika, v plánovanom limite a menej než 3 dB pod plánovaným limitom
1 čierna vlna: pneumatika s nízkou mierou hlučnosti, viac než 3 dB pod plánovaným limitom.
Energetický štítok prezrádza, nakoľko je pneumatika výkonná z hľadiska spotreby paliva. Palivová účinnosť je klasifikovaná triedami od A (najviac účinná) po G (najmenej účinná).
Táto schéma ukazuje, ako pneumatika brzdí v mokrých jazdných podmienkach. Hodnotenie prebieha medzi triedami A (najbezpečnejšia pneumatika s najkratšou brzdnou dráhou) a G (najmenej bezpečná pneumatika s najdlhšou brzdnou dráhou)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 204
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 298
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 777
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 610
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 451
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 083
  7. Kam do tepla v januári? 2 218
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 937
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 796
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 091

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.