Naučte sa čítať štítky pneumatík

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačný štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačným štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

BRATISLAVA. Pneumatika musí v prvom rade spĺňať predpísaný rozmer, hmotnostnú a rýchlostnú kategóriu udávanú výrobcom vozidla. Motoristi budú mať od prvého novembra tohto roka nový kľúč pri nákupe pneumatík.

Štítky pripomínajúce označenie elektrospotrebičov majú podľa Európskej únie zvýšiť bezpečnosť na cestách, znížiť spotrebu paliva, čiže aj množstvo emisií skleníkových plynov, a znížiť hlučnosť cestnej premávky. Teda pokiaľ si budú motoristi vyberať obutie auta podľa týchto kritérií, pretože dnes je vo väčšine prípadov určujúcim kritériom cena.

Meranie spotreby paliva

Pneumatiky pri odvaľovaní vyvíjajú odpor, ktorý priamo ovplyvňuje spotrebu paliva. Valivý odpor je množstvo energie, ktorú pneumatiky spotrebujú počas jazdy. Na základe testov sú stanovené energetické triedy pneumatík, ktoré spotrebiteľovi jasne ukážu možné ovplyvnenie spotreby. Je na motoristovi, či dá prednosť spotrebe alebo jazdným výkonom pneumatiky.

Pneumatika je testovaná na skúšobnom bubne pri štandardizovaných podmienkach, ktoré zodpovedajú bežnému použitiu. Test simuluje jazdu pri rýchlosti 80 km/h so zaťažením zodpovedajúcim 80 percentám jej indexu nosnosti.

Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti na mokre

Tento test sa robí pri normovaných podmienkach ako teplota, stav cestného povrchu, výška vodného filmu a rýchlosť. Zimné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 2 °C a 20 °C. Letné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 5 °C a 35 °C. Výška vodného filmu je stanovená medzi 0,5 mm a 1,5 mm. Vozidlo je vybavené ABS a brzdí z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 20 km/h.

Pretože nie je možné testovať všetky pneumatiky v zhodných podmienkach, na testovanie priľnavosti na mokrom povrchu sa používa skúšobná pneumatika so známymi vlastnosťami a podľa nej sa korigujú dosiahnuté výsledky.

Vonkajšia hlučnosť sa meria pomocou mikrofónov, ktorých umiestnenie je jasne definované a ktoré snímajú akustický tlak hluku vozidla voľne prechádzajúceho rýchlosťou 80 km/h. V podstate rovnaké testy robia aj výrobcovia pri vývoji plášťov.

Ako čítať štítky na pneumatikách

Piktogram hlučnosti pneumatiky v decibeloch. Symbol troch zvukových vĺn uvádza, nakoľko pneumatika vyhovuje so zreteľom na plánované európske limity. Vonkajšia hlučnosť pneumatiky nemusí zodpovedať hlučnosti pneumatiky, ktorú počuť vo vnútri vozidla.
3 čierne vlny: hlučná pneumatika, ale hlučnosť je nižšia než maximálna hranica povolená v súčasnosti
2 čierne vlny: stredne hlučná pneumatika, v plánovanom limite a menej než 3 dB pod plánovaným limitom
1 čierna vlna: pneumatika s nízkou mierou hlučnosti, viac než 3 dB pod plánovaným limitom.
Energetický štítok prezrádza, nakoľko je pneumatika výkonná z hľadiska spotreby paliva. Palivová účinnosť je klasifikovaná triedami od A (najviac účinná) po G (najmenej účinná).
Táto schéma ukazuje, ako pneumatika brzdí v mokrých jazdných podmienkach. Hodnotenie prebieha medzi triedami A (najbezpečnejšia pneumatika s najkratšou brzdnou dráhou) a G (najmenej bezpečná pneumatika s najdlhšou brzdnou dráhou)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 623
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 145
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 661
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 493
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 427
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 377
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 049
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 813

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Rozdelili ich utečenci a klíma. Budú v Nemecku predčasné voľby?

Merkelová by mohla vládnuť aj sama. Nechce sa však spoliehať na krajnú pravicu.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

DOMOV

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.