SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Naučte sa čítať štítky pneumatík

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačný štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

Všetky pneumatiky predávané v Európe musia mať špeciálny klasifikačným štítok. Má obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Pozrite sa, čo z neho môžete vyčítať.

BRATISLAVA. Pneumatika musí v prvom rade spĺňať predpísaný rozmer, hmotnostnú a rýchlostnú kategóriu udávanú výrobcom vozidla. Motoristi budú mať od prvého novembra tohto roka nový kľúč pri nákupe pneumatík.

Štítky pripomínajúce označenie elektrospotrebičov majú podľa Európskej únie zvýšiť bezpečnosť na cestách, znížiť spotrebu paliva, čiže aj množstvo emisií skleníkových plynov, a znížiť hlučnosť cestnej premávky. Teda pokiaľ si budú motoristi vyberať obutie auta podľa týchto kritérií, pretože dnes je vo väčšine prípadov určujúcim kritériom cena.

Meranie spotreby paliva

Pneumatiky pri odvaľovaní vyvíjajú odpor, ktorý priamo ovplyvňuje spotrebu paliva. Valivý odpor je množstvo energie, ktorú pneumatiky spotrebujú počas jazdy. Na základe testov sú stanovené energetické triedy pneumatík, ktoré spotrebiteľovi jasne ukážu možné ovplyvnenie spotreby. Je na motoristovi, či dá prednosť spotrebe alebo jazdným výkonom pneumatiky.

Pneumatika je testovaná na skúšobnom bubne pri štandardizovaných podmienkach, ktoré zodpovedajú bežnému použitiu. Test simuluje jazdu pri rýchlosti 80 km/h so zaťažením zodpovedajúcim 80 percentám jej indexu nosnosti.

Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti na mokre

Tento test sa robí pri normovaných podmienkach ako teplota, stav cestného povrchu, výška vodného filmu a rýchlosť. Zimné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 2 °C a 20 °C. Letné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 5 °C a 35 °C. Výška vodného filmu je stanovená medzi 0,5 mm a 1,5 mm. Vozidlo je vybavené ABS a brzdí z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 20 km/h.

Pretože nie je možné testovať všetky pneumatiky v zhodných podmienkach, na testovanie priľnavosti na mokrom povrchu sa používa skúšobná pneumatika so známymi vlastnosťami a podľa nej sa korigujú dosiahnuté výsledky.

Vonkajšia hlučnosť sa meria pomocou mikrofónov, ktorých umiestnenie je jasne definované a ktoré snímajú akustický tlak hluku vozidla voľne prechádzajúceho rýchlosťou 80 km/h. V podstate rovnaké testy robia aj výrobcovia pri vývoji plášťov.

Ako čítať štítky na pneumatikách

Piktogram hlučnosti pneumatiky v decibeloch. Symbol troch zvukových vĺn uvádza, nakoľko pneumatika vyhovuje so zreteľom na plánované európske limity. Vonkajšia hlučnosť pneumatiky nemusí zodpovedať hlučnosti pneumatiky, ktorú počuť vo vnútri vozidla.
3 čierne vlny: hlučná pneumatika, ale hlučnosť je nižšia než maximálna hranica povolená v súčasnosti
2 čierne vlny: stredne hlučná pneumatika, v plánovanom limite a menej než 3 dB pod plánovaným limitom
1 čierna vlna: pneumatika s nízkou mierou hlučnosti, viac než 3 dB pod plánovaným limitom.
Energetický štítok prezrádza, nakoľko je pneumatika výkonná z hľadiska spotreby paliva. Palivová účinnosť je klasifikovaná triedami od A (najviac účinná) po G (najmenej účinná).
Táto schéma ukazuje, ako pneumatika brzdí v mokrých jazdných podmienkach. Hodnotenie prebieha medzi triedami A (najbezpečnejšia pneumatika s najkratšou brzdnou dráhou) a G (najmenej bezpečná pneumatika s najdlhšou brzdnou dráhou)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  2. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  6. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  7. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  8. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  9. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  10. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 125
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 869
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 996
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 539
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 066
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 180
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 932
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 687
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 600
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Tretia vlna má prvé čierne okresy.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  2. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  3. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  5. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  6. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  7. Irena Šimuneková: Morské oko
  8. Štefan Vidlár: 1989 - 2021
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 203
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 070
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 090
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 064
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 509
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 103
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 593
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 399
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu