SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Obchvat Žiaru už začali stavať, tender na tunel Višňové sa ťahá

Národná diaľničná chystá tendre na 30 kilometrov nových ciest. Ďalších 40 kilometrov sa zaseklo vo verejnom obstarávaní.

Výstavba niektorých diaľnic sa hýbe len pomaly.Výstavba niektorých diaľnic sa hýbe len pomaly. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) otvorí v utorok výstavbu časti rýchlostnej cesty R2. Pôjde o 5,8 ­kilometrový obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý bude stavať firma Strabag.

„Cez naše mesto prechádza cesta medzinárodného významu smerom na Prievidzu, po ktorej denne prejde viac ako 20­-tisíc vozidiel. Autá, ktoré smerujú na horné Ponitrie, sa vďaka obchvatu Žiaru vyhnú,“ víta obchvat hovorca mesta Žiaru nad Hronom Martin Baláž.

Budúcnosť lacných ciest

Obchvat je dobrou správou aj pre verejné financie. Strabag ho má totiž do dvoch rokov postaviť za 26 miliónov eur a štát pôvodne rátal, že to bude o 30 miliónov eur viac.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšia výrazná zľava prichádza v čase, keď sa hovorí o konci éry výstavby lacných diaľnic. Zmenu avizoval tender na časť D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, kde najnižšia ponuka podliezla odhad štátu iba o desať percent.

Prečo je dnes možná extra zľava na jednom mieste a inde nie, si ministerstvo dopravy vysvetľuje rozdielnosťou zákaziek.

„Dôvodom môže byť napríklad to, že ide o obchvat, čiže nie veľmi náročný úsek,“ myslí si hovorca rezortu Martin Kóňa.

Rezort dopravy nevedel odôvodniť, prečo je taký rozdiel medzi sumou uvedenou pri výstavbe jednoduchého úseku v štátnej expertíze od ponúk firiem. Povedal, že sú expertízy staršieho dáta, preto na to nejestvuje odpoveď.

Strabag tvrdí, že sa nedá porovnávať výstavba obchvatu s klasickou diaľnicou, napríklad pri technickej náročnosti. V prípade D3 mali navyše firmy „obmedzenú lehotu na vypracovanie ponuky“.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná povedala, že takáto bariéra obmedzuje hľadanie a zapracovanie lacnejších technických riešení.

Tunel v roku 2018?

Podobné percentuálne zľavy ako na obchvat má pritom štát okrem spomínanej časti D3 aj na komplikované úseky.

Príkladom je tunel Višňové, ktorý napriek očakávaniam štátu siahajúcim k miliarde eur ponúkla Skanska postaviť asi za 340 miliónov eur.

Tento úsek sa mal podľa pôvodných predpokladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v septembri začať stavať. Keďže sa tak nestalo, najskôr bude zrejme hotový v roku 2018 namiesto decembra 2017, ako sa píše na webe NDS.

Šancu stihnúť októbrový termín má diaľnica medzi Hubovou a Ivachnovou, tá viazne na naťahujúcom sa obstarávaní. Brzdia ho námietky na Úrade pre verejné obstarávanie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na tieto úseky prebiehajú súťaže, NDS vyhodnocuje ponuky, preto sa k nim nemôžeme vyjadrovať,“ zareagoval Kóňa.

NDS pripravuje do súťaží aj ďalšie cestné ťahy. Predpokladá, že najbližších šesť až deväť mesiacov vysúťaží a rozostavia 30 kilometrov ciest. Väčšina bude súčasťou južnej rýchlostnej cesty R2.

dialnice-web_maly.jpg

Kliknutím - obrázok zväčšíte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 075
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 400
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 103
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 355
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 909
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 839
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 292
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 174
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 035
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 912
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

17 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan