Po úspechoch diesel hybridnej technológie v Audi dokáže vyhrávať aj hybrid od Toyoty. Tím Toyota Racing zvíťazil v šesťhodinových pretekoch a zaistil si druhé víťazstvo v premiérovej sezóne. Pozrite si, ako funguje.
BRATISLAVA. Vozidlo TS030 HYBRID s posádkou v zložení Alex Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakadžima pri samotných pretekoch dávala krok a zaznamenala aj najrýchlejší čas na jedno kolo. Vďaka víťazstvu o 11,223 sekundy má Kazuki Nakadžima česť stať sa prvým japonským víťazom v pretekoch svetového šampionátu FIA od roku 1992, keď Hitoši Ogawa vyhral preteky majstrovstiev sveta športových vozidiel s vozidlom TOYOTA TS010 na okruhu v Monze.
Pre značku Toyota ide o tretie víťazstvo na svetovom šampionáte vytrvalostných súťaží, popri spomínanom úspechu v Monze a nedávnom víťazstve na okruhu v Sao Paule počas tejto úvodnej sezóny.
Napínavý boj s vozidlom Audi č. 1 skončil v prospech tímu TOYOTA Racing až v záverečnej fáze. TOYOTA s Alexom za volantom viedla od štartu z pole position a udržala si výhodu počas celej úvodnej fázy pretekov.
Tesný súboj s vozidlom Audi č. 1 pokračoval až do prvej zastávky v boxoch a výmeny pilotov. Potom sa volantu vedúceho vozidla ujal Nicolas, ale po absolvovaní dvoch hodín od štartu bol TS030 HYBRID č. 7 zbrzdený silnou premávkou na trati a prepadol sa na druhú pozíciu.
V druhej časti pretekov sa na tých istých pneumatikách ujal Nicolas, aby odovzdal volant pretekárskeho vozidla Kazukimu.
Následný výjazd vozidla safety car rozdelil štartové pole, čo Kazuki využil a na relatívne voľnej trati zaznamenal sériu najrýchlejších časov na jedno kolo.
V boji o víťazstvo dokázal udržať vysoké tempo a dokončiť veľmi dlhú tretiu fázu pretekov, trvajúcu pre neho bezmála tri hodiny, až do víťazného odmávnutia šachovnicovou vlajkou.
Ôsme a zároveň posledné podujatie svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA sa koná 28. októbra v Číne na Šanghajskom medzinárodnom okruhu. Za volantom vozidla TS030 HYBRID č. 7 sa budú striedať iba Alex s Nicolasom, pretože Kazuki sa v rovnakom čase zúčastní pretekov Super GT na okruhu Motegi.
Hybridná pohonná súsatava Toyota TS030
Pretekársky špeciál Toyota TS030 ťaží z hybridnej sústavy postupne vyvíjanej od roku 2005. Systém rekuperačného brzdenia na zadnej náprave dokáže uchovať energiu vo vysoko-kapacitnom kondenzátore, ktorý na svoje dobitie potrebuje necelé tri sekundy.
(1.) Účinok hydraulickej brzdnej sústavy a rekuperačného brzdenia vyvažuje jednotka elektronického riadenia. O veľkosti sily rekuperačného brzdenia, rozhoduje miera dobitia kondenzátora a aktuálna rýchlosť vozidla.
(2.) Takto získaná energia sa ukladá vo vysoko-kapacitnom kondenzátore, ktorý sa nachádza vo vozidle vedľa pilota.
(3.) Zadné kolesá poháňa atmosferický zážihový motor V8 s objemom 3,4 l a najvyšším výkonom 390 kW (530 k)
(4.) Uložená elektrická energia sa opäť používa k pohonu elektromotora (v prevodovke), ktorý krátkodobo pôsobí na zadné kolesá výkonom 221 kW (300 k).