Retardér spomalí len tých, ktorí pôjdu prirýchlo

Aktívny retardér. To je podľa švédskych odborníkov najlepšie riešenie, ako spomaliť vodičov na cestách. Spoločnosť Edeva ich predstavila pod názvom Actibump.

(Zdroj: edeva.se)

Dva roky testovali vo švédskom meste Linköping nový typ retardérov. Kým klasické spomaľovače, ktoré poznáme aj u nás, vyčnievajú nad vozovku, Actibumpy sú naopak zapustené do zeme.

Ide o plát, ktorý sa zasunie 6 cm pod úroveň cesty a pred vozidlom vytvorí štrbinu podobnú výtlku.

Pred Actibumpom je umiestnený radar. Ak nameria prekročenú rýchlosť, spomaľovaču dá signál a ten sa zasunie. Auto nadskočí a vodič dostane impulz, aby spomalil.

Retardér môže zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody

Podľa autorov tohto typu spomaľovača nedochádza k poškodeniu náprav. Vodiči, ktorí rýchlosť neprekročia, nie sú nijako obmedzovaní a môžu plynulo pokračovať bez toho, aby museli spomaliť.

Túto výhodu uznáva aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Podľa neho však ide o jediné pozitívum. "Takéto zariadenie môže skôr negatívne zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody," myslí si.

Vodič, ktorý nepočíta pri jazde s niečím takýmto a prekročí rýchlosť v danom úseku, je podľa Kajánka náhle a bez varovania obmedzený vjazdom do štrbiny spomaľovacieho prahu. "Na to bude s najväčšou pravdepodobnosťou reagovať náhlym spomalením vozidla, ktoré za ním idúci vodič vozidla nebude očakávať. To môže zapríčiniť až reťazové dopravné nehody," dodal.

Za ďalšiu nevýhodu tohto zariadenia považuje náhly prejazd vozila cez otvorenú štrbinu prahu pri pomerne vysokej rýchlosti, čo sa podľa Kajánka určite negatívne prejaví na technickom stave vozidla – poškodenie nápravy, odpruženia, pneumatiky alebo disku kolesa.

Na Slovensku Actibumpy tak skoro asi neuvidíme

"Určite by sme takéto niečo uvítali, no predpokladám, že pôjde o finančne náročné zariadenie," povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Rovnakého názoru je aj Kajánek. "Aplikácia tohto inovatívneho typu spomaľovacích zariadení si určite vyžaduje realizáciu omnoho náročnejších technických a technologických súčastí ako klasický retardér."

Takéto zariadenie si podľa Kajánka zrejme vyžaduje omnoho vyššie investičné aj prevádzkové náklady ako zriadenie klasických, tradične využívaných spomaľovacích prahov.

"Actibump pozostáva z merača aktuálnej rýchlosti jazdy vozidiel, elektrického napájania, ovládania spomaľovacieho prahu a podobne. Už len z tohto dôvodu nevidím v súčasnej dobe veľkú perspektívu pre rozsiahlu inštaláciu týchto zariadení u nás," dodal s tým, že spomaľovače sa umiestňujú na obslužné miestne komunikácie.

Nepredpokladá, že by správcovia týchto ciest boli ochotní investovať do sofistikovaných zariadení.

01.jpg
foto: edeva.se

Vysokú cenu má kompenzovať životnosť

Švédi tvrdia, že vysokú cenu kompenzuje dlhá životnosť Actibumpov. Kým klasický retardér má podľa nich životnosť približne desať rokov, nový typ retardéra stačí len pravidelne servisovať.

Podľa výskumov a testov, ktoré doteraz autori uskutočnili, dosiahli len samé pozitívne výsledky a preto v meste Linköping čoskoro pribudnú ďalšie Actibumpy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 739
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 784
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 058
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 439
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 422
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 389
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 716
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 354
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Vettel bol najrýchlejší v prvej časti pondelňajších testov

Pilot Ferrari Sebastian Vettel stanovil najrýchlejší čas prvej pondelňajšej časti, ktorou sa začali testy pred nadchádzajúcou sezónou motoristickej F1.

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

Auto, v ktorom smrteľne postrelili Tupaca Shakura, je na predaj

Čierne BMW 750iL, v ktorom v roku 1996 smrteľne postrelili amerického rappera a herca Tupaca Shakura, je na predaj za 1,5 milióna dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop