Retardér spomalí len tých, ktorí pôjdu prirýchlo

Aktívny retardér. To je podľa švédskych odborníkov najlepšie riešenie, ako spomaliť vodičov na cestách. Spoločnosť Edeva ich predstavila pod názvom Actibump.

(Zdroj: edeva.se)

Dva roky testovali vo švédskom meste Linköping nový typ retardérov. Kým klasické spomaľovače, ktoré poznáme aj u nás, vyčnievajú nad vozovku, Actibumpy sú naopak zapustené do zeme.

Ide o plát, ktorý sa zasunie 6 cm pod úroveň cesty a pred vozidlom vytvorí štrbinu podobnú výtlku.

Pred Actibumpom je umiestnený radar. Ak nameria prekročenú rýchlosť, spomaľovaču dá signál a ten sa zasunie. Auto nadskočí a vodič dostane impulz, aby spomalil.

Retardér môže zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody

Podľa autorov tohto typu spomaľovača nedochádza k poškodeniu náprav. Vodiči, ktorí rýchlosť neprekročia, nie sú nijako obmedzovaní a môžu plynulo pokračovať bez toho, aby museli spomaliť.

Túto výhodu uznáva aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Podľa neho však ide o jediné pozitívum. "Takéto zariadenie môže skôr negatívne zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody," myslí si.

Vodič, ktorý nepočíta pri jazde s niečím takýmto a prekročí rýchlosť v danom úseku, je podľa Kajánka náhle a bez varovania obmedzený vjazdom do štrbiny spomaľovacieho prahu. "Na to bude s najväčšou pravdepodobnosťou reagovať náhlym spomalením vozidla, ktoré za ním idúci vodič vozidla nebude očakávať. To môže zapríčiniť až reťazové dopravné nehody," dodal.

Za ďalšiu nevýhodu tohto zariadenia považuje náhly prejazd vozila cez otvorenú štrbinu prahu pri pomerne vysokej rýchlosti, čo sa podľa Kajánka určite negatívne prejaví na technickom stave vozidla – poškodenie nápravy, odpruženia, pneumatiky alebo disku kolesa.

Na Slovensku Actibumpy tak skoro asi neuvidíme

"Určite by sme takéto niečo uvítali, no predpokladám, že pôjde o finančne náročné zariadenie," povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Rovnakého názoru je aj Kajánek. "Aplikácia tohto inovatívneho typu spomaľovacích zariadení si určite vyžaduje realizáciu omnoho náročnejších technických a technologických súčastí ako klasický retardér."

Takéto zariadenie si podľa Kajánka zrejme vyžaduje omnoho vyššie investičné aj prevádzkové náklady ako zriadenie klasických, tradične využívaných spomaľovacích prahov.

"Actibump pozostáva z merača aktuálnej rýchlosti jazdy vozidiel, elektrického napájania, ovládania spomaľovacieho prahu a podobne. Už len z tohto dôvodu nevidím v súčasnej dobe veľkú perspektívu pre rozsiahlu inštaláciu týchto zariadení u nás," dodal s tým, že spomaľovače sa umiestňujú na obslužné miestne komunikácie.

Nepredpokladá, že by správcovia týchto ciest boli ochotní investovať do sofistikovaných zariadení.

01.jpg
foto: edeva.se

Vysokú cenu má kompenzovať životnosť

Švédi tvrdia, že vysokú cenu kompenzuje dlhá životnosť Actibumpov. Kým klasický retardér má podľa nich životnosť približne desať rokov, nový typ retardéra stačí len pravidelne servisovať.

Podľa výskumov a testov, ktoré doteraz autori uskutočnili, dosiahli len samé pozitívne výsledky a preto v meste Linköping čoskoro pribudnú ďalšie Actibumpy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 29 132
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 539
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 625
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 802
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 529
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 386
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 330
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 279
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 073
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 950

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Dres Neapola je mojou druhou kožou, tvrdí Hamšík. Slovák dokázal nevídanú vec.

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Keď Slovensko ostatným len zamávalo

Mečiar napĺňal učenie: Ak nás nechcú na Západe, pôjdeme na Východ.

TECH

Ako sa rozprávať s popieračmi vedy cez Vianoce a nehádať sa

Skúste sa zdržať okamžitého menovania a faktov.

EKONOMIKA

Plánujete živý stromček? Ako ho uskladniť, aby vydržal do Vianoc

Dobre uskladnený stromček by mal bez problémov vydržať.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.