Retardér spomalí len tých, ktorí pôjdu prirýchlo

Aktívny retardér. To je podľa švédskych odborníkov najlepšie riešenie, ako spomaliť vodičov na cestách. Spoločnosť Edeva ich predstavila pod názvom Actibump.

(Zdroj: edeva.se)

Dva roky testovali vo švédskom meste Linköping nový typ retardérov. Kým klasické spomaľovače, ktoré poznáme aj u nás, vyčnievajú nad vozovku, Actibumpy sú naopak zapustené do zeme.

Ide o plát, ktorý sa zasunie 6 cm pod úroveň cesty a pred vozidlom vytvorí štrbinu podobnú výtlku.

Pred Actibumpom je umiestnený radar. Ak nameria prekročenú rýchlosť, spomaľovaču dá signál a ten sa zasunie. Auto nadskočí a vodič dostane impulz, aby spomalil.

Retardér môže zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody

Podľa autorov tohto typu spomaľovača nedochádza k poškodeniu náprav. Vodiči, ktorí rýchlosť neprekročia, nie sú nijako obmedzovaní a môžu plynulo pokračovať bez toho, aby museli spomaliť.

Túto výhodu uznáva aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Podľa neho však ide o jediné pozitívum. "Takéto zariadenie môže skôr negatívne zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody," myslí si.

Vodič, ktorý nepočíta pri jazde s niečím takýmto a prekročí rýchlosť v danom úseku, je podľa Kajánka náhle a bez varovania obmedzený vjazdom do štrbiny spomaľovacieho prahu. "Na to bude s najväčšou pravdepodobnosťou reagovať náhlym spomalením vozidla, ktoré za ním idúci vodič vozidla nebude očakávať. To môže zapríčiniť až reťazové dopravné nehody," dodal.

Za ďalšiu nevýhodu tohto zariadenia považuje náhly prejazd vozila cez otvorenú štrbinu prahu pri pomerne vysokej rýchlosti, čo sa podľa Kajánka určite negatívne prejaví na technickom stave vozidla – poškodenie nápravy, odpruženia, pneumatiky alebo disku kolesa.

Na Slovensku Actibumpy tak skoro asi neuvidíme

"Určite by sme takéto niečo uvítali, no predpokladám, že pôjde o finančne náročné zariadenie," povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Rovnakého názoru je aj Kajánek. "Aplikácia tohto inovatívneho typu spomaľovacích zariadení si určite vyžaduje realizáciu omnoho náročnejších technických a technologických súčastí ako klasický retardér."

Takéto zariadenie si podľa Kajánka zrejme vyžaduje omnoho vyššie investičné aj prevádzkové náklady ako zriadenie klasických, tradične využívaných spomaľovacích prahov.

"Actibump pozostáva z merača aktuálnej rýchlosti jazdy vozidiel, elektrického napájania, ovládania spomaľovacieho prahu a podobne. Už len z tohto dôvodu nevidím v súčasnej dobe veľkú perspektívu pre rozsiahlu inštaláciu týchto zariadení u nás," dodal s tým, že spomaľovače sa umiestňujú na obslužné miestne komunikácie.

Nepredpokladá, že by správcovia týchto ciest boli ochotní investovať do sofistikovaných zariadení.

01.jpg
foto: edeva.se

Vysokú cenu má kompenzovať životnosť

Švédi tvrdia, že vysokú cenu kompenzuje dlhá životnosť Actibumpov. Kým klasický retardér má podľa nich životnosť približne desať rokov, nový typ retardéra stačí len pravidelne servisovať.

Podľa výskumov a testov, ktoré doteraz autori uskutočnili, dosiahli len samé pozitívne výsledky a preto v meste Linköping čoskoro pribudnú ďalšie Actibumpy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 355
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 147
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 626
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 417
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 047
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 900
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 600
  10. Inteligencia vo všetkom 1 544

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.

Citroën predstavil najvýkonnejšie auto vo svojej histórii, hybridné SUV

Model debutuje najprv v Číne, do Európy príde o rok.

Veteránisti po zime vyprázdňovali garáže na burze v Brne

Predviedli sa aj čerstvo zrenovované kúsky.

Naučte sa rozumieť reči vášho auta. Čo spôsobuje pazvuky v aute?

Niektoré môžeme ignorovať, iné pomôžu predísť katastrofe.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop