Dva roky testovali vo švédskom meste Linköping nový typ retardérov. Kým klasické spomaľovače, ktoré poznáme aj u nás, vyčnievajú nad vozovku, Actibumpy sú naopak zapustené do zeme.
Ide o plát, ktorý sa zasunie 6 cm pod úroveň cesty a pred vozidlom vytvorí štrbinu podobnú výtlku.
Pred Actibumpom je umiestnený radar. Ak nameria prekročenú rýchlosť, spomaľovaču dá signál a ten sa zasunie. Auto nadskočí a vodič dostane impulz, aby spomalil.
Retardér môže zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody
Podľa autorov tohto typu spomaľovača nedochádza k poškodeniu náprav. Vodiči, ktorí rýchlosť neprekročia, nie sú nijako obmedzovaní a môžu plynulo pokračovať bez toho, aby museli spomaliť.
Túto výhodu uznáva aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Podľa neho však ide o jediné pozitívum. "Takéto zariadenie môže skôr negatívne zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody," myslí si.
Vodič, ktorý nepočíta pri jazde s niečím takýmto a prekročí rýchlosť v danom úseku, je podľa Kajánka náhle a bez varovania obmedzený vjazdom do štrbiny spomaľovacieho prahu. "Na to bude s najväčšou pravdepodobnosťou reagovať náhlym spomalením vozidla, ktoré za ním idúci vodič vozidla nebude očakávať. To môže zapríčiniť až reťazové dopravné nehody," dodal.
Za ďalšiu nevýhodu tohto zariadenia považuje náhly prejazd vozila cez otvorenú štrbinu prahu pri pomerne vysokej rýchlosti, čo sa podľa Kajánka určite negatívne prejaví na technickom stave vozidla – poškodenie nápravy, odpruženia, pneumatiky alebo disku kolesa.
Na Slovensku Actibumpy tak skoro asi neuvidíme
"Určite by sme takéto niečo uvítali, no predpokladám, že pôjde o finančne náročné zariadenie," povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.
Rovnakého názoru je aj Kajánek. "Aplikácia tohto inovatívneho typu spomaľovacích zariadení si určite vyžaduje realizáciu omnoho náročnejších technických a technologických súčastí ako klasický retardér."
Takéto zariadenie si podľa Kajánka zrejme vyžaduje omnoho vyššie investičné aj prevádzkové náklady ako zriadenie klasických, tradične využívaných spomaľovacích prahov.
"Actibump pozostáva z merača aktuálnej rýchlosti jazdy vozidiel, elektrického napájania, ovládania spomaľovacieho prahu a podobne. Už len z tohto dôvodu nevidím v súčasnej dobe veľkú perspektívu pre rozsiahlu inštaláciu týchto zariadení u nás," dodal s tým, že spomaľovače sa umiestňujú na obslužné miestne komunikácie.
Nepredpokladá, že by správcovia týchto ciest boli ochotní investovať do sofistikovaných zariadení.
![]() |
foto: edeva.se |
Vysokú cenu má kompenzovať životnosť
Švédi tvrdia, že vysokú cenu kompenzuje dlhá životnosť Actibumpov. Kým klasický retardér má podľa nich životnosť približne desať rokov, nový typ retardéra stačí len pravidelne servisovať.
Podľa výskumov a testov, ktoré doteraz autori uskutočnili, dosiahli len samé pozitívne výsledky a preto v meste Linköping čoskoro pribudnú ďalšie Actibumpy.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk