SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Retardér spomalí len tých, ktorí pôjdu prirýchlo

Aktívny retardér. To je podľa švédskych odborníkov najlepšie riešenie, ako spomaliť vodičov na cestách. Spoločnosť Edeva ich predstavila pod názvom Actibump.

(Zdroj: edeva.se)

Dva roky testovali vo švédskom meste Linköping nový typ retardérov. Kým klasické spomaľovače, ktoré poznáme aj u nás, vyčnievajú nad vozovku, Actibumpy sú naopak zapustené do zeme.

Ide o plát, ktorý sa zasunie 6 cm pod úroveň cesty a pred vozidlom vytvorí štrbinu podobnú výtlku.

Pred Actibumpom je umiestnený radar. Ak nameria prekročenú rýchlosť, spomaľovaču dá signál a ten sa zasunie. Auto nadskočí a vodič dostane impulz, aby spomalil.

Retardér môže zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody

Podľa autorov tohto typu spomaľovača nedochádza k poškodeniu náprav. Vodiči, ktorí rýchlosť neprekročia, nie sú nijako obmedzovaní a môžu plynulo pokračovať bez toho, aby museli spomaliť.

Túto výhodu uznáva aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Podľa neho však ide o jediné pozitívum. "Takéto zariadenie môže skôr negatívne zvýšiť potenciál vzniku dopravnej nehody," myslí si.

Vodič, ktorý nepočíta pri jazde s niečím takýmto a prekročí rýchlosť v danom úseku, je podľa Kajánka náhle a bez varovania obmedzený vjazdom do štrbiny spomaľovacieho prahu. "Na to bude s najväčšou pravdepodobnosťou reagovať náhlym spomalením vozidla, ktoré za ním idúci vodič vozidla nebude očakávať. To môže zapríčiniť až reťazové dopravné nehody," dodal.

Za ďalšiu nevýhodu tohto zariadenia považuje náhly prejazd vozila cez otvorenú štrbinu prahu pri pomerne vysokej rýchlosti, čo sa podľa Kajánka určite negatívne prejaví na technickom stave vozidla – poškodenie nápravy, odpruženia, pneumatiky alebo disku kolesa.

Na Slovensku Actibumpy tak skoro asi neuvidíme

"Určite by sme takéto niečo uvítali, no predpokladám, že pôjde o finančne náročné zariadenie," povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Rovnakého názoru je aj Kajánek. "Aplikácia tohto inovatívneho typu spomaľovacích zariadení si určite vyžaduje realizáciu omnoho náročnejších technických a technologických súčastí ako klasický retardér."

Takéto zariadenie si podľa Kajánka zrejme vyžaduje omnoho vyššie investičné aj prevádzkové náklady ako zriadenie klasických, tradične využívaných spomaľovacích prahov.

"Actibump pozostáva z merača aktuálnej rýchlosti jazdy vozidiel, elektrického napájania, ovládania spomaľovacieho prahu a podobne. Už len z tohto dôvodu nevidím v súčasnej dobe veľkú perspektívu pre rozsiahlu inštaláciu týchto zariadení u nás," dodal s tým, že spomaľovače sa umiestňujú na obslužné miestne komunikácie.

Nepredpokladá, že by správcovia týchto ciest boli ochotní investovať do sofistikovaných zariadení.

01.jpg
foto: edeva.se

Vysokú cenu má kompenzovať životnosť

Švédi tvrdia, že vysokú cenu kompenzuje dlhá životnosť Actibumpov. Kým klasický retardér má podľa nich životnosť približne desať rokov, nový typ retardéra stačí len pravidelne servisovať.

Podľa výskumov a testov, ktoré doteraz autori uskutočnili, dosiahli len samé pozitívne výsledky a preto v meste Linköping čoskoro pribudnú ďalšie Actibumpy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 367
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 575
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 914
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 224
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 098
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 245
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 401
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 031
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 366
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.
Autorská strana Petra Schutza

Sudcovia v klepetách a testovací vabank (týždeň podľa Schutza)

Takmer dvadsaťpäť odchytených sudcov je unikát.

Akcia Víchrica.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N