SME

Airbagy z internetu môžu zabíjať

V USA vypukla aféra okolo falošných airbagov. Na prvý pohľad ich od originálov nerozoznáte. Testy ale ukázali, že sú úplne nefunkčné a môžu ohroziť vodiča.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V Spojených štátoch vypukla aféra okolo falošných airbagov. Na prvý pohľad ich od originálov nerozoznáte. Testy ale ukázali, že sú úplne nefunkčné. Ako napísal portál auto.idnes.cz, môžu ohroziť vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Americká organizácia NHTSA uverejnila video, ktoré ukazuje crash test s falšovaným airbagom. Ako sa ukázalo, zlyhanie takéhoto airbagu pri nehode môže byť fatálne.

Niektoré airbagy vôbec nezareagovali alebo vybuchli. Testovaciu figurínu v niektorých prípadoch zasiahli aj kovové úlomky volantu, ktoré v tej chvíli pôsobia podobne ako šrapnel.

SkryťVypnúť reklamu

NHTSA zároveň zverejnila zoznam modelov, ktoré sú v priamom ohrození. Najväčšie zastúpenie majú značky Toyota, BMW a Honda, objavujú sa ale aj modely od Audi, Fordu, Kii, Mercedesu alebo Volva.

Problém by sa mal týkať približne desatiny percenta amerického trhu.

Organizácia tvrdí, že ohrození sú predovšetkým vodiči, ktorí počas posledných troch rokov havarovali a následne si nechali airbag vymeniť u neautorizovaného predajcu, ktorý má k čiernemu trhu najbližšie. Rovnaké riziko vraj podstupujú aj v prípade, ak si airbag kúpili sami na internetových aukčných portáloch.

Airbagy z druhej ruky sa predávajú aj v našom regióne Asi by bolo naivné veriť, že sa čierny trh sa zameral len na Spojené štáty. V našom regióne sa síce podobný prípad zatiaľ neobjavil, napriek tomu sa niektorí vodiči vystavujú riziku nákupom "použitého" tovaru na internete, ktoré ohromuje svojimi cenami.

SkryťVypnúť reklamu

Na aukčnom serveri Aukro je k dispozícii volant s airbagom z Peugeotu 306 za vyvolávaciu cenu približne 10 eur. Takýto nákup by sa vám však nemusel vyplatiť.

"Nemám nič proti obyčajným autoservisom alebo 'garážovým' automechanikom. Niektorí môžu byť aj oveľa lepší ako autorizované servisy. Ale pokiaľ ide o airbagy, s ich kúpou a výmenou by som určite zamieril do autorizovanej pobočky," hovorí špecialista na bezpečnosť automobilov Petr Pavlata zo spoločnosti Vision Consulting Automotive.

Nesprávny airbag môže zabiť Celý systém ochrany posádky je podľa neho veľmi citlivá záležitosť a aj najmenšia zmena môže mať nedozierne následky.

"U každého modelu sa v riadiacej jednotke zložito ladí presné nastavenie synchronizácie odpálenia airbagu a predpínače bezpečnostných pásov. Akákoľvek zmena tohto systému môže mať nedozierne následky, pretože hlava môže naraziť do prudko sa nafukujícího airbagu príliš skoro a potom máte jednoducho smolu," upozornil Pavlata.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa odborníka, explodujúci airbag možno prirovnať k pohybujúce sa betónovej stene a vaša hlava môže byť po náraze odmrštená späť. Hrozí poškodenie krčných stavcov a chrbtice, prípadne aj náraz zadnej alebo bočnej časti hlavy do pevných častí interiéru vozidla.

Rozdiel môže byť v niektorých prípadoch dokonca aj v rámci rovnakého modelu vozidla v závislosti na roku výroby. To, že dostanete správny airbag, vám zaručí len autorizovaná pobočka. "Vodiči by nemali podliehať pokušeniu v podobe nízkej ceny tovaru z druhej ruky. Ten risk je obrovský," hovorí Pavlata.

Falzifikát neodhalíte Ak vlastníte ojazdené auto a váhate, či máte airbag aj po desiatke rokov prevádzky vozidla funkčný, obráťte sa priamo na výrobcu. Ten by vám mal povedať, do akej doby zaručujú jeho životnosť a či je potrebné ho vymeniť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade, že ste airbag nedávno menili a nie ste si istí, či práve ten váš nie je falzifikátom, pravdepodobne budete musieť kúpiť úplne nový.

"Ak sú to naozaj dobré falzifikáty, ktoré kopírujú aj výrobné čísla, potom ich nefunkčnosť ťažko spoznáte," hovorí Libor Kubeš, ktorý sa na predaj airbagov špecializuje. Aj preto by sa podľa neho mali zákazníci obracať na značkové servisy alebo autorizovaných predajcov náhradných dielov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 864
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 052
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 240
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 302
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 151
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 053
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 498
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 464
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 886
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 134
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 853
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 511
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 466
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 335
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 067
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu