S pomocou meracích zariadení sme testovali jazdné vlastnosti letných a zimných plášťov na tom istom aute a pri teplote tesne nad nulou. Zimné sú o niečo lepšie, ale neoprávňujú k väčšej odvahe za volantom.
LIPTOVSKÝ ONDREJ. Náš zákon predpisuje povinnosť použiť zimné pneumatiky na osobnom aute, ak je na ceste sneh alebo ľad. Už táto formulácia zohľadňuje fakt, že nie je nevyhnutné používať zimné obutie auta v teplejších regiónoch bez snehu. Aby vodičov nezaskočil prvý sneh, impulzom pre výmenu pneumatík sa stalo pravidlo siedmych stupňov.
Teda ak vonkajšia teplota klesne pod túto hodnotu, mali by sme jazdiť na zimných. Každoročné prízvukovanie sedemstupňovej hranice sa však mystifikuje a deformuje na demagógiu o diametrálne odlišných jazdných vlastnostiach letných a zimných plášťov pri tejto teplote a na asfalte bez snehu.
Preto sme na ploche, kde kedysi testoval náš najväčší výrobca pneumatík urobili test pri nízkej teplote v rozsahu 0-2 stupne nad nulou. Dojmy z jazdných vlastností nám potvrdila presná meracia technika.
Test pripravovaný ešte za tmy ale uskutočnený medzi siedmou a ôsmou hodinou ráno, simuloval klasickú cestu do práce na podchladenom asfalte, pretože v noci na tomto mieste klesla teplota na -3 stupne. Časť plochy kropila voda, aby sme simulovali jazdu v jesennom daždi.
Parametre testu
povrch
kvalitný asfalt/mokrý asfalt s náterom
teplota vzduchu
0 - 2 stupne
vozidlo
Renault Grand Scénic 1,6 16V
rozmer pneumatík
205/50 R17
letné pneumatiky
Continental Premium Contact2
letné pneumatiky hĺbka dezénu
6 mm
zimné pneumatiky
Michelin Pilot Alpin
zimné pneumatiky hĺbka dezénu
7 mm
Letné zrazu prudko povolia
Klasický slalom s kužeľmi v jednej osi preveruje ovládateľnosť auta a držanie stopy pri náhlej zmene smeru jazdy a opakovanom kmitaní s autom. Letné pneumatiky dokázali odštartovať rovnako ako zimné a v jednom momente dosiahli mierne vyššiu rýchlosť prejazdu okolo kužeľa.
Následne sa však prudko šmykli. Zimné mali podstatne jemnejší nábeh šmyku a dokázali držať vyrovnanú rýchlosť v slalome. Zimné plášte zvládli mierne vyššie bočné preťaženie a lepšie reagujú na zmenu asfaltu. Na hrubozrnnom asfalte sa letná zmes držala lepšie, ale ako náhle prešla pneumatika cez záplatu, išla do šmyku.
Rozdiely namerané v slalome však boli veľmi malé a jedinou výhodou zimných pneumatík sa ukázala vyrovnanosť jazdy. Tým pádom má stabilizačný systém ESP menej práce a vodič trochu lepšiu spätnú väzbu na daný povrch.
Prvé ochladenie v dolinách inšpirovalo motoristov k prezutiu a nás k testu. Ukázalo sa, že s prezúvaním netreba robiť paniku, ale zároveň nehodno čakať na prvý sneh, najmä ak kvôli nečakanej zmene počasia nemôžete nechať auto doma. FOTO - MARTIN VOSKO
Brzdenie ukázalo rôzne výsledky
Testovanie na suchu doplnila skúška brzdnej dráhy zo sto kilometrovej rýchlosti do úplného zastavenia. Rodinné auto obuté do zimných plášťov zastavilo na dráhe iba o pol metra kratšej ako auto vybavené letnými pneumatikami.
Letné plášte mali lepší záver brzdenia, čo si vysvetľujeme tým, že po 35 metroch brzdenia sa povrch pneumatiky aspoň trochu ohrial. Jedinou výhodou zimných bol lepší záber hneď po stlačení brzdy ešte vo vysokej rýchlosti.
Slalom na suchom povrchu
pneumatiky
letné
zimné
najlepší čas(s)
14,73
14,35
maximálna rýchlosť (km/h)
61,8
61,6
maximálne priečne preťaženie(g)
0,83
0,88
Brzdenie zo 100 km/h
rozdiel rýchlostí (km/h)
100 - 0
100-0
100-0
100-0
pneumatiky
letné
zimné
letné
zimné
povrch
sucho
sucho
mokro
mokro
brzdná dráha (m)
42,35
41,84
49,34
52,23
max. preťaženie (g)
1,013
1,092
0,964
0,978
V brzdách na suchu boli lepšie zimné plášte, navyše pri opakovaných pokusoch dosiahli presne tú istú hodnotu. Nečakaný výsledok prinieslo brzdenie na mokrom povrchu s víťazstvom letných plášťov.
Zimné opakovane na jednom mieste dráhy akoby na chvíľu povolili a potom opäť zabrali. Krátke zvoľnenie brzdného účinku na tom istom mokrom mieste sme badali na krivke spomalenia letných pneumatík, ale pokles účinnosti bol výrazne menší.
Letné plášte držali v slalome presvedčivo, akurát hranica šmyku nastupuje podstatne výraznejšie. Medzi kužeľmi boli letné pomalšie. FOTO - MARTIN VOSKO
Obchádzanie zveri ide lepšie zimným
Test vyvrcholil vyhýbaním sa prekážke na mokrom povrchu bez brzdenia a s brzdením. Zimné plášte opäť potvrdili lepšiu schopnosť viesť stopu pri zatáčaní auta a zmene smeru. Brzdenie a súčasné obchádzanie prekážky zo 60 kilometrovej rýchlosti zvládli zimné pneumatiky citeľne lepšie s vyrovnanejším účinkom.
Náskok mäkšej zimnej zmesi potvrdil losí test na mokrom povrchu. Pokus sme opakovali do zjednotenia nájazdovej rýchlosti okolo 71 kilometrov za hodinu a zvládnutia kužeľmi vytýčenej trasy.
Brzdenie na mokre s vyhýbaním
rozdiel rýchlostí (km/h)
60-0
60-0
pneumatiky
letné
zimné
brzdná dráha (m)
27,95
26,00
max. pozdĺžne preťaženie (g)
0,7
0,717
max. priečne zrýchlenie(g)
0,697
0,552
Pri prvom zatočení volantu, ktoré naznačuje zmenu smeru kvôli prekážke na ceste, držali aj letné aj zimné pneumatiky takmer rovnako dobre, avšak pri spätnom manévri sa začali výrazne šmýkať a opúšťať jazdnú dráhu. Zimné si po "odtrhnutí" na hrane priľnavosti lepšie držali zvolený smer a v závere manévru dosahovali rýchlosť 60,8 km/h ale letné po výraznom šmyku iba 54,860 km/h.
Treba hlavne spomaliť
Test obsiahol iba jeden rozmer pneumatík a iba dva typy výrobkov, ale poukázal na skutočnosť, že na studenom asfalte bývajú predsa zimné pneumatiky o niečo lepšie. Ich vlastnosti netreba mystifikovať a hlavne prezutie na zimné plášte neoprávňuje vodiča ísť rýchlejšie, pretože rozdiely oproti letným nie sú závratné.
Počas prezúvania pneumatík stúpla teplota v testovanom prostredí len o jeden stupeň. Zapotili sme sa však poriadne. FOTO - MARTIN VOSKO
Slabou stránkou letných pneumatík v chladnom počasí môže byť zmena kvality asfaltu alebo znečistená cesta. Na základe testu však dokážeme pochopiť ak motoristov v teplých oblastiach s miernou zimou, ktorí si na zimu nechajú letné pneumatiky a na snehu nikdy nejazdia.
Pripomíname však, že pri dnešnom stave techniky áut a vyťaženosti ciest je jazda na letných po snehu, ľade a možnej námraze nie len mimo zákona, ale je to hazard.
Nie je to len o pneumatikách
Konanie vodiča za volantom oveľa viac ovplyvňuje bezpečnosť ako pneumatiky. Neodpútavajme pozornosť od problému iba obutím auta.
Je stopercentná pravda, že pneumatiky sú jediným styčným bodom auta s cestou o veľkosti štyroch ľudských dlaní. Je fakt, že kvalitné pneumatiky dokážu veľa a na podchladenom, studenom a mokrom sú lepšie zimné a lepšie nové ako staršie stvrdnuté plášte. Ale samotné pneumatiky sú iba jeden a veľmi úzky interval, ktorý rozhoduje o bezpečnosti.
Ak zoberieme do úvahy, že rozdiel v schopnosti prejsť mokrú zákrutu na studenom asfalte je medzi letnými a zimnými pneumatikami 3 - 4 kilometre za hodinu, alebo v brzdnej dráhe zo 100 km/h je to meter (nech aj dva), tak potom šofér je ďaleko väčšia premenná.
Pri stovke sekunda jeho nepozornosti a o sekundu neskorší nábeh bŕzd znamená dráhu 27 metrov. Vychádzajme z nami nameraných údajov a nášho testu. Kým pozorný vodič začal brzdiť včas, tak nepozorný so sekundovým omeškaním, letí na mieste, kde prvý vodič už stojí rýchlosťou skoro 40 kilometrov za hodinu. A to meškal len sekundu.
Teória a prax
Najlepšie je mať na každú zimnú sezónu nové zimné plášte s kvalitnou nestvrdnutou zmesou siliky. Prirodzene tento ideálny stav je v 99,9 percentách šoférov nemožný a zbytočne by zaplavil zem pneumatikami. Preto je prvoradé prispôsobiť sa tomu, čo máme obuté. Hlavne nech to nie je staré a dezén je aspoň 5 mm.
Keď rely jazdec Gilles Panizzi vyhral pred jedenástimi rokmi rozhodujúcu rýchlostnú skúšku na rely San Remo, obul dažďové pneumatiky lebo správne predpokladal prietrž mračien v kopcoch. Jeho konkurenti stavili na sliky, preto Panizzi vyhral s veľkým náskokom. Avšak všetci súperi tiež prišli do cieľa... .