Za štvrtinu nehôd môže nepozornosť pri šoférovaní

Častými príčinami nehôd sú aj nesprávne otáčanie či cúvanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Štvrtina všetkých dopravných nehôd vzniká nepozornosťou pri riadení. Môže za ňu napríklad únava, telefonovanie, práca s rádiom či GPS, tvrdí dopravný analytik Milan Troška z Centra bezpečnej jazdy.

„Navyše až päť percent nehôd spôsobuje konzumácia alkoholu alebo iných omamných látok. Preto odporúčam sadať si za volant odpočinutý a pri šoférovaní robiť krátke prestávky. Rádio či rozhovor so spolujazdcom rovnako udrží vašu pozornosť,“ radí Troška.

Bezpečná vzdialenosť, otáčanie a cúvanie

Nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti je podľa Trošku príčinou 22 percent nehôd. „Optimálna vzdialenosť sú dve sekundy. Túto vzdialenosť si ľahko overíte, ak prejdete značku o dve sekundy neskôr ako vozidlo pred vami, vzdialenosť je bezpečná,“ vysvetľuje.

Nesprávne otáčanie alebo cúvanie má na svedomí 15 percent nehôd. Troška tvrdí, že pri otáčaní alebo cúvaní má vodič oveľa menšiu viditeľnosť ako pri priamej jazde. „Veľa vodičov si to však neuvedomuje, preto sa cúvanie a otáčanie umiestňuje až prekvapivo vysoko na rebríčku príčin nehodovosti,“ hovorí.

Rýchlosť a prednosť v jazde

Desať percent nehôd je výsledkom neprispôsobenia rýchlosti stavu vozovky. Nedanie prednosti v jazde je príčinou ôsmich percent havárií.

„Túto príčinu by sme mohli pomenovať aj ako nepozornosť za volantom. Veľakrát sa nám stane, že vozidlo, ktorému musíme dať prednosť, si jednoducho nevšimneme. Väčšinou však nastane situácia, keď nevieme, či máme prednosť my, alebo druhé vozidlo. V takej situácií radšej ustúpte a nechajte prejsť druhé vozidlo. Je to jednoduchšie, ako spôsobiť nehodu,“ ozrejmuje Troška.

Milan Troška pôsobí ako riaditeľ výcvikového procesu v Centre bezpečnej jazdy na Slovensku - Driving Academy. Ako dopravný analytik sa venuje témam bezpečnej jazdy, defenzívnej a ekonomickej jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 660
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 350
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 433
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 352
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 784
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 529
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 912
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 678
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 475
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 472

Téma: Cesta pod Strečnom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.