SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Autobusy MHD sa tlačia do križovatky

Ani autobus MHD, ktorého vodič sa ponáhľa, nesmie porušovať dopravné predpisy.

(Zdroj: Peter)

Ak to spraví v križovatke, v lepšom prípade obmedzí plynulosť premávky.

Peter: "Denne jazdím v Bratislave v dopravnej špičke po Vazovovej smerom na Radlinského.

Stojím v kolóne a dosť často sa stáva, že sa okolo mňa mihne nejaký ten bavorák alebo jeep, ktorý nás, slušne zaradených, predbieha sprava aj cez čiary určujúce jeden jazdný pruh pre odbočenie vľavo. Keď je ich auto na Radlinského, vlastne je už na hlavnej.

07.jpg

Takto sa správajú aj vodiči autobusov. V jeden deň nás za ani nie 2 minúty predbehli rovno dva. Rozumiem, že ušetria veľa času, ale v strete dráh na Radlinského, môže prísť k dopravnej nehode. Kto je potom za nehodu zodpovedný?

My, stojaci slušne v kolóne nielenže riskujeme haváriu s autobusom, ale nás to navyše zdržuje, ak ich "musí" prvé vozidlo pustiť. Chodci idúci cez priechod pre chodcov sú tiež ohrození."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autobusári porušujú dopravné pravidlá

Križovatka, na ktorú nás upozornil Peter patrí medzi frekventované. Často sa na Vazovovej vytvoria kolóny, keďže na Radlinského (hlavná cesta) je intenzívna premávka.

Situáciu tam komplikuje aj zastávka pre autobusy MHD umiestnená niekoľko desiatok metrov pred križovatkou. Zo zastávky vychádzajú autobusy, ktorých trasa pokračuje v križovatke vľavo.

Pre kolóny sa ale autobusy neraz majú problém zaradiť do ľavého odbočovacieho pruhu. A tak prechádzajú cez odbočovací pruh vpravo alebo cez vyšrafovanú plochu medzi odbočovacími pruhmi.

08.jpgPred križovatkou sa tiež nachádza dopravné značenie Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami.

Vodiči odfotených autobusov porušili dopravné predpisy. Prešli cez šikmé rovnobežné čiary. Vodiči do takto vyznačenej plochy vozovky nesmú vojsť, ak to nie je potrebné napríklad pre obídenie prekážky alebo pre odbočenie na miesto mimo cesty.

Ak by policajti videl, čo odfotil Peter, vodiči autobusov by dostali pokutu do 60 eur na mieste.

Zmena križovatky alebo púšťať autobusy medzi seba

Situácii by pomohlo, ak by vodiči v ľavom pruhu púšťali medzi seba autobusy MHD, aj keď to nie sú povinní urobiť.

V zákone o cestnej premávke sa píše: "Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla."

Autobusy na Vazovovej majú možnosť vyjsť zo zastávky do pravého pruhu. Pri preradení do ľavého jazdného pruhu musia dať prednosť vozidlám, ktoré sa v danom pruhu nachádzajú.

Neraz sme tam ale zažili aj situáciu, keď vodič v kolóne umožnil autobusu zaradiť sa pred neho do ľavého pruhu. Autobusár to ale nevyužil, pretože by sa zdržal v stojacej kolóne.

Riešením problému by mohla byť aj zmena dopravného značenia v križovatke a aj naľavo od nej na Vazovovej. Vyšrafovanú plochu v križovatke by mohli zmeniť na odbočovací pruh vyhradený pre autobusy. Podmienkou by ale muselo byť, aby na Vazovovej pridali jeden jazdný pruh, ktorý by mohol vzniknúť na električkovej trati.

Keby sa stala nehoda

Nie je vylúčené, že sa autobus, ktorý vojde do križovatky tak, ako to odfotil Peter, zrazí s autom, ktoré odbočí na Vazovovu v súlade s pravidlami. Posúdiť vinu ale nebude jednoduché.

To, že by šofér autobusu porušil dopravné predpisy, je jednoznačné. Každý vodič je však povinný správať sa na ceste tak, aby predišiel ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky. Ak by šofér auta odbočujúceho podľa predpisov mohol zabrániť nehode, no nespravil by tak, spoluvina by ho neminula.

Kto by mal prednosť

V prípade, že by auto aj autobus vyrazili do križovatky naraz a chceli by sa za križovatkou zaradiť do jedného jazdného pruhu, prednosť by mal autobus. Nachádza sa "v pravom pruhu".

"Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu," píše sa v zákone.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 509
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 488
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 846
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 455
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 419
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 343
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 993
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 674
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Smer dodá na vyslovenie nedôvery Matovičovi 27 hlasov.


10 h
Tomáš Taraba v rozhovore s Borisom Kollárom.

Odídenca z klubu ĽSNS spájajú so Sme rodina Košč a Pčolinský


11 h
Dražba 18 bytov v komplexe Domus Petra je naplánovaná na polovicu októbra.

Projekt Domus Petra doplatil na prasknutie realitnej bubliny pred desiatimi rokmi.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


7 h

Blogy SME

  1. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  2. Ján Zelenák: e ako E
  3. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  6. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  7. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 280
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 620
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 271
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 323
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 659
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 537
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 774
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 441
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu