SME

Autobusy MHD sa tlačia do križovatky

Ani autobus MHD, ktorého vodič sa ponáhľa, nesmie porušovať dopravné predpisy.

(Zdroj: Peter)

Ak to spraví v križovatke, v lepšom prípade obmedzí plynulosť premávky.

Peter: "Denne jazdím v Bratislave v dopravnej špičke po Vazovovej smerom na Radlinského.

Stojím v kolóne a dosť často sa stáva, že sa okolo mňa mihne nejaký ten bavorák alebo jeep, ktorý nás, slušne zaradených, predbieha sprava aj cez čiary určujúce jeden jazdný pruh pre odbočenie vľavo. Keď je ich auto na Radlinského, vlastne je už na hlavnej.

07.jpg

Takto sa správajú aj vodiči autobusov. V jeden deň nás za ani nie 2 minúty predbehli rovno dva. Rozumiem, že ušetria veľa času, ale v strete dráh na Radlinského, môže prísť k dopravnej nehode. Kto je potom za nehodu zodpovedný?

My, stojaci slušne v kolóne nielenže riskujeme haváriu s autobusom, ale nás to navyše zdržuje, ak ich "musí" prvé vozidlo pustiť. Chodci idúci cez priechod pre chodcov sú tiež ohrození."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autobusári porušujú dopravné pravidlá

Križovatka, na ktorú nás upozornil Peter patrí medzi frekventované. Často sa na Vazovovej vytvoria kolóny, keďže na Radlinského (hlavná cesta) je intenzívna premávka.

Situáciu tam komplikuje aj zastávka pre autobusy MHD umiestnená niekoľko desiatok metrov pred križovatkou. Zo zastávky vychádzajú autobusy, ktorých trasa pokračuje v križovatke vľavo.

Pre kolóny sa ale autobusy neraz majú problém zaradiť do ľavého odbočovacieho pruhu. A tak prechádzajú cez odbočovací pruh vpravo alebo cez vyšrafovanú plochu medzi odbočovacími pruhmi.

08.jpgPred križovatkou sa tiež nachádza dopravné značenie Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči odfotených autobusov porušili dopravné predpisy. Prešli cez šikmé rovnobežné čiary. Vodiči do takto vyznačenej plochy vozovky nesmú vojsť, ak to nie je potrebné napríklad pre obídenie prekážky alebo pre odbočenie na miesto mimo cesty.

Ak by policajti videl, čo odfotil Peter, vodiči autobusov by dostali pokutu do 60 eur na mieste.

Zmena križovatky alebo púšťať autobusy medzi seba

Situácii by pomohlo, ak by vodiči v ľavom pruhu púšťali medzi seba autobusy MHD, aj keď to nie sú povinní urobiť.

V zákone o cestnej premávke sa píše: "Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla."

SkryťVypnúť reklamu

Autobusy na Vazovovej majú možnosť vyjsť zo zastávky do pravého pruhu. Pri preradení do ľavého jazdného pruhu musia dať prednosť vozidlám, ktoré sa v danom pruhu nachádzajú.

Neraz sme tam ale zažili aj situáciu, keď vodič v kolóne umožnil autobusu zaradiť sa pred neho do ľavého pruhu. Autobusár to ale nevyužil, pretože by sa zdržal v stojacej kolóne.

Riešením problému by mohla byť aj zmena dopravného značenia v križovatke a aj naľavo od nej na Vazovovej. Vyšrafovanú plochu v križovatke by mohli zmeniť na odbočovací pruh vyhradený pre autobusy. Podmienkou by ale muselo byť, aby na Vazovovej pridali jeden jazdný pruh, ktorý by mohol vzniknúť na električkovej trati.

Keby sa stala nehoda

Nie je vylúčené, že sa autobus, ktorý vojde do križovatky tak, ako to odfotil Peter, zrazí s autom, ktoré odbočí na Vazovovu v súlade s pravidlami. Posúdiť vinu ale nebude jednoduché.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, že by šofér autobusu porušil dopravné predpisy, je jednoznačné. Každý vodič je však povinný správať sa na ceste tak, aby predišiel ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky. Ak by šofér auta odbočujúceho podľa predpisov mohol zabrániť nehode, no nespravil by tak, spoluvina by ho neminula.

Kto by mal prednosť

V prípade, že by auto aj autobus vyrazili do križovatky naraz a chceli by sa za križovatkou zaradiť do jedného jazdného pruhu, prednosť by mal autobus. Nachádza sa "v pravom pruhu".

"Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu," píše sa v zákone.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 968
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 304
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 844
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 833
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 531
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 363
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 173
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  2. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  3. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  4. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  5. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  8. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 302
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 387
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 201
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 777
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 193
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 018
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 435
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 468
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu