V Česku premávka na cestách klesá, na Slovensku stúpa

Výsledky sčítania dopravy na komunikáciách hovoria, že diaľnice u našich susedov sú menej vyťažené než iné cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Českej republike po nových diaľniciach jazdí menej áut než po cestách nižších tried. Toľko hovorí prieskum, o ktorom informoval portál idnes.cz. Podľa rok trvajúceho sčítania dopravy na českých cestách prejde po niektorých cestách nižších tried až raz toľko áut než po diaľniciach.

Premávka na diaľniciach v Česku má vraj narásť

Ředitelství silnic a dálnic Českej republiky sa bráni, že sa intenzita premávky na diaľniciach zvýši, keď budú dokončené nadväzujúce úseky.

Ako príklad vyťaženosti možno uviesť to, že na ceste tretej triedy v Stredočeskom kraji vo Slanom, ktorá privádza časť dopravy od Prahy do mesta, prejde denne viac ako dvanásťtisíc áut. Naopak, na novom úseku diaľnice D1 Bohumín – Vrbice na severnej Morave prejde za 24 hodín ani nie polovica áut.

"Diaľnice na svoju plnú záťaž ešte čakajú, budú mať úplne iné čísla než v roku 2010,“ tvrdí hovorkyňa Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Keď porovnáme rok 2010 s rokom 2005, dostaneme zaujímavé výsledky. Aj keď sa premávka na cestách zdá čím ďalej, tým väčšia, čísla za rok v susednej republike ukazujú opak. V porovnaní s meraním v roku 2005 počet áut na českých cestách klesol, ubudli najmä kamióny, pribudli iba motocykle.

Na Slovensku intenzita dopravy rastie

Tieto merania sa konajú každých päť rokov, rovnako aj u nás. Podľa webovej stránky Slovenskej správy ciest (SSC) rozhodujúcim ukazovateľom rozvoja cestnej siete je intenzita dopravy prechádzajúca profilom cestného úseku.

Vývoj dopravných výkonov od roku 1980
v tisíc "vozokilometroch" za priemerný deň roka

Rok

Diaľnice a rýchlostné cesty

Cesty I. triedy

Cesty II. triedy

Cesty III. triedy

Celkom

1980

584

9 595

6 790

3 502

20 471

1985

997

11 777

7 220

4 331

24 325

1990

1 447

13 835

7 642

5 020

27 944

1995

1 957

15 887

7 509

4 791

30 144

2000

3 669

19 137

8 766

5 587

37 159

2005

6 699

24 160

10 890

6 556

48 305

2010

11 555

28 838

11 959

8 036

60 388

Uvedené hodnoty dopravného výkonu sú bez miestnych komunikácií

„V celoštátnych prieskumoch sa intenzita dopravy uvádza ako ročný priemer denných intenzít v skutočných vozidlách,“ píše sa na stránke. A kým v Čechách premávka klesla, u nás od roku 1980 do roku 2005 narástla priemerná intenzita dopravy (pričom sa rátajú vozidlá za deň) na diaľniciach 4,44 krát, na cestách prvej triedy 2,21 krát, na cestách druhej triedy 1,87 krát a na cestách tretej triedy 1,42 krát.

Na stránke SSC sú výsledky celoštátneho sčítania dopravy rozdelené podľa krajov a následne podľa jednotlivých dopravných úsekov. Keď si vyberieme niektoré merané úseky na cestách I. a II. triedy a pozrieme sa na posledné výsledky (rok 2010), tak zistíme, že napríklad na ceste I/51 na stanovišti príjazd k ž.s. Boleráz - z.z. Trnava (počet kilometrov 123) prešlo 9062 áut za deň. V roku 2006 bolo nameraných 8514 vozidiel.

Na diaľnici D1 na úseku Trnava – Hlohovec a na úseku Hlohovec – Piešťany (spolu 143,5 km) prešlo priemerne denne v roku 2005 38950 vozidiel. Pri diaľniciach novšie prieskumy nie sú uvedené.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 22 757
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 093
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 15 967
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 819
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 797
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 439
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 142
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 282
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 350
  10. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 071

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu.

EKONOMIKA

Google dostal od Komisie pokutu v rekordnej výške 4,3 miliardy

Google mal zneužívať dominantné postavenie systému Android.

Neprehliadnite tiež

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.