V Česku premávka na cestách klesá, na Slovensku stúpa

Výsledky sčítania dopravy na komunikáciách hovoria, že diaľnice u našich susedov sú menej vyťažené než iné cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Českej republike po nových diaľniciach jazdí menej áut než po cestách nižších tried. Toľko hovorí prieskum, o ktorom informoval portál idnes.cz. Podľa rok trvajúceho sčítania dopravy na českých cestách prejde po niektorých cestách nižších tried až raz toľko áut než po diaľniciach.

Premávka na diaľniciach v Česku má vraj narásť

Ředitelství silnic a dálnic Českej republiky sa bráni, že sa intenzita premávky na diaľniciach zvýši, keď budú dokončené nadväzujúce úseky.

Ako príklad vyťaženosti možno uviesť to, že na ceste tretej triedy v Stredočeskom kraji vo Slanom, ktorá privádza časť dopravy od Prahy do mesta, prejde denne viac ako dvanásťtisíc áut. Naopak, na novom úseku diaľnice D1 Bohumín – Vrbice na severnej Morave prejde za 24 hodín ani nie polovica áut.

"Diaľnice na svoju plnú záťaž ešte čakajú, budú mať úplne iné čísla než v roku 2010,“ tvrdí hovorkyňa Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Keď porovnáme rok 2010 s rokom 2005, dostaneme zaujímavé výsledky. Aj keď sa premávka na cestách zdá čím ďalej, tým väčšia, čísla za rok v susednej republike ukazujú opak. V porovnaní s meraním v roku 2005 počet áut na českých cestách klesol, ubudli najmä kamióny, pribudli iba motocykle.

Na Slovensku intenzita dopravy rastie

Tieto merania sa konajú každých päť rokov, rovnako aj u nás. Podľa webovej stránky Slovenskej správy ciest (SSC) rozhodujúcim ukazovateľom rozvoja cestnej siete je intenzita dopravy prechádzajúca profilom cestného úseku.

Vývoj dopravných výkonov od roku 1980
v tisíc "vozokilometroch" za priemerný deň roka

Rok

Diaľnice a rýchlostné cesty

Cesty I. triedy

Cesty II. triedy

Cesty III. triedy

Celkom

1980

584

9 595

6 790

3 502

20 471

1985

997

11 777

7 220

4 331

24 325

1990

1 447

13 835

7 642

5 020

27 944

1995

1 957

15 887

7 509

4 791

30 144

2000

3 669

19 137

8 766

5 587

37 159

2005

6 699

24 160

10 890

6 556

48 305

2010

11 555

28 838

11 959

8 036

60 388

Uvedené hodnoty dopravného výkonu sú bez miestnych komunikácií

„V celoštátnych prieskumoch sa intenzita dopravy uvádza ako ročný priemer denných intenzít v skutočných vozidlách,“ píše sa na stránke. A kým v Čechách premávka klesla, u nás od roku 1980 do roku 2005 narástla priemerná intenzita dopravy (pričom sa rátajú vozidlá za deň) na diaľniciach 4,44 krát, na cestách prvej triedy 2,21 krát, na cestách druhej triedy 1,87 krát a na cestách tretej triedy 1,42 krát.

Na stránke SSC sú výsledky celoštátneho sčítania dopravy rozdelené podľa krajov a následne podľa jednotlivých dopravných úsekov. Keď si vyberieme niektoré merané úseky na cestách I. a II. triedy a pozrieme sa na posledné výsledky (rok 2010), tak zistíme, že napríklad na ceste I/51 na stanovišti príjazd k ž.s. Boleráz - z.z. Trnava (počet kilometrov 123) prešlo 9062 áut za deň. V roku 2006 bolo nameraných 8514 vozidiel.

Na diaľnici D1 na úseku Trnava – Hlohovec a na úseku Hlohovec – Piešťany (spolu 143,5 km) prešlo priemerne denne v roku 2005 38950 vozidiel. Pri diaľniciach novšie prieskumy nie sú uvedené.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 812
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 685
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 143
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 306
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 257
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 029
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 996
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 830
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 748

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.