SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

V Česku premávka na cestách klesá, na Slovensku stúpa

Výsledky sčítania dopravy na komunikáciách hovoria, že diaľnice u našich susedov sú menej vyťažené než iné cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Českej republike po nových diaľniciach jazdí menej áut než po cestách nižších tried. Toľko hovorí prieskum, o ktorom informoval portál idnes.cz. Podľa rok trvajúceho sčítania dopravy na českých cestách prejde po niektorých cestách nižších tried až raz toľko áut než po diaľniciach.

Premávka na diaľniciach v Česku má vraj narásť

Ředitelství silnic a dálnic Českej republiky sa bráni, že sa intenzita premávky na diaľniciach zvýši, keď budú dokončené nadväzujúce úseky.

Ako príklad vyťaženosti možno uviesť to, že na ceste tretej triedy v Stredočeskom kraji vo Slanom, ktorá privádza časť dopravy od Prahy do mesta, prejde denne viac ako dvanásťtisíc áut. Naopak, na novom úseku diaľnice D1 Bohumín – Vrbice na severnej Morave prejde za 24 hodín ani nie polovica áut.

"Diaľnice na svoju plnú záťaž ešte čakajú, budú mať úplne iné čísla než v roku 2010,“ tvrdí hovorkyňa Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Keď porovnáme rok 2010 s rokom 2005, dostaneme zaujímavé výsledky. Aj keď sa premávka na cestách zdá čím ďalej, tým väčšia, čísla za rok v susednej republike ukazujú opak. V porovnaní s meraním v roku 2005 počet áut na českých cestách klesol, ubudli najmä kamióny, pribudli iba motocykle.

Na Slovensku intenzita dopravy rastie

Tieto merania sa konajú každých päť rokov, rovnako aj u nás. Podľa webovej stránky Slovenskej správy ciest (SSC) rozhodujúcim ukazovateľom rozvoja cestnej siete je intenzita dopravy prechádzajúca profilom cestného úseku.

Vývoj dopravných výkonov od roku 1980
v tisíc "vozokilometroch" za priemerný deň roka

Rok

Diaľnice a rýchlostné cesty

Cesty I. triedy

Cesty II. triedy

Cesty III. triedy

Celkom

1980

584

9 595

6 790

3 502

20 471

1985

997

11 777

7 220

4 331

24 325

1990

1 447

13 835

7 642

5 020

27 944

1995

1 957

15 887

7 509

4 791

30 144

2000

3 669

19 137

8 766

5 587

37 159

2005

6 699

24 160

10 890

6 556

48 305

2010

11 555

28 838

11 959

8 036

60 388

Uvedené hodnoty dopravného výkonu sú bez miestnych komunikácií

„V celoštátnych prieskumoch sa intenzita dopravy uvádza ako ročný priemer denných intenzít v skutočných vozidlách,“ píše sa na stránke. A kým v Čechách premávka klesla, u nás od roku 1980 do roku 2005 narástla priemerná intenzita dopravy (pričom sa rátajú vozidlá za deň) na diaľniciach 4,44 krát, na cestách prvej triedy 2,21 krát, na cestách druhej triedy 1,87 krát a na cestách tretej triedy 1,42 krát.

Na stránke SSC sú výsledky celoštátneho sčítania dopravy rozdelené podľa krajov a následne podľa jednotlivých dopravných úsekov. Keď si vyberieme niektoré merané úseky na cestách I. a II. triedy a pozrieme sa na posledné výsledky (rok 2010), tak zistíme, že napríklad na ceste I/51 na stanovišti príjazd k ž.s. Boleráz - z.z. Trnava (počet kilometrov 123) prešlo 9062 áut za deň. V roku 2006 bolo nameraných 8514 vozidiel.

Na diaľnici D1 na úseku Trnava – Hlohovec a na úseku Hlohovec – Piešťany (spolu 143,5 km) prešlo priemerne denne v roku 2005 38950 vozidiel. Pri diaľniciach novšie prieskumy nie sú uvedené.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 272
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 179
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 903
  4. Po Slovensku na motorke 6 580
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 214
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 5 763
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 707
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 381
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 730
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 19 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Ak sa staráme o obeť, musíme sa starať aj o páchateľa.


18. jún
Podcast Svet medzi riadkami

Sever a juh sú výmysel, vesmír nepozná svetové strany.


Stanka Luppová 17. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún