V Česku premávka na cestách klesá, na Slovensku stúpa

Výsledky sčítania dopravy na komunikáciách hovoria, že diaľnice u našich susedov sú menej vyťažené než iné cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Českej republike po nových diaľniciach jazdí menej áut než po cestách nižších tried. Toľko hovorí prieskum, o ktorom informoval portál idnes.cz. Podľa rok trvajúceho sčítania dopravy na českých cestách prejde po niektorých cestách nižších tried až raz toľko áut než po diaľniciach.

Premávka na diaľniciach v Česku má vraj narásť

Ředitelství silnic a dálnic Českej republiky sa bráni, že sa intenzita premávky na diaľniciach zvýši, keď budú dokončené nadväzujúce úseky.

Ako príklad vyťaženosti možno uviesť to, že na ceste tretej triedy v Stredočeskom kraji vo Slanom, ktorá privádza časť dopravy od Prahy do mesta, prejde denne viac ako dvanásťtisíc áut. Naopak, na novom úseku diaľnice D1 Bohumín – Vrbice na severnej Morave prejde za 24 hodín ani nie polovica áut.

"Diaľnice na svoju plnú záťaž ešte čakajú, budú mať úplne iné čísla než v roku 2010,“ tvrdí hovorkyňa Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Keď porovnáme rok 2010 s rokom 2005, dostaneme zaujímavé výsledky. Aj keď sa premávka na cestách zdá čím ďalej, tým väčšia, čísla za rok v susednej republike ukazujú opak. V porovnaní s meraním v roku 2005 počet áut na českých cestách klesol, ubudli najmä kamióny, pribudli iba motocykle.

Na Slovensku intenzita dopravy rastie

Tieto merania sa konajú každých päť rokov, rovnako aj u nás. Podľa webovej stránky Slovenskej správy ciest (SSC) rozhodujúcim ukazovateľom rozvoja cestnej siete je intenzita dopravy prechádzajúca profilom cestného úseku.

Vývoj dopravných výkonov od roku 1980
v tisíc "vozokilometroch" za priemerný deň roka

Rok

Diaľnice a rýchlostné cesty

Cesty I. triedy

Cesty II. triedy

Cesty III. triedy

Celkom

1980

584

9 595

6 790

3 502

20 471

1985

997

11 777

7 220

4 331

24 325

1990

1 447

13 835

7 642

5 020

27 944

1995

1 957

15 887

7 509

4 791

30 144

2000

3 669

19 137

8 766

5 587

37 159

2005

6 699

24 160

10 890

6 556

48 305

2010

11 555

28 838

11 959

8 036

60 388

Uvedené hodnoty dopravného výkonu sú bez miestnych komunikácií

„V celoštátnych prieskumoch sa intenzita dopravy uvádza ako ročný priemer denných intenzít v skutočných vozidlách,“ píše sa na stránke. A kým v Čechách premávka klesla, u nás od roku 1980 do roku 2005 narástla priemerná intenzita dopravy (pričom sa rátajú vozidlá za deň) na diaľniciach 4,44 krát, na cestách prvej triedy 2,21 krát, na cestách druhej triedy 1,87 krát a na cestách tretej triedy 1,42 krát.

Na stránke SSC sú výsledky celoštátneho sčítania dopravy rozdelené podľa krajov a následne podľa jednotlivých dopravných úsekov. Keď si vyberieme niektoré merané úseky na cestách I. a II. triedy a pozrieme sa na posledné výsledky (rok 2010), tak zistíme, že napríklad na ceste I/51 na stanovišti príjazd k ž.s. Boleráz - z.z. Trnava (počet kilometrov 123) prešlo 9062 áut za deň. V roku 2006 bolo nameraných 8514 vozidiel.

Na diaľnici D1 na úseku Trnava – Hlohovec a na úseku Hlohovec – Piešťany (spolu 143,5 km) prešlo priemerne denne v roku 2005 38950 vozidiel. Pri diaľniciach novšie prieskumy nie sú uvedené.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 385
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 330
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 698
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 094
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 683
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 136
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 006
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 902
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 561
  10. Splnený sen 513

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

PLUS

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Už neplatí to, čo kedysi.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.