SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

V Česku premávka na cestách klesá, na Slovensku stúpa

Výsledky sčítania dopravy na komunikáciách hovoria, že diaľnice u našich susedov sú menej vyťažené než iné cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Českej republike po nových diaľniciach jazdí menej áut než po cestách nižších tried. Toľko hovorí prieskum, o ktorom informoval portál idnes.cz. Podľa rok trvajúceho sčítania dopravy na českých cestách prejde po niektorých cestách nižších tried až raz toľko áut než po diaľniciach.

Premávka na diaľniciach v Česku má vraj narásť

Ředitelství silnic a dálnic Českej republiky sa bráni, že sa intenzita premávky na diaľniciach zvýši, keď budú dokončené nadväzujúce úseky.

Ako príklad vyťaženosti možno uviesť to, že na ceste tretej triedy v Stredočeskom kraji vo Slanom, ktorá privádza časť dopravy od Prahy do mesta, prejde denne viac ako dvanásťtisíc áut. Naopak, na novom úseku diaľnice D1 Bohumín – Vrbice na severnej Morave prejde za 24 hodín ani nie polovica áut.

"Diaľnice na svoju plnú záťaž ešte čakajú, budú mať úplne iné čísla než v roku 2010,“ tvrdí hovorkyňa Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Keď porovnáme rok 2010 s rokom 2005, dostaneme zaujímavé výsledky. Aj keď sa premávka na cestách zdá čím ďalej, tým väčšia, čísla za rok v susednej republike ukazujú opak. V porovnaní s meraním v roku 2005 počet áut na českých cestách klesol, ubudli najmä kamióny, pribudli iba motocykle.

Na Slovensku intenzita dopravy rastie

Tieto merania sa konajú každých päť rokov, rovnako aj u nás. Podľa webovej stránky Slovenskej správy ciest (SSC) rozhodujúcim ukazovateľom rozvoja cestnej siete je intenzita dopravy prechádzajúca profilom cestného úseku.

Vývoj dopravných výkonov od roku 1980
v tisíc "vozokilometroch" za priemerný deň roka

Rok

Diaľnice a rýchlostné cesty

Cesty I. triedy

Cesty II. triedy

Cesty III. triedy

Celkom

1980

584

9 595

6 790

3 502

20 471

1985

997

11 777

7 220

4 331

24 325

1990

1 447

13 835

7 642

5 020

27 944

1995

1 957

15 887

7 509

4 791

30 144

2000

3 669

19 137

8 766

5 587

37 159

2005

6 699

24 160

10 890

6 556

48 305

2010

11 555

28 838

11 959

8 036

60 388

Uvedené hodnoty dopravného výkonu sú bez miestnych komunikácií

„V celoštátnych prieskumoch sa intenzita dopravy uvádza ako ročný priemer denných intenzít v skutočných vozidlách,“ píše sa na stránke. A kým v Čechách premávka klesla, u nás od roku 1980 do roku 2005 narástla priemerná intenzita dopravy (pričom sa rátajú vozidlá za deň) na diaľniciach 4,44 krát, na cestách prvej triedy 2,21 krát, na cestách druhej triedy 1,87 krát a na cestách tretej triedy 1,42 krát.

Na stránke SSC sú výsledky celoštátneho sčítania dopravy rozdelené podľa krajov a následne podľa jednotlivých dopravných úsekov. Keď si vyberieme niektoré merané úseky na cestách I. a II. triedy a pozrieme sa na posledné výsledky (rok 2010), tak zistíme, že napríklad na ceste I/51 na stanovišti príjazd k ž.s. Boleráz - z.z. Trnava (počet kilometrov 123) prešlo 9062 áut za deň. V roku 2006 bolo nameraných 8514 vozidiel.

Na diaľnici D1 na úseku Trnava – Hlohovec a na úseku Hlohovec – Piešťany (spolu 143,5 km) prešlo priemerne denne v roku 2005 38950 vozidiel. Pri diaľniciach novšie prieskumy nie sú uvedené.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 743
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 524
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 364
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 391
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 249
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 743
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 856
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 771
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 670
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 967
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Z paralelnej reality, v ktorej premiér uviazol, sa nemá šancu vymotať (týždeň podľa Schutza)

Minulosť už dobieha aj veľké ryby.

Ilustračná fotografia.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora. Pozrite si jej program na víkend.

Neprehliadnite tiež

Kia do roku 2027 uvedie sedem elektromobilov

Prvým bude elektrický crossover CV.

Prvá Kia z rodiny novej generácie elektromobilov nadviaže na koncept Imagine.
Dacia Bigster Concept
Ilustračné foto.
Renault 5 Concept