BRATISLAVA. Zvyčajne sú testy faceliftovaných automobilov slohovou opisnou prácou o tom, ktorá krivka sa ako zmenila, a prečo nové svetlá vyzerajú oveľa modernejšie než tie, ktoré boli moderné pred troma rokmi. Test faceliftu Méganu, alebo ako to trefnejšie nazývajú v Renaulte modelový rok 2012, by sa ale takto napísať nedal.
Na Mégane sa po dizajnovej stránke totiž nezmenilo skoro nič. Pribudli iba nejaké tie LED diódy denného svietenia vo vyšších výbavách, iný nárazník či ďalšie vzory čalúnenia. V interiéri sú nové prvky výbavy, ktoré ste v Mégane predtým nenašli. Až na pár detailov vyzerá a jazdí rovnako. Čo sa teda vlastne zmenilo?
Dva nové motoryNajzásadnejšou novinkou sú pre Mégane dva nové motory. Vznetové reprezentuje z modelu Scénic známy 1,6 dCi 130 a zážihové novinka 1,2 TCe 115, ktorú sme mali aj v našom testovanom aute.
V interiéri sa nám nepáčila iba navigácia. Zastaralá grafika a ovládanie s obrovským množstvom tlačidiel naokolo by si už zaslúžili zmenu.
Hoci Renault už v ponuke predtým jeden preplňovaný agregát podobnej kubatúry a rovnakého označenia mal, tento motor s ním nemá prakticky nič spoločné a je to od základu prepracovaná poháňacia jednotka. Jej úlohou je v ponuke postupne nahradiť dosluhujúci motor 1,6 16V.
Novinka využíva množstvo trikov na zlepšenie výkonu a spotreby, ako je napríklad priamy vstrek paliva, variabilné časovanie ventilov, olejové čerpadlo s variabilným prietokom podľa zaťaženia motora, rozvodová reťaz s hydraulickým napínačom a plášte piestov potiahnuté grafitom pre zníženie trenia, či všadeprítomný systém stop-štart.
Výsledkom by mala byť až o štvrtinu nižšia spotreba pri ešte lepších výkonnostných parametroch. Ak by to bola pravda, návratnosť investície do modernejšieho motora by mala byť už po približne 50000 kilometroch, vzhľadom k rozdielu 1200 eur v cene a papierovej spotrebe o 1,6 litra paliva na 100 kilometrov nižšej.
Tichý a úspornýMotor začína chytať dych už od veľmi nízkych otáčok a plynulo, takmer atmosféricky bez výraznejšej výkonnostnej špičky ťahá až do 6500 otáčok. Pocit z výkonov spočiatku veľmi nezodpovedá papierovým hodnotám, no je to iba klam ekologického nastavenia reakcií motora na povely plynového pedálu.
Výbava BOSE so sebou prináša aj veľmi kvalitnú audiosústavu rovnomennej značky. Tichý motor jej umožňuje veľmi dobre vyniknúť.
Vďaka tomu dokážu aj ľudia s ťažšími nohami jazdiť s prijateľnejšou spotrebou. Až zahodenie všetkých zábran a stlačenie plynu bližšie ku koncu jeho dráhy odhalí potenciál tohto motora.
V šprinte síce papierovo aj napriek lepším parametrom zaostáva za 110 koňovou jednašestkou, no v reálnom svete sa zdá novinka citeľne pružnejšia najmä v spodnom spektre otáčok. Kde má ale 1,2 TCe naozaj navrch, je hlučnosť a spotreba.
Pri bežnom jazdení je motor až elektricky tichý, viete o ňom iba pri vyšších otáčkach. Najviac nás ale potešil jeho striedmy apetít. V tejto oblasti dostáva 1,6 16V asi najväčší knokaut. Zatiaľ čo dosluhujúceho veterána dostane pod 6,5 litra iba ozajstný majster úspornej jazdy, s 1,2 TCe nie je problém jazdiť s kombinovanou spotrebou pod 6 litrov.
Cesta do práce môže skončiť aj takouto zaujímavou spotrebou. Nie je veľkým problémom jazdiť so spotrebou do 6 litrov na 100 kilometrov, takže vďaka 60 litrovej nádrži je teoretický dojazd 1000 kilometrov.
Mesto zvládnete pri troche snahy do 6,5 litra na 100 kilometrov, mimo mesta jazdíte poľahky za 5,5 litrov a na diaľnici iba tesne prekročíte hranicu 6 litrov. Veľkí snaživci sa dokonca dokážu priblížiť aj deklarovanej kombinovanej spotrebe okolo 5 litrov na 100 kilometrov.
Zladený celokNáš názor na zvyšok auta nevynecháme. Podvozok je príjemne komfortný, na nerovnostiach nebúcha a neodskakuje. Jestvujú síce aj záživnejšie autá na jazdenie, no Mégane by rozhodne nemal svojím jazdným prejavom nikoho uraziť.
Tichý motor vhodne dopĺňa v bohatej testovanej výbave BOSE aj výborná audiosústava rovnakého mena. Ani pri vyšších úrovniach hlasitosti vnútri nič nedrnčalo, čo nebýva pravidlom ani pri nemeckej konkurencii. Celkovo je interiér veľmi príjemným miestom na trávenie času, ocenili by sme ale, keby spolu s motorom 1,6 16V pomaly odišla do dôchodku aj zastaralá navigácia TomTom.
Panoramatická strecha oberá cestujúcich o cenné miesto nad hlavou. Vpredu je to síce bez problémov, no vzadu jej prítomnosť vyšší ľudia veľmi neocenia.
Reanult Mégane 1,2 TCeCena modelu od (eur)
9.990
Cena test. verzie BOSE od (eur)
15.590
Cena test. auta (eur)
19.390
Motor
1,2 TCe
Objem (cm3)
1198
Výkon (kW(k))
85 (115)
Pri otáčkach (ot./min.)
4500
Krútiaci moment (Nm)
190
Pri otáčkach (ot./min.)
2000
Priemerná spotreba (l/100km)
5,8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
10,9
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
Prevodovka
manuálna
Počet stupňov
6
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1205
Dĺžka (mm)
4302
Rázvor náprav (mm)
2641
Šírka (mm)
1808
Výška (mm)
1471
Základný objem kufra (l)
372