Buspruh sa na Štefánikovu ulicu vráti natrvalo

Buspruh na Štefánikovej chcú zaviesť v prvej polovici budúceho roka. Na Staromestskej experiment nevyšiel. V testovaní v meste chcú však pokračovať.

BUSpruh sa na Štefánikovu vráti.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Vyhradený buspruh, ktorý mesto v septembri testovalo v rámci Európskeho týždňa mobility, sa na Štefánikovu ulicu vráti natrvalo. Samospráva ho plánuje zaviesť v prvej polovici budúceho roka.

"Asi o tretinu sa skrátili časy prechodu hromadnej dopravy," argumentoval dnes na tlačovej konferencii primátor Milan Ftáčnik. S buspruhom na Štefánikovej však nekončí, testovať bude aj ďalej.

Dopravný podnik: MHD sa zrýchlila

Pred spustením buspruhu meškala podľa Bronislava Weigla z Dopravného podniku Bratislava (DPB) verejná doprava na Štefánikovej ulici niekedy až osem minút.

"Zavedením buspruhu sa odchýlka pohybovala medzi 60 až 240 sekundami, teda doprava meškala maximálne štyri minúty," uviedol s tým, že priemerne sa tu skrátila jazdná doba o 72 sekúnd.

"Pre cestujúcich to znamenalo, že do Dúbravky alebo týchto smerov vozidlá prichádzali v súlade s cestovným poriadkom. Keby tento buspruh pokračoval ďalej, na linke 93 by to znamenalo zníženie jedného vozidla do výpravy," priblížil.

Na Staromestskej experiment nevyšiel

V lokalite podľa Ftáčnika narátali aj menší počet áut. "Vodiči sa snažili vyhnúť tejto časti mesta a zvolili iné trasy. To je ale len jedna tretina cestujúcich, dve tretiny sú cestujúci v MHD, ktorým sme pomohli," dodal.

Na Staromestskej ulici a Moste SNP ale experiment veľmi nevyšiel.

Vznikali zápchy a mesto sa po niekoľkých dňoch testovania rozhodlo úsek na Staromestskej ulici od Dómu sv. Martina po Hodžovo námestie z testovania vylúčiť. Aj výsledky testov ukázali, že lokalita nie je pre buspruh vhodná.

Na Staromestskej ulici prišlo k zlepšeniu od päť do desať percent, na Moste SNP približne o 17 percent, vyčíslil Weigl. Tieto úseky by mohli v budúcnosti riešiť zmiešaným buspruhom, kde by napríklad ľavý pruh na moste v smere do mesta ostal zachovaný a pravý by bol buspruhom aj odbočovacím pruhom na nábrežie.

"Aby sa autá začali radiť skôr," doplnil Weigl. Obdobne by sa to podľa neho dalo riešiť aj na Staromestskej ulici.

Testovanie buspruhov bude pokračovať

Na ďalší týždeň mobility mesto čakať nebude, v prvom polroku 2013 pripraví ďalšie testovanie na úsekoch, kde si myslí, že by mohol byť buspruh prínosom.

"Vytypujeme úseky a skúsime experiment urobiť niekedy v jarných mesiacoch," vysvetlil Ftáčnik.

Počas septembrového týždňa mobility bola jednou z akcií aj cestovanie verejnou dopravou na vodičský preukaz. Túto výzvu podľa Weigla vodiči prijali a dve až tri percentá ľudí sa pri kontrole preukazovali práve ním. V doprave tak pribudlo 15 až 25-tisíc cestujúcich, bežne ňou cestuje 650 až 700-tisíc denne.

V týždni mobility pripravila svoj program napríklad aj mestská polícia. Jej náčelníčka Zuzana Zajacová dnes uviedla, že napríklad dopravné ihrisko v Starej tržnici využilo asi 400 detí.

Počas týždňa mobility vodiči urobili celkovo 1180 priestupkov, parkovali na chodníkoch, zastávkach MHD, v ich blízkosti alebo stáli na priechodoch pre chodcov.

Pri porovnaní dvoch dní pred a po týždni mobility však prišlo k zlepšeniu. V sobotu 15. septembra polícia riešila 97 priestupkov, v sobotu 22. septembra 73.

Drahovský: Treba to urobiť dobre

Chaotické značky a nedotiahnutý záver pruhu kritizoval dopravný analytik Jozef Drahovský. Teraz hovorí, že môže pomôcť, treba ho však dobre pripraviť. „Treba doriešiť, aby vodiči mali jednoznačné zvislé dopravné značenie na radenie a musia sa zmeniť signálne plány aj okolitých križovatiek, najmä na Šancovej,“ vraví.

Pruh nie je pre cyklistov, do buspruhu na Štefánikovej podľa Drahovského ani nepatria. Zrejme ich podľa neho pošlú do inej ulice, alebo im vyznačia samostatný pruh.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 442
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 690
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 688
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 213
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 026
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 582
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 340
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 300
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 929

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.