„Golf si nekupuj, Golf majú všetci!“ s takýmto odporúčaním vyrukovali mnohí pri mojom rozhodovaní o kúpe jazdenky Golf 4. Dnes s odstupom niekoľkých rokov, sme mali možnosť osedlať aspoň na pár hodín Der Golf siedmej generácie, ktorý sa na náš trh dostane v polovici novembra s kompletným cenníkom.
Rommazino – SARDINIA: Ideálna teplota 25°C, príjemná vlhkosť a takmer prázdne letovisko Olbia boli svedkom prvých jázd na novom Golfe 7 pre novinársku verejnosť. Kľúče od flotily vozidiel boli rozchytané skôr, ako sme si stihli vybrať novú benzínovú motorizáciu. Skončili sme teda pri výbere farby – Tornado Red, ktorá je jedna z dvanástich.
Pri posadení do konkurentov sa človek okamžite snaží vnímať jazdu, posed, detaily interiéru a ovládania vozidla. Za volantom nového Golfu naštartujete a veziete sa. Nebojujete so sedadlom, či výškou volantu – nehľadáte ovládacie prvky a radiacu páku v priestore (posadená vyššie o 20 mm voči Golf 6). Šoférujete Golf.
Až niekoľko minút jazdy vám umožní vnímať prvé drobnosti ako sú – pre Golf netradične riešené delenie predného okna na A-stĺpiku, alebo lesklý plast „Made in France“ v interiéri na ktorom ostávajú odtlačky prstov. V tomto smere aj Golf podľahol móde, hoci stále ostáva unisex.
Nemecká klasika
Posed za volantom Volkwagenu Golf je presne taký, ako očakávate. Príjemne pohodlný a s mierou športový. Interiéru dominuje farebný displej, ktorý je podľa výbavy vozidla čiernobiely (5 palcov), alebo farebný s uhlopriečkou 5,8 palca. Najväčším rozmerom disponuje verzia „Discover Pro“ s dotykovým displejom a funkciou automatického skrývania a zobrazovania menu.
Posledný spomínaný disponuje mechanikou DVD, hlasovým ovládaním a 3D navigáciou. Existuje aj možnosť rozšírenia o WiFi, kedy sa automobil môže pripojiť na internet pomocou verejne prístupných internetových pripojení. (hotspot)
Výhrada: navigácia v automobile diktuje pokyny ku zmene jazdy na poslednú chvíľu a tak sa nám neraz stalo, že sme v neznámom prostredí mohli pôsobiť na ceste chaoticky. |
Po úzkych cestách talianskeho ostrova Sardínia sme prevetrali Golf 7 s dieslovou motorizáciou 2.0 TDI disponujúcou výkonom 110 kW (150 k), krútiacim momentom 320 Nm a papierovým zrýchlením z 0 – 100 km/h za 8,6 sekundy. Motor spolupracoval s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Naftu dnu nepočuť a jazdí zákruty ako benzín
Hluk naftového motora je v interiéri výborne eliminovaný. Je veľmi prekvapivé ako si nová platforma MQB poradila s jeho hmotnosťou. Predné kolesá boli posunuté dopredu o 43 mm a ťažisko motora sa presunulo viac dozadu. Agilnosť ovládania sa tak blíži k benzínovým motorom. Napriek váhe naftového motora je vozidlo neutrálne a nepôsobí nedotáčavo.
S naftovým motorom sme vyskúšali obidve prevodovky: šesťstupňový manuál aj dvojspojkovú šesťstupňovú DSG.
Manuálna prevodovka je vyladená klasika s presným intuitívnym radením prevodových stupňov a ich rozložením. Šiesty prevodový stupeň je „diaľničný“ a reálne využiteľný až pri rýchlostiach nad 90 km/h. Radenie je príjemne tvrdé, podľa nás precíznejšie ako má napríklad Škoda Yeti, s primerane dlhými dráhami. (nový Focus v tomto smere zaostal)
Dvojspojkové prevodové ústrojenstvo DSG sa nezbavilo drobného šklbnutia pri pohýnaní sa po zmene spiatočky na prvý stupeň a späť. Novinkou je vyradenie do neutrálu pri pustení plynu v režime Eco. Automobilka tým chcela docieliť tzv. dojazd miernym kopcom na voľnobeh a ušetriť tak palivo. Stupeň je možné zaradiť zatlačením pádla pod volantom, alebo pridaním plynu. (na túto tému by sme mohli diskutovať oveľa viac, našťastie je funkcia vypínateľná)
Prevodovka DSG inak radí výborne bez akejkoľvek zmeny ťahu, či trhnutia v procese zrýchlenia alebo brzdenia motorom.
Pribudli režimy jazdy s možnosťou ich personalizácie
„Der Golf“ ponúkne v siedmej generácii voľbu z piatich jazdných režimov (Eco, Normal, Sport, Comfort a Individual), ktorých nastavenie ovplyvňuje: DCC (aktívny podvozok), riadenie, režim motora, ACC (aktívny tempomat), spôsob dynamického zakrivenia aktívnych svetiel a klimatizáciu.
V princípe sú zmeny pri normálnej jazdne citeľné len minimálne. Výrazne športový typ zvezenia sme nemali možnosť vyskúšať. Rozdiel je najviac cítiť v režime Eco, kde treba na plynový pedál výraznejšie zatlačiť. Zmenu cítiť aj v režime Comfort, kedy auto príjemne zmäkne (stále je to však Nemec), no výrazne sa nenakláňa.
Golf ostáva Golfom
Väčšina zo slovenských rodín je rada, že má k dispozícii jeden automobil. Nie každý je naklonený verziám kombi, čo môžu využiť práve kompaktné hatchbacky. Golf 7 ponúka batožinový priestor 380 litrov čím prerástol svojho predchodcu o 30 litrov. Je veľmi dobre využiteľný, bez zbytočných vykrojení a objemom voči Focusu, či Astre má navrch.
Sedadlá sú delené štandardne v pomere 60:40 s praktickým otvorom v strednom operadle. Po sklopení zadných operadiel a operadla spolujazdca je možné cez nízku nakladaciu hranu vo výške 665 mm ( -17 mm voči Golf 6) naložiť predmet dlhý 2 412 mm.
Prakticky je vymyslené aj uloženie výstražného trojuholníka v piatych dverách. Je tak k dispozícii aj ak je kufor plne naložený batožinou.
Predĺženie rázvoru karosérie neprináša výrazný posun vpred v priestore, hoci pasažieri na zadných sedadlách nie sú rozhodne ukrátení. Papierovo pribudlo na miestach vpredu aj vzadu. Očakávaný štandard sedenia je v tomto vozidle splnený na všetkých sedadlách.
Zástupcovia automobilky sú hrdí na dizajn automobilu, no predovšetkým technologickú vyspelosť vozidla, ktoré môže disponovať viacerými technologickými vychytávkami. Do tejto triedy auta sa niektoré dostávajú po prvý raz, čomu sa vôbec nečudujeme. Predsa len, konkurencia nespí a Golf chce ostať „Das Auto“ bez kompromisov aj vo svojej siedmej generácii.
Volkswagen Golf Mk7 bude so základným benzínovým motorom začínať na cene približne 14 000 eur, čím podlieza ceny v Nemecku takmer o 3 000 eur.
Elektronické bezpečnostné prvky
- Elektronicky riadený diferenciál XDS: zariadenie navrhnuté pôvodne pre Golf GTI predchádzajúcej generácie sa stane štandardom pre všetky verzie Golf Mk7. Zlepšuje trakciu a ovládateľnosť automobilu obmedzením preklzu kolies pri prejazde zákrut pod plynom.
- Multikolízna brzda: systém riadenia bŕzd, ktorý sa snaží spomaliť vozidlo po kolízii a „zistení“, že vozidlo ostalo neovládané - pod rýchlosť 10 km/h. Vodič vie zrušiť akciu systému zásahom do riadenia vozidla, napríklad stlačením plynu.
- ACC: aktívny tempomat využíva „radar“ umiestený pod predným nárazníkom (pozn.red.: jeho umiestnenie sa nám nepáči a zbytočne narúša vzhľad prednej časti). ACC pracuje pri rýchlostiach od 30 do 160 km/h, jeho cieľom je udržovať nastavenú rýchlosť s definovaným odstupom od vozidla pre ním - automatickým brzdením a zrýchľovaním.
- Monitorovanie okolia pred vozidlom: systém funguje podobne ako ACC a monitoruje vzdialenosť premávky pred vozidlom. Aj keď je ACC vypnutý, systém asistuje vodičovi v kritických situáciách pripravením brzdového systému, vizuálnym a zvukovým upozornením na možnú kolíziu. Ak vodič nereaguje, alebo brzdí nedostatočne – automaticky vyvinie maximálny brzdný účinok na zabránenie kolízie.
- Systém núdzového brzdenia v meste: je rozšírenie systému monitorujúceho okolie vozidla, ktorý operuje pri rýchlostiach menších ako 30 km/h. V prípade hroziacej zrážky, systém núdzového brzdenia slúži na redukovanie, alebo úplné zamedzenie zrážky. Zároveň v prípade núdzového brzdenia vodičom a nedostatočným stlačením brzdového pedálu, systém asistuje maximálnym účinkom brzdenia.
- Systém na dohliadanie bdelosti vodiča: upozorní vodiča päť sekundovým akustickým signálom v prípade zistenia, že vodič nie je koncentrovaný na jazdu (systém sa „učí“ ako sa vodič správa za štandardných okolností) a v priebehu krátkej doby muselo zasiahnuť viacero aktívnych bezpečnostných systémov. Ak si vodič neurobí prestávku v priebehu ďalších 15 minút, varovanie sa opakuje.
Okrem spomenutých systémov ďalšími zaujímavými v tejto kategórii vozidla môže byť systém pre sledovanie neželaného opustenia jazdného pruhu, progresívne riadenie s dynamicky sa meniacim pomerom otočenia volantu a zatočenia kolies, elektronická parkovacia brzda s funkciou Auto Hold, dynamický lúč stretávacích a diaľkových svetiel, ale i už pomaly obligátne „čítanie“ značiek rýchlostných limitov, či automatické parkovanie vozidla.
Môj názor... |
Volkswagen Golf siedmej generácie je dospelé vozidlo, ktoré prekračuje tieň svojej kategórie a nepodlieha (vždy) módnym výstrelkom. Kvalitou spracovania materiálov a celkovej konštrukcie stále ukazuje cestu, po ktorej sa ho budú snažiť ostatní predbehnúť, alebo aspoň dobehnúť jeho predchádzajúcu generáciu. V jednej z diskusií označili čitatelia Golf ako „bezpohlavný“, čo je hlavnou devízou i kameňom úrazu Golfu. Odporučím ho každému kto hľadá tento typ vozidla, no sám by som si „Der Golf“ nekúpil. Martin Vosko |
Ponuka motorov dostupná v čase uvedenia na trh | ||||
Typ | 1,2 TSI | 1,4 TSI | 1,6 TDI | 2,0 TDI |
Výkon | 63 kW (85 k) | 103 kW (140 k) | 77 kW (105 k) | 110 kW (150 k) |
Krútiaci moment | 160 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,9 s | 8,4 s | 10,7 s | 8,6 |
Priemerná spotreba na 100 km | 4,9 l | 5,2 (4,7)l * | 3,8 l | 4,1 l |
* pri použití technológie ACT - (active cylinder management), ktorá vypína druhý a tretí valec.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Porsche Slovakia.