SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Úseky spoplatnené elektronickým mýtom nemusia byť označené

Nedávno pribudlo niekoľko nových spoplatnených úsekov ciest elektronickým mýtom. Dopravné značky, ktoré by na povinnosť platiť, sa ale neobjavili. Predpisy to nevyžadujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Csaba: "Od 1. júla platí vyhláška, ktorá zaviedla nový zoznam vymedzených úsekov ciest s elektronickým výberom mýta. Na ceste I/75 medzi Sládkovičovom a Novými Zámkami pribudlo 22 nových úsekov.

Do dnešného dňa na spomínanom úseku nie sú osadené dopravné značky, ktoré by informovali presne, kde sa platí mýto. Môže dostať pokutu vodič nákladného vozidla, ktoré podlieha plateniu mýta, na spomínanom úseku?

Bežný vodič nevie, kde sa nachádza úsek podľa vyhlášky, napríklad 075-011, od Kráľová nad Váhom 1, Križovanie III/075003, I/75, po Kráľová nad Váhom 2, Križ. MK, I/75, Dĺžka úseku 1,070 km.

Môže kontrolovať na tomto úseku mýtna polícia mýto? Môže dávať pokuty? Môže to robiť dopravná polícia pri bežnej kontrole?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kontrolovať mýto smie akýkoľvek štátny policajt

Polícia má oprávnenie kontrolovať dodržiavanie povinností súvisiacich s elektronickým mýtom. Nie je pritom dôležité, či povinnosti kontroluje mýtna polícia alebo dopravná. Obe sú oddeleniami Policajného zboru.

Mýtna polícia je samozrejme lepšie informovaná o detailoch týkajúcich sa elektronického mýta. Má aj lepšie vybavenie, aby mohla napríklad skontrolovať, či vodič jazdí po spoplatnenom úseku cesty bez zaplatenia. Zákon ale nebráni vykonať kontrolu ani iným zložkám polície.

Aj bez špeciálneho vybavenia vie policajt v niektorých prípadoch odhaliť vozidlo, ktoré jazdí po spoplatnených úsekoch v rozpore s predpismi. Stačí, aby vedel, že na vozidlo sa nevzťahuje žiadna výnimka. Ak sa vo vozidle nebude nachádzať mýtna jednotka, je zrejmé, že vodič porušil pravidlá.

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby policajt mohol na mieste uložiť pokutu, musí byť priestupok spoľahlivo zistený a vodič s výškou pokuty musí súhlasiť. V opačnom prípade sa problém bude riešiť na dopravnom inšpektoráte na správnom konaní.

Značky sú na diaľniciach a hraniciach

01.jpgVyhláška, ktorá v sebe obsahuje zoznam úsekov, prikazuje používať dopravnú značku upozorňujúcu na spoplatnenú cestu elektronickým mýtom z predpisov, len na týchto miestach:

  • začiatok spoplatneného úseku diaľnice alebo rýchlostnej cesty,
  • na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky v prípade ciest I. triedy.

"Užívanie úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré možno užívať motorovými vozidlami nad 3,5 t alebo jazdnými súpravami nad 3,5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deväť osôb vrátane vodiča len s úhradou mýta, sa označuje na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky dopravnou značkou "Všeobecné informácie o povinnosti úhrady" (IP 33a). Dopravná značka sa umiestni len na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky, cez ktoré je povolený prejazd motorovými vozidlami nad 3,5 t alebo jazdnými súpravami nad 3,5 t," uvádza vyhláška.

SkryťVypnúť reklamu

Aj bez značky vás môžu pokutovať

Tvorcovia predpisov pravdepodobne očakávajú, že si vodiči zo Slovenska dopredu pozrú, ktoré úseky ciest sú spoplatnené a podľa toho sa zariadia. Najmä preto, že elektronickým mýtom sú u nás spoplatnené diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy mimo obcí.

Na hlavných ťahoch očakávajte mýto. Dopravné značenie je, zdá sa, určené pre vodičov zo zahraničia.

Na ceste, ktorá nie je diaľnicou alebo rýchlostnou cestou, nemusí byť na začiatku spoplatneného úseku dopravná značka, ktorá na spoplatnený úsek upozorňuje. Vodič na takejto ceste smie dostať pokutu za porušenie pravidiel týkajúcich sa mýta.

Môže to však za istých okolností vyvolať nespravodlivosť. Napríklad na križovatkách ciest I. triedy a ciest nižších ciest, ktoré nie sú spoplatnené. Neraz sú cesty II. triedy na pohľad nerozlíšiteľné od ciest I. triedy. Označenie toho, ktorá cesta je zaradená do ktorej triedy, často chýba. A ak vodič nepozná lokalitu, pokojne sa môže stať, že vojde na spoplatnený úsek a ani o tom nebude vedieť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 159
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 8 183
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 060
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 815
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 373
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 800
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 529
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 493
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


19 h
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 409
  2. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 269
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 4 859
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 788
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 986
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 801
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 696
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 618
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu