Nepáči sa vám, že niektorí nečakajú v kolóne? Neblokujte ich

Niektorí vodiči berú spravodlivosť do vlastných rúk a myslia si, že robia spoločnosti službu. Pri blokovaní voľných jazdných pruhov ale riskujú haváriu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Laco: "Každý pondelok ráno sa pred Košicami smerom od Michaloviec (mimo obce, cesta prvej triedy) vytvára obrovská kolóna, ktorá niekedy dosahuje aj dva kilometre. V stúpaní kopca sú dva pruhy, ktoré sa na vrchole zbiehajú do jedného. Kolóna sa začína už na dvojprúdovej ceste.

Väčšina áut sa radí v pravom pruhu. Ľavý je voľný. Môžem jazdiť v ľavom pruhu a predchádzať stojace vozidlá? Pri zbiehaní pruhov by mal samozrejme fungovať zipsový efekt.

Niektorí z nervóznych vodičov sa hrajú na "Zorrov pomstiteľov" a preraďujú sa zo stojaceho pravého pruhu do ľavého a zostanú tam stáť. Vzniká tam kopec nebezpečných situácií, pretože iní nervózni vodiči ich predbiehajú cez dvojitú plnú čiaru v neprehľadnom úseku.

Mimochodom, policajtov som tam nikdy nevidel a myslím si, že pri umravňovaní tohto chaosu by si určite prišli na svoje..."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič je mimo obce povinný jazdiť na viacpruhovej ceste v pravom jazdnom pruhu. Ľavý smie použiť na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie.

Predbehnúť pomaly jazdiacu alebo stojacu kolónu v pravom pruhu predpisy nezakazujú. Samozrejme, nesmiete vtedy zabúdať na pravidlá predbiehania. Napríklad ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr.

Kolóny ale nepredbiehajte, ak je pre každý jazdný smer určený len jeden jazdný pruh. Riskujete haváriu. Vozidlá v kolóne majú málokedy medzi sebou dosť miesta, aby sa predbiehajúci mohol bezpečne zaradiť.

Na cestách s viacerými jazdnými pruhmi nehrozí, že by sa vodič predbiehajúci kolónu nemal možnosť bezpečne zaradiť na mieste, kde kolóna začína. Pokračovanie v mieste, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného si však nemôže vždy vynucovať.

Kto má kedy prednosť v mieste zbiehania jazdných pruhov

V prípade, že je jasné, ktorý jazdný pruh je priebežný a ktorý sa končí, má prednosť vozidlo v priebežnom pruhu. V takýchto pruhoch vznikajú kolóny najčastejšie. Tí, ktorí sa kolónu snažia predbehnúť, potom riskujú, že ich vodiči z voľného pruhu medzi seba nepustia. Nemusia.

Tam, kde nie je zrejmé, ktorý zo spájaných jazdných pruhov je priebežný, "vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak je na mieste spojenia dvoch jazdných pruhov do jedného dopravná značka, ktorá prikazuje striedavé radenie vozidiel (tzv. zipsovanie). "Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je
povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu," uvádza definícia značky.

Voľný jazdný pruh nesmiete blokovať

Vodiči sa často na cestách správajú ako samozvaní strážcovia spravodlivosti. Často však pritom porušujú predpisy. Nemusí sa vám páčiť, ak sa niektorí vodiči nezaradia do kolóny, ale použijú voľný jazdný pruh. To však neznamená, že smiete blokovať plynulosť cestnej premávky tým, že zablokujete voľný pruh.

Vodič, ktorý by sa rozhodol blokovať jazdný pruh, riskuje pokutu na mieste do výšky 60 eur.

Bezpečnosť premávky ohrozujú nielen "blokovači jazdných pruhov", ale aj tí, ktorí ich obchádzajú cez jazdný pruh určený pre opačný smer jazdy na neprehľadnom mieste. Také nie sú len v zákrutách ale aj v klesaní či stúpaní.

Stačí, aby si vodiči aj bez prinútenia predpismi zvykli na miestach, kde sa cesta zužuje do jedného jazdného pruhu na striedavé radenie a rovnomerne obsadzovali oba jazdné pruhy, množstvo stresu a zdanlivej nespravodlivosti by z vodičov opadlo. Výrazne by sa tak znížilo riziko havárie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 170
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 574
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 584
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 902
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 539
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  7. Kam do tepla v januári? 2 319
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 052
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 230
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 205

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Vražda v Kosove ako rozbuška, Srbsko môže stratiť viac

Zabitie politika zo srbskej menšiny môže oddialiť zbližovanie Srbska s Úniou.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

Neprehliadnite tiež

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.

Diaľnica D1 pri Trenčíne je už prejazdná s obmedzením

Na ceste pod Strečnom sa skrížil kamión.

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.

Filmový Mustang Bullitt sa vracia v najlepšej kondícii

K premiére zelenej klasiky vznikol aj krátky film.