Nepáči sa vám, že niektorí nečakajú v kolóne? Neblokujte ich

Niektorí vodiči berú spravodlivosť do vlastných rúk a myslia si, že robia spoločnosti službu. Pri blokovaní voľných jazdných pruhov ale riskujú haváriu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Laco: "Každý pondelok ráno sa pred Košicami smerom od Michaloviec (mimo obce, cesta prvej triedy) vytvára obrovská kolóna, ktorá niekedy dosahuje aj dva kilometre. V stúpaní kopca sú dva pruhy, ktoré sa na vrchole zbiehajú do jedného. Kolóna sa začína už na dvojprúdovej ceste.

Väčšina áut sa radí v pravom pruhu. Ľavý je voľný. Môžem jazdiť v ľavom pruhu a predchádzať stojace vozidlá? Pri zbiehaní pruhov by mal samozrejme fungovať zipsový efekt.

Niektorí z nervóznych vodičov sa hrajú na "Zorrov pomstiteľov" a preraďujú sa zo stojaceho pravého pruhu do ľavého a zostanú tam stáť. Vzniká tam kopec nebezpečných situácií, pretože iní nervózni vodiči ich predbiehajú cez dvojitú plnú čiaru v neprehľadnom úseku.

Mimochodom, policajtov som tam nikdy nevidel a myslím si, že pri umravňovaní tohto chaosu by si určite prišli na svoje..."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič je mimo obce povinný jazdiť na viacpruhovej ceste v pravom jazdnom pruhu. Ľavý smie použiť na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie.

Predbehnúť pomaly jazdiacu alebo stojacu kolónu v pravom pruhu predpisy nezakazujú. Samozrejme, nesmiete vtedy zabúdať na pravidlá predbiehania. Napríklad ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr.

Kolóny ale nepredbiehajte, ak je pre každý jazdný smer určený len jeden jazdný pruh. Riskujete haváriu. Vozidlá v kolóne majú málokedy medzi sebou dosť miesta, aby sa predbiehajúci mohol bezpečne zaradiť.

Na cestách s viacerými jazdnými pruhmi nehrozí, že by sa vodič predbiehajúci kolónu nemal možnosť bezpečne zaradiť na mieste, kde kolóna začína. Pokračovanie v mieste, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného si však nemôže vždy vynucovať.

Kto má kedy prednosť v mieste zbiehania jazdných pruhov

V prípade, že je jasné, ktorý jazdný pruh je priebežný a ktorý sa končí, má prednosť vozidlo v priebežnom pruhu. V takýchto pruhoch vznikajú kolóny najčastejšie. Tí, ktorí sa kolónu snažia predbehnúť, potom riskujú, že ich vodiči z voľného pruhu medzi seba nepustia. Nemusia.

Tam, kde nie je zrejmé, ktorý zo spájaných jazdných pruhov je priebežný, "vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak je na mieste spojenia dvoch jazdných pruhov do jedného dopravná značka, ktorá prikazuje striedavé radenie vozidiel (tzv. zipsovanie). "Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je
povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu," uvádza definícia značky.

Voľný jazdný pruh nesmiete blokovať

Vodiči sa často na cestách správajú ako samozvaní strážcovia spravodlivosti. Často však pritom porušujú predpisy. Nemusí sa vám páčiť, ak sa niektorí vodiči nezaradia do kolóny, ale použijú voľný jazdný pruh. To však neznamená, že smiete blokovať plynulosť cestnej premávky tým, že zablokujete voľný pruh.

Vodič, ktorý by sa rozhodol blokovať jazdný pruh, riskuje pokutu na mieste do výšky 60 eur.

Bezpečnosť premávky ohrozujú nielen "blokovači jazdných pruhov", ale aj tí, ktorí ich obchádzajú cez jazdný pruh určený pre opačný smer jazdy na neprehľadnom mieste. Také nie sú len v zákrutách ale aj v klesaní či stúpaní.

Stačí, aby si vodiči aj bez prinútenia predpismi zvykli na miestach, kde sa cesta zužuje do jedného jazdného pruhu na striedavé radenie a rovnomerne obsadzovali oba jazdné pruhy, množstvo stresu a zdanlivej nespravodlivosti by z vodičov opadlo. Výrazne by sa tak znížilo riziko havárie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 168
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 487
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 320
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 892
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 784
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 689
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 477
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 448
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 214
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 139

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.