Nepáči sa vám, že niektorí nečakajú v kolóne? Neblokujte ich

Niektorí vodiči berú spravodlivosť do vlastných rúk a myslia si, že robia spoločnosti službu. Pri blokovaní voľných jazdných pruhov ale riskujú haváriu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Laco: "Každý pondelok ráno sa pred Košicami smerom od Michaloviec (mimo obce, cesta prvej triedy) vytvára obrovská kolóna, ktorá niekedy dosahuje aj dva kilometre. V stúpaní kopca sú dva pruhy, ktoré sa na vrchole zbiehajú do jedného. Kolóna sa začína už na dvojprúdovej ceste.

Väčšina áut sa radí v pravom pruhu. Ľavý je voľný. Môžem jazdiť v ľavom pruhu a predchádzať stojace vozidlá? Pri zbiehaní pruhov by mal samozrejme fungovať zipsový efekt.

Niektorí z nervóznych vodičov sa hrajú na "Zorrov pomstiteľov" a preraďujú sa zo stojaceho pravého pruhu do ľavého a zostanú tam stáť. Vzniká tam kopec nebezpečných situácií, pretože iní nervózni vodiči ich predbiehajú cez dvojitú plnú čiaru v neprehľadnom úseku.

Mimochodom, policajtov som tam nikdy nevidel a myslím si, že pri umravňovaní tohto chaosu by si určite prišli na svoje..."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič je mimo obce povinný jazdiť na viacpruhovej ceste v pravom jazdnom pruhu. Ľavý smie použiť na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie.

Predbehnúť pomaly jazdiacu alebo stojacu kolónu v pravom pruhu predpisy nezakazujú. Samozrejme, nesmiete vtedy zabúdať na pravidlá predbiehania. Napríklad ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr.

Kolóny ale nepredbiehajte, ak je pre každý jazdný smer určený len jeden jazdný pruh. Riskujete haváriu. Vozidlá v kolóne majú málokedy medzi sebou dosť miesta, aby sa predbiehajúci mohol bezpečne zaradiť.

Na cestách s viacerými jazdnými pruhmi nehrozí, že by sa vodič predbiehajúci kolónu nemal možnosť bezpečne zaradiť na mieste, kde kolóna začína. Pokračovanie v mieste, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného si však nemôže vždy vynucovať.

Kto má kedy prednosť v mieste zbiehania jazdných pruhov

V prípade, že je jasné, ktorý jazdný pruh je priebežný a ktorý sa končí, má prednosť vozidlo v priebežnom pruhu. V takýchto pruhoch vznikajú kolóny najčastejšie. Tí, ktorí sa kolónu snažia predbehnúť, potom riskujú, že ich vodiči z voľného pruhu medzi seba nepustia. Nemusia.

Tam, kde nie je zrejmé, ktorý zo spájaných jazdných pruhov je priebežný, "vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak je na mieste spojenia dvoch jazdných pruhov do jedného dopravná značka, ktorá prikazuje striedavé radenie vozidiel (tzv. zipsovanie). "Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je
povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu," uvádza definícia značky.

Voľný jazdný pruh nesmiete blokovať

Vodiči sa často na cestách správajú ako samozvaní strážcovia spravodlivosti. Často však pritom porušujú predpisy. Nemusí sa vám páčiť, ak sa niektorí vodiči nezaradia do kolóny, ale použijú voľný jazdný pruh. To však neznamená, že smiete blokovať plynulosť cestnej premávky tým, že zablokujete voľný pruh.

Vodič, ktorý by sa rozhodol blokovať jazdný pruh, riskuje pokutu na mieste do výšky 60 eur.

Bezpečnosť premávky ohrozujú nielen "blokovači jazdných pruhov", ale aj tí, ktorí ich obchádzajú cez jazdný pruh určený pre opačný smer jazdy na neprehľadnom mieste. Také nie sú len v zákrutách ale aj v klesaní či stúpaní.

Stačí, aby si vodiči aj bez prinútenia predpismi zvykli na miestach, kde sa cesta zužuje do jedného jazdného pruhu na striedavé radenie a rovnomerne obsadzovali oba jazdné pruhy, množstvo stresu a zdanlivej nespravodlivosti by z vodičov opadlo. Výrazne by sa tak znížilo riziko havárie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 970
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 859
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 101
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 330
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 253
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 951
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 664
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 664
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 486
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop