SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Nepáči sa vám, že niektorí nečakajú v kolóne? Neblokujte ich

Niektorí vodiči berú spravodlivosť do vlastných rúk a myslia si, že robia spoločnosti službu. Pri blokovaní voľných jazdných pruhov ale riskujú haváriu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Laco: "Každý pondelok ráno sa pred Košicami smerom od Michaloviec (mimo obce, cesta prvej triedy) vytvára obrovská kolóna, ktorá niekedy dosahuje aj dva kilometre. V stúpaní kopca sú dva pruhy, ktoré sa na vrchole zbiehajú do jedného. Kolóna sa začína už na dvojprúdovej ceste.

Väčšina áut sa radí v pravom pruhu. Ľavý je voľný. Môžem jazdiť v ľavom pruhu a predchádzať stojace vozidlá? Pri zbiehaní pruhov by mal samozrejme fungovať zipsový efekt.

Niektorí z nervóznych vodičov sa hrajú na "Zorrov pomstiteľov" a preraďujú sa zo stojaceho pravého pruhu do ľavého a zostanú tam stáť. Vzniká tam kopec nebezpečných situácií, pretože iní nervózni vodiči ich predbiehajú cez dvojitú plnú čiaru v neprehľadnom úseku.

Mimochodom, policajtov som tam nikdy nevidel a myslím si, že pri umravňovaní tohto chaosu by si určite prišli na svoje..."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vodič je mimo obce povinný jazdiť na viacpruhovej ceste v pravom jazdnom pruhu. Ľavý smie použiť na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie.

Predbehnúť pomaly jazdiacu alebo stojacu kolónu v pravom pruhu predpisy nezakazujú. Samozrejme, nesmiete vtedy zabúdať na pravidlá predbiehania. Napríklad ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr.

Kolóny ale nepredbiehajte, ak je pre každý jazdný smer určený len jeden jazdný pruh. Riskujete haváriu. Vozidlá v kolóne majú málokedy medzi sebou dosť miesta, aby sa predbiehajúci mohol bezpečne zaradiť.

Na cestách s viacerými jazdnými pruhmi nehrozí, že by sa vodič predbiehajúci kolónu nemal možnosť bezpečne zaradiť na mieste, kde kolóna začína. Pokračovanie v mieste, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného si však nemôže vždy vynucovať.

SkryťVypnúť reklamu

Kto má kedy prednosť v mieste zbiehania jazdných pruhov

V prípade, že je jasné, ktorý jazdný pruh je priebežný a ktorý sa končí, má prednosť vozidlo v priebežnom pruhu. V takýchto pruhoch vznikajú kolóny najčastejšie. Tí, ktorí sa kolónu snažia predbehnúť, potom riskujú, že ich vodiči z voľného pruhu medzi seba nepustia. Nemusia.

Tam, kde nie je zrejmé, ktorý zo spájaných jazdných pruhov je priebežný, "vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak je na mieste spojenia dvoch jazdných pruhov do jedného dopravná značka, ktorá prikazuje striedavé radenie vozidiel (tzv. zipsovanie). "Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je
povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu," uvádza definícia značky.

SkryťVypnúť reklamu

Voľný jazdný pruh nesmiete blokovať

Vodiči sa často na cestách správajú ako samozvaní strážcovia spravodlivosti. Často však pritom porušujú predpisy. Nemusí sa vám páčiť, ak sa niektorí vodiči nezaradia do kolóny, ale použijú voľný jazdný pruh. To však neznamená, že smiete blokovať plynulosť cestnej premávky tým, že zablokujete voľný pruh.

Vodič, ktorý by sa rozhodol blokovať jazdný pruh, riskuje pokutu na mieste do výšky 60 eur.

Bezpečnosť premávky ohrozujú nielen "blokovači jazdných pruhov", ale aj tí, ktorí ich obchádzajú cez jazdný pruh určený pre opačný smer jazdy na neprehľadnom mieste. Také nie sú len v zákrutách ale aj v klesaní či stúpaní.

Stačí, aby si vodiči aj bez prinútenia predpismi zvykli na miestach, kde sa cesta zužuje do jedného jazdného pruhu na striedavé radenie a rovnomerne obsadzovali oba jazdné pruhy, množstvo stresu a zdanlivej nespravodlivosti by z vodičov opadlo. Výrazne by sa tak znížilo riziko havárie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 531
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 962
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 288
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 041
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 927
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 198
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tank Leopard 2A6.

Nemecko nechcelo dodať tanky z historických dôvodov.


27. jan
Na snímke je slovenská lyžiarka Petra Vlhová.

Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní - Špindlerov MlynŽeny - slalom, 1.


Sportnet 19m
Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Tomáš Suslov.

Ako by mohol vyzerať tím slovenských mladíkov na ME vo futbale do 21 rokov 2025?


28. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  3. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  4. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  5. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  6. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  7. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  8. Helena Michlíková: Dúha
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 487
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 022
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 163
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 718
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 547
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 316
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu