Kúpa ojazdeného auta môže byť výhodná len ak ste opatrní

Ak sa rozhodnete pre kúpu jazdeného auta, nemali by ste zanedbať papiere a kontrolu jeho technického stavu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nie každý má financie na nákup nového vozidla. Veľa ľudí preto volí autá z autobazárov, prípadne si nájde jazdené auto cez internet či novinový inzerát. A hoci jazdené vozidlá sú lacnejšie, než tie, ktoré práve vyšli z výroby, treba si pri nich dávať väčší pozor.

Nie je jedno, od koho ojazdené auto kúpite

Podľa špecialistov na dovoz ojazdených áut si treba dať pozor, od koho kupujete. Niektorí dovozcovia v snahe viac zarobiť stáčajú kilometre alebo uvádzajú lepší stav vozidla, než je v skutočnosti. Odporúčajú preto dovážať len cez overeného človeka. Znamená to, že by ste si mali dopredu vypýtať referencie alebo nájsť niekoho, komu už auto dovážal.

Môžete tiež dovážať na vlastnú päsť alebo sa spoľahnúť na známeho. Mal by to byť však niekto, o kom viete, že sa vyzná a naozaj vám dovezie to, čo chcete.

Nie je dobré skočiť po prvej ponuke. Hoci niektoré inzeráty vyzerajú lákavo, nenechajte sa oklamať. Vždy si porovnajte viac ponúk, aby ste z nákupu vyšli spokojní a nemali naopak hlavu v smútku. To, čo vyzerá dobre na fotke, totižto vôbec nemusí byť pravda a niekedy na fotke ani nie je skutočne predávané auto, ale iné, ktoré vyzerá lepšie a láka kupujúcich.

Spýtajte sa mechanika

Či už kupujete jazdené dovezené, alebo miestne auto, určite nezanedbajte technický stav. Ak máte dobrého automechanika alebo niekoho, kto autám naozaj rozumie, oplatí sa ho prizvať ku kúpe. Zhodnotí stav vozidla a môže vás upozorniť na skryté chyby a prípadné problémy.

Samozrejme, tiež vždy trvajte na skúšobnej jazde. To, že auto dobre vyzerá, ešte nemusí znamenať, že budete spokojní s jazdnými vlastnosťami a na ceste sa môžu prejaviť aj chyby, ktoré na prvý pohľad pri odstavenom aute nevidno.

Je niekoľko možností, ako si ojazdené vozidlo zadovážiť. Prvá z nich je spomínaný dovoz. Plusov pri dovoze zo zahraničia je niekoľko. Veľkou výhodou je širšia ponuka, zahraničný trh s ojazdenými autami ponúka oveľa väčší výber, než aký nájdete v slovenskom autobazári. Rovnako tu nájdete kvalitnejšie autá (je rozdiel, či bol ten istý druh vozidla vyrobený pre slovenský trh, alebo napríklad pre nemecký) a aj s lepšou výbavou za nižšiu cenu.

Dôležité tiež je, že v západných krajinách šoféri častejšie chodia s autom na pravidelné prehliadky, majú o tom aj podrobne spracované podklady. Navyše autá z Nemecka či Francúzska jazdili po kvalitnejších cestách, než máme na Slovensku.

Voz a papiere musia sedieť

Na to, že auto raz bolo prihlásené, a musí byť teda v poriadku sa nespoliehajte. Policajti totižto neprídu kontrolovať, či všetko, čo máte v dokladoch, je aj pravdou.

„V zmysle zákona o cestnej premávke každé vozidlo, o ktorom schvaľovací úrad rozhodol, že musí byť evidované orgánom Policajného zboru, a ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie, musí byť prihlásené na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla držiteľa vozidla alebo adresy jeho prevádzkarne. Z uvedeného vyplýva, že Orgán Policajného zboru prihlási do evidencie na základe žiadosti držiteľa, respektíve vlastníka vozidlo tak, ako bolo schválené Ministerstvom dopravy. Pri prihlasovaní vozidla museli súhlasiť údaje uvedené v dokladoch od vozidla s údajmi priamo na vozidle,“ vysvetlila hovorkyňa.

Ak by ste však chceli robiť zásahy do auta už po jeho kúpe, nie je to problém, len musíte požiadať obvodný úrad dopravy o zapísanie zmien do dokladov, respektíve o prestavbu vozidla.

Nepozerajte však len pod kapotu a na technické vybavenie auta. Skontrolujte si aj karosériu - či nehrdzavie, neodlupuje sa lak a podobne. Prezrieť treba aj tesnenie okolo okien, najmä pri strešnom, aby nezatekalo.

Na čo nezabudnúť, ak dovážate ojazdené vozidlo

Dôležité sú pri dovoze zo zahraničia papiere, preto si dôkladne dvakrát skontrolujte, či vám niečo nechýba, aby sa vám dovoz nepredražil o ďalšie vycestovanie k predajcovi.

Dovoz a prihlásenie áut, ktoré boli vyrobené pred rokom 1996, je dosť komplikovaný, ale nie nemožný. Tieto autá musia byť osobitne preskúšané, preverujú sa emisie, funkčnosti bŕzd a hlučnosť. Tieto kontroly nie sú práve najlacnejšie, cena sa môže vyšplhať aj na niekoľko sto eur. Ak auto požadovanou kontrolou neprejde, neprihlásite ho.

Ak je všetko v poriadku, tak sa postupuje ako pri autách vyrobených po roku 1996. Po dovoze musíte písomne požiadať obvodný úrad dopravy o schválenie či uznanie schválenia daného vozidla.

Táto žiadosť musí mať zákonom stanovené náležitosti a to pri fyzickej osobe meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, adresu trvalého pobytu a podpis, a pri právnickej osobe názov a adresu alebo obchodné meno a sídlo, identifikačné číslo (IČO), meno a priezvisko osoby alebo osôb, ktoré sú štatutárnym orgánom, podpis štatutárneho orgánu a odtlačok pečiatky. Žiadosť musí tiež obsahovať značku, obchodný názov, typ (jeho variant alebo verziu variantu typu), druh a kategóriu vozidla, obchodné meno výrobcu.

Žiadosť musí okrem iného obsahovať značku, obchodný názov, typ (jeho variant alebo verziu variantu typu), druh a kategóriu vozidla, obchodné meno výrobcu.

K žiadosti musíte pripojiť doklad o nadobudnutí vozidla (faktúra, kúpna zmluva...), doklad o prepustení vozidla do voľného obehu, ak je dovezené z tretích krajín, odborný posudok o kontrole originality, protokol o technickej a emisnej kontrole a z krajiny, kde vozidlo kupujete, budete potrebovať osvedčenie o evidencii vozidla alebo o vyradení z evidencie.

Budete potrebovať aj protokol o skúškach vozidla vydaný poverenou technickou službou overovania vozidiel, ak žiadateľovi táto povinnosť bola uložená, z ktorého vyplýva, že vozidlo spĺňa podmienky ustanovené príslušným zákonom a technické požiadavky ustanovené nariadením vlády.

Ak splníte všetky podmienky, následne treba prihlásiť vozidlo do evidencie na dopravnom inšpektoráte.

Simona Mišunová

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 873
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 066
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 477
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 930
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 538
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 524
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 332
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 305
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 162

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.