SME

Kúpa ojazdeného auta môže byť výhodná len ak ste opatrní

Ak sa rozhodnete pre kúpu jazdeného auta, nemali by ste zanedbať papiere a kontrolu jeho technického stavu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nie každý má financie na nákup nového vozidla. Veľa ľudí preto volí autá z autobazárov, prípadne si nájde jazdené auto cez internet či novinový inzerát. A hoci jazdené vozidlá sú lacnejšie, než tie, ktoré práve vyšli z výroby, treba si pri nich dávať väčší pozor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je jedno, od koho ojazdené auto kúpite

Podľa špecialistov na dovoz ojazdených áut si treba dať pozor, od koho kupujete. Niektorí dovozcovia v snahe viac zarobiť stáčajú kilometre alebo uvádzajú lepší stav vozidla, než je v skutočnosti. Odporúčajú preto dovážať len cez overeného človeka. Znamená to, že by ste si mali dopredu vypýtať referencie alebo nájsť niekoho, komu už auto dovážal.

SkryťVypnúť reklamu

Môžete tiež dovážať na vlastnú päsť alebo sa spoľahnúť na známeho. Mal by to byť však niekto, o kom viete, že sa vyzná a naozaj vám dovezie to, čo chcete.

Nie je dobré skočiť po prvej ponuke. Hoci niektoré inzeráty vyzerajú lákavo, nenechajte sa oklamať. Vždy si porovnajte viac ponúk, aby ste z nákupu vyšli spokojní a nemali naopak hlavu v smútku. To, čo vyzerá dobre na fotke, totižto vôbec nemusí byť pravda a niekedy na fotke ani nie je skutočne predávané auto, ale iné, ktoré vyzerá lepšie a láka kupujúcich.

Spýtajte sa mechanika

Či už kupujete jazdené dovezené, alebo miestne auto, určite nezanedbajte technický stav. Ak máte dobrého automechanika alebo niekoho, kto autám naozaj rozumie, oplatí sa ho prizvať ku kúpe. Zhodnotí stav vozidla a môže vás upozorniť na skryté chyby a prípadné problémy.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, tiež vždy trvajte na skúšobnej jazde. To, že auto dobre vyzerá, ešte nemusí znamenať, že budete spokojní s jazdnými vlastnosťami a na ceste sa môžu prejaviť aj chyby, ktoré na prvý pohľad pri odstavenom aute nevidno.

Je niekoľko možností, ako si ojazdené vozidlo zadovážiť. Prvá z nich je spomínaný dovoz. Plusov pri dovoze zo zahraničia je niekoľko. Veľkou výhodou je širšia ponuka, zahraničný trh s ojazdenými autami ponúka oveľa väčší výber, než aký nájdete v slovenskom autobazári. Rovnako tu nájdete kvalitnejšie autá (je rozdiel, či bol ten istý druh vozidla vyrobený pre slovenský trh, alebo napríklad pre nemecký) a aj s lepšou výbavou za nižšiu cenu.

Dôležité tiež je, že v západných krajinách šoféri častejšie chodia s autom na pravidelné prehliadky, majú o tom aj podrobne spracované podklady. Navyše autá z Nemecka či Francúzska jazdili po kvalitnejších cestách, než máme na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Voz a papiere musia sedieť

Na to, že auto raz bolo prihlásené, a musí byť teda v poriadku sa nespoliehajte. Policajti totižto neprídu kontrolovať, či všetko, čo máte v dokladoch, je aj pravdou.

„V zmysle zákona o cestnej premávke každé vozidlo, o ktorom schvaľovací úrad rozhodol, že musí byť evidované orgánom Policajného zboru, a ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie, musí byť prihlásené na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla držiteľa vozidla alebo adresy jeho prevádzkarne. Z uvedeného vyplýva, že Orgán Policajného zboru prihlási do evidencie na základe žiadosti držiteľa, respektíve vlastníka vozidlo tak, ako bolo schválené Ministerstvom dopravy. Pri prihlasovaní vozidla museli súhlasiť údaje uvedené v dokladoch od vozidla s údajmi priamo na vozidle,“ vysvetlila hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by ste však chceli robiť zásahy do auta už po jeho kúpe, nie je to problém, len musíte požiadať obvodný úrad dopravy o zapísanie zmien do dokladov, respektíve o prestavbu vozidla.

Nepozerajte však len pod kapotu a na technické vybavenie auta. Skontrolujte si aj karosériu - či nehrdzavie, neodlupuje sa lak a podobne. Prezrieť treba aj tesnenie okolo okien, najmä pri strešnom, aby nezatekalo.

Na čo nezabudnúť, ak dovážate ojazdené vozidlo

Dôležité sú pri dovoze zo zahraničia papiere, preto si dôkladne dvakrát skontrolujte, či vám niečo nechýba, aby sa vám dovoz nepredražil o ďalšie vycestovanie k predajcovi.

Dovoz a prihlásenie áut, ktoré boli vyrobené pred rokom 1996, je dosť komplikovaný, ale nie nemožný. Tieto autá musia byť osobitne preskúšané, preverujú sa emisie, funkčnosti bŕzd a hlučnosť. Tieto kontroly nie sú práve najlacnejšie, cena sa môže vyšplhať aj na niekoľko sto eur. Ak auto požadovanou kontrolou neprejde, neprihlásite ho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak je všetko v poriadku, tak sa postupuje ako pri autách vyrobených po roku 1996. Po dovoze musíte písomne požiadať obvodný úrad dopravy o schválenie či uznanie schválenia daného vozidla.

Táto žiadosť musí mať zákonom stanovené náležitosti a to pri fyzickej osobe meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, adresu trvalého pobytu a podpis, a pri právnickej osobe názov a adresu alebo obchodné meno a sídlo, identifikačné číslo (IČO), meno a priezvisko osoby alebo osôb, ktoré sú štatutárnym orgánom, podpis štatutárneho orgánu a odtlačok pečiatky. Žiadosť musí tiež obsahovať značku, obchodný názov, typ (jeho variant alebo verziu variantu typu), druh a kategóriu vozidla, obchodné meno výrobcu.

Žiadosť musí okrem iného obsahovať značku, obchodný názov, typ (jeho variant alebo verziu variantu typu), druh a kategóriu vozidla, obchodné meno výrobcu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K žiadosti musíte pripojiť doklad o nadobudnutí vozidla (faktúra, kúpna zmluva...), doklad o prepustení vozidla do voľného obehu, ak je dovezené z tretích krajín, odborný posudok o kontrole originality, protokol o technickej a emisnej kontrole a z krajiny, kde vozidlo kupujete, budete potrebovať osvedčenie o evidencii vozidla alebo o vyradení z evidencie.

Budete potrebovať aj protokol o skúškach vozidla vydaný poverenou technickou službou overovania vozidiel, ak žiadateľovi táto povinnosť bola uložená, z ktorého vyplýva, že vozidlo spĺňa podmienky ustanovené príslušným zákonom a technické požiadavky ustanovené nariadením vlády.

Ak splníte všetky podmienky, následne treba prihlásiť vozidlo do evidencie na dopravnom inšpektoráte.

Simona Mišunová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 731
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 152
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 655
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 353
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 137
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 484
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 311
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 268
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dagmar Szabó: DIEŤA JE DAR, NIE TOVAR - 1. konferencia o ochrane detí pred systémovým násilím
  2. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  3. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  4. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  5. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  7. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  8. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 054
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 080
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 489
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 046
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 033
  6. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 279
  7. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 7 223
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 538
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu