Paľo: "Chcel by som sa spýtať na nasledovnú situáciu. Stalo sa mi už niekoľko krát, že som stretol v protismere auto, ktoré počas dňa svietilo diaľkovými svetlami (verím, že omylom). Za jasného dňa diaľkové svetlá až tak neoslňujú, ale čo v prípade kolízie? Zoberie to policajt ako argument?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, ..." píše sa v zákone o cestnej premávke.
Použiť diaľkové svetlá cez deň nemá zmysel. Vodiči ich vtedy majú zapnuté s najväčšou pravdepodobnosťou omylom. Pohľadom na cestu to zvyčajne nemajú šancu zistiť za jasného počasia. Ak by ale sledovali palubnú dosku, videli by zapnutú signalizáciu diaľkových svetiel.
Diaľkové svetlá vedia oslniť aj za jasného počasia. Nie tak, ako za tmy alebo šera, no vedia byť mimoriadne nepríjemné. Najmä ak má diaľkové svetlá zapnuté auto idúce za vami.
Oslnenie ako príčina havárie sa dokazuje ťažko
V prípade, že sa stane dopravná nehoda, pri ktorej havaruje oslnený vodič, vinný by mal byť samozrejme vodič, ktorý mal zapnuté diaľkové svetlá a iného vodiča oslnil. Toto sa ale dokazuje veľmi ťažko.
Bez svedkov alebo kamerového záznamu je ale prakticky nemožné dokázať, že príčinou havárie boli diaľkové svetlá na inom vozidle. Stačí, aby vodič so zapnutými diaľkovými tvrdil, že on nikoho neoslnil a nikto mu vinu nedokáže. A to ešte treba zistiť, kto bol vodičom oslňujúceho vozidla. Ak ste oslnení, evidenčné číslo vozidla si nevšimnete.
Len nezainteresovaní svedkovia, ktorí videli, čo sa na ceste skutočne stalo, by vedeli svojim svedectvom poskytnúť dostatočný dôkaz o oslnení vodiča iným autom. Podobný účinok by mohla mať kamera vo vozidle oslneného vodiča, ktorá by snímala situáciu pred a za vozidlom.
Oslnenie stretávacími svetlami alebo hmlovkami
Oslniť môžete nielen diaľkovými svetlami. Dá sa to aj stretávacími, ak ich máte zle nastavené alebo hmlovkami zapnutými v nesprávnom čase.
Väčšina nových áut umožňuje z miesta vodiča nastaviť sklon stretávacích svetiel tak, aby ste neoslepovali iných vodičov. Ak je vo vozidle len šofér, prípadne so spolujazdcom na prednom sedadle, ovládanie sklonu svetiel by ste mali nastaviť tak, aby stretávacie svetlá svietili čo najvyššie. Čím ťažšia bude zadná časť vozidla (pre pasažierov vzadu alebo pre náklad v kufri), tým nižšie treba nastaviť sklon svetiel.
Hmlovky zapínajte len za hmly alebo hustého dažďa či sneženia. Ak ste v kolóne a nie ste prvé alebo posledné vozidlo kolóny, hmlovky nechajte vypnuté. V opačnom prípade môžete vodičov vozidiel pred vami alebo za vami oslňovať.