Oslnenie diaľkovými svetlami ako príčina nehody sa dokazuje ťažko

Auto vás môže oslniť diaľkovými svetlami aj cez deň. Oslňovať môžu aj nesprávne nastavené stretávacie svetlá a hmlovky zapnuté v nesprávny čas na nesprávnom mieste.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Paľo: "Chcel by som sa spýtať na nasledovnú situáciu. Stalo sa mi už niekoľko krát, že som stretol v protismere auto, ktoré počas dňa svietilo diaľkovými svetlami (verím, že omylom). Za jasného dňa diaľkové svetlá až tak neoslňujú, ale čo v prípade kolízie? Zoberie to policajt ako argument?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, ..." píše sa v zákone o cestnej premávke.

Použiť diaľkové svetlá cez deň nemá zmysel. Vodiči ich vtedy majú zapnuté s najväčšou pravdepodobnosťou omylom. Pohľadom na cestu to zvyčajne nemajú šancu zistiť za jasného počasia. Ak by ale sledovali palubnú dosku, videli by zapnutú signalizáciu diaľkových svetiel.

Diaľkové svetlá vedia oslniť aj za jasného počasia. Nie tak, ako za tmy alebo šera, no vedia byť mimoriadne nepríjemné. Najmä ak má diaľkové svetlá zapnuté auto idúce za vami.

Oslnenie ako príčina havárie sa dokazuje ťažko

V prípade, že sa stane dopravná nehoda, pri ktorej havaruje oslnený vodič, vinný by mal byť samozrejme vodič, ktorý mal zapnuté diaľkové svetlá a iného vodiča oslnil. Toto sa ale dokazuje veľmi ťažko.

Bez svedkov alebo kamerového záznamu je ale prakticky nemožné dokázať, že príčinou havárie boli diaľkové svetlá na inom vozidle. Stačí, aby vodič so zapnutými diaľkovými tvrdil, že on nikoho neoslnil a nikto mu vinu nedokáže. A to ešte treba zistiť, kto bol vodičom oslňujúceho vozidla. Ak ste oslnení, evidenčné číslo vozidla si nevšimnete.

Len nezainteresovaní svedkovia, ktorí videli, čo sa na ceste skutočne stalo, by vedeli svojim svedectvom poskytnúť dostatočný dôkaz o oslnení vodiča iným autom. Podobný účinok by mohla mať kamera vo vozidle oslneného vodiča, ktorá by snímala situáciu pred a za vozidlom.

Oslnenie stretávacími svetlami alebo hmlovkami

Oslniť môžete nielen diaľkovými svetlami. Dá sa to aj stretávacími, ak ich máte zle nastavené alebo hmlovkami zapnutými v nesprávnom čase.

Väčšina nových áut umožňuje z miesta vodiča nastaviť sklon stretávacích svetiel tak, aby ste neoslepovali iných vodičov. Ak je vo vozidle len šofér, prípadne so spolujazdcom na prednom sedadle, ovládanie sklonu svetiel by ste mali nastaviť tak, aby stretávacie svetlá svietili čo najvyššie. Čím ťažšia bude zadná časť vozidla (pre pasažierov vzadu alebo pre náklad v kufri), tým nižšie treba nastaviť sklon svetiel.

Hmlovky zapínajte len za hmly alebo hustého dažďa či sneženia. Ak ste v kolóne a nie ste prvé alebo posledné vozidlo kolóny, hmlovky nechajte vypnuté. V opačnom prípade môžete vodičov vozidiel pred vami alebo za vami oslňovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 673
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 938
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 674
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.