Prešiel cez plnú čiaru, no priestupok sa nestal. Platil pokutu

Prešiel cez plnú čiaru počas predbiehania, ale len keď sa vracal do svojho pruhu. Videl to aj na policajnom zázname. Pokutu zaplatil, aj keď priestupok nespáchal.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Radoslav: "Došlo k porušeniu dopravných predpisov? Ako mám postupovať, keď som si vedomý, že som neporušil žiadny predpis? Bola mi udelená pokuta 60 eur.

Na prehľadnom úseku v smere z Popradu na Spišskú Novú Ves som predbehol nákladné auto, ktoré išlo pomalšie (cca 70 km/h), ako je stanovená maximálna rýchlosť (90 km/h) na danom úseku. Uhlo sa mi tak, že pravou stranou išlo úplne po krajnici.

O malú chvíľu ma zastavil policajný strieborný Superb, ktorý išiel celý čas za mnou. Podľa policajta som údajne predbiehal auto idúce predo mnou cez plnú čiaru.

Na policajnom videu bolo jasne vidieť, ako nákladné auto predo mnou ustupuje a ja začínam predbiehať cez prerušovanú čiaru. Tá bola až do momentu, keď som bol v cca troch štvrtinách dĺžky nákladného auta. Vtedy sa začala plná čiara a ja som sa zaradil do svojho pruhu pred nákladné auto cez plnú čiaru. Oproti nešlo žiadne auto."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Za prejazd cez plnú čiaru nemal platiť pokutu

Policajti nemali Radoslava pokutovať za jazdu cez plnú čiaru. Ak ho aj obvinili z takéhoto priestupku, Radoslav nemal zaplatiť. Pokojne mohol spor posunúť na správne konanie. Jazda cez plnú čiaru nie je priestupkom, pri ktorom majú policajti oprávnenie zadržať vodičský preukaz.

Na správnom konaní by potom mohol poľahky dokázať, že sa priestupok nestal. Najmä, ak je celá situácia zaznamenaná na policajnej kamere.

Už zaplatenú pokutu však už asi späť nezíska. Ak by sa o to pokúsil, mohlo by ho to stáť oveľa viac, ako už zaplatil. Nielen v peniazoch ale aj v čase. Musel by dokázať, s najväčšou pravdepodobnosťou na súde, že mu polícia uložila pokutu nezákonne. Keďže ale pokutu zaplatil v blokovom konaní, je to akoby súhlasil nielen s výškou pokuty, ale aj so spáchaním priestupku.

Dopravná značka, ktorú nevidno, pre vodiča neexistuje

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše, že vozidlo nesmie prechádzať cez plnú čiaru okrem zadefinovaných situácií. Predbiehanie však medzi ne nepatrí.

Radoslav začal predchádzať pomalšie vozidlo v mieste, kde bola v strede cesty prerušovaná čiara. V momente, keď začal predbiehací manéver, mu vodorovné značenie nezakazovalo predchádzať. Ešte tam mohla byť zvislá značka zakazujúca predbiehanie.

Policajti však podľa Radoslava uložili pokutu za prejazd cez plnú čiaru. Aj keby tým mysleli porušenie zákazu predchádzania vyplývajúceho zo zvislej značky, nákladné auto ju mohlo Radoslavovi skryť tým, že jazdilo po krajnici.

Porušenie povinností vyplývajúcich z dopravnej značky, ktorú vodič z objektívnych dôvodov nevidí, nie je priestupkom. Vo vyhláške sa píše: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Citované ustanovenie sa vzťahuje aj na plnú čiaru. Ak ju v čase, keď Radoslav začal predchádzať nákladné vozidlo, nemohol objektívne vidieť, nemusel sa podľa nej riadiť.

Porušil pravidlo, no nespáchal priestupok

V momente, keď sa Radoslav dostal počas predchádzania do úseku s plnou čiarou, priamo sa naňho vzťahoval predpis o zákaze prejazdu cez plnú čiaru. Zároveň sa však musel riadiť aj inými dopravnými pravidlami.

Po dokončení predchádzania síce prešiel cez plnú čiaru. Ak to urobil bezprostredne po tom, čo sa dostal pred úroveň pomalšieho vozidla, smel beztrestne prejsť plnú čiaru. Prešiel ňou, aby neohrozoval bezpečnosť cestnej premávky. Porušil dopravný predpis, no nespáchal priestupok, za ktorý by ho mohli potrestať.

"Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak," píše sa v zákone.

Ak by Radoslav neprešiel plnou čiarou, pokračoval by v protismere a okrem porušenia ďalších dopravných pravidiel by aj ohrozoval bezpečnosť cestnej premávky.

Cez plnú čiaru nepredbiehajte

Skúsenosť, ktorú uvádza Radoslav, nie je návodom, ako sa vyhnúť pokute pri predchádzaní cez plnú čiaru. Ak začnete predbiehanie v mieste, kde je plná čiara, jednoznačne sa dopustíte priestupku.

V prípade, že sa počas vášho predbiehacieho manévru objaví plná čiara (na ceste s jedným jazdným pruhom pre každý smer jazdy), čo najskôr sa vráťte do vášho jazdného pruhu. Plná čiara sa na cesty kreslí tam, kde je predchádzanie z rôznych dôvodov väčším rizikom ako obyčajne.

Ak budete aj napriek začiatku plnej čiary pokračovať v predbiehaní kolóny v situácii, keď máte možnosť vrátiť sa do svojho pruhu, trestu sa pravdepodobne nevyhnete.

A ak aj začnete predbiehanie tak, ako sa to stalo Radoslavovi, no vidíte, že sa blížite k úseku s plnou čiarou, radšej nepredbiehajte, ak je zrejmé, že budete musieť prechádzať plnou čiarou. Okrem zníženia rizika havárie ušetríte čas, ktorý by ste museli venovať vysvetľovaniu policajtom, prečo sa priestupok nestal.

Nezabúdajte tiež na pravidlá predchádzania, aby ste sa zbytočne nevystavili riziku čelnej zrážky a neohrozili iných. Predbiehanie vyššou rýchlosťou, ako je najvyššia povolená, môžu policajti potrestať nielen pokutou, ale aj zákazom šoférovania na niekoľko rokov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 487
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 818
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 059
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 634
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 119
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 003
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 556
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 341
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 767

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.