Prešiel cez plnú čiaru, no priestupok sa nestal. Platil pokutu

Prešiel cez plnú čiaru počas predbiehania, ale len keď sa vracal do svojho pruhu. Videl to aj na policajnom zázname. Pokutu zaplatil, aj keď priestupok nespáchal.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Radoslav: "Došlo k porušeniu dopravných predpisov? Ako mám postupovať, keď som si vedomý, že som neporušil žiadny predpis? Bola mi udelená pokuta 60 eur.

Na prehľadnom úseku v smere z Popradu na Spišskú Novú Ves som predbehol nákladné auto, ktoré išlo pomalšie (cca 70 km/h), ako je stanovená maximálna rýchlosť (90 km/h) na danom úseku. Uhlo sa mi tak, že pravou stranou išlo úplne po krajnici.

O malú chvíľu ma zastavil policajný strieborný Superb, ktorý išiel celý čas za mnou. Podľa policajta som údajne predbiehal auto idúce predo mnou cez plnú čiaru.

Na policajnom videu bolo jasne vidieť, ako nákladné auto predo mnou ustupuje a ja začínam predbiehať cez prerušovanú čiaru. Tá bola až do momentu, keď som bol v cca troch štvrtinách dĺžky nákladného auta. Vtedy sa začala plná čiara a ja som sa zaradil do svojho pruhu pred nákladné auto cez plnú čiaru. Oproti nešlo žiadne auto."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Za prejazd cez plnú čiaru nemal platiť pokutu

Policajti nemali Radoslava pokutovať za jazdu cez plnú čiaru. Ak ho aj obvinili z takéhoto priestupku, Radoslav nemal zaplatiť. Pokojne mohol spor posunúť na správne konanie. Jazda cez plnú čiaru nie je priestupkom, pri ktorom majú policajti oprávnenie zadržať vodičský preukaz.

Na správnom konaní by potom mohol poľahky dokázať, že sa priestupok nestal. Najmä, ak je celá situácia zaznamenaná na policajnej kamere.

Už zaplatenú pokutu však už asi späť nezíska. Ak by sa o to pokúsil, mohlo by ho to stáť oveľa viac, ako už zaplatil. Nielen v peniazoch ale aj v čase. Musel by dokázať, s najväčšou pravdepodobnosťou na súde, že mu polícia uložila pokutu nezákonne. Keďže ale pokutu zaplatil v blokovom konaní, je to akoby súhlasil nielen s výškou pokuty, ale aj so spáchaním priestupku.

Dopravná značka, ktorú nevidno, pre vodiča neexistuje

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše, že vozidlo nesmie prechádzať cez plnú čiaru okrem zadefinovaných situácií. Predbiehanie však medzi ne nepatrí.

Radoslav začal predchádzať pomalšie vozidlo v mieste, kde bola v strede cesty prerušovaná čiara. V momente, keď začal predbiehací manéver, mu vodorovné značenie nezakazovalo predchádzať. Ešte tam mohla byť zvislá značka zakazujúca predbiehanie.

Policajti však podľa Radoslava uložili pokutu za prejazd cez plnú čiaru. Aj keby tým mysleli porušenie zákazu predchádzania vyplývajúceho zo zvislej značky, nákladné auto ju mohlo Radoslavovi skryť tým, že jazdilo po krajnici.

Porušenie povinností vyplývajúcich z dopravnej značky, ktorú vodič z objektívnych dôvodov nevidí, nie je priestupkom. Vo vyhláške sa píše: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Citované ustanovenie sa vzťahuje aj na plnú čiaru. Ak ju v čase, keď Radoslav začal predchádzať nákladné vozidlo, nemohol objektívne vidieť, nemusel sa podľa nej riadiť.

Porušil pravidlo, no nespáchal priestupok

V momente, keď sa Radoslav dostal počas predchádzania do úseku s plnou čiarou, priamo sa naňho vzťahoval predpis o zákaze prejazdu cez plnú čiaru. Zároveň sa však musel riadiť aj inými dopravnými pravidlami.

Po dokončení predchádzania síce prešiel cez plnú čiaru. Ak to urobil bezprostredne po tom, čo sa dostal pred úroveň pomalšieho vozidla, smel beztrestne prejsť plnú čiaru. Prešiel ňou, aby neohrozoval bezpečnosť cestnej premávky. Porušil dopravný predpis, no nespáchal priestupok, za ktorý by ho mohli potrestať.

"Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak," píše sa v zákone.

Ak by Radoslav neprešiel plnou čiarou, pokračoval by v protismere a okrem porušenia ďalších dopravných pravidiel by aj ohrozoval bezpečnosť cestnej premávky.

Cez plnú čiaru nepredbiehajte

Skúsenosť, ktorú uvádza Radoslav, nie je návodom, ako sa vyhnúť pokute pri predchádzaní cez plnú čiaru. Ak začnete predbiehanie v mieste, kde je plná čiara, jednoznačne sa dopustíte priestupku.

V prípade, že sa počas vášho predbiehacieho manévru objaví plná čiara (na ceste s jedným jazdným pruhom pre každý smer jazdy), čo najskôr sa vráťte do vášho jazdného pruhu. Plná čiara sa na cesty kreslí tam, kde je predchádzanie z rôznych dôvodov väčším rizikom ako obyčajne.

Ak budete aj napriek začiatku plnej čiary pokračovať v predbiehaní kolóny v situácii, keď máte možnosť vrátiť sa do svojho pruhu, trestu sa pravdepodobne nevyhnete.

A ak aj začnete predbiehanie tak, ako sa to stalo Radoslavovi, no vidíte, že sa blížite k úseku s plnou čiarou, radšej nepredbiehajte, ak je zrejmé, že budete musieť prechádzať plnou čiarou. Okrem zníženia rizika havárie ušetríte čas, ktorý by ste museli venovať vysvetľovaniu policajtom, prečo sa priestupok nestal.

Nezabúdajte tiež na pravidlá predchádzania, aby ste sa zbytočne nevystavili riziku čelnej zrážky a neohrozili iných. Predbiehanie vyššou rýchlosťou, ako je najvyššia povolená, môžu policajti potrestať nielen pokutou, ale aj zákazom šoférovania na niekoľko rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.