Wankelov motor v Mazde sa rozkrúti opäť

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Wankelov motor je však iný.

Prvou Mazdou s motorom typu Wankel sa stala v roku 1967 Mazda Cosmo Sport 110S.(Zdroj: Mazda)

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Rotačný motor vyvinutý pod vedením Felixa Wankela, predstavený v roku 1954 je iný. Stroj s otáčajúcimi sa vnútornými dielmi, má vyvážený chod, je menší a má vyššiu účinnosť oproti klasickým zážihovým motorom.

BRATISLAVA. Po predstavení Wankelovho motora s rotujúcim piestom, si ho mnohí výrobcovia obľúbili pre jeho menšiu hmotnosť a vyváženie. Sedemdesiate roky však značne zvýšili ceny benzínu a spolu so sprísnenými ekologickými normami ostalo na trhu len málo výrobcov motora s Wankelovým cyklom.

Jedným z posledných mohykánov bola Mazda, ktorá rotačný motor ešte donedávna montovala do kupé RX-8 s protismerne sa otvárajúcimi zadnými dverami. Najvýkonnejšia sériová verzia motora dosahovala výkon 184 kW (250 k). Výroba automobilu, spolu s Wankelovým motorom bola ukončená minulý rok. Dôvodom boli vysoké náklady na jeho výrobu, vývoj a sprísnené emisné normy.

Nie je všetkým dňom koniec. Mazda reinkarnuje Wankelov vynález v spojení s elektrickým motorom. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Mazda - Takashiho Yamanouchiho, je motor s rotačným piestom účinnejší najmä pri stálom – rovnomernom zaťažení v nižších otáčkach. Preto spoločnosť vyvíja podobnú pohonnú sústavu, akou disponuje napríklad Opel Ampera. Spaľovací motor roztáča generátor, ten produkuje elektrickú energiu, ktorá je ukladaná v akumulátoroch. Energiu z nich čerpá elektromotor a priamo poháňa kolesá vozidla. Automobilka Mazda by rada ukázala svetu toto spojenie ešte pre koncom roka 2013.

Ani športovým roadsterom s Wankelovým motorom však neodzvonilo celkom. Bude to chvíľu trvať, no v roku 2017 by sme sa mohli dočkať nástupcu modelu RX-7, ako spomienky a oslavy 50. narodenín motora s rotačným piestom. Darčekom by mohol byť motor s výkonom 300 konských síl.

ico

Wankelov motor a ruská Lada

  • Wankelov motor s rotačným piestom nebol výsadou len "moderných" automobiliek. Podľa dostupných informácií, dlhé roky vyvíjala tento motor aj ruská Lada a to pre ruské tajné služby. Prvým z nich sa v roku 1978 stal rotačný motor VAZ 311 s maximálnym výkonom 51 kW (69 k) pri 6000 ot/min zabudovaný do vozidla VAZ 21018 – asi najznámejšia Lada.

  • Dvojrotorové rotačné piesty sa dostali aj pod kapotu Lady Samary 2 (VAZ 2115). Motor mohol mať výkon až 176 kW (240 k). Špeciálne zložky v Rusku takéto stroje využívajú aj v súčasnosti. Výrobu a vývoj Rusi ani po rokoch nezastavili a podľa dostupných informácií trvá dodnes, hoci len s kapacitou asi 100 kusov ročne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 322
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 956
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 228
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 235
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 927
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 881
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 737
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 592
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 512
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 479

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.