SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Wankelov motor v Mazde sa rozkrúti opäť

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Wankelov motor je však iný.

Prvou Mazdou s motorom typu Wankel sa stala v roku 1967 Mazda Cosmo Sport 110S.Prvou Mazdou s motorom typu Wankel sa stala v roku 1967 Mazda Cosmo Sport 110S. (Zdroj: Mazda)

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Rotačný motor vyvinutý pod vedením Felixa Wankela, predstavený v roku 1954 je iný. Stroj s otáčajúcimi sa vnútornými dielmi, má vyvážený chod, je menší a má vyššiu účinnosť oproti klasickým zážihovým motorom.

BRATISLAVA. Po predstavení Wankelovho motora s rotujúcim piestom, si ho mnohí výrobcovia obľúbili pre jeho menšiu hmotnosť a vyváženie. Sedemdesiate roky však značne zvýšili ceny benzínu a spolu so sprísnenými ekologickými normami ostalo na trhu len málo výrobcov motora s Wankelovým cyklom.

Jedným z posledných mohykánov bola Mazda, ktorá rotačný motor ešte donedávna montovala do kupé RX-8 s protismerne sa otvárajúcimi zadnými dverami. Najvýkonnejšia sériová verzia motora dosahovala výkon 184 kW (250 k). Výroba automobilu, spolu s Wankelovým motorom bola ukončená minulý rok. Dôvodom boli vysoké náklady na jeho výrobu, vývoj a sprísnené emisné normy.

Nie je všetkým dňom koniec. Mazda reinkarnuje Wankelov vynález v spojení s elektrickým motorom. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Mazda - Takashiho Yamanouchiho, je motor s rotačným piestom účinnejší najmä pri stálom – rovnomernom zaťažení v nižších otáčkach. Preto spoločnosť vyvíja podobnú pohonnú sústavu, akou disponuje napríklad Opel Ampera. Spaľovací motor roztáča generátor, ten produkuje elektrickú energiu, ktorá je ukladaná v akumulátoroch. Energiu z nich čerpá elektromotor a priamo poháňa kolesá vozidla. Automobilka Mazda by rada ukázala svetu toto spojenie ešte pre koncom roka 2013.

Ani športovým roadsterom s Wankelovým motorom však neodzvonilo celkom. Bude to chvíľu trvať, no v roku 2017 by sme sa mohli dočkať nástupcu modelu RX-7, ako spomienky a oslavy 50. narodenín motora s rotačným piestom. Darčekom by mohol byť motor s výkonom 300 konských síl.

ico

Wankelov motor a ruská Lada

  • Wankelov motor s rotačným piestom nebol výsadou len "moderných" automobiliek. Podľa dostupných informácií, dlhé roky vyvíjala tento motor aj ruská Lada a to pre ruské tajné služby. Prvým z nich sa v roku 1978 stal rotačný motor VAZ 311 s maximálnym výkonom 51 kW (69 k) pri 6000 ot/min zabudovaný do vozidla VAZ 21018 – asi najznámejšia Lada.

  • Dvojrotorové rotačné piesty sa dostali aj pod kapotu Lady Samary 2 (VAZ 2115). Motor mohol mať výkon až 176 kW (240 k). Špeciálne zložky v Rusku takéto stroje využívajú aj v súčasnosti. Výrobu a vývoj Rusi ani po rokoch nezastavili a podľa dostupných informácií trvá dodnes, hoci len s kapacitou asi 100 kusov ročne.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 516
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 500
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 848
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 457
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 419
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 346
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 010
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 654
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Smer dodá na vyslovenie nedôvery Matovičovi 27 hlasov.


11 h
Tomáš Taraba v rozhovore s Borisom Kollárom.

Odídenca z klubu ĽSNS spájajú so Sme rodina Košč a Pčolinský


11 h
Dražba 18 bytov v komplexe Domus Petra je naplánovaná na polovicu októbra.

Projekt Domus Petra doplatil na prasknutie realitnej bubliny pred desiatimi rokmi.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Protesty si vyžiadali desiatky obetí.


a 2 ďalší 26m

Blogy SME

  1. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  2. Ján Zelenák: e ako E
  3. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  6. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  7. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 281
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 623
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 273
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 324
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 583
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 528
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 730
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 445
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu