SME

Wankelov motor v Mazde sa rozkrúti opäť

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Wankelov motor je však iný.

Prvou Mazdou s motorom typu Wankel sa stala v roku 1967 Mazda Cosmo Sport 110S.Prvou Mazdou s motorom typu Wankel sa stala v roku 1967 Mazda Cosmo Sport 110S. (Zdroj: Mazda)

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Rotačný motor vyvinutý pod vedením Felixa Wankela, predstavený v roku 1954 je iný. Stroj s otáčajúcimi sa vnútornými dielmi, má vyvážený chod, je menší a má vyššiu účinnosť oproti klasickým zážihovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Po predstavení Wankelovho motora s rotujúcim piestom, si ho mnohí výrobcovia obľúbili pre jeho menšiu hmotnosť a vyváženie. Sedemdesiate roky však značne zvýšili ceny benzínu a spolu so sprísnenými ekologickými normami ostalo na trhu len málo výrobcov motora s Wankelovým cyklom.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z posledných mohykánov bola Mazda, ktorá rotačný motor ešte donedávna montovala do kupé RX-8 s protismerne sa otvárajúcimi zadnými dverami. Najvýkonnejšia sériová verzia motora dosahovala výkon 184 kW (250 k). Výroba automobilu, spolu s Wankelovým motorom bola ukončená minulý rok. Dôvodom boli vysoké náklady na jeho výrobu, vývoj a sprísnené emisné normy.

Nie je všetkým dňom koniec. Mazda reinkarnuje Wankelov vynález v spojení s elektrickým motorom. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Mazda - Takashiho Yamanouchiho, je motor s rotačným piestom účinnejší najmä pri stálom – rovnomernom zaťažení v nižších otáčkach. Preto spoločnosť vyvíja podobnú pohonnú sústavu, akou disponuje napríklad Opel Ampera. Spaľovací motor roztáča generátor, ten produkuje elektrickú energiu, ktorá je ukladaná v akumulátoroch. Energiu z nich čerpá elektromotor a priamo poháňa kolesá vozidla. Automobilka Mazda by rada ukázala svetu toto spojenie ešte pre koncom roka 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Ani športovým roadsterom s Wankelovým motorom však neodzvonilo celkom. Bude to chvíľu trvať, no v roku 2017 by sme sa mohli dočkať nástupcu modelu RX-7, ako spomienky a oslavy 50. narodenín motora s rotačným piestom. Darčekom by mohol byť motor s výkonom 300 konských síl.

Wankelov motor a ruská Lada

Wankelov motor s rotačným piestom nebol výsadou len "moderných" automobiliek. Podľa dostupných informácií, dlhé roky vyvíjala tento motor aj ruská Lada a to pre ruské tajné služby. Prvým z nich sa v roku 1978 stal rotačný motor VAZ 311 s maximálnym výkonom 51 kW (69 k) pri 6000 ot/min zabudovaný do vozidla VAZ 21018 – asi najznámejšia Lada.


Dvojrotorové rotačné piesty sa dostali aj pod kapotu Lady Samary 2 (VAZ 2115). Motor mohol mať výkon až 176 kW (240 k). Špeciálne zložky v Rusku takéto stroje využívajú aj v súčasnosti. Výrobu a vývoj Rusi ani po rokoch nezastavili a podľa dostupných informácií trvá dodnes, hoci len s kapacitou asi 100 kusov ročne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  2. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  5. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  6. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  7. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  8. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 10 188
  2. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 8 765
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 972
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 984
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 226
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 887
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 787
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 607
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  2. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  3. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  4. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  5. Oskar Kaman: Staromešťan opäť na odstrel
  6. Viktor Pamula: "Bezbariérovosť " v 21. storočí
  7. Eva Gallova: Máme školu pre špiónov?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná rozprávka Váhu
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 882
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 029
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 187
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 958
  5. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 305
  6. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 6 187
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 837
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 613
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťZatvoriť reklamu