Wankelov motor v Mazde sa rozkrúti opäť

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Wankelov motor je však iný.

Prvou Mazdou s motorom typu Wankel sa stala v roku 1967 Mazda Cosmo Sport 110S.(Zdroj: Mazda)

Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Rotačný motor vyvinutý pod vedením Felixa Wankela, predstavený v roku 1954 je iný. Stroj s otáčajúcimi sa vnútornými dielmi, má vyvážený chod, je menší a má vyššiu účinnosť oproti klasickým zážihovým motorom.

BRATISLAVA. Po predstavení Wankelovho motora s rotujúcim piestom, si ho mnohí výrobcovia obľúbili pre jeho menšiu hmotnosť a vyváženie. Sedemdesiate roky však značne zvýšili ceny benzínu a spolu so sprísnenými ekologickými normami ostalo na trhu len málo výrobcov motora s Wankelovým cyklom.

Jedným z posledných mohykánov bola Mazda, ktorá rotačný motor ešte donedávna montovala do kupé RX-8 s protismerne sa otvárajúcimi zadnými dverami. Najvýkonnejšia sériová verzia motora dosahovala výkon 184 kW (250 k). Výroba automobilu, spolu s Wankelovým motorom bola ukončená minulý rok. Dôvodom boli vysoké náklady na jeho výrobu, vývoj a sprísnené emisné normy.

Nie je všetkým dňom koniec. Mazda reinkarnuje Wankelov vynález v spojení s elektrickým motorom. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Mazda - Takashiho Yamanouchiho, je motor s rotačným piestom účinnejší najmä pri stálom – rovnomernom zaťažení v nižších otáčkach. Preto spoločnosť vyvíja podobnú pohonnú sústavu, akou disponuje napríklad Opel Ampera. Spaľovací motor roztáča generátor, ten produkuje elektrickú energiu, ktorá je ukladaná v akumulátoroch. Energiu z nich čerpá elektromotor a priamo poháňa kolesá vozidla. Automobilka Mazda by rada ukázala svetu toto spojenie ešte pre koncom roka 2013.

Ani športovým roadsterom s Wankelovým motorom však neodzvonilo celkom. Bude to chvíľu trvať, no v roku 2017 by sme sa mohli dočkať nástupcu modelu RX-7, ako spomienky a oslavy 50. narodenín motora s rotačným piestom. Darčekom by mohol byť motor s výkonom 300 konských síl.

ico

Wankelov motor a ruská Lada

  • Wankelov motor s rotačným piestom nebol výsadou len "moderných" automobiliek. Podľa dostupných informácií, dlhé roky vyvíjala tento motor aj ruská Lada a to pre ruské tajné služby. Prvým z nich sa v roku 1978 stal rotačný motor VAZ 311 s maximálnym výkonom 51 kW (69 k) pri 6000 ot/min zabudovaný do vozidla VAZ 21018 – asi najznámejšia Lada.

  • Dvojrotorové rotačné piesty sa dostali aj pod kapotu Lady Samary 2 (VAZ 2115). Motor mohol mať výkon až 176 kW (240 k). Špeciálne zložky v Rusku takéto stroje využívajú aj v súčasnosti. Výrobu a vývoj Rusi ani po rokoch nezastavili a podľa dostupných informácií trvá dodnes, hoci len s kapacitou asi 100 kusov ročne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 11 088
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 808
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 623
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 150
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 962
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 500
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 426
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 411
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 230
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 060

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.