Spaľovacie motory s priamočiarym pohybom piesta, roztáčajú kolesá automobilov od 80. rokov 19. storočia. Bez principiálnych zmien fungujú dodnes rovnako. Rotačný motor vyvinutý pod vedením Felixa Wankela, predstavený v roku 1954 je iný. Stroj s otáčajúcimi sa vnútornými dielmi, má vyvážený chod, je menší a má vyššiu účinnosť oproti klasickým zážihovým motorom.
BRATISLAVA. Po predstavení Wankelovho motora s rotujúcim piestom, si ho mnohí výrobcovia obľúbili pre jeho menšiu hmotnosť a vyváženie. Sedemdesiate roky však značne zvýšili ceny benzínu a spolu so sprísnenými ekologickými normami ostalo na trhu len málo výrobcov motora s Wankelovým cyklom.
Jedným z posledných mohykánov bola Mazda, ktorá rotačný motor ešte donedávna montovala do kupé RX-8 s protismerne sa otvárajúcimi zadnými dverami. Najvýkonnejšia sériová verzia motora dosahovala výkon 184 kW (250 k). Výroba automobilu, spolu s Wankelovým motorom bola ukončená minulý rok. Dôvodom boli vysoké náklady na jeho výrobu, vývoj a sprísnené emisné normy.
Nie je všetkým dňom koniec. Mazda reinkarnuje Wankelov vynález v spojení s elektrickým motorom. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Mazda - Takashiho Yamanouchiho, je motor s rotačným piestom účinnejší najmä pri stálom – rovnomernom zaťažení v nižších otáčkach. Preto spoločnosť vyvíja podobnú pohonnú sústavu, akou disponuje napríklad Opel Ampera. Spaľovací motor roztáča generátor, ten produkuje elektrickú energiu, ktorá je ukladaná v akumulátoroch. Energiu z nich čerpá elektromotor a priamo poháňa kolesá vozidla. Automobilka Mazda by rada ukázala svetu toto spojenie ešte pre koncom roka 2013.
Ani športovým roadsterom s Wankelovým motorom však neodzvonilo celkom. Bude to chvíľu trvať, no v roku 2017 by sme sa mohli dočkať nástupcu modelu RX-7, ako spomienky a oslavy 50. narodenín motora s rotačným piestom. Darčekom by mohol byť motor s výkonom 300 konských síl.
Wankelov motor a ruská Lada
Wankelov motor s rotačným piestom nebol výsadou len "moderných" automobiliek. Podľa dostupných informácií, dlhé roky vyvíjala tento motor aj ruská Lada a to pre ruské tajné služby. Prvým z nich sa v roku 1978 stal rotačný motor VAZ 311 s maximálnym výkonom 51 kW (69 k) pri 6000 ot/min zabudovaný do vozidla VAZ 21018 – asi najznámejšia Lada.
Dvojrotorové rotačné piesty sa dostali aj pod kapotu Lady Samary 2 (VAZ 2115). Motor mohol mať výkon až 176 kW (240 k). Špeciálne zložky v Rusku takéto stroje využívajú aj v súčasnosti. Výrobu a vývoj Rusi ani po rokoch nezastavili a podľa dostupných informácií trvá dodnes, hoci len s kapacitou asi 100 kusov ročne.