Pomalší vodiči zvyčajne plynulosť premávky neobmedzujú

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Porušujú dopravné pravidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Na ceste sa tak vytvárajú kolóny. Porušujú autobusári dopravné pravidlá?

Mária: "Pravidelne, každé ráno, brzdia prímestské autobusy premávku, keď na ceste 1. triedy, kde je povolená najvyššia rýchlosť 90 km/h, jazdia (na spotrebu) 60-kou. Spôsobujú tak kolóny vozidiel idúcich za nimi a nebezpečné predbiehanie.

Chcem sa opýtať, či vodič autobusu porušuje dopravné predpisy. Konkrétne sa jedná o 8-kilometrový úsek medzi obcou Príbovce a Košťany v Martinskom okrese."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

Pomalšia jazda nie je obmedzovaním plynulosti cestnej premávky

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodiči mimo obce nesmú jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, ak to dopravná značka nezmenila. To ale neznamená, že musia jazdiť len rýchlosťou 90 km/h.

"Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," uvádza zákon.

Najvyššia povolená rýchlosť určuje, ako najrýchlejšie smiete ísť po ceste. Ak pôjdete pomalšie, napríklad 60-kou v mieste, kde je povolených najviac 90 km/h, nejde o obmedzovanie plynulosti cestnej premávky, ani o iné porušenie predpisov. Z hľadiska predpisov totiž nejde o prekážanie iným účastníkom cestnej premávky.

Kedy musí pomalšie vozidlo pustiť rýchlejšie

Pomalšie vozidlo sa zvyčajne nemusí rýchlejším vyhnúť a ani zrýchliť. Dopravné pravidlá len v niekoľkých prípadoch určujú, kedy je to potrebné.

  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť.
  • Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici.
  • Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Autobusári, ktorí pri jazde do kopca jazdia výrazne pomalšie, sú povinní pustiť pred seba rýchlejšie vozidlá, napríklad aj odstavením autobusu na najbližšom parkovisko. Na rovine alebo na ceste dolu kopcom túto povinnosť nemajú.

Jazdiť pomalšie nie je zakázané

Ak vám pomalší vodič nebráni v predbiehaní a neporušuje uvedené predpisy, nerobí nič zlé, ak nejazdí tak rýchlo, ako vy.

Dnešná doba je uponáhľaná. Väčšina motoristov vníma najvyššie povolené rýchlosti ako predpísané alebo dokonca minimálne. A podľa toho aj jazdia. Ak sa týmto zvykom neriadia iní, sú z toho nervózni.

Pocit potreby ísť čo najrýchlejšie potom spôsobuje, že vodiči prestávajú rozmýšľať racionálne a naraz konajú bez ohľadu na bezpečnosť premávky. Ohrozujú tak seba aj iných.

Jazdiť rýchlo nie je výsada, ale možnosť. Ak sa pred vami ocitne pomalšie vozidlo, máte len jednu možnosť, ako pokračovať vo svojej pôvodnej rýchlosti: predbehnúť ho. Podľahnúť vtedy nervozite alebo panike pomôže len vzniku dopravnej nehody.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 636
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 316
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 842
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 187
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 242
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 712
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 975
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 581
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 749
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 358