Pomalší vodiči zvyčajne plynulosť premávky neobmedzujú

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Porušujú dopravné pravidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Na ceste sa tak vytvárajú kolóny. Porušujú autobusári dopravné pravidlá?

Mária: "Pravidelne, každé ráno, brzdia prímestské autobusy premávku, keď na ceste 1. triedy, kde je povolená najvyššia rýchlosť 90 km/h, jazdia (na spotrebu) 60-kou. Spôsobujú tak kolóny vozidiel idúcich za nimi a nebezpečné predbiehanie.

Chcem sa opýtať, či vodič autobusu porušuje dopravné predpisy. Konkrétne sa jedná o 8-kilometrový úsek medzi obcou Príbovce a Košťany v Martinskom okrese."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pomalšia jazda nie je obmedzovaním plynulosti cestnej premávky

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodiči mimo obce nesmú jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, ak to dopravná značka nezmenila. To ale neznamená, že musia jazdiť len rýchlosťou 90 km/h.

"Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," uvádza zákon.

Najvyššia povolená rýchlosť určuje, ako najrýchlejšie smiete ísť po ceste. Ak pôjdete pomalšie, napríklad 60-kou v mieste, kde je povolených najviac 90 km/h, nejde o obmedzovanie plynulosti cestnej premávky, ani o iné porušenie predpisov. Z hľadiska predpisov totiž nejde o prekážanie iným účastníkom cestnej premávky.

Kedy musí pomalšie vozidlo pustiť rýchlejšie

Pomalšie vozidlo sa zvyčajne nemusí rýchlejším vyhnúť a ani zrýchliť. Dopravné pravidlá len v niekoľkých prípadoch určujú, kedy je to potrebné.

  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť.
  • Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici.
  • Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Autobusári, ktorí pri jazde do kopca jazdia výrazne pomalšie, sú povinní pustiť pred seba rýchlejšie vozidlá, napríklad aj odstavením autobusu na najbližšom parkovisko. Na rovine alebo na ceste dolu kopcom túto povinnosť nemajú.

Jazdiť pomalšie nie je zakázané

Ak vám pomalší vodič nebráni v predbiehaní a neporušuje uvedené predpisy, nerobí nič zlé, ak nejazdí tak rýchlo, ako vy.

Dnešná doba je uponáhľaná. Väčšina motoristov vníma najvyššie povolené rýchlosti ako predpísané alebo dokonca minimálne. A podľa toho aj jazdia. Ak sa týmto zvykom neriadia iní, sú z toho nervózni.

Pocit potreby ísť čo najrýchlejšie potom spôsobuje, že vodiči prestávajú rozmýšľať racionálne a naraz konajú bez ohľadu na bezpečnosť premávky. Ohrozujú tak seba aj iných.

Jazdiť rýchlo nie je výsada, ale možnosť. Ak sa pred vami ocitne pomalšie vozidlo, máte len jednu možnosť, ako pokračovať vo svojej pôvodnej rýchlosti: predbehnúť ho. Podľahnúť vtedy nervozite alebo panike pomôže len vzniku dopravnej nehody.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 013
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 664
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 150
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 737
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 284
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 279
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 169
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 378
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 299
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 192

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.