Pomalší vodiči zvyčajne plynulosť premávky neobmedzujú

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Porušujú dopravné pravidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Na ceste sa tak vytvárajú kolóny. Porušujú autobusári dopravné pravidlá?

Mária: "Pravidelne, každé ráno, brzdia prímestské autobusy premávku, keď na ceste 1. triedy, kde je povolená najvyššia rýchlosť 90 km/h, jazdia (na spotrebu) 60-kou. Spôsobujú tak kolóny vozidiel idúcich za nimi a nebezpečné predbiehanie.

Chcem sa opýtať, či vodič autobusu porušuje dopravné predpisy. Konkrétne sa jedná o 8-kilometrový úsek medzi obcou Príbovce a Košťany v Martinskom okrese."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pomalšia jazda nie je obmedzovaním plynulosti cestnej premávky

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodiči mimo obce nesmú jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, ak to dopravná značka nezmenila. To ale neznamená, že musia jazdiť len rýchlosťou 90 km/h.

"Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," uvádza zákon.

Najvyššia povolená rýchlosť určuje, ako najrýchlejšie smiete ísť po ceste. Ak pôjdete pomalšie, napríklad 60-kou v mieste, kde je povolených najviac 90 km/h, nejde o obmedzovanie plynulosti cestnej premávky, ani o iné porušenie predpisov. Z hľadiska predpisov totiž nejde o prekážanie iným účastníkom cestnej premávky.

Kedy musí pomalšie vozidlo pustiť rýchlejšie

Pomalšie vozidlo sa zvyčajne nemusí rýchlejším vyhnúť a ani zrýchliť. Dopravné pravidlá len v niekoľkých prípadoch určujú, kedy je to potrebné.

  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť.
  • Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici.
  • Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Autobusári, ktorí pri jazde do kopca jazdia výrazne pomalšie, sú povinní pustiť pred seba rýchlejšie vozidlá, napríklad aj odstavením autobusu na najbližšom parkovisko. Na rovine alebo na ceste dolu kopcom túto povinnosť nemajú.

Jazdiť pomalšie nie je zakázané

Ak vám pomalší vodič nebráni v predbiehaní a neporušuje uvedené predpisy, nerobí nič zlé, ak nejazdí tak rýchlo, ako vy.

Dnešná doba je uponáhľaná. Väčšina motoristov vníma najvyššie povolené rýchlosti ako predpísané alebo dokonca minimálne. A podľa toho aj jazdia. Ak sa týmto zvykom neriadia iní, sú z toho nervózni.

Pocit potreby ísť čo najrýchlejšie potom spôsobuje, že vodiči prestávajú rozmýšľať racionálne a naraz konajú bez ohľadu na bezpečnosť premávky. Ohrozujú tak seba aj iných.

Jazdiť rýchlo nie je výsada, ale možnosť. Ak sa pred vami ocitne pomalšie vozidlo, máte len jednu možnosť, ako pokračovať vo svojej pôvodnej rýchlosti: predbehnúť ho. Podľahnúť vtedy nervozite alebo panike pomôže len vzniku dopravnej nehody.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 544
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 768
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 643
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 305
  5. Kam do tepla v januári? 2 509
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 380
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 359
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 149
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 066

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.