Pomalší vodiči zvyčajne plynulosť premávky neobmedzujú

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Porušujú dopravné pravidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Na ceste sa tak vytvárajú kolóny. Porušujú autobusári dopravné pravidlá?

Mária: "Pravidelne, každé ráno, brzdia prímestské autobusy premávku, keď na ceste 1. triedy, kde je povolená najvyššia rýchlosť 90 km/h, jazdia (na spotrebu) 60-kou. Spôsobujú tak kolóny vozidiel idúcich za nimi a nebezpečné predbiehanie.

Chcem sa opýtať, či vodič autobusu porušuje dopravné predpisy. Konkrétne sa jedná o 8-kilometrový úsek medzi obcou Príbovce a Košťany v Martinskom okrese."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pomalšia jazda nie je obmedzovaním plynulosti cestnej premávky

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodiči mimo obce nesmú jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, ak to dopravná značka nezmenila. To ale neznamená, že musia jazdiť len rýchlosťou 90 km/h.

"Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," uvádza zákon.

Najvyššia povolená rýchlosť určuje, ako najrýchlejšie smiete ísť po ceste. Ak pôjdete pomalšie, napríklad 60-kou v mieste, kde je povolených najviac 90 km/h, nejde o obmedzovanie plynulosti cestnej premávky, ani o iné porušenie predpisov. Z hľadiska predpisov totiž nejde o prekážanie iným účastníkom cestnej premávky.

Kedy musí pomalšie vozidlo pustiť rýchlejšie

Pomalšie vozidlo sa zvyčajne nemusí rýchlejším vyhnúť a ani zrýchliť. Dopravné pravidlá len v niekoľkých prípadoch určujú, kedy je to potrebné.

  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť.
  • Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici.
  • Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Autobusári, ktorí pri jazde do kopca jazdia výrazne pomalšie, sú povinní pustiť pred seba rýchlejšie vozidlá, napríklad aj odstavením autobusu na najbližšom parkovisko. Na rovine alebo na ceste dolu kopcom túto povinnosť nemajú.

Jazdiť pomalšie nie je zakázané

Ak vám pomalší vodič nebráni v predbiehaní a neporušuje uvedené predpisy, nerobí nič zlé, ak nejazdí tak rýchlo, ako vy.

Dnešná doba je uponáhľaná. Väčšina motoristov vníma najvyššie povolené rýchlosti ako predpísané alebo dokonca minimálne. A podľa toho aj jazdia. Ak sa týmto zvykom neriadia iní, sú z toho nervózni.

Pocit potreby ísť čo najrýchlejšie potom spôsobuje, že vodiči prestávajú rozmýšľať racionálne a naraz konajú bez ohľadu na bezpečnosť premávky. Ohrozujú tak seba aj iných.

Jazdiť rýchlo nie je výsada, ale možnosť. Ak sa pred vami ocitne pomalšie vozidlo, máte len jednu možnosť, ako pokračovať vo svojej pôvodnej rýchlosti: predbehnúť ho. Podľahnúť vtedy nervozite alebo panike pomôže len vzniku dopravnej nehody.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 177
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 267
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 579
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 904
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 740
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 192
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 057
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 175

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop