SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Pomalší vodiči zvyčajne plynulosť premávky neobmedzujú

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Porušujú dopravné pravidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na frekventovanej ceste jazdia autobusy pomalšie než ostatní. Na ceste sa tak vytvárajú kolóny. Porušujú autobusári dopravné pravidlá?

Mária: "Pravidelne, každé ráno, brzdia prímestské autobusy premávku, keď na ceste 1. triedy, kde je povolená najvyššia rýchlosť 90 km/h, jazdia (na spotrebu) 60-kou. Spôsobujú tak kolóny vozidiel idúcich za nimi a nebezpečné predbiehanie.

Chcem sa opýtať, či vodič autobusu porušuje dopravné predpisy. Konkrétne sa jedná o 8-kilometrový úsek medzi obcou Príbovce a Košťany v Martinskom okrese."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pomalšia jazda nie je obmedzovaním plynulosti cestnej premávky

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodiči mimo obce nesmú jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, ak to dopravná značka nezmenila. To ale neznamená, že musia jazdiť len rýchlosťou 90 km/h.

"Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," uvádza zákon.

Najvyššia povolená rýchlosť určuje, ako najrýchlejšie smiete ísť po ceste. Ak pôjdete pomalšie, napríklad 60-kou v mieste, kde je povolených najviac 90 km/h, nejde o obmedzovanie plynulosti cestnej premávky, ani o iné porušenie predpisov. Z hľadiska predpisov totiž nejde o prekážanie iným účastníkom cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Kedy musí pomalšie vozidlo pustiť rýchlejšie

Pomalšie vozidlo sa zvyčajne nemusí rýchlejším vyhnúť a ani zrýchliť. Dopravné pravidlá len v niekoľkých prípadoch určujú, kedy je to potrebné.

  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť.
  • Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici.
  • Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Autobusári, ktorí pri jazde do kopca jazdia výrazne pomalšie, sú povinní pustiť pred seba rýchlejšie vozidlá, napríklad aj odstavením autobusu na najbližšom parkovisko. Na rovine alebo na ceste dolu kopcom túto povinnosť nemajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdiť pomalšie nie je zakázané

Ak vám pomalší vodič nebráni v predbiehaní a neporušuje uvedené predpisy, nerobí nič zlé, ak nejazdí tak rýchlo, ako vy.

Dnešná doba je uponáhľaná. Väčšina motoristov vníma najvyššie povolené rýchlosti ako predpísané alebo dokonca minimálne. A podľa toho aj jazdia. Ak sa týmto zvykom neriadia iní, sú z toho nervózni.

Pocit potreby ísť čo najrýchlejšie potom spôsobuje, že vodiči prestávajú rozmýšľať racionálne a naraz konajú bez ohľadu na bezpečnosť premávky. Ohrozujú tak seba aj iných.

Jazdiť rýchlo nie je výsada, ale možnosť. Ak sa pred vami ocitne pomalšie vozidlo, máte len jednu možnosť, ako pokračovať vo svojej pôvodnej rýchlosti: predbehnúť ho. Podľahnúť vtedy nervozite alebo panike pomôže len vzniku dopravnej nehody.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 676
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 323
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 392
  4. Aká je chémia vôní 10 172
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 336
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 708
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 677
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80