SME

Neriešiteľné situácie v križovatkách sa dajú vyriešiť

Ak do križovatky alebo kruhového objazdu vchádzajú zo všetkých smerov vozidlá v rovnakom čase, určiť prednosť nemusí vždy pomôcť jednoducho prejsť križovatkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

02.jpgEmil: "Ako by sa mala riešiť križovatka tvaru T (na obrázku v prílohe), kde nie je hlavná a vedľajšia cesta, ale všetky tri strany sú rovnocenné?

Vozidlo A musí dať prednosť vozidlu C (pravidlo pravej ruky), vozidlo C musí dať prednosť vozidlu B (pravidlo pravej ruky) a vozidlo B musí dať prednosť vozidlu A (A ide priamo, B odbočuje doľava). Má táto križovatka vôbec v rámci pravidiel riešenie?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V akejkoľvek križovatke, kde prednosť neupravujú policajti, semafory a ani dopravné značky, platia všeobecné pravidlá cestnej premávky. Emilov príklad ukazuje dve z nich.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič prichádzajúci do križovatky musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Pomôže len dohoda

Situácia na križovatke podľa obrázka sa nedá riešiť podľa dopravných pravidiel. Každé z vozidiel pred križovatkou musí dať niekomu prednosť, nech prichádza z akékohoľvek smeru. Striktné dodržiavanie dopravných pravidiel by v tomto prípade viedlo k zablokovaniu križovatky.

Jediná možnosť, ako problém vyriešiť, je dohodnúť sa, kto prejde križovatkou ako prvý. Zároveň si musíte dávať pozor, aby ste ani náhodou do nikoho nenarazili, lebo by to mohlo skončiť vašou vinou. Mohli by vás obviniť za spôsobenie havárie nedaním prednosti v jazde.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sa križovatka nedá vyriešiť podľa pravidiel

Emil to napísal správne.

Začnime vozidlom A. Jeho vodič musí dať prednosť vozidlu C, pretože vozidlo C prichádza sprava do križovatky. Vodič vozidla C však musí dať prednosť vozidlu B, pretože vozidlo B prichádza vo vzťahu k vozidlu C sprava.

Aj vodič vozidla B musí dať prednosť, lebo odbočuje vľavo a musí dať prednosť protiidúcim motorovým vozidlám. Takým je vozidlo A.

Predpisy síce vozidlu B umožnia vojsť do križovatky a tam dať prednosť vozidlu A, stále to však problém nerieši.

Ako je to v kruhovom objazde

Na podobný problém nás upozornil aj Samuel. Napísal: "Ak do malého kruhového objazdu prichádzajú zo štyroch vjazdov súčasne štyri obyčajné osobné vozidlá, z každého príjazdu jedno, kto má prednosť?"

SkryťVypnúť reklamu

Kruhový objazd by musel mať veľmi malý priemer s dostatočným množstvom pripojených ciest, aby to mohlo spôsobiť problémy v premávke podobne, ako v Emilovom príklade.

Pri vjazde do kruhového objazdu bez dopravných značiek má prednosť vozidlo vchádzajúce do kruhového objazdu. Také by sa ale na cestách vyskytovať nemali, keďže môžu spôsobiť zablokovanie premávky aj v iných situáciách, napríklad v prípade dopravnej špičky.

Ak ale prednosť v jazde na kruhovom objazde riadia dopravné značky, prednosť majú zvyčajne vozidlá jazdiace v kruháči. Keď vojdú do malého kruháča zo štyroch vjazdov naraz štyri autá, nemusia dávať nikomu prednosť. V prípade, že jazdia plynulo, vozidlá môžu bez problémov opustiť kruhový objazd.

Kruhový objazd by musel mať tak malý priemer, že ešte pri vchádzaní do kruhového objazdu by vozidlo nemohlo pokračovať pre iné vchádzajúce vozidlo. Nepredpokladáme, že by sa také kruháče na Slovensku vyskytovali. Ak by predsa, pomôže len dohoda medzi vodičmi vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšie príklady pravidiel prednosti v jazde

Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Medzi všeobecné pravidlá o prednosti v jazde, ktoré sa dajú uplatniť v križovatkách, patria aj predpisy o prednosti v jazdných pruhoch. Napríklad, vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Alebo, na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 191
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 461
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 483
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 952
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 382
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 335
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 323
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  2. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  3. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  4. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  5. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  6. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  7. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  8. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 166
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 28 525
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 712
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 719
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 788
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 929
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 394
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 703
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu