Neriešiteľné situácie v križovatkách sa dajú vyriešiť

Ak do križovatky alebo kruhového objazdu vchádzajú zo všetkých smerov vozidlá v rovnakom čase, určiť prednosť nemusí vždy pomôcť jednoducho prejsť križovatkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

02.jpgEmil: "Ako by sa mala riešiť križovatka tvaru T (na obrázku v prílohe), kde nie je hlavná a vedľajšia cesta, ale všetky tri strany sú rovnocenné?

Vozidlo A musí dať prednosť vozidlu C (pravidlo pravej ruky), vozidlo C musí dať prednosť vozidlu B (pravidlo pravej ruky) a vozidlo B musí dať prednosť vozidlu A (A ide priamo, B odbočuje doľava). Má táto križovatka vôbec v rámci pravidiel riešenie?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V akejkoľvek križovatke, kde prednosť neupravujú policajti, semafory a ani dopravné značky, platia všeobecné pravidlá cestnej premávky. Emilov príklad ukazuje dve z nich.

Vodič prichádzajúci do križovatky musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Pomôže len dohoda

Situácia na križovatke podľa obrázka sa nedá riešiť podľa dopravných pravidiel. Každé z vozidiel pred križovatkou musí dať niekomu prednosť, nech prichádza z akékohoľvek smeru. Striktné dodržiavanie dopravných pravidiel by v tomto prípade viedlo k zablokovaniu križovatky.

Jediná možnosť, ako problém vyriešiť, je dohodnúť sa, kto prejde križovatkou ako prvý. Zároveň si musíte dávať pozor, aby ste ani náhodou do nikoho nenarazili, lebo by to mohlo skončiť vašou vinou. Mohli by vás obviniť za spôsobenie havárie nedaním prednosti v jazde.

Prečo sa križovatka nedá vyriešiť podľa pravidiel

Emil to napísal správne.

Začnime vozidlom A. Jeho vodič musí dať prednosť vozidlu C, pretože vozidlo C prichádza sprava do križovatky. Vodič vozidla C však musí dať prednosť vozidlu B, pretože vozidlo B prichádza vo vzťahu k vozidlu C sprava.

Aj vodič vozidla B musí dať prednosť, lebo odbočuje vľavo a musí dať prednosť protiidúcim motorovým vozidlám. Takým je vozidlo A.

Predpisy síce vozidlu B umožnia vojsť do križovatky a tam dať prednosť vozidlu A, stále to však problém nerieši.

Ako je to v kruhovom objazde

Na podobný problém nás upozornil aj Samuel. Napísal: "Ak do malého kruhového objazdu prichádzajú zo štyroch vjazdov súčasne štyri obyčajné osobné vozidlá, z každého príjazdu jedno, kto má prednosť?"

Kruhový objazd by musel mať veľmi malý priemer s dostatočným množstvom pripojených ciest, aby to mohlo spôsobiť problémy v premávke podobne, ako v Emilovom príklade.

Pri vjazde do kruhového objazdu bez dopravných značiek má prednosť vozidlo vchádzajúce do kruhového objazdu. Také by sa ale na cestách vyskytovať nemali, keďže môžu spôsobiť zablokovanie premávky aj v iných situáciách, napríklad v prípade dopravnej špičky.

Ak ale prednosť v jazde na kruhovom objazde riadia dopravné značky, prednosť majú zvyčajne vozidlá jazdiace v kruháči. Keď vojdú do malého kruháča zo štyroch vjazdov naraz štyri autá, nemusia dávať nikomu prednosť. V prípade, že jazdia plynulo, vozidlá môžu bez problémov opustiť kruhový objazd.

Kruhový objazd by musel mať tak malý priemer, že ešte pri vchádzaní do kruhového objazdu by vozidlo nemohlo pokračovať pre iné vchádzajúce vozidlo. Nepredpokladáme, že by sa také kruháče na Slovensku vyskytovali. Ak by predsa, pomôže len dohoda medzi vodičmi vozidiel.

Ďalšie príklady pravidiel prednosti v jazde

Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Medzi všeobecné pravidlá o prednosti v jazde, ktoré sa dajú uplatniť v križovatkách, patria aj predpisy o prednosti v jazdných pruhoch. Napríklad, vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Alebo, na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 255
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 096
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 839
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 499
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 493
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 958

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.