Neriešiteľné situácie v križovatkách sa dajú vyriešiť

Ak do križovatky alebo kruhového objazdu vchádzajú zo všetkých smerov vozidlá v rovnakom čase, určiť prednosť nemusí vždy pomôcť jednoducho prejsť križovatkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

02.jpgEmil: "Ako by sa mala riešiť križovatka tvaru T (na obrázku v prílohe), kde nie je hlavná a vedľajšia cesta, ale všetky tri strany sú rovnocenné?

Vozidlo A musí dať prednosť vozidlu C (pravidlo pravej ruky), vozidlo C musí dať prednosť vozidlu B (pravidlo pravej ruky) a vozidlo B musí dať prednosť vozidlu A (A ide priamo, B odbočuje doľava). Má táto križovatka vôbec v rámci pravidiel riešenie?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V akejkoľvek križovatke, kde prednosť neupravujú policajti, semafory a ani dopravné značky, platia všeobecné pravidlá cestnej premávky. Emilov príklad ukazuje dve z nich.

Vodič prichádzajúci do križovatky musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Pomôže len dohoda

Situácia na križovatke podľa obrázka sa nedá riešiť podľa dopravných pravidiel. Každé z vozidiel pred križovatkou musí dať niekomu prednosť, nech prichádza z akékohoľvek smeru. Striktné dodržiavanie dopravných pravidiel by v tomto prípade viedlo k zablokovaniu križovatky.

Jediná možnosť, ako problém vyriešiť, je dohodnúť sa, kto prejde križovatkou ako prvý. Zároveň si musíte dávať pozor, aby ste ani náhodou do nikoho nenarazili, lebo by to mohlo skončiť vašou vinou. Mohli by vás obviniť za spôsobenie havárie nedaním prednosti v jazde.

Prečo sa križovatka nedá vyriešiť podľa pravidiel

Emil to napísal správne.

Začnime vozidlom A. Jeho vodič musí dať prednosť vozidlu C, pretože vozidlo C prichádza sprava do križovatky. Vodič vozidla C však musí dať prednosť vozidlu B, pretože vozidlo B prichádza vo vzťahu k vozidlu C sprava.

Aj vodič vozidla B musí dať prednosť, lebo odbočuje vľavo a musí dať prednosť protiidúcim motorovým vozidlám. Takým je vozidlo A.

Predpisy síce vozidlu B umožnia vojsť do križovatky a tam dať prednosť vozidlu A, stále to však problém nerieši.

Ako je to v kruhovom objazde

Na podobný problém nás upozornil aj Samuel. Napísal: "Ak do malého kruhového objazdu prichádzajú zo štyroch vjazdov súčasne štyri obyčajné osobné vozidlá, z každého príjazdu jedno, kto má prednosť?"

Kruhový objazd by musel mať veľmi malý priemer s dostatočným množstvom pripojených ciest, aby to mohlo spôsobiť problémy v premávke podobne, ako v Emilovom príklade.

Pri vjazde do kruhového objazdu bez dopravných značiek má prednosť vozidlo vchádzajúce do kruhového objazdu. Také by sa ale na cestách vyskytovať nemali, keďže môžu spôsobiť zablokovanie premávky aj v iných situáciách, napríklad v prípade dopravnej špičky.

Ak ale prednosť v jazde na kruhovom objazde riadia dopravné značky, prednosť majú zvyčajne vozidlá jazdiace v kruháči. Keď vojdú do malého kruháča zo štyroch vjazdov naraz štyri autá, nemusia dávať nikomu prednosť. V prípade, že jazdia plynulo, vozidlá môžu bez problémov opustiť kruhový objazd.

Kruhový objazd by musel mať tak malý priemer, že ešte pri vchádzaní do kruhového objazdu by vozidlo nemohlo pokračovať pre iné vchádzajúce vozidlo. Nepredpokladáme, že by sa také kruháče na Slovensku vyskytovali. Ak by predsa, pomôže len dohoda medzi vodičmi vozidiel.

Ďalšie príklady pravidiel prednosti v jazde

Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Medzi všeobecné pravidlá o prednosti v jazde, ktoré sa dajú uplatniť v križovatkách, patria aj predpisy o prednosti v jazdných pruhoch. Napríklad, vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Alebo, na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 950
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 559
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 593
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 900
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 084
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 901
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 833
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 822
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 687
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 329

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Hľadáte problém tam, kde nie je

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.