Emil: "Ako by sa mala riešiť križovatka tvaru T (na obrázku v prílohe), kde nie je hlavná a vedľajšia cesta, ale všetky tri strany sú rovnocenné?
Vozidlo A musí dať prednosť vozidlu C (pravidlo pravej ruky), vozidlo C musí dať prednosť vozidlu B (pravidlo pravej ruky) a vozidlo B musí dať prednosť vozidlu A (A ide priamo, B odbočuje doľava). Má táto križovatka vôbec v rámci pravidiel riešenie?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
V akejkoľvek križovatke, kde prednosť neupravujú policajti, semafory a ani dopravné značky, platia všeobecné pravidlá cestnej premávky. Emilov príklad ukazuje dve z nich.
Vodič prichádzajúci do križovatky musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.
Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
Pomôže len dohoda
Situácia na križovatke podľa obrázka sa nedá riešiť podľa dopravných pravidiel. Každé z vozidiel pred križovatkou musí dať niekomu prednosť, nech prichádza z akékohoľvek smeru. Striktné dodržiavanie dopravných pravidiel by v tomto prípade viedlo k zablokovaniu križovatky.
Jediná možnosť, ako problém vyriešiť, je dohodnúť sa, kto prejde križovatkou ako prvý. Zároveň si musíte dávať pozor, aby ste ani náhodou do nikoho nenarazili, lebo by to mohlo skončiť vašou vinou. Mohli by vás obviniť za spôsobenie havárie nedaním prednosti v jazde.
Prečo sa križovatka nedá vyriešiť podľa pravidiel
Emil to napísal správne.
Začnime vozidlom A. Jeho vodič musí dať prednosť vozidlu C, pretože vozidlo C prichádza sprava do križovatky. Vodič vozidla C však musí dať prednosť vozidlu B, pretože vozidlo B prichádza vo vzťahu k vozidlu C sprava.
Aj vodič vozidla B musí dať prednosť, lebo odbočuje vľavo a musí dať prednosť protiidúcim motorovým vozidlám. Takým je vozidlo A.
Predpisy síce vozidlu B umožnia vojsť do križovatky a tam dať prednosť vozidlu A, stále to však problém nerieši.
Ako je to v kruhovom objazde
Na podobný problém nás upozornil aj Samuel. Napísal: "Ak do malého kruhového objazdu prichádzajú zo štyroch vjazdov súčasne štyri obyčajné osobné vozidlá, z každého príjazdu jedno, kto má prednosť?"
Kruhový objazd by musel mať veľmi malý priemer s dostatočným množstvom pripojených ciest, aby to mohlo spôsobiť problémy v premávke podobne, ako v Emilovom príklade.
Pri vjazde do kruhového objazdu bez dopravných značiek má prednosť vozidlo vchádzajúce do kruhového objazdu. Také by sa ale na cestách vyskytovať nemali, keďže môžu spôsobiť zablokovanie premávky aj v iných situáciách, napríklad v prípade dopravnej špičky.
Ak ale prednosť v jazde na kruhovom objazde riadia dopravné značky, prednosť majú zvyčajne vozidlá jazdiace v kruháči. Keď vojdú do malého kruháča zo štyroch vjazdov naraz štyri autá, nemusia dávať nikomu prednosť. V prípade, že jazdia plynulo, vozidlá môžu bez problémov opustiť kruhový objazd.
Kruhový objazd by musel mať tak malý priemer, že ešte pri vchádzaní do kruhového objazdu by vozidlo nemohlo pokračovať pre iné vchádzajúce vozidlo. Nepredpokladáme, že by sa také kruháče na Slovensku vyskytovali. Ak by predsa, pomôže len dohoda medzi vodičmi vozidiel.
Ďalšie príklady pravidiel prednosti v jazde
Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Medzi všeobecné pravidlá o prednosti v jazde, ktoré sa dajú uplatniť v križovatkách, patria aj predpisy o prednosti v jazdných pruhoch. Napríklad, vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.
Alebo, na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.