Neriešiteľné situácie v križovatkách sa dajú vyriešiť

Ak do križovatky alebo kruhového objazdu vchádzajú zo všetkých smerov vozidlá v rovnakom čase, určiť prednosť nemusí vždy pomôcť jednoducho prejsť križovatkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

02.jpgEmil: "Ako by sa mala riešiť križovatka tvaru T (na obrázku v prílohe), kde nie je hlavná a vedľajšia cesta, ale všetky tri strany sú rovnocenné?

Vozidlo A musí dať prednosť vozidlu C (pravidlo pravej ruky), vozidlo C musí dať prednosť vozidlu B (pravidlo pravej ruky) a vozidlo B musí dať prednosť vozidlu A (A ide priamo, B odbočuje doľava). Má táto križovatka vôbec v rámci pravidiel riešenie?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V akejkoľvek križovatke, kde prednosť neupravujú policajti, semafory a ani dopravné značky, platia všeobecné pravidlá cestnej premávky. Emilov príklad ukazuje dve z nich.

Vodič prichádzajúci do križovatky musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Pomôže len dohoda

Situácia na križovatke podľa obrázka sa nedá riešiť podľa dopravných pravidiel. Každé z vozidiel pred križovatkou musí dať niekomu prednosť, nech prichádza z akékohoľvek smeru. Striktné dodržiavanie dopravných pravidiel by v tomto prípade viedlo k zablokovaniu križovatky.

Jediná možnosť, ako problém vyriešiť, je dohodnúť sa, kto prejde križovatkou ako prvý. Zároveň si musíte dávať pozor, aby ste ani náhodou do nikoho nenarazili, lebo by to mohlo skončiť vašou vinou. Mohli by vás obviniť za spôsobenie havárie nedaním prednosti v jazde.

Prečo sa križovatka nedá vyriešiť podľa pravidiel

Emil to napísal správne.

Začnime vozidlom A. Jeho vodič musí dať prednosť vozidlu C, pretože vozidlo C prichádza sprava do križovatky. Vodič vozidla C však musí dať prednosť vozidlu B, pretože vozidlo B prichádza vo vzťahu k vozidlu C sprava.

Aj vodič vozidla B musí dať prednosť, lebo odbočuje vľavo a musí dať prednosť protiidúcim motorovým vozidlám. Takým je vozidlo A.

Predpisy síce vozidlu B umožnia vojsť do križovatky a tam dať prednosť vozidlu A, stále to však problém nerieši.

Ako je to v kruhovom objazde

Na podobný problém nás upozornil aj Samuel. Napísal: "Ak do malého kruhového objazdu prichádzajú zo štyroch vjazdov súčasne štyri obyčajné osobné vozidlá, z každého príjazdu jedno, kto má prednosť?"

Kruhový objazd by musel mať veľmi malý priemer s dostatočným množstvom pripojených ciest, aby to mohlo spôsobiť problémy v premávke podobne, ako v Emilovom príklade.

Pri vjazde do kruhového objazdu bez dopravných značiek má prednosť vozidlo vchádzajúce do kruhového objazdu. Také by sa ale na cestách vyskytovať nemali, keďže môžu spôsobiť zablokovanie premávky aj v iných situáciách, napríklad v prípade dopravnej špičky.

Ak ale prednosť v jazde na kruhovom objazde riadia dopravné značky, prednosť majú zvyčajne vozidlá jazdiace v kruháči. Keď vojdú do malého kruháča zo štyroch vjazdov naraz štyri autá, nemusia dávať nikomu prednosť. V prípade, že jazdia plynulo, vozidlá môžu bez problémov opustiť kruhový objazd.

Kruhový objazd by musel mať tak malý priemer, že ešte pri vchádzaní do kruhového objazdu by vozidlo nemohlo pokračovať pre iné vchádzajúce vozidlo. Nepredpokladáme, že by sa také kruháče na Slovensku vyskytovali. Ak by predsa, pomôže len dohoda medzi vodičmi vozidiel.

Ďalšie príklady pravidiel prednosti v jazde

Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Medzi všeobecné pravidlá o prednosti v jazde, ktoré sa dajú uplatniť v križovatkách, patria aj predpisy o prednosti v jazdných pruhoch. Napríklad, vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Alebo, na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 926
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 354
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 4 266
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 881
  5. Kam do tepla v januári? 2 558
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 300
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 248
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 128
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 016
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 853

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

KOMENTÁRE

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil Babiš.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.