Cyklistov vytláčajú predpisy preč z autobusového pruhu

Vo vyhradenom pruhu smú jazdiť len vozidlá, pre ktorý je pruh vyhradený.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cyklisti majú na cestách ťažký život. Nielenže sa neraz oprávnene cítia ohrození, ešte ich aj predpisy a správcovia ciest vytláčajú doprostred ciest.

Robo: "Ako je to s jazdou na bicykli v autobusovom pruhu a autobusovej zastávke? Cyklista by mal ísť v pruhu pre autá, alebo môže ísť aj v pruhu vyhradenom pre autobus?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

"Vodič je povinný v úseku zastávky pravidelnej verejnej dopravy osôb dbať na zvýšenú opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou," dodávajú predpisy.

Ak prejdete bicyklom alebo autom cez zastávku na vozovke, priestupku sa nedopustíte. S vyhradeným jazdným pruhom je to komplikovanejšie.

Kto smie jazdiť vo vyhradenom jazdnom pruhu

Vo vyhradenom pruhu smú jazdiť len vozidlá, pre ktorý je pruh vyhradený. Ich vodiči sú dokonca povinní vyhradený jazdný pruh použiť prednostne. Iné vozidlá smú do vyhradeného pruhu len pri

  • obchádzaní,
  • predchádzaní,
  • odbočovaní,
  • otáčaní,
  • vchádzaní na cestu,
  • ak to dovoľuje dopravná značka, alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.

Aj bicykel je podľa zákona o cestnej premávke vozidlom a cyklista vodičom (nemotorového vozidla).

Vo všeobecnosti, cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po pravej krajnici vozovky, ak nemá k dispozícii cyklistický chodník alebo je nezjazdný.

V mestách, kde sa vo väčšej miere prerobili pravé jazdný pruhy na vyhradené len pre autobusy či trolejbusy MHD, zvyčajne krajnicu a ani cyklistický chodník nenájdete.

Cyklisti potom majú dve možnosti - zísť z bicykla a tlačiť ho po chodníku, alebo ísť pri pravom okraji jazdného pruhu, ktorý bezprostredne susedí s vyhradeným jazdným pruhom.

Prečo nesmie cyklista do vyhradeného pruhu a kedy môže

Jeden predpis cyklistovi prikazuje ísť pri pravom okraji vozovky, iný mu zakazuje vojsť na vyhradený pruh, ktorý je zvyčajne na okraji vozovky. Keďže prvý predpis je pre cyklistu všeobecný a druhý mu upresňuje, kde jazdiť, nesmie jazdiť na bicykli vo vyhradenom jazdnom pruhu, ak preňho nie je určený.

Vo viacerých Európskych mestách, napríklad v Prahe, vyhradzujú pravé pruhy na ceste vozidlám MHD, taxíkom a cyklistom. Kým sa tak nestane aj na Slovensku, cyklisti budú ohrození.

Nie je veľmi bezpečné jazdiť tak, že z ľavej strany cyklistu jazdí štandardná premávka a sprava okolo neho jazdia autobusy alebo trolejbusy.

Ak by aj cyklista jazdil po vyhradenom pruhu pre autobusy, nemyslíme si, že by bolo správne, ak by za to mal byť policajtmi sankcionovaný. Predovšetkým preto, že bezpečnosť cyklistu má podľa nás vyššiu prioritu ako plynulosť premávky vozidiel MHD.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 064
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 326
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 412
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 378
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 892
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 486
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 454
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop