Cyklisti majú na cestách ťažký život. Nielenže sa neraz oprávnene cítia ohrození, ešte ich aj predpisy a správcovia ciest vytláčajú doprostred ciest.
Robo: "Ako je to s jazdou na bicykli v autobusovom pruhu a autobusovej zastávke? Cyklista by mal ísť v pruhu pre autá, alebo môže ísť aj v pruhu vyhradenom pre autobus?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
"Vodič je povinný v úseku zastávky pravidelnej verejnej dopravy osôb dbať na zvýšenú opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou," dodávajú predpisy.
Ak prejdete bicyklom alebo autom cez zastávku na vozovke, priestupku sa nedopustíte. S vyhradeným jazdným pruhom je to komplikovanejšie.
Kto smie jazdiť vo vyhradenom jazdnom pruhu
Vo vyhradenom pruhu smú jazdiť len vozidlá, pre ktorý je pruh vyhradený. Ich vodiči sú dokonca povinní vyhradený jazdný pruh použiť prednostne. Iné vozidlá smú do vyhradeného pruhu len pri
- obchádzaní,
- predchádzaní,
- odbočovaní,
- otáčaní,
- vchádzaní na cestu,
- ak to dovoľuje dopravná značka, alebo
- ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.
Aj bicykel je podľa zákona o cestnej premávke vozidlom a cyklista vodičom (nemotorového vozidla).
Vo všeobecnosti, cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po pravej krajnici vozovky, ak nemá k dispozícii cyklistický chodník alebo je nezjazdný.
V mestách, kde sa vo väčšej miere prerobili pravé jazdný pruhy na vyhradené len pre autobusy či trolejbusy MHD, zvyčajne krajnicu a ani cyklistický chodník nenájdete.
Cyklisti potom majú dve možnosti - zísť z bicykla a tlačiť ho po chodníku, alebo ísť pri pravom okraji jazdného pruhu, ktorý bezprostredne susedí s vyhradeným jazdným pruhom.
Prečo nesmie cyklista do vyhradeného pruhu a kedy môže
Jeden predpis cyklistovi prikazuje ísť pri pravom okraji vozovky, iný mu zakazuje vojsť na vyhradený pruh, ktorý je zvyčajne na okraji vozovky. Keďže prvý predpis je pre cyklistu všeobecný a druhý mu upresňuje, kde jazdiť, nesmie jazdiť na bicykli vo vyhradenom jazdnom pruhu, ak preňho nie je určený.
Vo viacerých Európskych mestách, napríklad v Prahe, vyhradzujú pravé pruhy na ceste vozidlám MHD, taxíkom a cyklistom. Kým sa tak nestane aj na Slovensku, cyklisti budú ohrození.
Nie je veľmi bezpečné jazdiť tak, že z ľavej strany cyklistu jazdí štandardná premávka a sprava okolo neho jazdia autobusy alebo trolejbusy.
Ak by aj cyklista jazdil po vyhradenom pruhu pre autobusy, nemyslíme si, že by bolo správne, ak by za to mal byť policajtmi sankcionovaný. Predovšetkým preto, že bezpečnosť cyklistu má podľa nás vyššiu prioritu ako plynulosť premávky vozidiel MHD.