SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Cyklistov vytláčajú predpisy preč z autobusového pruhu

Vo vyhradenom pruhu smú jazdiť len vozidlá, pre ktorý je pruh vyhradený.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cyklisti majú na cestách ťažký život. Nielenže sa neraz oprávnene cítia ohrození, ešte ich aj predpisy a správcovia ciest vytláčajú doprostred ciest.

Robo: "Ako je to s jazdou na bicykli v autobusovom pruhu a autobusovej zastávke? Cyklista by mal ísť v pruhu pre autá, alebo môže ísť aj v pruhu vyhradenom pre autobus?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

"Vodič je povinný v úseku zastávky pravidelnej verejnej dopravy osôb dbať na zvýšenú opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou," dodávajú predpisy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ak prejdete bicyklom alebo autom cez zastávku na vozovke, priestupku sa nedopustíte. S vyhradeným jazdným pruhom je to komplikovanejšie.

Kto smie jazdiť vo vyhradenom jazdnom pruhu

Vo vyhradenom pruhu smú jazdiť len vozidlá, pre ktorý je pruh vyhradený. Ich vodiči sú dokonca povinní vyhradený jazdný pruh použiť prednostne. Iné vozidlá smú do vyhradeného pruhu len pri

  • obchádzaní,
  • predchádzaní,
  • odbočovaní,
  • otáčaní,
  • vchádzaní na cestu,
  • ak to dovoľuje dopravná značka, alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.

Aj bicykel je podľa zákona o cestnej premávke vozidlom a cyklista vodičom (nemotorového vozidla).

Vo všeobecnosti, cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po pravej krajnici vozovky, ak nemá k dispozícii cyklistický chodník alebo je nezjazdný.

Skryť Vypnúť reklamu

V mestách, kde sa vo väčšej miere prerobili pravé jazdný pruhy na vyhradené len pre autobusy či trolejbusy MHD, zvyčajne krajnicu a ani cyklistický chodník nenájdete.

Cyklisti potom majú dve možnosti - zísť z bicykla a tlačiť ho po chodníku, alebo ísť pri pravom okraji jazdného pruhu, ktorý bezprostredne susedí s vyhradeným jazdným pruhom.

Prečo nesmie cyklista do vyhradeného pruhu a kedy môže

Jeden predpis cyklistovi prikazuje ísť pri pravom okraji vozovky, iný mu zakazuje vojsť na vyhradený pruh, ktorý je zvyčajne na okraji vozovky. Keďže prvý predpis je pre cyklistu všeobecný a druhý mu upresňuje, kde jazdiť, nesmie jazdiť na bicykli vo vyhradenom jazdnom pruhu, ak preňho nie je určený.

Vo viacerých Európskych mestách, napríklad v Prahe, vyhradzujú pravé pruhy na ceste vozidlám MHD, taxíkom a cyklistom. Kým sa tak nestane aj na Slovensku, cyklisti budú ohrození.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je veľmi bezpečné jazdiť tak, že z ľavej strany cyklistu jazdí štandardná premávka a sprava okolo neho jazdia autobusy alebo trolejbusy.

Ak by aj cyklista jazdil po vyhradenom pruhu pre autobusy, nemyslíme si, že by bolo správne, ak by za to mal byť policajtmi sankcionovaný. Predovšetkým preto, že bezpečnosť cyklistu má podľa nás vyššiu prioritu ako plynulosť premávky vozidiel MHD.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 232
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 850
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 036
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 021
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 881
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 005
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 440
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 700
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 598
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 568
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.