Prvá jazda: Kombi Sportbrake urobilo Jaguar XF lepším

V ďalekom Škótsku sme zistili, aké kombi je Jaguar XF. A že značka pracuje na benzínovom aj naftovom hybride súčasne. Zakrátko presedlá aj na pohon všetkých kolies.

Osemstupňová prevodovka v kombinácii s trojlitrovým dieselom a nastaviteľnou charakteristikou podvozka tvoria dobrú kombináciu. Podvozok a riadenie sa po prestavení charakteristiky nesprávajú umelo, lebo inžinieri uprednostnili pred veľkým skokom v na(Zdroj: Jaguar)

Jaguar naskočil modelom XF na predtým zmeškaný vlak do vyššej spoločnosti. Stratené dobieha aj rozšírením ponuky o verziu Sportbrake.

V ďalekom Škótsku sme zistili, že značka pracuje na benzínovom aj naftovom hybride súčasne a zakrátko presedlá aj na pohon všetkých kolies. Hlavne sme však vyskúšali kombi.

EDINBURGH. Päťdesiatpercentný podiel modelov kombi na celkovom predaji vyššej strednej triedy v Európe je silný argument na stavbu verzie Sportbrake. Akurát príchod hotového auta a nábeh výroby trval pomerne dlho, pretože auto malo svetovú premiéru už na jar v Ženeve.

Jaguar to odôvodňuje udržaním štandardu kvality modelu XF, ktorý získal niekoľko ocenení zákazníckej spokojnosti J.D. Power. Okrem toho XF od predného B stĺpika kompletne prepracovali. Rázvor ostal nezmenený na úrovni 2909 milimetrov a dĺžka vzrástla iba o pol centimetra.

Ani v konštrukcii podvozka sa nič zásadné nemenilo, len oceľové pružiny zadnej nápravy vystriedali vzduchové vankúše, ktoré udržiavajú stálu svetlú výšku nezávisle od zaťaženia. Riadiaca jednotka pruženia Adaptive Dynamics System monitoruje 500 krát za sekundu prácu tlmičov a charakter cesty.

Samozrejme v oblasti nôh ostalo všetko po starom, avšak výrazné zlepšenie cítiť nad hlavami vzadu, kde pribudlo 48 milimetrov priestoru. Práve prevzdušnenie priestoru nad hlavami vzadu a presvetlenie interiéru môže byť dôvodom na kúpu verzie Sportbrake. V druhom rade sedadiel sa totiž oproti sedanu cestuje dospelému o triedu lepšie. Štandardne dodávané vzduchové pruženie mení charakter podľa zaťaženia zadnej nápravy a automaticky udržiava konštantnú svetlú výšku.

Podstatnejšie je, že Jaguar dobre navrhol mapy pre prácu podvozka. Poznámka technikov k škótskym cestám, ktoré sú vraj známe nekvalitným povrchom, príde Slovákom úplne smiešna, a preto skutočné schopnosti podvozka ukáže až jazda po Bratislave.

V Škótsku sa vzduchový podvozok kombi správal dobre. Horšie bolo, že auto malo volant na zlej strane a museli sme jazdiť v protismere. To už neplatilo o jazde na jednoduchom pretekárskom okruhu, lebo rozhodujúca je stopa v nájazde do zákruty a tá je rovnaká v Škótsku aj u nás.

Sportbrake precízne zatáča a nevalí sa nosom do zákruty, zostáva však ľahko nedotáčavý. Zadná náprava tak silno eliminuje kmity karosérie pri náhlej zmene smeru jazdy, až odpadá to povestné nahodenie zadku do zákruty. Poladením zadnej nápravy je XF Sportbrake trochu sterilné.

Štvorvalec v úzkych

Sportbrake vychádza čisto z potrieb a zvyklostí Európskeho trhu a jeho náklonnosti k naftovým motorom. Preto nie je na začiatku v ponuke benzínový agregát ale iba dva diesele a každý z nich v dvoch verziách výkonu. Základný štvorvalec 2,2 Di4 má 163 alebo 200 koní.

Samozrejme, že nám podsunuli silnejšiu verziu, ktorej výkon nechýba, ale otáčky áno. Podľa papierov výkon vrcholí pri 3500 otáčkach ale pocitový ťah umiera už pri 3000. Všetko zachraňuje naozaj dobrá automatická a osemstupňová prevodovka ZF.

Dobrá propagácia. Jaguar XF Sportbrake si v predpremiére odkrútil najprestížnejšie cyklistické preteky Tour de France a to hneď vo víťaznom tíme. Už 99. ročník pretekov vyhral Bradley Wiggins, ktorému niesol bicykle nový XF Sportbrake.

Ak potrebujete na predbiehanie urobiť vyšší rýchlostný rozdiel, prevodovka musí kvôli úzkemu spektru činných otáčok štvorvalca preradiť a tým výrazne strácate. Základný motor nebol hlasný a pracoval úsporne, ale k veľkému kombi nám nesadol. Znie to naduto, ale šesťvalec je úplne iná káva.

Má širší rozsah efektívnych otáčok, vyšší výkon a pracuje s iným stálym prevodom tej istej osemstupňovej prevodovky. To už má jazda iné dimenzie a najmä predchádzanie, ktorému sa na spleti škótskych dvojprúdových ciest nevyhnete. Navyše testovaná verzia 3,0dS má štandardne aerodynamickú súpravu doplnkov, čiže favoritom je šesťvalec.

Nemenovaný človek z Jaguaru nám prezradil, že pracujú na hybride a to v benzínovej aj naftovej alternatíve. Do výroby vraj príde tá lepšia. O pohone všetkých kolies sa hovorí už oficiálne, ale len v kombinácii s benzínovými motormi.

Jaguar XF Sportbrake - základné údaje

Verzia

2.2D 163k

2.2D 200k

3.0D 240k

3.0D 275k

Objem valcov (cm3)

2179

2179

2993

2993

Výkon (kW(k))

120 (163)

147 (200)

177 (240)

202 (275)

Pri otáčkach (ot./min.)

3500

3500

4000

4000

Krút. moment/otáčky (Nm/ot.min.)

400/2000

450/2000

500/2000

600/2000

Prevodovka

Osemstupňová automatická ZF

Systém Stop/Štart

áno

áno

áno

áno

Zrýchlenie 0-100km/h (s)

10.9

8.8

7.1

6.6

Maximálna rýchlosť (km/h)

200

214

240

250

Priemerná spotreba (l/100km)

5.1

5.1

6.1

6.1

Rázvor náprav (mm)

2909

Dĺžka (mm)

4966

Šírka (mm)

1877

Objem nádrže (litre)

70.1

Max. šírka kufra (mm)

1287

Šírka kufra medzi blatníkmi (mm)

1064

Maximálna dĺžka kufra (mm)

1970

Základný objem kufra (litre)

550

Objem po sklop. sedadiel (litre)

1675

Nebrzdený príves (kg)

750

Brzdený príves (kg)

1850

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1824 -1880

Na otváranie má Sportbrake čas

Kombi má vyšší základ komfortných prvkov výbavy a také drobnosti ako elektrické otváranie piatych dverí už nemožno vyberať, lebo tam je. Buď sa z pomalého otvárania potešíte, lebo si nemažete ruky, alebo budete nadávať, aké je to pomalé.

Napríklad tlačidlo na zatvorenie kufra treba dosť výrazne stláčať, aby sa dvere pohli. Zato prírastok v podobe kufra je potešiteľný. Priestor vzadu je výborne presvetlený, aj tie najmenšie detaily starostlivo vyhotovené a samotný kufor má dobrý tvar.

Namiesto nejakého dvojitého dna sa konštruktéri sústredili na základnú výšku. Objem 550 litrov po zaťahovaciu roletu možno zväčšiť sklopením operadiel delených v pomere 60:40 na 1675 litrov. Stačí potiahnuť za páčku v kufri a operadlá doslova zletia dole do jednej roviny s dnom kufra.

Efektný trik ako vyvolať dojem ťažkého nákladu. Po pretekárskom okruhu sme jazdili s chladničkou v batožinovom priestore. Mali sme spozorovať, že naložené kombi prechádza zákrutami aj losím testom rovnako suverénne ako prázdne. Bodaj by nie, keď chladnička, hoci je veľká, vážila iba 50 kilogramov. Už teraz vidíme ako majitelia vozia XF Sportbrake vozia raz mesačne chladničku. Ale nápad to nebol zlý a Jaguar po sklopení operadiel demonštroval pôdorys nákladného priestoru s rozmermi 1970x1064 mm.

Operadlo je pri sklopení hnané zrejme prídavnou pružinou, aby riadne spadlo dole. Na verzii Sportbrake poteší šírka spodnej časti nakladacieho otvoru na úrovni vnútornej šírky kufra. Dizajnéri tiež neprehajdákali dĺžku auta robustným nárazníkom, a tak vzdialenosť medzi koncom auta a nakladacou hranou je čo najkratšia.

Nenarušili celok

Pri stavbe verzie Sportbrake dokázala automobilka Jaguar udržať homogénny celok tak, aby batoh nenarušil celistvosť auta. V princípe vyzerá Sportbrake ako auto, ktoré malo byť od počiatku kombi. Na druhej strane príchod novej verzie kombi by sme mohli odbiť tak, že pribudol kufor a to je všetko.

Až hlavný dizajnér Wayne Burgess odhaľuje, čo všetko bolo potrebné urobiť, aby Sportbrake vyzeral nenásilne a ostal praktický. "Veľkosť vnútorného priestoru po sklopení operadiel sme optimalizovali tak, aby tam vošli moje reproduktory, ktoré si vozím na koncerty s kapelou," poznamenal k vývoju Burgess.

Zdá sa, že kombi má ešte väčší majestát ako sedan. Bočný profil je vďaka dlhému rázvoru 2909 milimetrov vyvážený a vizuálny efekt batohu sa stráca. Dizajnéri si pomohli líniou nad kľučkami odpredu až dozadu. Posledný stĺpik pri piatych dverách je vyzdobený čiernym lesklým panelom. Opticky tak rozširuje okno na vyklápacích dverách. Akurát sme zvedaví, komu sa bude chcieť leštiť čierny lesklý panel.

Príhovor dizajnéra býva obyčajne klasické tlačenie kalerábov do hláv okolostojacich a tak to bolo aj teraz. S tým rozdielom, že cítiť ako má Burgess stavbu auta doslova prežitú a dýcha s projektom. Akurát koľajničky s posuvnými držiakmi v kufri automobilkou označené za inovatívne už také nie sú, lebo ich má každý. Ale sú praktické a v tejto triede nevyhnutné. Vďaka nim môžete mať v kufri tašku s notebookom a vymetať zákruty.

Sportbrake má najširšiu ponuku doplnkov pre praktický život spomedzi všetkých modelov značky. Guľa ťažného zariadenia je jedným z nich.

Pod dnom batožinového priestoru so základným objemom 550 litrov ostalo miesto na dojazdové rezervné koleso a dve batérie. Okrem štandardnej batérie je tam menšia doplnková pre systém štart/stop, ktorým sú vybavené naftové motory. Batožinový priestor má koľajničky po stranách a držiaky, aké používa asi väčšina konkurentov. Zadné operadlá možno sklopiť tiahlom z batožinového priestoru do jednej roviny s dnom kufra.

Akurát sa neschováva pod nárazník ale do pripraveného miesta v kufri. Keď ju majiteľ rýchlym bajonetovým systémom pripne a zakvačí príves, elektronika prestaví ESP a ABS do režimu ťahania prívesu. Ak je brzdený, môže mať rovnakú hmotnosť ako XF Sportbrake.

ico

PRVÝ DOJEM

Jaguar si nechal na dnešné pomery veľa času na premenu sedanu v kombi. Urobil však dobrú prácu a osobne považujem kombi za príťažlivejšie ako sedan.

Sportbrake je tak podmanivý a hlavne komfortný, že nebyť náklonnosti k BMW, možno by ma dokázal zlomiť. Slabšie nátury, ktoré na rozdiel odo mňa na takéto auto majú, však dokáže prehovoriť. Po prvých stovkách kilometrov, vlastne míľ, sa mi zdá celkom reálny cieľ automobilky - čo predaný Sportbrake to nový zákazník od konkurencie. Viem si predstaviť XF Sportbrake aj bez pohyblivých žalúzií ventilácie a gýčových pochrómovaných prvkov v kokpite, ktoré sa efektne odrážajú v bočných oknách. Štandardne elektrické otváranie piatych dverí by tiež mohlo ísť rýchlejšie a tlačidlo zatvárania reagovať na jemnejší dotyk.

Dôležitý celok

XF Sportbrake je harmonický celok, ktorý vie byť užitočný. Najviac ma zaujal priestor vzadu, dobre navrhnutý kufor, prevodovka a komfort jazdy. S dobrým a starostlivým servisom musí byť radosť vlastniť Sportbrake.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 102
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 178
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 033
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 194
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 665
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 022
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 841
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 826
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 375
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 269

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.