SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Prvá jazda: Trojvalec potiahne ľudový Peugeot 301 do mesta

Na tureckých cestách sme vyskúšali všetky prevodovky aj motory lacného rodinného auta, ktoré zaujme kufrom a miestom vzadu.

Napriek tomu, že Peugeot 301 a Citroën C-Elysee sú dvojčatá, dizajn dostal kozmetické odlišnosti.Napriek tomu, že Peugeot 301 a Citroën C-Elysee sú dvojčatá, dizajn dostal kozmetické odlišnosti. (Zdroj: Peugeot)

Základná výbava nevyzerá zle a s trojvalcom sa dá prežiť v meste.

ANTALYA. Po tisícdvesto kilometroch s Citroënom C-Elysée 1,6 HDi a predstavení modelu Peugeot 301 na Slovenskom trhu sme pokladali cestu na prvé jazdy do Turecka za zbytočnú. Nebola, lebo sme vyskúšali všetky verzie modelového radu, ku ktorým nie je u nás prístup a samozrejme dostali sme sa aj k novým informáciám. Hlavné zistenie však je, že presne tieto autá potrebuje automobilový priemysel ako soľ, nehovoriac o značke Peugeot.

Ak niekomu príliš nevonia kvalita dielenského spracovania niektorých francúzskych áut po 30 000 kilometroch, Peugeot 301 zrejme presvedčí. Po cestách Turecka sme najazdili na takéto prezentácie až netradične veľa a z auta štyri milióny testovacích kilometrov doslova sršali.

Podvozok tureckej verzie bol ešte tuhší ako u dvojičky od Citroënu, ktorú sme skúšali u nás. Pedantne sme študovali detaily a spoje dielcov v interiéri a klobúk dole. Dokonca kulisa radenia sa zdá byť vylepšená, a keď začnete ozaj veľkou silou mordovať madlo dverí, nezavŕzga ani trochu.

Peugeot potreboval 301 ako soľ

Základná požiadavka na konečné využitie auta donútila značku urobiť veci jednoducho a tým pádom kvalitne. Plasty interiéru, klimatizácia aj ventilácia musia obstáť na horúcom strednom východe, kde patrí sedanom v kompaktnej triede 70 percent trhu, ale zároveň musí 301 hladko štartovať a rýchlo kúriť na severe Ruska pri -35 stupňoch.

Rusko je po latinskej Amerike a Číne tretí najvýznamnejší trh nového sedanu. V západnej Európe sa 301 takmer neobjaví, lebo tam majú sedany v kompaktnej triede len dvojpercentný podiel. Vo východnej Európe to niektoré trhy vyťahujú na polovicu v porovnaní s hatchbackmi.

Nerobili nič nové, len ladili

Peugeot 301 je definovaný ako kompaktný sedan s najdlhším rázvorom 2650 milimetrov medzi svojimi konkurentmi. Využíva mierne modifikovanú ale spoločnú platformu s modelom 208, hoci rozmerovo je mu nadradený. Najmä rázvor sa podpísal pod extrémne veľa miesta na nohy vzadu. O zadných opierkach hlavy sme písali. V globále však priestorom a veľkosťou kufra patrí 301 tam, kde má.

Ruská verzia bude mať ochranu spodku motora, ktorá v iných špecifikáciách nie je. Konštruktéri sa zamerali na odizolovanie prachu ciest od interiéru. V Turecku sa to osvedčilo a prahy ostali po otvorení dverí nezaprášené. Klimatizácia aj vykurovanie je tiež ladené podľa umiestnenia a trhu, kde sa bude auto predávať. Vo všeobecnosti najodolnejšia vyzerá byť ruská verzia. Cesty južného Turecka v hornatom kraji majú drsný asfalt a mimo hlavných ťahov záplaty.

Nafta pôsobí suverénne

Diesel 1,6 HDi, ktorý sa nebude dodávať s automatom, spotreboval v kopcovitom teréne 4,8 l/100 kilometrov. Benzínový motor 1,6 Vti sa pri štandardnej jazde javí tichší a má ešte lepšie prevody na časté pohýnanie a jazdu prískokom v meste. Aj radenie je lepšie. V nezabehnutom stave a v kopcoch je dole tupý ako poleno, a preto potrebuje otáčky, aspoň 3000 na to, aby sa rozhýbal.

Kým jeden nemenovaný kolega novinár mal na prvých 150 kilometroch trasy spotrebu 9,2 litra, naša posádka ju po výmene áut a na rovnakej ceste späť zrazila na 6,2 litra na 100 km.

Motor 1,6 VTi je pohonný agregát na menší ročný počet km, vhodný aj na krátke trasy, ale spotrebou citlivejší na tempo jazdy. Aj pri silnej preferencii benzínových motorov by sme asi siahli po 1,6 HDi.

Peugeot 301 ako mestská alternatíva

Logicky je koncept auta ušitý na tých, čo majú jedno auto v rodine , majú od 35 do 45 rokov a už nejaké potomstvo. Hoci žijú v meste, potrebujú niečo väčšie ako Peugeot 208 ale finančne lacnejšie alebo na tej istej úrovni. Nás hlavne zaujímalo ako jazdí Peugeot 301 1,2 Vti za 8 490 € s tromi valcami a výkonom 72 koní. Aby trojvalec nevyzeral v 4,4 metra dlhom sedane ako v kóme, dostal dobre ušitú prevodovku a štyri stupne presne do mesta.

Na päťke je zrýchlenie - vlastne nie je, hoci ide o ideálny prevod na jazdenie po obchvatoch a okreskách, lebo na piatom stupni a pri 70 km/h má trojvalec 2000 otáčok. Pri 90 km/h sú otáčky 2450 a to je moment, keď už cítiť aký-taký nárast výkonu. Potešili nás nižšie položené stupne, lebo na trojke Peugeot 301 dobre zrýchľuje a na štvorke pri 2000 otáčkach zvláda päťdesiatku v obci.

Jazda s najlacnejším trojvalcom priniesla ešte spoznanie najlacnejšej konfigurácie interiéru bez ozdobných chrómových prvkov s plastovým volantom a obyčajnejšími otočnými ovládačmi ventilácie. Aj tak vyzerá prístrojová doska a dvere hodnotnejšie ako v Škode Rapid alebo Dacii Logan.

Samozrejme cenovú kategóriu vidieť už na prvý pohľad, ale zase nie je to oveľa horšie ako 208 v základnej výbave. Priamejšie povedané základná verzia 1,2 Vti nie je len teoretický cenový ťahák, ale v meste reálne použiteľné auto. Ak uvažujete o častejších dlhých cestách alebo po dovolenkovaní s naloženým autom, treba ísť o stupienok vyššie.

Robotizovaná prevodovka zatiaľ nestraší

Základnú paletu dvoch benzínových a jedného naftového motora dopĺňa 1,6 VTi BMV, teda verzia s automatom. Šťastím sme vykríkli pri prvom pohnutí, že to nie je šklbúca robotizovaná prevodovka ale normálny automat. Úsmevy z tváre a nadšenie z hladkého pohnutia pominuli na štvrtom stupni, ktorý je zároveň posledný. Ale verte či nie, radšej automat so štyrmi stupňami ako robotizovaná skriňa BMP6.

Napokon automat v meste fungoval obstojne a vynikal veľmi dobre zladenou charakteristikou medzi pohybom plynového pedálu a pohnutím auta z miesta. Pre Slovensko však takýto automat ostane asi okrajový a taxikárovi v Istambule príde ako fajn.

K dieselu automat nebude a žiaľ v budúcnosti hrozí nástup robotizovanej prevodovky. O verzii na LPG sa zatiaľ neuvažuje a v závislosti od trhu a verzie budú benzínové motory schopné spaľovať benzín s nižším oktánovým číslom.

ico

PRVÝ DOJEM

Cena a použiteľnosť auta v rôznych a ťažkých podmienkach ostrihali francúzskemu koncernu krídla vo fantazírovaní nad zbytočnosťami, a tak sa im podarilo postaviť auto, ktoré už mali dávno mať. Veríme, že tieto slová budú platiť aj vtedy, ak budú mať prvé kusy najazdených 200 000 kilometrov. Podľa toho, čo sme mali v rukách, to vyzerá naozaj nádejne a model 301 nám nepríde ako klamný obraz lacného vozenia pre bežných ľudí, ale reálne dobré auto na každý deň.

Peugeot 301 - základné údaje

Rozmery (DxŠxV)

4 427 x 1 748 x 1 477 mm

Rázvor osí kolies

2 652 mm

Svetlá výška

138 mm

Motor

1,2 VTi

1,6 VTi

1,6 HDi

Výkon

53 kW (72 k)

84 kW (115 k)

68 kW (92 k)

Krútiaci moment

110 Nm pri 3300 ot/min

150 Nm pri 4000 ot/min

230 Nm pri 1750 ot/min

Pohot. hmotnosť

1020 kg

1090 kg

1095 kg

Zrýchlenie 0-100 km/h

14,2 s

9,4 s

11,2 s

Kombin. priem. spotreba

5,3 l/100km

6,5 l/100 km

4,3 l/100 km

Brzdy predné

kotúčové chladené

kotúčové chladené

kotúčové chladené

Brzdy zadné

bubnové bubnové bubnové
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 960
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 827
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 267
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 438
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 306
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


23 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 509
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 310
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 843
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 248
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 842
  7. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu