Prvá jazda: Trojvalec potiahne ľudový Peugeot 301 do mesta

Na tureckých cestách sme vyskúšali všetky prevodovky aj motory lacného rodinného auta, ktoré zaujme kufrom a miestom vzadu.

Napriek tomu, že Peugeot 301 a Citroën C-Elysee sú dvojčatá, dizajn dostal kozmetické odlišnosti.(Zdroj: Peugeot)

Základná výbava nevyzerá zle a s trojvalcom sa dá prežiť v meste.

ANTALYA. Po tisícdvesto kilometroch s Citroënom C-Elysée 1,6 HDi a predstavení modelu Peugeot 301 na Slovenskom trhu sme pokladali cestu na prvé jazdy do Turecka za zbytočnú. Nebola, lebo sme vyskúšali všetky verzie modelového radu, ku ktorým nie je u nás prístup a samozrejme dostali sme sa aj k novým informáciám. Hlavné zistenie však je, že presne tieto autá potrebuje automobilový priemysel ako soľ, nehovoriac o značke Peugeot.

Ak niekomu príliš nevonia kvalita dielenského spracovania niektorých francúzskych áut po 30 000 kilometroch, Peugeot 301 zrejme presvedčí. Po cestách Turecka sme najazdili na takéto prezentácie až netradične veľa a z auta štyri milióny testovacích kilometrov doslova sršali.

Podvozok tureckej verzie bol ešte tuhší ako u dvojičky od Citroënu, ktorú sme skúšali u nás. Pedantne sme študovali detaily a spoje dielcov v interiéri a klobúk dole. Dokonca kulisa radenia sa zdá byť vylepšená, a keď začnete ozaj veľkou silou mordovať madlo dverí, nezavŕzga ani trochu.

Peugeot potreboval 301 ako soľ

Základná požiadavka na konečné využitie auta donútila značku urobiť veci jednoducho a tým pádom kvalitne. Plasty interiéru, klimatizácia aj ventilácia musia obstáť na horúcom strednom východe, kde patrí sedanom v kompaktnej triede 70 percent trhu, ale zároveň musí 301 hladko štartovať a rýchlo kúriť na severe Ruska pri -35 stupňoch.

Rusko je po latinskej Amerike a Číne tretí najvýznamnejší trh nového sedanu. V západnej Európe sa 301 takmer neobjaví, lebo tam majú sedany v kompaktnej triede len dvojpercentný podiel. Vo východnej Európe to niektoré trhy vyťahujú na polovicu v porovnaní s hatchbackmi.

Nerobili nič nové, len ladili

Peugeot 301 je definovaný ako kompaktný sedan s najdlhším rázvorom 2650 milimetrov medzi svojimi konkurentmi. Využíva mierne modifikovanú ale spoločnú platformu s modelom 208, hoci rozmerovo je mu nadradený. Najmä rázvor sa podpísal pod extrémne veľa miesta na nohy vzadu. O zadných opierkach hlavy sme písali. V globále však priestorom a veľkosťou kufra patrí 301 tam, kde má.

Ruská verzia bude mať ochranu spodku motora, ktorá v iných špecifikáciách nie je. Konštruktéri sa zamerali na odizolovanie prachu ciest od interiéru. V Turecku sa to osvedčilo a prahy ostali po otvorení dverí nezaprášené. Klimatizácia aj vykurovanie je tiež ladené podľa umiestnenia a trhu, kde sa bude auto predávať. Vo všeobecnosti najodolnejšia vyzerá byť ruská verzia. Cesty južného Turecka v hornatom kraji majú drsný asfalt a mimo hlavných ťahov záplaty.

Nafta pôsobí suverénne

Diesel 1,6 HDi, ktorý sa nebude dodávať s automatom, spotreboval v kopcovitom teréne 4,8 l/100 kilometrov. Benzínový motor 1,6 Vti sa pri štandardnej jazde javí tichší a má ešte lepšie prevody na časté pohýnanie a jazdu prískokom v meste. Aj radenie je lepšie. V nezabehnutom stave a v kopcoch je dole tupý ako poleno, a preto potrebuje otáčky, aspoň 3000 na to, aby sa rozhýbal.

Kým jeden nemenovaný kolega novinár mal na prvých 150 kilometroch trasy spotrebu 9,2 litra, naša posádka ju po výmene áut a na rovnakej ceste späť zrazila na 6,2 litra na 100 km.

Motor 1,6 VTi je pohonný agregát na menší ročný počet km, vhodný aj na krátke trasy, ale spotrebou citlivejší na tempo jazdy. Aj pri silnej preferencii benzínových motorov by sme asi siahli po 1,6 HDi.

Peugeot 301 ako mestská alternatíva

Logicky je koncept auta ušitý na tých, čo majú jedno auto v rodine , majú od 35 do 45 rokov a už nejaké potomstvo. Hoci žijú v meste, potrebujú niečo väčšie ako Peugeot 208 ale finančne lacnejšie alebo na tej istej úrovni. Nás hlavne zaujímalo ako jazdí Peugeot 301 1,2 Vti za 8 490 € s tromi valcami a výkonom 72 koní. Aby trojvalec nevyzeral v 4,4 metra dlhom sedane ako v kóme, dostal dobre ušitú prevodovku a štyri stupne presne do mesta.

Na päťke je zrýchlenie - vlastne nie je, hoci ide o ideálny prevod na jazdenie po obchvatoch a okreskách, lebo na piatom stupni a pri 70 km/h má trojvalec 2000 otáčok. Pri 90 km/h sú otáčky 2450 a to je moment, keď už cítiť aký-taký nárast výkonu. Potešili nás nižšie položené stupne, lebo na trojke Peugeot 301 dobre zrýchľuje a na štvorke pri 2000 otáčkach zvláda päťdesiatku v obci.

Jazda s najlacnejším trojvalcom priniesla ešte spoznanie najlacnejšej konfigurácie interiéru bez ozdobných chrómových prvkov s plastovým volantom a obyčajnejšími otočnými ovládačmi ventilácie. Aj tak vyzerá prístrojová doska a dvere hodnotnejšie ako v Škode Rapid alebo Dacii Logan.

Samozrejme cenovú kategóriu vidieť už na prvý pohľad, ale zase nie je to oveľa horšie ako 208 v základnej výbave. Priamejšie povedané základná verzia 1,2 Vti nie je len teoretický cenový ťahák, ale v meste reálne použiteľné auto. Ak uvažujete o častejších dlhých cestách alebo po dovolenkovaní s naloženým autom, treba ísť o stupienok vyššie.

Robotizovaná prevodovka zatiaľ nestraší

Základnú paletu dvoch benzínových a jedného naftového motora dopĺňa 1,6 VTi BMV, teda verzia s automatom. Šťastím sme vykríkli pri prvom pohnutí, že to nie je šklbúca robotizovaná prevodovka ale normálny automat. Úsmevy z tváre a nadšenie z hladkého pohnutia pominuli na štvrtom stupni, ktorý je zároveň posledný. Ale verte či nie, radšej automat so štyrmi stupňami ako robotizovaná skriňa BMP6.

Napokon automat v meste fungoval obstojne a vynikal veľmi dobre zladenou charakteristikou medzi pohybom plynového pedálu a pohnutím auta z miesta. Pre Slovensko však takýto automat ostane asi okrajový a taxikárovi v Istambule príde ako fajn.

K dieselu automat nebude a žiaľ v budúcnosti hrozí nástup robotizovanej prevodovky. O verzii na LPG sa zatiaľ neuvažuje a v závislosti od trhu a verzie budú benzínové motory schopné spaľovať benzín s nižším oktánovým číslom.

ico

PRVÝ DOJEM

Cena a použiteľnosť auta v rôznych a ťažkých podmienkach ostrihali francúzskemu koncernu krídla vo fantazírovaní nad zbytočnosťami, a tak sa im podarilo postaviť auto, ktoré už mali dávno mať. Veríme, že tieto slová budú platiť aj vtedy, ak budú mať prvé kusy najazdených 200 000 kilometrov. Podľa toho, čo sme mali v rukách, to vyzerá naozaj nádejne a model 301 nám nepríde ako klamný obraz lacného vozenia pre bežných ľudí, ale reálne dobré auto na každý deň.

Peugeot 301 - základné údaje

Rozmery (DxŠxV)

4 427 x 1 748 x 1 477 mm

Rázvor osí kolies

2 652 mm

Svetlá výška

138 mm

Motor

1,2 VTi

1,6 VTi

1,6 HDi

Výkon

53 kW (72 k)

84 kW (115 k)

68 kW (92 k)

Krútiaci moment

110 Nm pri 3300 ot/min

150 Nm pri 4000 ot/min

230 Nm pri 1750 ot/min

Pohot. hmotnosť

1020 kg

1090 kg

1095 kg

Zrýchlenie 0-100 km/h

14,2 s

9,4 s

11,2 s

Kombin. priem. spotreba

5,3 l/100km

6,5 l/100 km

4,3 l/100 km

Brzdy predné

kotúčové chladené

kotúčové chladené

kotúčové chladené

Brzdy zadné

bubnové bubnové bubnové

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  3. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  4. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  7. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  9. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  10. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 13 187
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 864
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 892
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 999
  5. Kam do tepla v januári? 2 510
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 414
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 353
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 241
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 090

Téma: Peugeot


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Fico je fašista, odkazuje Harabin

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.