SME

Prvá jazda: Trojvalec potiahne ľudový Peugeot 301 do mesta

Na tureckých cestách sme vyskúšali všetky prevodovky aj motory lacného rodinného auta, ktoré zaujme kufrom a miestom vzadu.

Napriek tomu, že Peugeot 301 a Citroën C-Elysee sú dvojčatá, dizajn dostal kozmetické odlišnosti.Napriek tomu, že Peugeot 301 a Citroën C-Elysee sú dvojčatá, dizajn dostal kozmetické odlišnosti. (Zdroj: Peugeot)

Základná výbava nevyzerá zle a s trojvalcom sa dá prežiť v meste.

ANTALYA. Po tisícdvesto kilometroch s Citroënom C-Elysée 1,6 HDi a predstavení modelu Peugeot 301 na Slovenskom trhu sme pokladali cestu na prvé jazdy do Turecka za zbytočnú. Nebola, lebo sme vyskúšali všetky verzie modelového radu, ku ktorým nie je u nás prístup a samozrejme dostali sme sa aj k novým informáciám. Hlavné zistenie však je, že presne tieto autá potrebuje automobilový priemysel ako soľ, nehovoriac o značke Peugeot.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak niekomu príliš nevonia kvalita dielenského spracovania niektorých francúzskych áut po 30 000 kilometroch, Peugeot 301 zrejme presvedčí. Po cestách Turecka sme najazdili na takéto prezentácie až netradične veľa a z auta štyri milióny testovacích kilometrov doslova sršali.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok tureckej verzie bol ešte tuhší ako u dvojičky od Citroënu, ktorú sme skúšali u nás. Pedantne sme študovali detaily a spoje dielcov v interiéri a klobúk dole. Dokonca kulisa radenia sa zdá byť vylepšená, a keď začnete ozaj veľkou silou mordovať madlo dverí, nezavŕzga ani trochu.

Peugeot potreboval 301 ako soľZákladná požiadavka na konečné využitie auta donútila značku urobiť veci jednoducho a tým pádom kvalitne. Plasty interiéru, klimatizácia aj ventilácia musia obstáť na horúcom strednom východe, kde patrí sedanom v kompaktnej triede 70 percent trhu, ale zároveň musí 301 hladko štartovať a rýchlo kúriť na severe Ruska pri -35 stupňoch.

Rusko je po latinskej Amerike a Číne tretí najvýznamnejší trh nového sedanu. V západnej Európe sa 301 takmer neobjaví, lebo tam majú sedany v kompaktnej triede len dvojpercentný podiel. Vo východnej Európe to niektoré trhy vyťahujú na polovicu v porovnaní s hatchbackmi.

SkryťVypnúť reklamu

Nerobili nič nové, len ladiliPeugeot 301 je definovaný ako kompaktný sedan s najdlhším rázvorom 2650 milimetrov medzi svojimi konkurentmi. Využíva mierne modifikovanú ale spoločnú platformu s modelom 208, hoci rozmerovo je mu nadradený. Najmä rázvor sa podpísal pod extrémne veľa miesta na nohy vzadu. O zadných opierkach hlavy sme písali. V globále však priestorom a veľkosťou kufra patrí 301 tam, kde má.

Ruská verzia bude mať ochranu spodku motora, ktorá v iných špecifikáciách nie je. Konštruktéri sa zamerali na odizolovanie prachu ciest od interiéru. V Turecku sa to osvedčilo a prahy ostali po otvorení dverí nezaprášené. Klimatizácia aj vykurovanie je tiež ladené podľa umiestnenia a trhu, kde sa bude auto predávať. Vo všeobecnosti najodolnejšia vyzerá byť ruská verzia. Cesty južného Turecka v hornatom kraji majú drsný asfalt a mimo hlavných ťahov záplaty.

SkryťVypnúť reklamu

Nafta pôsobí suverénneDiesel 1,6 HDi, ktorý sa nebude dodávať s automatom, spotreboval v kopcovitom teréne 4,8 l/100 kilometrov. Benzínový motor 1,6 Vti sa pri štandardnej jazde javí tichší a má ešte lepšie prevody na časté pohýnanie a jazdu prískokom v meste. Aj radenie je lepšie. V nezabehnutom stave a v kopcoch je dole tupý ako poleno, a preto potrebuje otáčky, aspoň 3000 na to, aby sa rozhýbal.

Kým jeden nemenovaný kolega novinár mal na prvých 150 kilometroch trasy spotrebu 9,2 litra, naša posádka ju po výmene áut a na rovnakej ceste späť zrazila na 6,2 litra na 100 km.

Motor 1,6 VTi je pohonný agregát na menší ročný počet km, vhodný aj na krátke trasy, ale spotrebou citlivejší na tempo jazdy. Aj pri silnej preferencii benzínových motorov by sme asi siahli po 1,6 HDi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Peugeot 301 ako mestská alternatívaLogicky je koncept auta ušitý na tých, čo majú jedno auto v rodine , majú od 35 do 45 rokov a už nejaké potomstvo. Hoci žijú v meste, potrebujú niečo väčšie ako Peugeot 208 ale finančne lacnejšie alebo na tej istej úrovni. Nás hlavne zaujímalo ako jazdí Peugeot 301 1,2 Vti za 8 490 € s tromi valcami a výkonom 72 koní. Aby trojvalec nevyzeral v 4,4 metra dlhom sedane ako v kóme, dostal dobre ušitú prevodovku a štyri stupne presne do mesta.

Na päťke je zrýchlenie - vlastne nie je, hoci ide o ideálny prevod na jazdenie po obchvatoch a okreskách, lebo na piatom stupni a pri 70 km/h má trojvalec 2000 otáčok. Pri 90 km/h sú otáčky 2450 a to je moment, keď už cítiť aký-taký nárast výkonu. Potešili nás nižšie položené stupne, lebo na trojke Peugeot 301 dobre zrýchľuje a na štvorke pri 2000 otáčkach zvláda päťdesiatku v obci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazda s najlacnejším trojvalcom priniesla ešte spoznanie najlacnejšej konfigurácie interiéru bez ozdobných chrómových prvkov s plastovým volantom a obyčajnejšími otočnými ovládačmi ventilácie. Aj tak vyzerá prístrojová doska a dvere hodnotnejšie ako v Škode Rapid alebo Dacii Logan.

Samozrejme cenovú kategóriu vidieť už na prvý pohľad, ale zase nie je to oveľa horšie ako 208 v základnej výbave. Priamejšie povedané základná verzia 1,2 Vti nie je len teoretický cenový ťahák, ale v meste reálne použiteľné auto. Ak uvažujete o častejších dlhých cestách alebo po dovolenkovaní s naloženým autom, treba ísť o stupienok vyššie.

Robotizovaná prevodovka zatiaľ nestrašíZákladnú paletu dvoch benzínových a jedného naftového motora dopĺňa 1,6 VTi BMV, teda verzia s automatom. Šťastím sme vykríkli pri prvom pohnutí, že to nie je šklbúca robotizovaná prevodovka ale normálny automat. Úsmevy z tváre a nadšenie z hladkého pohnutia pominuli na štvrtom stupni, ktorý je zároveň posledný. Ale verte či nie, radšej automat so štyrmi stupňami ako robotizovaná skriňa BMP6.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon automat v meste fungoval obstojne a vynikal veľmi dobre zladenou charakteristikou medzi pohybom plynového pedálu a pohnutím auta z miesta. Pre Slovensko však takýto automat ostane asi okrajový a taxikárovi v Istambule príde ako fajn.

K dieselu automat nebude a žiaľ v budúcnosti hrozí nástup robotizovanej prevodovky. O verzii na LPG sa zatiaľ neuvažuje a v závislosti od trhu a verzie budú benzínové motory schopné spaľovať benzín s nižším oktánovým číslom.

PRVÝ DOJEMCena a použiteľnosť auta v rôznych a ťažkých podmienkach ostrihali francúzskemu koncernu krídla vo fantazírovaní nad zbytočnosťami, a tak sa im podarilo postaviť auto, ktoré už mali dávno mať. Veríme, že tieto slová budú platiť aj vtedy, ak budú mať prvé kusy najazdených 200 000 kilometrov. Podľa toho, čo sme mali v rukách, to vyzerá naozaj nádejne a model 301 nám nepríde ako klamný obraz lacného vozenia pre bežných ľudí, ale reálne dobré auto na každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Peugeot 301 - základné údaje

Rozmery (DxŠxV)

4 427 x 1 748 x 1 477 mm

Rázvor osí kolies

2 652 mm

Svetlá výška

138 mm

Motor

1,2 VTi

1,6 VTi

1,6 HDi

Výkon

53 kW (72 k)

84 kW (115 k)

68 kW (92 k)

Krútiaci moment

110 Nm pri 3300 ot/min

150 Nm pri 4000 ot/min

230 Nm pri 1750 ot/min

Pohot. hmotnosť

1020 kg

1090 kg

1095 kg

Zrýchlenie 0-100 km/h

14,2 s

9,4 s

11,2 s

Kombin. priem. spotreba

5,3 l/100km

6,5 l/100 km

4,3 l/100 km

Brzdy predné

kotúčové chladené

kotúčové chladené

kotúčové chladené

Brzdy zadné

bubnové

bubnové

bubnové

Peugeot

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 508
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 312
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 659
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 560
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 726
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 616
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 251
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 372
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  4. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  5. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  6. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  7. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  8. Irena Šimuneková: Makové políčka
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 32 718
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 543
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 065
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 036
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 971
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 238
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 705
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 846
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu