SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Trojvalec potiahne ľudový Peugeot 301 do mesta

Na tureckých cestách sme vyskúšali všetky prevodovky aj motory lacného rodinného auta, ktoré zaujme kufrom a miestom vzadu.

Napriek tomu, že Peugeot 301 a Citroën C-Elysee sú dvojčatá, dizajn dostal kozmetické odlišnosti.Napriek tomu, že Peugeot 301 a Citroën C-Elysee sú dvojčatá, dizajn dostal kozmetické odlišnosti. (Zdroj: Peugeot)

Základná výbava nevyzerá zle a s trojvalcom sa dá prežiť v meste.

ANTALYA. Po tisícdvesto kilometroch s Citroënom C-Elysée 1,6 HDi a predstavení modelu Peugeot 301 na Slovenskom trhu sme pokladali cestu na prvé jazdy do Turecka za zbytočnú. Nebola, lebo sme vyskúšali všetky verzie modelového radu, ku ktorým nie je u nás prístup a samozrejme dostali sme sa aj k novým informáciám. Hlavné zistenie však je, že presne tieto autá potrebuje automobilový priemysel ako soľ, nehovoriac o značke Peugeot.

Ak niekomu príliš nevonia kvalita dielenského spracovania niektorých francúzskych áut po 30 000 kilometroch, Peugeot 301 zrejme presvedčí. Po cestách Turecka sme najazdili na takéto prezentácie až netradične veľa a z auta štyri milióny testovacích kilometrov doslova sršali.

Podvozok tureckej verzie bol ešte tuhší ako u dvojičky od Citroënu, ktorú sme skúšali u nás. Pedantne sme študovali detaily a spoje dielcov v interiéri a klobúk dole. Dokonca kulisa radenia sa zdá byť vylepšená, a keď začnete ozaj veľkou silou mordovať madlo dverí, nezavŕzga ani trochu.

Peugeot potreboval 301 ako soľ

Základná požiadavka na konečné využitie auta donútila značku urobiť veci jednoducho a tým pádom kvalitne. Plasty interiéru, klimatizácia aj ventilácia musia obstáť na horúcom strednom východe, kde patrí sedanom v kompaktnej triede 70 percent trhu, ale zároveň musí 301 hladko štartovať a rýchlo kúriť na severe Ruska pri -35 stupňoch.

Rusko je po latinskej Amerike a Číne tretí najvýznamnejší trh nového sedanu. V západnej Európe sa 301 takmer neobjaví, lebo tam majú sedany v kompaktnej triede len dvojpercentný podiel. Vo východnej Európe to niektoré trhy vyťahujú na polovicu v porovnaní s hatchbackmi.

Nerobili nič nové, len ladili

Peugeot 301 je definovaný ako kompaktný sedan s najdlhším rázvorom 2650 milimetrov medzi svojimi konkurentmi. Využíva mierne modifikovanú ale spoločnú platformu s modelom 208, hoci rozmerovo je mu nadradený. Najmä rázvor sa podpísal pod extrémne veľa miesta na nohy vzadu. O zadných opierkach hlavy sme písali. V globále však priestorom a veľkosťou kufra patrí 301 tam, kde má.

Ruská verzia bude mať ochranu spodku motora, ktorá v iných špecifikáciách nie je. Konštruktéri sa zamerali na odizolovanie prachu ciest od interiéru. V Turecku sa to osvedčilo a prahy ostali po otvorení dverí nezaprášené. Klimatizácia aj vykurovanie je tiež ladené podľa umiestnenia a trhu, kde sa bude auto predávať. Vo všeobecnosti najodolnejšia vyzerá byť ruská verzia. Cesty južného Turecka v hornatom kraji majú drsný asfalt a mimo hlavných ťahov záplaty.

Nafta pôsobí suverénne

Diesel 1,6 HDi, ktorý sa nebude dodávať s automatom, spotreboval v kopcovitom teréne 4,8 l/100 kilometrov. Benzínový motor 1,6 Vti sa pri štandardnej jazde javí tichší a má ešte lepšie prevody na časté pohýnanie a jazdu prískokom v meste. Aj radenie je lepšie. V nezabehnutom stave a v kopcoch je dole tupý ako poleno, a preto potrebuje otáčky, aspoň 3000 na to, aby sa rozhýbal.

Kým jeden nemenovaný kolega novinár mal na prvých 150 kilometroch trasy spotrebu 9,2 litra, naša posádka ju po výmene áut a na rovnakej ceste späť zrazila na 6,2 litra na 100 km.

Motor 1,6 VTi je pohonný agregát na menší ročný počet km, vhodný aj na krátke trasy, ale spotrebou citlivejší na tempo jazdy. Aj pri silnej preferencii benzínových motorov by sme asi siahli po 1,6 HDi.

Peugeot 301 ako mestská alternatíva

Logicky je koncept auta ušitý na tých, čo majú jedno auto v rodine , majú od 35 do 45 rokov a už nejaké potomstvo. Hoci žijú v meste, potrebujú niečo väčšie ako Peugeot 208 ale finančne lacnejšie alebo na tej istej úrovni. Nás hlavne zaujímalo ako jazdí Peugeot 301 1,2 Vti za 8 490 € s tromi valcami a výkonom 72 koní. Aby trojvalec nevyzeral v 4,4 metra dlhom sedane ako v kóme, dostal dobre ušitú prevodovku a štyri stupne presne do mesta.

Na päťke je zrýchlenie - vlastne nie je, hoci ide o ideálny prevod na jazdenie po obchvatoch a okreskách, lebo na piatom stupni a pri 70 km/h má trojvalec 2000 otáčok. Pri 90 km/h sú otáčky 2450 a to je moment, keď už cítiť aký-taký nárast výkonu. Potešili nás nižšie položené stupne, lebo na trojke Peugeot 301 dobre zrýchľuje a na štvorke pri 2000 otáčkach zvláda päťdesiatku v obci.

Jazda s najlacnejším trojvalcom priniesla ešte spoznanie najlacnejšej konfigurácie interiéru bez ozdobných chrómových prvkov s plastovým volantom a obyčajnejšími otočnými ovládačmi ventilácie. Aj tak vyzerá prístrojová doska a dvere hodnotnejšie ako v Škode Rapid alebo Dacii Logan.

Samozrejme cenovú kategóriu vidieť už na prvý pohľad, ale zase nie je to oveľa horšie ako 208 v základnej výbave. Priamejšie povedané základná verzia 1,2 Vti nie je len teoretický cenový ťahák, ale v meste reálne použiteľné auto. Ak uvažujete o častejších dlhých cestách alebo po dovolenkovaní s naloženým autom, treba ísť o stupienok vyššie.

Robotizovaná prevodovka zatiaľ nestraší

Základnú paletu dvoch benzínových a jedného naftového motora dopĺňa 1,6 VTi BMV, teda verzia s automatom. Šťastím sme vykríkli pri prvom pohnutí, že to nie je šklbúca robotizovaná prevodovka ale normálny automat. Úsmevy z tváre a nadšenie z hladkého pohnutia pominuli na štvrtom stupni, ktorý je zároveň posledný. Ale verte či nie, radšej automat so štyrmi stupňami ako robotizovaná skriňa BMP6.

Napokon automat v meste fungoval obstojne a vynikal veľmi dobre zladenou charakteristikou medzi pohybom plynového pedálu a pohnutím auta z miesta. Pre Slovensko však takýto automat ostane asi okrajový a taxikárovi v Istambule príde ako fajn.

K dieselu automat nebude a žiaľ v budúcnosti hrozí nástup robotizovanej prevodovky. O verzii na LPG sa zatiaľ neuvažuje a v závislosti od trhu a verzie budú benzínové motory schopné spaľovať benzín s nižším oktánovým číslom.

ico

PRVÝ DOJEM

Cena a použiteľnosť auta v rôznych a ťažkých podmienkach ostrihali francúzskemu koncernu krídla vo fantazírovaní nad zbytočnosťami, a tak sa im podarilo postaviť auto, ktoré už mali dávno mať. Veríme, že tieto slová budú platiť aj vtedy, ak budú mať prvé kusy najazdených 200 000 kilometrov. Podľa toho, čo sme mali v rukách, to vyzerá naozaj nádejne a model 301 nám nepríde ako klamný obraz lacného vozenia pre bežných ľudí, ale reálne dobré auto na každý deň.

Peugeot 301 - základné údaje

Rozmery (DxŠxV)

4 427 x 1 748 x 1 477 mm

Rázvor osí kolies

2 652 mm

Svetlá výška

138 mm

Motor

1,2 VTi

1,6 VTi

1,6 HDi

Výkon

53 kW (72 k)

84 kW (115 k)

68 kW (92 k)

Krútiaci moment

110 Nm pri 3300 ot/min

150 Nm pri 4000 ot/min

230 Nm pri 1750 ot/min

Pohot. hmotnosť

1020 kg

1090 kg

1095 kg

Zrýchlenie 0-100 km/h

14,2 s

9,4 s

11,2 s

Kombin. priem. spotreba

5,3 l/100km

6,5 l/100 km

4,3 l/100 km

Brzdy predné

kotúčové chladené

kotúčové chladené

kotúčové chladené

Brzdy zadné

bubnové bubnové bubnové
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 213
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 151
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 892
  4. Po Slovensku na motorke 6 563
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 111
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 5 940
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 786
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 344
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 797
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 18 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Ak sa staráme o obeť, musíme sa starať aj o páchateľa.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún