Zimné plášte v teple slabo brzdia

Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok. Tým naťahuje brzdnú dráhu.

Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Pri trinástich stupňoch nad nulou počítajte s výrazne horšou brzdnou dráhou zimných pneumatík. Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok, čím naťahuje brzdnú dráhu. Prekvapili nás špičkové plášte na super autách.

LIPTOVSKÝ ONDREJ. Športový Volkswagen Scirocco R prichádza rýchlosťou 106 kilometrov k bodu, kde podľa nových testovacích pravidiel skúšame brzdnú dráhu zo stokilometrovej rýchlosti. Vodič prudko zošliapne brzdový pedál, ale brzdný účinok auta je vlažný.

V brzdovom systéme cítiť výrazné prerušovanie ABS, ktoré sa snaží zabrániť šmyku kolesa. Tým extrémne naťahuje brzdnú dráhu na 46,27 metra. Rovnako zlý, dokonca o meter horší výsledok dosiahol pri teste brzdnej dráhy Renault Megane R.S. 265, ktorý mal obuté rovnaké zimné pneumatiky ako Volkswagen.

Dobrý úmysel nestačil

Pred porovnávacím testom konkurenčných športových áut sa nám podarilo zohnať obe autá na identických a špičkových plášťoch Continental ContiWinterContact TS 830 P, akurát nám v teste urobilo škrt počasie, pretože cez deň teplota stúpla na 13 stupňov a asfalt mal viac.

Aspoň sme boli bohatší o nové zistenie. Namiesto radosti z poctivého porovnania áut na rovnakých plášťoch prišlo rozčarovanie zo zlých jazdných vlastností a najmä schopnosti zabrzdiť. Pritom obvyklá brzdná dráha na tom istom povrchu s letnými pneumatikami je pre Megane R.S. od 36 do 39 metrov.

BRZDY_ZIMA_3_WEB.jpg

Sklamanie pokračovalo v normovanom slalome, ktorý v lete Megane R.S. zvládol v zatiaľ rekordnom čase 12,19 s a teraz na zimných pneumatikách dosiahol čas iba 13,67 s.

Isteže športové autá sú citlivejšie na schopnosti pneumatík a rozdiely sa prejavujú extrémnejšie ako na bežnom aute, ale skôr než sa dáte prehovoriť na dojazdenie zimných pneumatík v lete, spomeňte si na to, že v teple môžete mať až o dvadsať percent dlhšiu dráhu oproti letným. To isté platí počas teplých dní v zimnom období.

Dráha bola krátka

Pracovníci v pneuservisoch nám potvrdili, že čoraz viac motoristov využíva sezónne prezutie pneumatík.

Paradoxne, hoci sú autá obuté pre špecifiká zimy, počasie máva častejšie a prudšie výkyvy. Veľkú zimu strieda prudké oteplenie a to nedokážu sezónne špecializované pneumatiky dokonale obslúžiť. Jediný, kto môže zmierniť dopad rozdielov, je vodič. Napríklad pri oteplení počíta s dlhšou brzdnou dráhou.

Počas testu sme totiž nemohli dokončiť test zrýchlenia na dráhe 400 metrov, pretože priestor, ktorý obyčajne na letných plášťoch stačil na dobrzdenie, bol zrazu krátky a zastavili sme až za dráhou na tráve.

Pri brzdení z vyše 150 kilometrovej rýchlosti sa išlo ABS na zimných plášťoch doslova zblázniť a zbytočne prerušovalo brzdenie. Nešlo len o elektroniku jedného auta, obe sa správali rovnako.

ico

UPOZORNENIE

Bezvýhradne treba na snehu, ľade a slizkej podchladenej vozovke používať zimné pneumatiky, pretože letné plášte majú na snehu veľmi dlhú brzdnú dráhu a slabé bočné vedenie stopy. Jednoucho zimné obutie k zime patrí.

Chceme však upozorniť na skutočnosť, že čím sú pneumatiky špecializovanejšie na istý typ podmienok, tým sú horšie v opačnom extréme. Neplatí to len o letných v zime ale aj o zimných v lete respektíve pri vyššej dennej teplote. Myslite na to hlavne vtedy, ak sa rozhodnete v lete doraziť zimné pneumatiky. Porovnávací test športovo ladených áut so silnými motormi potvrdil, že čím je auto rýchlejšie a lepšie, tým je citlivejšie na kvalitu pneumatík a vhodné sezónne obutie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 012
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 551
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 550
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 262
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 923
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 744
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 398
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 298
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 564
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 109

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.