Zimné plášte v teple slabo brzdia

Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok. Tým naťahuje brzdnú dráhu.

Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Pri trinástich stupňoch nad nulou počítajte s výrazne horšou brzdnou dráhou zimných pneumatík. Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok, čím naťahuje brzdnú dráhu. Prekvapili nás špičkové plášte na super autách.

LIPTOVSKÝ ONDREJ. Športový Volkswagen Scirocco R prichádza rýchlosťou 106 kilometrov k bodu, kde podľa nových testovacích pravidiel skúšame brzdnú dráhu zo stokilometrovej rýchlosti. Vodič prudko zošliapne brzdový pedál, ale brzdný účinok auta je vlažný.

V brzdovom systéme cítiť výrazné prerušovanie ABS, ktoré sa snaží zabrániť šmyku kolesa. Tým extrémne naťahuje brzdnú dráhu na 46,27 metra. Rovnako zlý, dokonca o meter horší výsledok dosiahol pri teste brzdnej dráhy Renault Megane R.S. 265, ktorý mal obuté rovnaké zimné pneumatiky ako Volkswagen.

Dobrý úmysel nestačil

Pred porovnávacím testom konkurenčných športových áut sa nám podarilo zohnať obe autá na identických a špičkových plášťoch Continental ContiWinterContact TS 830 P, akurát nám v teste urobilo škrt počasie, pretože cez deň teplota stúpla na 13 stupňov a asfalt mal viac.

Aspoň sme boli bohatší o nové zistenie. Namiesto radosti z poctivého porovnania áut na rovnakých plášťoch prišlo rozčarovanie zo zlých jazdných vlastností a najmä schopnosti zabrzdiť. Pritom obvyklá brzdná dráha na tom istom povrchu s letnými pneumatikami je pre Megane R.S. od 36 do 39 metrov.

BRZDY_ZIMA_3_WEB.jpg

Sklamanie pokračovalo v normovanom slalome, ktorý v lete Megane R.S. zvládol v zatiaľ rekordnom čase 12,19 s a teraz na zimných pneumatikách dosiahol čas iba 13,67 s.

Isteže športové autá sú citlivejšie na schopnosti pneumatík a rozdiely sa prejavujú extrémnejšie ako na bežnom aute, ale skôr než sa dáte prehovoriť na dojazdenie zimných pneumatík v lete, spomeňte si na to, že v teple môžete mať až o dvadsať percent dlhšiu dráhu oproti letným. To isté platí počas teplých dní v zimnom období.

Dráha bola krátka

Pracovníci v pneuservisoch nám potvrdili, že čoraz viac motoristov využíva sezónne prezutie pneumatík.

Paradoxne, hoci sú autá obuté pre špecifiká zimy, počasie máva častejšie a prudšie výkyvy. Veľkú zimu strieda prudké oteplenie a to nedokážu sezónne špecializované pneumatiky dokonale obslúžiť. Jediný, kto môže zmierniť dopad rozdielov, je vodič. Napríklad pri oteplení počíta s dlhšou brzdnou dráhou.

Počas testu sme totiž nemohli dokončiť test zrýchlenia na dráhe 400 metrov, pretože priestor, ktorý obyčajne na letných plášťoch stačil na dobrzdenie, bol zrazu krátky a zastavili sme až za dráhou na tráve.

Pri brzdení z vyše 150 kilometrovej rýchlosti sa išlo ABS na zimných plášťoch doslova zblázniť a zbytočne prerušovalo brzdenie. Nešlo len o elektroniku jedného auta, obe sa správali rovnako.

ico

UPOZORNENIE

Bezvýhradne treba na snehu, ľade a slizkej podchladenej vozovke používať zimné pneumatiky, pretože letné plášte majú na snehu veľmi dlhú brzdnú dráhu a slabé bočné vedenie stopy. Jednoucho zimné obutie k zime patrí.

Chceme však upozorniť na skutočnosť, že čím sú pneumatiky špecializovanejšie na istý typ podmienok, tým sú horšie v opačnom extréme. Neplatí to len o letných v zime ale aj o zimných v lete respektíve pri vyššej dennej teplote. Myslite na to hlavne vtedy, ak sa rozhodnete v lete doraziť zimné pneumatiky. Porovnávací test športovo ladených áut so silnými motormi potvrdil, že čím je auto rýchlejšie a lepšie, tým je citlivejšie na kvalitu pneumatík a vhodné sezónne obutie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 11 844
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 10 643
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 676
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 668
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 797
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 480
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 057
  8. Splnený sen 1 753
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 673
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 431

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Okamura sa vidí v Le Penovej a v AfD. Čechov láka na zákaz islamu

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista. Podľa Tomia Okamuru každý moslim sníva o násilnom džiháde.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

KOMENTÁRE

Prečo prokuratúra obžalovala Matoviča a neobvinila Fica

Prokurátor obžaloval Matoviča z trestného činu ohovárania.

EKONOMIKA

E-podpis sa dá ukradnúť, ministerstvo o chybe mesiace mlčalo

Občiansky s čipom má vážnu chybu.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stale rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.