SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Zimné plášte v teple slabo brzdia

Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok. Tým naťahuje brzdnú dráhu.

Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC.Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Pri trinástich stupňoch nad nulou počítajte s výrazne horšou brzdnou dráhou zimných pneumatík. Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok, čím naťahuje brzdnú dráhu. Prekvapili nás špičkové plášte na super autách.

LIPTOVSKÝ ONDREJ. Športový Volkswagen Scirocco R prichádza rýchlosťou 106 kilometrov k bodu, kde podľa nových testovacích pravidiel skúšame brzdnú dráhu zo stokilometrovej rýchlosti. Vodič prudko zošliapne brzdový pedál, ale brzdný účinok auta je vlažný.

V brzdovom systéme cítiť výrazné prerušovanie ABS, ktoré sa snaží zabrániť šmyku kolesa. Tým extrémne naťahuje brzdnú dráhu na 46,27 metra. Rovnako zlý, dokonca o meter horší výsledok dosiahol pri teste brzdnej dráhy Renault Megane R.S. 265, ktorý mal obuté rovnaké zimné pneumatiky ako Volkswagen.

Dobrý úmysel nestačil

Pred porovnávacím testom konkurenčných športových áut sa nám podarilo zohnať obe autá na identických a špičkových plášťoch Continental ContiWinterContact TS 830 P, akurát nám v teste urobilo škrt počasie, pretože cez deň teplota stúpla na 13 stupňov a asfalt mal viac.

Aspoň sme boli bohatší o nové zistenie. Namiesto radosti z poctivého porovnania áut na rovnakých plášťoch prišlo rozčarovanie zo zlých jazdných vlastností a najmä schopnosti zabrzdiť. Pritom obvyklá brzdná dráha na tom istom povrchu s letnými pneumatikami je pre Megane R.S. od 36 do 39 metrov.

BRZDY_ZIMA_3_WEB.jpg

Sklamanie pokračovalo v normovanom slalome, ktorý v lete Megane R.S. zvládol v zatiaľ rekordnom čase 12,19 s a teraz na zimných pneumatikách dosiahol čas iba 13,67 s.

Isteže športové autá sú citlivejšie na schopnosti pneumatík a rozdiely sa prejavujú extrémnejšie ako na bežnom aute, ale skôr než sa dáte prehovoriť na dojazdenie zimných pneumatík v lete, spomeňte si na to, že v teple môžete mať až o dvadsať percent dlhšiu dráhu oproti letným. To isté platí počas teplých dní v zimnom období.

Dráha bola krátka

Pracovníci v pneuservisoch nám potvrdili, že čoraz viac motoristov využíva sezónne prezutie pneumatík.

Paradoxne, hoci sú autá obuté pre špecifiká zimy, počasie máva častejšie a prudšie výkyvy. Veľkú zimu strieda prudké oteplenie a to nedokážu sezónne špecializované pneumatiky dokonale obslúžiť. Jediný, kto môže zmierniť dopad rozdielov, je vodič. Napríklad pri oteplení počíta s dlhšou brzdnou dráhou.

Počas testu sme totiž nemohli dokončiť test zrýchlenia na dráhe 400 metrov, pretože priestor, ktorý obyčajne na letných plášťoch stačil na dobrzdenie, bol zrazu krátky a zastavili sme až za dráhou na tráve.

Pri brzdení z vyše 150 kilometrovej rýchlosti sa išlo ABS na zimných plášťoch doslova zblázniť a zbytočne prerušovalo brzdenie. Nešlo len o elektroniku jedného auta, obe sa správali rovnako.

ico

UPOZORNENIE

Bezvýhradne treba na snehu, ľade a slizkej podchladenej vozovke používať zimné pneumatiky, pretože letné plášte majú na snehu veľmi dlhú brzdnú dráhu a slabé bočné vedenie stopy. Jednoucho zimné obutie k zime patrí.

Chceme však upozorniť na skutočnosť, že čím sú pneumatiky špecializovanejšie na istý typ podmienok, tým sú horšie v opačnom extréme. Neplatí to len o letných v zime ale aj o zimných v lete respektíve pri vyššej dennej teplote. Myslite na to hlavne vtedy, ak sa rozhodnete v lete doraziť zimné pneumatiky. Porovnávací test športovo ladených áut so silnými motormi potvrdil, že čím je auto rýchlejšie a lepšie, tým je citlivejšie na kvalitu pneumatík a vhodné sezónne obutie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 680
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 598
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 736
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 958
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 255
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 095
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 580
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


14 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  2. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  3. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  4. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  5. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  6. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  7. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  8. Stano Kočiš: A riekol majster
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 54 799
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 857
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 118
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 646
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 231
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 886
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 150
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu