SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Zimné plášte v teple slabo brzdia

Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok. Tým naťahuje brzdnú dráhu.

Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC.Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Pri trinástich stupňoch nad nulou počítajte s výrazne horšou brzdnou dráhou zimných pneumatík. Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok, čím naťahuje brzdnú dráhu. Prekvapili nás špičkové plášte na super autách.

LIPTOVSKÝ ONDREJ. Športový Volkswagen Scirocco R prichádza rýchlosťou 106 kilometrov k bodu, kde podľa nových testovacích pravidiel skúšame brzdnú dráhu zo stokilometrovej rýchlosti. Vodič prudko zošliapne brzdový pedál, ale brzdný účinok auta je vlažný.

V brzdovom systéme cítiť výrazné prerušovanie ABS, ktoré sa snaží zabrániť šmyku kolesa. Tým extrémne naťahuje brzdnú dráhu na 46,27 metra. Rovnako zlý, dokonca o meter horší výsledok dosiahol pri teste brzdnej dráhy Renault Megane R.S. 265, ktorý mal obuté rovnaké zimné pneumatiky ako Volkswagen.

Dobrý úmysel nestačil

Pred porovnávacím testom konkurenčných športových áut sa nám podarilo zohnať obe autá na identických a špičkových plášťoch Continental ContiWinterContact TS 830 P, akurát nám v teste urobilo škrt počasie, pretože cez deň teplota stúpla na 13 stupňov a asfalt mal viac.

Aspoň sme boli bohatší o nové zistenie. Namiesto radosti z poctivého porovnania áut na rovnakých plášťoch prišlo rozčarovanie zo zlých jazdných vlastností a najmä schopnosti zabrzdiť. Pritom obvyklá brzdná dráha na tom istom povrchu s letnými pneumatikami je pre Megane R.S. od 36 do 39 metrov.

BRZDY_ZIMA_3_WEB.jpg

Sklamanie pokračovalo v normovanom slalome, ktorý v lete Megane R.S. zvládol v zatiaľ rekordnom čase 12,19 s a teraz na zimných pneumatikách dosiahol čas iba 13,67 s.

Isteže športové autá sú citlivejšie na schopnosti pneumatík a rozdiely sa prejavujú extrémnejšie ako na bežnom aute, ale skôr než sa dáte prehovoriť na dojazdenie zimných pneumatík v lete, spomeňte si na to, že v teple môžete mať až o dvadsať percent dlhšiu dráhu oproti letným. To isté platí počas teplých dní v zimnom období.

Dráha bola krátka

Pracovníci v pneuservisoch nám potvrdili, že čoraz viac motoristov využíva sezónne prezutie pneumatík.

Paradoxne, hoci sú autá obuté pre špecifiká zimy, počasie máva častejšie a prudšie výkyvy. Veľkú zimu strieda prudké oteplenie a to nedokážu sezónne špecializované pneumatiky dokonale obslúžiť. Jediný, kto môže zmierniť dopad rozdielov, je vodič. Napríklad pri oteplení počíta s dlhšou brzdnou dráhou.

Počas testu sme totiž nemohli dokončiť test zrýchlenia na dráhe 400 metrov, pretože priestor, ktorý obyčajne na letných plášťoch stačil na dobrzdenie, bol zrazu krátky a zastavili sme až za dráhou na tráve.

Pri brzdení z vyše 150 kilometrovej rýchlosti sa išlo ABS na zimných plášťoch doslova zblázniť a zbytočne prerušovalo brzdenie. Nešlo len o elektroniku jedného auta, obe sa správali rovnako.

ico

UPOZORNENIE

Bezvýhradne treba na snehu, ľade a slizkej podchladenej vozovke používať zimné pneumatiky, pretože letné plášte majú na snehu veľmi dlhú brzdnú dráhu a slabé bočné vedenie stopy. Jednoucho zimné obutie k zime patrí.

Chceme však upozorniť na skutočnosť, že čím sú pneumatiky špecializovanejšie na istý typ podmienok, tým sú horšie v opačnom extréme. Neplatí to len o letných v zime ale aj o zimných v lete respektíve pri vyššej dennej teplote. Myslite na to hlavne vtedy, ak sa rozhodnete v lete doraziť zimné pneumatiky. Porovnávací test športovo ladených áut so silnými motormi potvrdil, že čím je auto rýchlejšie a lepšie, tým je citlivejšie na kvalitu pneumatík a vhodné sezónne obutie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 886
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 438
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 129
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 910
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 841
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 293
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 180
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 040
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan