SME

Zimné plášte v teple slabo brzdia

Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok. Tým naťahuje brzdnú dráhu.

Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC.Zimné pneumatiky ešte nerobia šoféra kráľom ciest. Jesenné oteplenie nám pokazilo radosť z testu a zobralo istotu za volantom. Podobný efekt sme zistili nedávno v Nemecku pri testovaní Astry OPC. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Pri trinástich stupňoch nad nulou počítajte s výrazne horšou brzdnou dráhou zimných pneumatík. Najmä ABS ťažko zvláda kontakt mäkkého dezénu s cestou a prudko prerušuje brzdný účinok, čím naťahuje brzdnú dráhu. Prekvapili nás špičkové plášte na super autách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

LIPTOVSKÝ ONDREJ. Športový Volkswagen Scirocco R prichádza rýchlosťou 106 kilometrov k bodu, kde podľa nových testovacích pravidiel skúšame brzdnú dráhu zo stokilometrovej rýchlosti. Vodič prudko zošliapne brzdový pedál, ale brzdný účinok auta je vlažný.

SkryťVypnúť reklamu

V brzdovom systéme cítiť výrazné prerušovanie ABS, ktoré sa snaží zabrániť šmyku kolesa. Tým extrémne naťahuje brzdnú dráhu na 46,27 metra. Rovnako zlý, dokonca o meter horší výsledok dosiahol pri teste brzdnej dráhy Renault Megane R.S. 265, ktorý mal obuté rovnaké zimné pneumatiky ako Volkswagen.

Dobrý úmysel nestačilPred porovnávacím testom konkurenčných športových áut sa nám podarilo zohnať obe autá na identických a špičkových plášťoch Continental ContiWinterContact TS 830 P, akurát nám v teste urobilo škrt počasie, pretože cez deň teplota stúpla na 13 stupňov a asfalt mal viac.

Aspoň sme boli bohatší o nové zistenie. Namiesto radosti z poctivého porovnania áut na rovnakých plášťoch prišlo rozčarovanie zo zlých jazdných vlastností a najmä schopnosti zabrzdiť. Pritom obvyklá brzdná dráha na tom istom povrchu s letnými pneumatikami je pre Megane R.S. od 36 do 39 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Sklamanie pokračovalo v normovanom slalome, ktorý v lete Megane R.S. zvládol v zatiaľ rekordnom čase 12,19 s a teraz na zimných pneumatikách dosiahol čas iba 13,67 s.

Isteže športové autá sú citlivejšie na schopnosti pneumatík a rozdiely sa prejavujú extrémnejšie ako na bežnom aute, ale skôr než sa dáte prehovoriť na dojazdenie zimných pneumatík v lete, spomeňte si na to, že v teple môžete mať až o dvadsať percent dlhšiu dráhu oproti letným. To isté platí počas teplých dní v zimnom období.

Dráha bola krátkaPracovníci v pneuservisoch nám potvrdili, že čoraz viac motoristov využíva sezónne prezutie pneumatík.

Paradoxne, hoci sú autá obuté pre špecifiká zimy, počasie máva častejšie a prudšie výkyvy. Veľkú zimu strieda prudké oteplenie a to nedokážu sezónne špecializované pneumatiky dokonale obslúžiť. Jediný, kto môže zmierniť dopad rozdielov, je vodič. Napríklad pri oteplení počíta s dlhšou brzdnou dráhou.

SkryťVypnúť reklamu

Počas testu sme totiž nemohli dokončiť test zrýchlenia na dráhe 400 metrov, pretože priestor, ktorý obyčajne na letných plášťoch stačil na dobrzdenie, bol zrazu krátky a zastavili sme až za dráhou na tráve.

Pri brzdení z vyše 150 kilometrovej rýchlosti sa išlo ABS na zimných plášťoch doslova zblázniť a zbytočne prerušovalo brzdenie. Nešlo len o elektroniku jedného auta, obe sa správali rovnako.

UPOZORNENIE Bezvýhradne treba na snehu, ľade a slizkej podchladenej vozovke používať zimné pneumatiky, pretože letné plášte majú na snehu veľmi dlhú brzdnú dráhu a slabé bočné vedenie stopy. Jednoucho zimné obutie k zime patrí.

Chceme však upozorniť na skutočnosť, že čím sú pneumatiky špecializovanejšie na istý typ podmienok, tým sú horšie v opačnom extréme. Neplatí to len o letných v zime ale aj o zimných v lete respektíve pri vyššej dennej teplote. Myslite na to hlavne vtedy, ak sa rozhodnete v lete doraziť zimné pneumatiky. Porovnávací test športovo ladených áut so silnými motormi potvrdil, že čím je auto rýchlejšie a lepšie, tým je citlivejšie na kvalitu pneumatík a vhodné sezónne obutie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 39 562
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 827
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 218
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 052
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 256
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 627
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 588
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 273
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 467
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 615
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 791
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 023
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 643
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 982
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 741
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu