SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Zodpovednosť za vozidlo má hlavne jeho prevádzkovateľ

Vodič nesmie šoférovať auto, pri ktorom je zrejmé, že by mohlo napríklad ohroziť bezpečnosť premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peter: "Zodpovednosť za nie očividný technický stav vozidla má vodič alebo prevádzkovateľ vozidla? Konkrétne, pokiaľ sú na predných bočných oknách fólie, u ktorých nie je zrejmé či sú bezpečnostné alebo protislnečné. Za niekoľko rokov používania auta nebolo zistené, že tam vôbec fólie sú. Viacnásobné kontroly policajtov tiež nezistili prítomnosť fólií."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zodpovednosť má predovšetkým prevádzkovateľ

Vodič smie šoférovať len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke. Jeho povinnosťou je skontrolovať auto pred jazdou. Niektoré problémy však zbežnou obhliadkou nezistí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"Ak vodič počas jazdy zistí, že vozidlo, náklad alebo upevnenie nákladu nespĺňajú ustanovené podmienky, je povinný chybu odstrániť na mieste. Ak to nemôže urobiť, smie v jazde pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a aby sa nepoškodila cesta," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Prevádzkovateľ musí vozidlo udržiavať v riadnom technickom stave. Nesmie prikázať ani dovoliť, aby sa na jazdu použilo vozidlo, ktoré vrátane nákladu alebo jeho upevnenia nespĺňa ustanovené podmienky. Prevádzkovateľom je vlastník alebo držiteľ zapísaný v techničáku.

Ak by policajti počas cestnej kontroly alebo technici na stanici technickej kontroly zistili problémy, vyriešiť ich musí predovšetkým prevádzkovateľ. Inak riskuje, že vozidlo nebude môcť nikto používať.

SkryťVypnúť reklamu

Na STK mu môžu označiť auto za nespôsobilé, policajti môžu zadržať osvedčenie o evidencii alebo tabuľky s evidenčnými číslami. Potom je na prevádzkovateľovi vozidla, aby dal auto do poriadku.

Fólie na sklách auta

Na sklá vozidla nesmiete dávať fólie podľa toho, ako sa vám zachce. V prvom rade, výhľad z miesta vodiča musí byť zabezpečený. Na zasklené plochy vozidla možno pripevňovať len fólie, ktoré sú schválené a označené schvaľovacou značkou.

Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca okrem zatemňovacieho pásu podľa presne stanovených podmienok.

SkryťVypnúť reklamu

Ak máte na predných bočných sklách fólie, ktoré tam nie sú od výroby, potom vám môžu zakázať auto používať, kým fólie nedáte odstrániť.

Kedy smú policajti zastaviť vodiča

Peter: S výnimkou plánovaných cestných kontrol musia mať policajti dôvodné podozrenie na porušenie predpisov na to, aby mohli zastaviť vozidlo? Alebo môžu zastaviť hociktoré vozidlo aj bez špecifického dôvodu?

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajtom dáva zákon o cestnej premávke oprávnenie zastaviť vozidlo kedykoľvek, ak chcú skontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel napríklad vodičom. Nemusia mať ani podozrenie.

Napríklad, skontrolovať, či má vodič vo vozidle oprávnenie šoférovať dané vozidlo, sa dá len vtedy, ak vozidlo zastaví a šofér predloží na kontrolu doklady.

SkryťVypnúť reklamu

Znamenie na zastavenie ale musí policajt dať včas a zreteľne tak, aby neohrozil bezpečnosť cestnej premávky a aby aj zastavovaný mohol bezpečne zastaviť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 387
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 593
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 511
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 741
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 584
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 223
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


4 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  5. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 778
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 974
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 682
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 885
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 735
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 504
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu