SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Ako obísť pracovisko na ceste pri ostrovčeku

Ako obísť cestárov maľujúcich priechod pre chodcov, ak vám v tom bráni ostrovček? A je zakázané prejsť čiastočne po chodníku pred križovatkou?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak cestár neriadi premávku, riaďte sa dopravnými pravidlami

Eva: "Nedávno sa mi stalo, že som chcela v Devínskej Novej Vsi odbočiť doprava z ulice Š. Králika na hlavnú cestu (Eisnerova), ale hneď pri odbočke cestári práve maľovali polovicu priechodu pre chodcov, práve smerom, ktorým som chcela odbočiť.

Jeden z cestárov mi popri svojej práci rukou naznačil, že tade nesmiem, ale že mám obísť ostrovček a ísť cez druhú polovicu priechodu, teda v protismere. Problémom však je, že v protismere je ostrovček, asi 100 až 150 m dlhá plná čiara, dokonca aj odbočovací pruh a neustále prichádzajúce autá, a teda bolo takmer nemožné bezpečne prejsť celý tento úsek bez toho, aby sme sa čelne nezrazili s autami idúcimi oproti.

Cestári však dopravu z tej strany neriadili, aby ich aspoň na chvíľu zastavili, kým my prejdeme.

Keby som vošla do protismeru a zrazila by som sa s protiidúcim autom, niesli by vinu cestári, že neriadili poriadne dopravu (nebol tam nikto, kto by zastavoval autá na konci daného úseku, aby mohli ísť autá z nášho smeru), alebo by som si niesla vinu sama, keďže som vošla do protismeru? Treba v tomto prípade poslúchať cestárov (podotýkam, že ten cestár neriadil dopravu, len maľoval pruhy), alebo bežné pravidlá a teda vyjsť z mesta druhým výjazdom (obchádzka asi 4 km)?

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak by Eva poslúchla cestára, ktorý jej naznačil, aby pracovisko obišla cez protismer, v prípade havárie s iným vozidlom by bola Eva zodpovedná za nehodu. Nie cestári.

01.jpgKrižovatku a ani miesto pri pracovisku nikto neriadil. Vodič sa teda musí riadiť značkami a všeobecnými dopravnými pravidlami. Predpokladáme, že na ostrovčeku bola dopravná značka, ktorá prikazuje vodičom obchádzať ostrovček sprava.

Táto značka má prednosť pred všeobecným ustanovením o obchádzaní. Ak na ostrovčeku značka nie je, Eva by mohla obísť pracovisko aj cez protismer.

Ak tomu dopravné značenie nebráni, vodič smie obísť prekážku cestnej premávky vybočením zo smeru svojej jazdy. Nesmie ale ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla a ani ohroziť iných účastníkov cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by Eva napriek všetkému vošla do protismeru, podľa jej opisu by minimálne obmedzila vozidlá v opačnom smere jazdy.

Aj cestári, ak ich práca obmedzuje premávku, môžu riadiť dopravu a vodiči sú povinní ich pokyny poslúchnuť. Cestár z Evinho prípadu ale zjavne premávku neriadil. Eva mala teda len jedinú možnosť - nájsť si inú cestu, aby sa dostala do svojho cieľa.

Ani čiastočný prejazd po chodníku nie je povolený

Martin: "Minule som dostal pokutu za to, že som jednou stranou auta pri odbočovaní doprava prešiel po chodníku pri obchádzaní kolóny áut stojacich na červenú v smere rovno. Do chodníka som zasiahol len asi 1 meter a po prejazde asi 5 metrov som sa zaradil na cestu odbočujúcu doprava.

Policajti mi tvrdili, že je to závažný priestupok podobný prejdeniu STOP-ky bez zastavenia alebo na červenú. Je to naozaj tak?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Chodník smú použiť len chodci. Vozidlá smú ísť na chodník len v súvislosti s parkovaním, ak nechajú chodcom minimálne 1,5-metrovú voľnú šírku chodníka.

Z toho, čo napísal Martin, vyplýva, že jazdil po chodníku. Aj keď tým mohol ohroziť chodcov, viac ako 60-eurová bloková pokuta mu nehrozí. Iba ak by sa spor riešil na správnom konaní, kde riskuje pokutu najviac 100 eur.

Jazda po chodníku nepatrí, na rozdiel od jazdy na červenú alebo nerešpektovanie stoky, medzi závažné dopravné priestupky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 692
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 931
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 771
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 841
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 7 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


10 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


7 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


2 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


11 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 713
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 296
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 343
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 052
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 952
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 980
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu