Ak cestár neriadi premávku, riaďte sa dopravnými pravidlami
Eva: "Nedávno sa mi stalo, že som chcela v Devínskej Novej Vsi odbočiť doprava z ulice Š. Králika na hlavnú cestu (Eisnerova), ale hneď pri odbočke cestári práve maľovali polovicu priechodu pre chodcov, práve smerom, ktorým som chcela odbočiť.
Jeden z cestárov mi popri svojej práci rukou naznačil, že tade nesmiem, ale že mám obísť ostrovček a ísť cez druhú polovicu priechodu, teda v protismere. Problémom však je, že v protismere je ostrovček, asi 100 až 150 m dlhá plná čiara, dokonca aj odbočovací pruh a neustále prichádzajúce autá, a teda bolo takmer nemožné bezpečne prejsť celý tento úsek bez toho, aby sme sa čelne nezrazili s autami idúcimi oproti.
Cestári však dopravu z tej strany neriadili, aby ich aspoň na chvíľu zastavili, kým my prejdeme.
Keby som vošla do protismeru a zrazila by som sa s protiidúcim autom, niesli by vinu cestári, že neriadili poriadne dopravu (nebol tam nikto, kto by zastavoval autá na konci daného úseku, aby mohli ísť autá z nášho smeru), alebo by som si niesla vinu sama, keďže som vošla do protismeru? Treba v tomto prípade poslúchať cestárov (podotýkam, že ten cestár neriadil dopravu, len maľoval pruhy), alebo bežné pravidlá a teda vyjsť z mesta druhým výjazdom (obchádzka asi 4 km)?
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Ak by Eva poslúchla cestára, ktorý jej naznačil, aby pracovisko obišla cez protismer, v prípade havárie s iným vozidlom by bola Eva zodpovedná za nehodu. Nie cestári.
Križovatku a ani miesto pri pracovisku nikto neriadil. Vodič sa teda musí riadiť značkami a všeobecnými dopravnými pravidlami. Predpokladáme, že na ostrovčeku bola dopravná značka, ktorá prikazuje vodičom obchádzať ostrovček sprava.
Táto značka má prednosť pred všeobecným ustanovením o obchádzaní. Ak na ostrovčeku značka nie je, Eva by mohla obísť pracovisko aj cez protismer.
Ak tomu dopravné značenie nebráni, vodič smie obísť prekážku cestnej premávky vybočením zo smeru svojej jazdy. Nesmie ale ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla a ani ohroziť iných účastníkov cestnej premávky.
Ak by Eva napriek všetkému vošla do protismeru, podľa jej opisu by minimálne obmedzila vozidlá v opačnom smere jazdy.
Aj cestári, ak ich práca obmedzuje premávku, môžu riadiť dopravu a vodiči sú povinní ich pokyny poslúchnuť. Cestár z Evinho prípadu ale zjavne premávku neriadil. Eva mala teda len jedinú možnosť - nájsť si inú cestu, aby sa dostala do svojho cieľa.
Ani čiastočný prejazd po chodníku nie je povolený
Martin: "Minule som dostal pokutu za to, že som jednou stranou auta pri odbočovaní doprava prešiel po chodníku pri obchádzaní kolóny áut stojacich na červenú v smere rovno. Do chodníka som zasiahol len asi 1 meter a po prejazde asi 5 metrov som sa zaradil na cestu odbočujúcu doprava.
Policajti mi tvrdili, že je to závažný priestupok podobný prejdeniu STOP-ky bez zastavenia alebo na červenú. Je to naozaj tak?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Chodník smú použiť len chodci. Vozidlá smú ísť na chodník len v súvislosti s parkovaním, ak nechajú chodcom minimálne 1,5-metrovú voľnú šírku chodníka.
Z toho, čo napísal Martin, vyplýva, že jazdil po chodníku. Aj keď tým mohol ohroziť chodcov, viac ako 60-eurová bloková pokuta mu nehrozí. Iba ak by sa spor riešil na správnom konaní, kde riskuje pokutu najviac 100 eur.
Jazda po chodníku nepatrí, na rozdiel od jazdy na červenú alebo nerešpektovanie stoky, medzi závažné dopravné priestupky.