Policajti nechali vodiča prejsť nebezpečnou križovatkou, chceli ho pokutovať

Prejsť križovatkou, v ktorej stoja zaparkované autá, je nebezpečné. Ak ale policajti namiesto pomoci prejsť ňou vodiča pokutujú, vyvoláva to otázky o význame polície.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Naša jednosmerná ulica končí vjazdom na hlavnú 4-prúdovú cestu, čím tvorí križovatku v tvare T. Je ukončená značkou STOP. Vzhľadom na problémy s parkovacími miestami sa pravidelne stáva, že autá parkujú po pravej i ľavej strane vyústenia jednosmernej cesty na hlavnú, i na hlavnej ceste v smere jazdy, menej než 10 metrov pred hranicou križovatky, čím blokujú výhľad na autá prichádzajúce po hlavnej ceste zľava.

Pri vychádzaní na hlavnú cestu som najskôr zastavil na hranici križovatky. Keďže som mal výhľad blokovaný, začal som sa pomaly posúvať na hlavnú cestu rýchlosťou, aby som mohol v prípade potreby zastaviť. Keďže žiadne vozidlo po hlavnej ceste neprichádzalo, pokračoval som v jazde a vyšiel na hlavnú cestu.

Zrazu sa za mnou rozblikali majáky a zastavili ma policajti s tým, že som porušil dopravné predpisy, keď som nezastavil na stopke. Oponoval som, že som zastavil na hranici križovatky a následne až potom pokračoval v jazde.

Na otázku, či mi majú tento priestupok ako preukázať, či už kamerovým, alebo iným záznamom, argumentovali, že stačí ich vzájomné svedectvo.

Po otázke, prečo teda nedajú odtiahnuť autá stojace v križovatke, aby nebránili výhľadu do križovatky, mi bola poskytnutá odpoveď, že tie sa už riešia. Nakoniec som to uhádal na napomenutie, pričom pôvodná informácia bola, že mi môže byť udelená pokuta až do výšky 60 €.

Postupoval som pri vychádzaní na hlavnú ulicu v rámci predpisov? Stačí v takomto prípade ústne svedectvo a dokázanie policajtov, ak by som odmietol zaplatiť pokutu a chcel to riešiť cez konanie, alebo musia mať záznam, ktorý bude ich tvrdenie podporovať?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Parkovať tak, ako to opísal Tomáš, je nebezpečné predovšetkým pre vodičov, ktorí križovatkou prechádzajú. Zaparkované autá sú v tomto prípade doslova prekážkou cestnej premávky. Ak ten, kto prekážku vytvoril, je bezodkladne neodstráni, musí to spraviť správca cesty.

V zákone o cestnej premávke sa píše, že sa nesmie parkovať v križovatke a ani 5 metrov pred ňou a za ňou. Výnimkou je len parkovanie v križovatke tvaru T na protiľahlej strane pripájajúcej sa cesty.

Zaparkované autá v križovatkách spôsobujú, že vodiči nemajú dostatočný rozhľad do križovatky. Neraz sa takáto križovatka dá bezpečne prejsť len s asistenciou niekoho mimo vozidla.

Obmedziť plynulosť a zdržať sa alebo riskovať a ohroziť bezpečnosť premávky?

Tomáš šiel po jednosmernej ceste. Cúvať v nej nemohol, inak by porušil predpisy. Ak by nebol v jednosmerke, lepšie by urobil, ak by sa otočil a vybral sa inou cestou.

Nevieme, či Tomáš odbočoval v križovatke vľavo alebo vpravo. Bezpečnejšie je v takomto prípade odbočiť vpravo. Ak by išiel vľavo, prechádzal by cez viac pruhov ako pri odbočovaní vpravo.

Predpisy vyžadujú od odbočujúceho, v závislosti na okolnostiach, zabezpečiť bezpečné odbočenie "spôsobilou a náležite poučenou osobou". Taká sa ale v okolí Tomáša nemusela vyskytovať.

Zostať stáť pred križovatkou ale nemohol, lebo by obmedzoval plynulosť premávky. Vjazdom do križovatky bez náležitého rozhľadu však ohrozil bezpečnosť premávky. Ani jedna z ponúkaných možností nie je ideálna. Ak ale hovoríme, že bezpečnosť je na prvom mieste, Tomáš si vybral najhoršie riešenie.

Mal zastaviť na mieste s náležitým rozhľadom

Stopka od vodiča vyžaduje, aby zastavil na takom mieste, odkiaľ má do križovatky náležitý rozhľad. Podľa popisu ale Tomáš zastavil na hranici križovatky, odkiaľ toho veľa nevidel. Aby mal náležitý rozhľad, musel by zastaviť až v križovatke. To je ale nebezpečné a nesmie sa to.

Tomáš síce porušil dopravné pravidlá, no bol do toho dotlačený okolnosťami. Mal šťastie, že nešlo žiadne vozidlo a s nikým sa nezrazil. Asi by mal problém vyhnúť sa aspoň čiastočnej zodpovednosti, ak by sa posudzovali jeho možnosti.

Policajti nepomáhali a nechránili

Je pre nás nepochopiteľné, ako sa zachovali policajti. Najprv nechali Tomáša vytrápiť sa v križovatke a následne ho obvinili z priestupku. Áno, Tomáš porušil pravidlá o zastavení v križovatke na stopku.

Polícia je tu však na to, aby pomáhala a chránila. To tvrdia aj jej predstavitelia.

Keď policajti videl Tomáša, ako odbočuje, namiesto vyčkávania na porušenie pravidiel, mali Tomášovi pomôcť bezpečne prejsť neprehľadnou križovatkou.

Za stopku vám môžu aj zakázať šoférovať

Policajti sa tiež pomýlili vo výšky pokuty. Prejazd cez križovatku na signál STOJ! alebo vyplývajúci z dopravnej značky je závažným porušením dopravných pravidiel. Na mieste za to môžete dostať pokutu až 150 eur, na správnom konaní dokonca aj 300 eur so zákazom šoférovania až na 2 roky.

To, že by si policajti sami sebe svedčili v prípade dokazovania prejazdu na stopku, by asi veľký problém Tomášovi nepriniesol. Ak by aj vzájomné svedectvo členov hliadky uznali na správnom konaní, okolnosti, za ktorých sa porušenie pravidiel stalo, by s veľkou pravdepodobnosťou výrazne zmiernili prípadnú sankciu pre Tomáša.

Myslíme si však, že na súde by vzájomné svedectvo policajtov nestačilo. Bez dôkazu na kamere alebo nezávislého svedectva o tom, že Tomáš porušil pravidlá, by asi policajti neuspeli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  2. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  3. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  4. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  5. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  6. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  9. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  10. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 631
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 477
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 674
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 297
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 927
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 430
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 872
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 465
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 224
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 620

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Na univerzitnú pôdu nesmiem pustiť nejakých šašov

Prodekan Filozofickej fakulty Karlovej Univerzity v Prahe Jan Bičovský hovorí, že veľmi prísne posudzujú, koho na konferenciu zavolajú.

KOMENTÁRE

Prečo opäť rušiť Akreditačnú komisiu?

Diskusia k textu Učiace sa Slovensko je v oblasti vysokých škôl zbytočná.

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie.

DOMOV

Prieskum Polisu: Do parlamentu by prešlo až deväť strán

Súčasná vládna koalícia by získala iba 65 mandátov.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop