SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Policajti nechali vodiča prejsť nebezpečnou križovatkou, chceli ho pokutovať

Prejsť križovatkou, v ktorej stoja zaparkované autá, je nebezpečné. Ak ale policajti namiesto pomoci prejsť ňou vodiča pokutujú, vyvoláva to otázky o význame polície.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Naša jednosmerná ulica končí vjazdom na hlavnú 4-prúdovú cestu, čím tvorí križovatku v tvare T. Je ukončená značkou STOP. Vzhľadom na problémy s parkovacími miestami sa pravidelne stáva, že autá parkujú po pravej i ľavej strane vyústenia jednosmernej cesty na hlavnú, i na hlavnej ceste v smere jazdy, menej než 10 metrov pred hranicou križovatky, čím blokujú výhľad na autá prichádzajúce po hlavnej ceste zľava.

Pri vychádzaní na hlavnú cestu som najskôr zastavil na hranici križovatky. Keďže som mal výhľad blokovaný, začal som sa pomaly posúvať na hlavnú cestu rýchlosťou, aby som mohol v prípade potreby zastaviť. Keďže žiadne vozidlo po hlavnej ceste neprichádzalo, pokračoval som v jazde a vyšiel na hlavnú cestu.

Zrazu sa za mnou rozblikali majáky a zastavili ma policajti s tým, že som porušil dopravné predpisy, keď som nezastavil na stopke. Oponoval som, že som zastavil na hranici križovatky a následne až potom pokračoval v jazde.

Na otázku, či mi majú tento priestupok ako preukázať, či už kamerovým, alebo iným záznamom, argumentovali, že stačí ich vzájomné svedectvo.

Po otázke, prečo teda nedajú odtiahnuť autá stojace v križovatke, aby nebránili výhľadu do križovatky, mi bola poskytnutá odpoveď, že tie sa už riešia. Nakoniec som to uhádal na napomenutie, pričom pôvodná informácia bola, že mi môže byť udelená pokuta až do výšky 60 €.

Postupoval som pri vychádzaní na hlavnú ulicu v rámci predpisov? Stačí v takomto prípade ústne svedectvo a dokázanie policajtov, ak by som odmietol zaplatiť pokutu a chcel to riešiť cez konanie, alebo musia mať záznam, ktorý bude ich tvrdenie podporovať?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Parkovať tak, ako to opísal Tomáš, je nebezpečné predovšetkým pre vodičov, ktorí križovatkou prechádzajú. Zaparkované autá sú v tomto prípade doslova prekážkou cestnej premávky. Ak ten, kto prekážku vytvoril, je bezodkladne neodstráni, musí to spraviť správca cesty.

V zákone o cestnej premávke sa píše, že sa nesmie parkovať v križovatke a ani 5 metrov pred ňou a za ňou. Výnimkou je len parkovanie v križovatke tvaru T na protiľahlej strane pripájajúcej sa cesty.

Zaparkované autá v križovatkách spôsobujú, že vodiči nemajú dostatočný rozhľad do križovatky. Neraz sa takáto križovatka dá bezpečne prejsť len s asistenciou niekoho mimo vozidla.

Obmedziť plynulosť a zdržať sa alebo riskovať a ohroziť bezpečnosť premávky?

Tomáš šiel po jednosmernej ceste. Cúvať v nej nemohol, inak by porušil predpisy. Ak by nebol v jednosmerke, lepšie by urobil, ak by sa otočil a vybral sa inou cestou.

Skryť Vypnúť reklamu

Nevieme, či Tomáš odbočoval v križovatke vľavo alebo vpravo. Bezpečnejšie je v takomto prípade odbočiť vpravo. Ak by išiel vľavo, prechádzal by cez viac pruhov ako pri odbočovaní vpravo.

Predpisy vyžadujú od odbočujúceho, v závislosti na okolnostiach, zabezpečiť bezpečné odbočenie "spôsobilou a náležite poučenou osobou". Taká sa ale v okolí Tomáša nemusela vyskytovať.

Zostať stáť pred križovatkou ale nemohol, lebo by obmedzoval plynulosť premávky. Vjazdom do križovatky bez náležitého rozhľadu však ohrozil bezpečnosť premávky. Ani jedna z ponúkaných možností nie je ideálna. Ak ale hovoríme, že bezpečnosť je na prvom mieste, Tomáš si vybral najhoršie riešenie.

Mal zastaviť na mieste s náležitým rozhľadom

Stopka od vodiča vyžaduje, aby zastavil na takom mieste, odkiaľ má do križovatky náležitý rozhľad. Podľa popisu ale Tomáš zastavil na hranici križovatky, odkiaľ toho veľa nevidel. Aby mal náležitý rozhľad, musel by zastaviť až v križovatke. To je ale nebezpečné a nesmie sa to.

Skryť Vypnúť reklamu

Tomáš síce porušil dopravné pravidlá, no bol do toho dotlačený okolnosťami. Mal šťastie, že nešlo žiadne vozidlo a s nikým sa nezrazil. Asi by mal problém vyhnúť sa aspoň čiastočnej zodpovednosti, ak by sa posudzovali jeho možnosti.

Policajti nepomáhali a nechránili

Je pre nás nepochopiteľné, ako sa zachovali policajti. Najprv nechali Tomáša vytrápiť sa v križovatke a následne ho obvinili z priestupku. Áno, Tomáš porušil pravidlá o zastavení v križovatke na stopku.

Polícia je tu však na to, aby pomáhala a chránila. To tvrdia aj jej predstavitelia.

Keď policajti videl Tomáša, ako odbočuje, namiesto vyčkávania na porušenie pravidiel, mali Tomášovi pomôcť bezpečne prejsť neprehľadnou križovatkou.

Za stopku vám môžu aj zakázať šoférovať

Policajti sa tiež pomýlili vo výšky pokuty. Prejazd cez križovatku na signál STOJ! alebo vyplývajúci z dopravnej značky je závažným porušením dopravných pravidiel. Na mieste za to môžete dostať pokutu až 150 eur, na správnom konaní dokonca aj 300 eur so zákazom šoférovania až na 2 roky.

Skryť Vypnúť reklamu

To, že by si policajti sami sebe svedčili v prípade dokazovania prejazdu na stopku, by asi veľký problém Tomášovi nepriniesol. Ak by aj vzájomné svedectvo členov hliadky uznali na správnom konaní, okolnosti, za ktorých sa porušenie pravidiel stalo, by s veľkou pravdepodobnosťou výrazne zmiernili prípadnú sankciu pre Tomáša.

Myslíme si však, že na súde by vzájomné svedectvo policajtov nestačilo. Bez dôkazu na kamere alebo nezávislého svedectva o tom, že Tomáš porušil pravidlá, by asi policajti neuspeli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 661
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 379
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 344
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 128
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 857
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 510
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 460
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 767
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 2 482
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  2. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  3. Štefan Vidlár: 613 a 363
  4. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  7. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  8. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 399
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 610
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 019
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 998
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 457
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 454
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 186
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 182
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu