SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Kamióny majú zmiznúť z ciest II. a III. triedy

Nákladiaky dostanú aj výnimky, no vydokladovať ich býva problém

Cesty druhej a tretej triedy ničia kamióny. Nepomohli ani zákazy vjazdu, tvrdia župy.Cesty druhej a tretej triedy ničia kamióny. Nepomohli ani zákazy vjazdu, tvrdia župy. (Zdroj: Ilustračné SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Kamióny nad 12 ton sa budú musieť vyhýbať cestám druhej a tretej triedy. Zhodli sa na tom včera premiér Robert Fico s predsedami samosprávnych krajov.

„Bola prijatá úloha okamžite v skrátenom legislatívnom konaní zakázať pohyb ťažkej nákladnej techniky na cestách druhej a tretej triedy,“ vyhlásil Fico. Kamionisti podľa neho obchádzajú po cestách nižšej triedy spoplatnené diaľnice a rýchlocesty.

Na cesty druhej a tretej triedy sa má v budúcnosti dostať iba nákladiak, ktorý má na trase vykladať či nakladať tovar. Zmeny by podľa vyjadrení politikov Smeru mohli platiť v prvom alebo druhom štvrťroku 2013.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Viac získajú na pokutách?

Už dnes sú na niektorých cestách nižšej triedy značky, ktoré zakazujú vstup tranzitujúcim kamiónom. Ide spravidla o cesty paralelné s diaľnicami a rýchlocestami.

„Dať tento zákaz všade je len trestaním dopravcov, ktoré bude komplikovať nákladnú dopravu,“ hovorí exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) tvrdí, že aktuálny systém sa policajtom ťažšie kontroluje a novinka im prácu uľahčí.

„Netreba vždy skúmať, či konkrétna cesta je v zákaze, alebo nie je a ktorý úsek ešte je zakázaný a ktorý už nie je,“ vyzdvihol Kaliňák plánovanú zmenu. Od plošného zákazu očakáva preto aj vyššie príjmy na pokutách.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) avizuje, že budú aj cesty druhej a tretej triedy, ktoré dostanú výnimku a po ktorých kamióny budú môcť jazdiť.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď budeme pripravovať zákon detailne, určite narazíme aj na technický problém, ako sa bude vykonávať kontrola,“ povedal.

Dôkaz, že idú nakladať

Dopravcovia zo združenia Česmad tvrdia, že mýto sa už dnes neobchádza. Plošný zákaz teda veľa nezmení, len sa zvýrazní problém, ako zdokladovať, že kamión na ceste nižšej triedy môže byť.

„Často vodič vykladá v Nitre a ide sa presúvať do Šale a ešte počas vykládky nemusí vedieť, kam pôjde nakladať,“ hovorí člen prezídia Česmadu Pavol Jančovič.

S tým súhlasí aj Únia autodopravcov Slovenska. „Ako chcú dávať výnimky a povolenia, netuším. Je to úplný nezmysel,“ povedala predsedkyňa únie Ingrid Rosová.

Dodala, že dnes platia dopravcovia daň z motorových vozidiel samosprávam, ktoré z nich majú financovať aj cesty druhej a tretej triedy. Po nich by po novom nemali jazdiť.

SkryťVypnúť reklamu

Pri nedávnej návšteve dopravcov na ministerstve dopravy im sľúbili ústupky a nie ďalšie zákazy. „Nechápem, prečo premiér stále lobuje za prevádzkovateľa mýta, firmu SkyToll,“ hovorí Rosová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 195
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 538
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 005
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 744
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 592
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 584
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 317
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 919
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  2. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  3. Jozef Stasík: EU v mobile
  4. Štefan Vidlár: Moje vyznanie viery
  5. Anna Miľanová: Zátišie s košeľou... 2007
  6. Ľubomír Belák: Demokracia 2023
  7. Eva Gallova: Ako od nás odvážali mladé Židovky
  8. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 414
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 664
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 258
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 5 952
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 563
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 867
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 825
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu