SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav
reklama

Test: Mercedes Shooting Brake nezabudol na úžitok

Odvážna kreácia kombi-kupé má mimoriadne praktický základ. Fantázia zovňajšku sa do interiéru nepremietla a vodič nemá pocit, že šoféruje tak výstredné auto.

Nech vyzerá CLS Shooting Brake akokoľvek majestátne a exkluzívne, vždy naplno vyžaruje, že je urobené pre ľudí a ich každodenné potreby. Za novými tvarmi sa ukrýva pomerne praktický Mercedes.Nech vyzerá CLS Shooting Brake akokoľvek majestátne a exkluzívne, vždy naplno vyžaruje, že je urobené pre ľudí a ich každodenné potreby. Za novými tvarmi sa ukrýva pomerne praktický Mercedes. (Zdroj: autor)

Odvážna kreácia kombi-kupé má mimoriadne praktický základ, čo sa automobilovým šperkom často nestáva. Fantázia zovňajšku sa do interiéru nepremietla a vodič nemá pocit, že šoféruje tak výstredné auto. Je zrejmé, že po verzii CLS Shooting Brake sa bude konkurencia opičiť.

BREZNO. Pri každom teste CLS si spomeniem na prvý dojem zo štúdie, ktorá ešte pred rokmi predznamenávala nástup štvordverového luxusného kupé. Zhrozenie nad automobilovým kacírstvom prerástlo v rešpekt. Už prvá generácia CLS jazdila svižnejšie ako vyzerala a napokon založila trend, ktorý s radosťou kopíruje konkurencia.

Myšlienka CLS sa dožila druhej generácie a Mercedes momentálne šteklí svet ďalším nepochopiteľným spojením kupé a kombi. Akurát, že dnes je verejnosť k výstrelkom tolerantnejšia a vzájomné prieniky automobilových tried sú na dennom poriadku. Nedlho po premiére som vyskúšal užitočnejšiu verziu CLS s označením Shooting Brake.

Shooting Brake má guľu

Jeden známy humorne poznamenáva, že každé dobré auto musí mať guľu - ťažné zariadenie. Shooting Brake ho môže mať s ovládaním v batožinovom priestore. Pootočením ružice ukrytej v ľavom boxe vypadne hák ťažného zariadenia spod nárazníka, čím sa z extravagantného Mercedesu stane užitočný ťažný kôň.

Hlavnou výhodou batožinového priestoru je dĺžka, hoci ak sa niečo presunie k operadlám, ťažko to dočiahnete. Preto si objednajte organizér do bočných koľajničiek.

Minimálne koňa potiahne, pretože brzdený príves môže mať hmotnosť 2,1 tony a nebrzdený 750 kilogramov. Úžitok týmto nekončí, pretože batožinový priestor má objem 590 litrov, dĺžku 1158 mm, tradične premyslený systém ukotvenia batožiny a po sklopení ponúka dĺžku kufra 1739 mm.

Na uhlopriečku odvezie bez problémov užšie dvojmetrové bremeno. Ani kolmá výška v nakladacom otvore 576 mm nie je úplne zlá. Mercedes použil dobré riešenie sklápania operadiel ťahom za páčku v batožinovom priestore. Operadlá tak vytvoria jednu rovinu s dnom kufra.

Noblesa auta a istá nadradenosť prameniaca z obrovskej hviezdy vpredu však neoberá značku o zmysel pre každodenný život a praktické riešenia. Stačí si všimnúť uloženie náradia, spôsob zdvíhania a uchytenia dna kufra alebo otváranie boxov po bokoch kufra. Všetko urobili pre ľahkú obsluhu auta.

Pláva komfortnejšie

Zvonku nečakaný vnútorný priestor a teda pomerne široké využitie auta ešte umocňuje meniteľná výška podvozka. Na jednej strane pruženie Airmatic drží stabilnú výšku zadnej časti nezávisle od hmotnosti nákladu a na druhej strane vie na pokyn vodiča pridať pár centimetrov svetlej výšky.

Na chvíľu sa tak obmedzí činnosť pruženia, avšak zdvihnutie auta môže mať pri kvalite našich ciest, prekonávaní jám alebo skokovitých odbočiek cenu zlata. V skutočnosti je Mercedes CLS Shooting Brake podstatne užitočnejším autom, ako sa na prvý pohľad zdá.

Isteže, rovnako praktické auto si môžete kúpiť za desatinu ceny, lenže to nebude jazdiť ako Mercedes. Tým upozorňujem na skutočnosť, že CLS Shooting Brake nie je len úlet dizajnérov.

Nový štýl strechy priniesol viac miesta nad hlavou vzadu a to až na úrovni kombi vyššej strednej triedy. Zvlášť nastupovanie sa javí ako pohodlné s ľahkým prekračovaním prahu. Tvar zadných sedadiel ušili pre dvoch.

Je to vec názoru ale tento štýl podsvietenia netreba používať len preto, že je to moderné.

Nefandite si, že tam vmestíte tri autosedačky alebo pocestujete v pätici na dlhý výlet. Jedným dychom dodávam, že dvaja sa tu môžu viesť aj na kraj sveta, ak im neprekážajú vysoko umiestnené spodné hrany bočných okien a "utopený" posed.

Chýba vlastná tvár

Povedať, že interiér vpredu sklamal, by nebolo fér, lebo je to Mercedes so všetkým, čo k tomu patrí, lenže je to Mercedes ako každý druhý s rovnakými prvkami aj štýlom. Chýba mu výstrednosť kokpitu akú má SL alebo SLS.

Ani oranžové podsvietenie drevených výplní dverí sa sem nehodí. Počtom tlačidiel na stredovej konzole a klavírovým lakom dostáva CLS štýl Las Vegas. Iný a lepší svet je medzi volantom a pedálmi.

Aktívne sedadlá s masážnymi funkciami aktívne podopierajú telo podľa smeru a intenzity zákruty, takže netreba mať nastaviteľnými bokmi zošnurované telo stále. Stačí, keď sa bočné vedenie pritisne v zákrute. Tiež multifunkčný displej pred volantom je urobený výborne a asistenčné systémy držia štandard Mercedes Benz.

Spoza volantu sa divotvorné kombi nejaví veľké a ťažké a hlavne vzduchové pruženie sa zmenilo, lebo rozbitú cestu prvej triedy číslo 66 zvláda lepšie. K svetlám sa je škoda vyjadrovať a opakovať, že pocitovo sú najlepšie na trhu.

Tieto v CLS Shooting Brake majú prívlastok inteligentné, ale na rozdiel od mnohých iných s podobným názvom u konkurencie sa aj správajú inteligentne. Najmä na rýchlostnej ceste R1 svietia tak, že protiidúcich neosvetľujete diaľkovými ale stretávacie naťahujú lúč po krajoch na dostatočnú vzdialenosť.

Svetlá sú pýchou auta, pretože ich činnosť vodič nevníma, akurát dobre vidí aj v noci.

Na rozdiel od Mercedesov, ktoré som šoféroval pred časom a ktorých kokpit mi CLS pripomína, je tu jedna nová vec. Konečne niekomu napadlo namiesto pestovania kvietkov ekologickej jazdy na displeji urobiť jednoduchý stĺpcový indikátor toho, čo jazde prevládalo.

Či to bolo zrýchľovanie, brzdenie alebo rovnomerná jazda. Keď vyhráva rovnomerná jazda, spotreba šesťvalca 350 CDI klesne aj pod 6,5 litra na sto kilometrov. Celková spotreba v teste na úrovni 7,3 litra zohľadňuje normálnu jazdu bez zreteľa na to, koľko CLS spotrebuje.

S autom vážiacim 1865 kilogramov je to isto nádhera, hoci výrobca to vidí na 6,1 litra na 100 kilometrov.
Cesta k novému CLS Shooting Brake začína na cene 62 280 eur a testovaná verzia 350 CDI BlueEffciency stojí 66 180 eur.

V nemalej sume je poistenie na tri roky, bezplatný šesťročný servis a pocit, že za tie peniaze aj niečo dostanete, hoci pre mnohých z nás je to nepredstaviteľná suma. Na celom teste je najstrašnejšie, že tomuto Mercedesu ťažko niečo vytýkať.

ico

Kupujem - nekupujem

Aj bez veľkej fantázie si človek vie predstaviť, že každý deň jazdí s CLS Shooting Brake. Mne tiež imponuje myšlienka bezrámových okien dverí a trochu iného Mercedesu.

Na dizajne mi však niečo prekáža a ak by som sa mal ukázať na ceste, tak radšej v klasickom CLS, lebo tam je čistota pôvodnej štvordverovej myšlienky dodržaná. Takže Shooting Brake napriek výrazne väčšiemu úžitku nekupujem.

S rešpektom dodávam, že ani euro z nákupnej ceny nie je prestrelené

Mercedes Benz Shooting Brake 350 CDI

Cena modelu od (eur) 62280
Cena test. verzie od (eur) 66180
Motor 350 CDI V6
Objem (cm3) 2987
Výkon (kW(k)) 195(265)
Pri otáčkach (ot./min.) 3800
Krútiaci moment (Nm) 620
Pri otáčkach (ot./min.) 1600-2400
Priemerná spotreba (l/100km) 6,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 6,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Prevodovka automatická 7 G-TRONIC
Počet stupňov 7
Pneumatiky Pirelli P-ZERO
Rozmer a index pneumatík 225/35 R19
Brzdy vpredu kotúčové
Brzdy vzadu kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1910
Rezervné koleso núdzové 155/60 R18
Dĺžka (mm) 4956
Rázvor náprav (mm) 2874
Šírka (mm) 1881
Výška (mm) 1416
Základný objem kufra (l) 590
Delenie sedadiel 2/3

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  5. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  6. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  1. Helping business on a global scale
  2. The visionary origins and global ambitions of the FMCU
  3. Samostatná volebná miestnosť pre jeden byt v Rači
  4. Skupina BizPartner Group presúva svoje služby pod jednu strechu
  5. 9. stredoeurópsky popáleninový kongres združil špecialistov
  6. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  7. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  8. Kaufland v Detve otvorí novú predajňu, čo v nej zákazníkov čaká?
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 645
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 185
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 836
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 088
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 795
  6. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 170
  7. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 089
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 2 010
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf SNS Andrej Danko na tlačovke s predsedom Smeru Robertom Ficom po spoločnom stretnutí.

Po voľbách sa to našťastie všetko zmení a budú z nich lídri a štátnici, však?


24. sep
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Slovenskí politici sa podobajú na spaľovača mŕtvol.


24. sep
Generálny prokurátora Maroš Žilinka.

Riadne funkčné obdobie má do decembra 2027.


21 h
Lukáš Haraslín.

Haraslín, muž bez nervov, píšu zahraničné médiá.


2 h

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


24. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Stano Sládek: Kam sme sa to dostali?
  2. Peter Frasch: Sekulárny konzervativizmus - čo nato umelá inteligencia?
  3. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin? (3/7)
  4. Vladimír Krátky: Pellegrini sa konečne vyfarbil ... .
  5. Anna Miľanová: p. p.
  6. Marián Šumšala: Novinári proti I. Matovičovi
  7. Viera Polakovičová: Začali 58. Bratislavské hudobné slávnosti
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čudné hry NAKA a špeciálnej prokuratúry okolo šéfa gangu temných síl pána X
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 421
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 330
  3. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 34 953
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 582
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 170
  6. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 14 070
  7. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 12 203
  8. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 9 774
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu