Po prvých šesť tisíc kilometroch v našej redakcii prišli na rad prvé merania a vyššie otáčky, ktorým sa štvorvalec trochu bránil.
BREZNO. Na zábeh motora sme zvolili cestu do Talianska, čo bolo ideálne spoznanie cestovných vlastností kombi, ktoré strávi v redakcii dosť dlhý čas. Hneď na začiatku sme využili hlboký odkladací box pod dnom kufra za nakladacou hranou, kde pod lekárničku vošli ešte malé statívy.
Pozitívny dojem na zanechali sedadlá, najmä tie zadné, čo je pre cestovanie rozhodujúce. Radosť robí zadávanie adries do navigácie, ale hlas jej slovenskej navigátorky je v koncovkách intonačne zvláštny. Veľmi cítiť syntézu hlasu.
Čiže navigácia hovorí po slovensky, ale lepšie znie anglicky. Pohoda a komfort v interiéri predčí akékoľvek očakávania. Budeme však úprimní, kombi v najvyššom vybavení Style za 18190 eur a 21170 eur s doplnkami už musí nejaký komfort ponúknuť. Auto, ktoré sa nám dostalo na testovanie, je v podstate v maximálnej výbave a viac sa už objednať ani nedá.

Rozumeli sme si ovládačmi na volante a so všetkým, s čím príde šofér do styku. Asi je to dobre navrhnuté, keď viete systémy prehľadne ovládať hneď ako sadnete do nového auta a brázdite zahraničné cesty, pritom nebol čas všímať si, čo je čo. Úloha znela jasne, vyraziť čo najskôr vpred.
Snáď chytí druhý dych
Motor išiel, to áno, ale na 99 kW novej konštrukcie GDI sa nám to nezdalo. Začal ožívať otáčkami nad 130 km/h a práve viac sa v Rakúsku ani Taliansku ísť nedalo. Prednosťou štvorvalca je nízky hluk a dobré zladenie s prevodovkou.
Možno sme už postihnutí turbami, a preto sme v nižších otáčkach čakali viac života. Zrejme bol aj palubný počítač trochu šokovaný a radšej ukazoval o pol litra paliva nižšiu spotrebu než bol náš priemer. Prvé spočítanie tankovaní a kilometrov prišlo na rad teraz po 6000 kilometroch.

Hyundai i30 kombi v skratke
V priebehu prvých šesť tisíc kilometrov sa Hyundai i30 kombi ukázal ako rodinne koncipované auto. Konštruktéri sa zamerali hlavne na naplnenie podstaty slova kombi.
odkladacie priestory na solídnej úrovni, auto navrhnuté pre praktický život, príkladné odloženie povinnej výbavy auta a zmysel pre praktický detail, pohodlné sedenie vzadu, veľa miesta na nohy aj hlavu, nízky stredový tunel, sklápanie operadiel bez diaľkového ovládania ale do roviny s dnom kufra, ťažšia manipulácia so sedákom pred sklopením zadných operadiel, motor sa zabieha, čakali sme lepší ťah odspodu, spotreba len pomaly klesá, radenie a chod radiacej páky doslova excelentné, príkladne nastavené ABS pre zlý povrch a slušný podvozok, funkcia automatického zavretia okna aj na zadných dverách, prehľadné ovládanie všetkých prvkov a zrozumiteľné prístroje, prehľadná navigácie a jednoduché zadávanie adries, aj najnižší jas displeja v noci pleští ako svetelná reklama- má však jednotlačidlové vypnutie, výborný výhľad z miesta šoféra na všetky strany, bezkľúčový vstup má dobrú logiku ovládania, predné svetlá sú priemerné ale lepšie než má sesterský model
Celková spotreba za test je 7,7 litra benzínu na 100 kilometrov, pritom ešte pri 3000 kilometroch to bolo okolo 8 litrov. Pomerne veľa jazdíme krátke trasy a posledné tankovanie 46,35 l zmizlo za 636 kilometrov, čo je priemer 7,2 litra na 100 kilometrov.
Motor je priam ušitý na rodinné taxikárčenie a presúvanie, vtedy si šofér užíva precízne radenie a pokojné tempo. Potom nečudo, že sa nikomu nechce pri predbiehaní siahnuť po vysokých otáčkach. Ako ukázal náš prvý test dynamiky, v otáčkach to s 1,6 GDI nevyzerá vôbec zle.

Dostal trochu zabrať
Šesť tisíc kilometrov je dosť na štandardný zábeh, preto sme Hyundai i30 kombi vystavili prvým meraniam. V zrýchlení na stovku bol skoro o dve sekundy pomalší ako udáva výrobca a pri brzdení so stovky sa trochu trápil so zimnými pneumatikami.
Predpokladáme, že na letných to bude lepšie než 46,85 metra. Chtiac-nechtiac sme ho pri novej metodike merania, na ktorú prejdú postupne všetky naše testy noviniek, porovnávali s novým Golfom 1,4 TSI (103 kW). Benzínové turbo od Volkswagenu bolo v zrýchlení a pružnosti zo 70 na 100 km/h lepšie vďaka krútiacemu momentu.

Prišla však jedna disciplína, v ktorej Hyundai vyrazil dych aj nám. Nový okruh auto.sme.sk zvládol Hyundai i30 rýchlejšie, než Golf 1,4 TSI. Hyundai mal objektívne lepšie a širšie zimné pneumatiky (Yokohama) než Golf (Semperit) a hlavne dobre nastavené ABS.
Na starom asfalte a na nerovnostiach sme mohli s Hyundaiom brzdiť neskôr až priamo do vnútra zákruty. Samozrejme, že jedno je kombi a druhé nie a rozdiel je aj v motoroch, ale Hyundai i30 sa dokáže blysnúť aj podvozkom.
Vnútorné rozmery vozidla
Nakladacia hrana von | 630 mm |
Nakladacia hrana dnu | 0 mm |
Šírka kufra min./max. | 1060/1375mm |
Výška po roletu | 460 mm |
Nakladací otvor šírka/ výška | 1030/810 mm |
Dĺžka kufra min./max. | 970/1800 mm |
Sedenie vpredu
šírka v ramenách | 1420 mm |
šírka v lakťoch | 1470 mm |
výška nad šoférovým sedadlom | 970-1000 mm |
dĺžka sedáK | 500 mm |
Sedenie vzadu
šírka v ramenách | 1380 mm |
šírka v lakťoch | 1480 mm |
výška krajné sedadlo | 980 mm |
výška stredné sedadlo | 910 mm |
dĺžka sedáka kraj/stred | 450/450 mm |
Rozumie rodine
Na zadných čiernych koberčekoch rýchlo vidieť stopy od detí ,najmä teraz, keď je sychravá jeseň avšak Hyundai i30 kombi je auto, ktoré rozumie rodine.
Preto sa dozadu veľmi ľahko nastupuje, zadná strana operadiel má pastový kryt a batožinový priestor sa orientuje na využiteľnosť a nie na absolútny objem. Zmysel pre detail udivuje a zároveň vidieť, kto je pre Hyundai inšpiráciou. Stačí sa pozrieť na precízne uložené náradie v polystyrénovom výlisku v dojazdovom rezervnom kolese.
Roleta na zakrytie kufra sa dá lakťom odistiť ako v konkurenčných autách a priehradka pod dnom kufra hneď za nakladacou hranou dáva zmysel. Nechváľme deň pred večerom, ale úvod dlhodobéhu testu sa rodinnému kombi vydaril. Motoru dávame ešte šancu do 10.000 kilometrov na zníženie spotreby.

Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra | 6077 km |
Spotrebované PHM | 458,32 l |
Kilometre - monitor spotreby | 5940 km |
Priemerná spotreba za test | 7,7 l/100km |
Posledná nádrž | 46,35 litra |
Dojazd na nádrž | 636 km |
Spotreba poslednej nádrže | 7,2 l/100km |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 12,14 s |
Brzdná dráha 100 km/h-0 | 46,85 |
Čas v slalome | 14,11 s |
Čas na okruhu | 1:11,44s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) | 5,9 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) | 8,84 s |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (2. stupeň) | 3250 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň) | 2450 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň) | 1800 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň) | 2650 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6. stupeň) | 2400 ot./min. |


Kupujem - nekupujem
Do konca dlhodobého testu je ďaleko ale predbežne kupujem. Presvedčil ma interiér navrhnutý pre rodinu.
Po praktickej stránke je možno ešte lepší ako Peugeot 308 alebo Megane Grand Tour. Do budúcnosti treba upraviť jas centrálneho displeja aj v minimálnej úrovni. Akurát o motore nie som rozhodnutý napriek náklonnosti k benzínom. Štvorvalec 1,6 GDI je super na posúvanie v meste a vozenie detí do školy a na rovnomernú jazdu. Na podnikateľské naháňanie by to chcelo asi niečo ostrejšie.

Hyundai i30 kombi, Style 1,6 GDI - základné údaje
Cena modelu od (eur) | 13.190 |
Cena test. verzie od (eur) | 18.190 |
Cena test. auta (eur) | 21.170 |
Motor | 1,6 GDI |
Objem (cm3) | 1591 |
Výkon (kW(k)) | 99 (135) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6300 |
Krútiaci moment (Nm) | 164 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4850 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 6,4 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 192 |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Pneumatiky | Yokohama W*Drive |
Rozmer a index pneumatík | 225/45 R17 94V |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | kotúčové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1223 |
Rezervné koleso | núdzové |
Servisný interval (km/rok) | 20 000/1 |
Záruka | 5 rokov |
Dĺžka (mm) | 4485 |
Rázvor náprav (mm) | 2650 |
Šírka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1500 |
Základný objem kufra (l) | 528 |
Delenie sedadiel | 2/3 |