SME
reklama

Model 208 R2 je najlepší Peugeot, aký sme šoférovali

Priamo na tratiach významnej francúzskej Rallye du Var sme šoférovali továrenský špeciál určený pre novú generáciu automobilových súťaží.

V ostrých serpentínach bol malý Peugeot doma. Najkrajšie je však brzdenie pred zákrutou a výjazd pod plným plynom von.V ostrých serpentínach bol malý Peugeot doma. Najkrajšie je však brzdenie pred zákrutou a výjazd pod plným plynom von. (Zdroj: Peugeot)

Jazda s ľahkým a zábavným autom preverí umenie šoféra a spôsobuje obrovskú radosť.

NICE. Nedeľný príchod do mesta Saint Maxime na francúzskej riviére dýchal práve sa končiacou Rallye du Var. V protismere sme míňali obytné autá a dodávky s prívesmi a súťažnými autami. Na všetkých boli vidieť stopy náročnej rely v sychravom počasí.

Napriek atmosfére, ktorá avizovala koniec rely, bolo vo vzduchu cítiť, že hlavný program sme nezmeškali. Športové oddelenie značky malo deň po skončení rely predviesť svoj model zákazníkom a len hŕstke novinárov.

Preto sme hneď ráno zamierili do hôr vyskúšať najnovšiu zbraň značky v rely. Už vozový park malých francúzskych "hot hatch" okolo hlavného stanu veštil, kto všetko sa sem zišiel.

Pretekári a súčasní piloti iných konkurenčných áut prišli skúsiť konkurenciu a zrejme svoje budúce športové náradie. Na test bola vyhradená rýchlostná skúška v lese na úzkom asfalte a jazda s továrenským pilotom Bryanom Bouffierom, ktorý akoby na objednávku cez víkend s 208 R2 zvíťazil v triede. Záujemcom mal ukázať, čo nové náradie dokáže.

Peugeot 208 R2 budí rešpekt

Napriek neveľkému výkonu 136 kW budí 208 R2 rešpekt, pretože vo svojej podstate je to čistokrvné auto skupiny A, po novom teda R2.

Na tvrdo uložený motor aj nápravy, upravené pruženie, sekvenčná prevodovka, kompletne prepracovaný motor s výfukovými zvodmi nad prevodovkou a zmenené sedenie robia z 208 R2 skutočné pretekárske auto.

Ani brzdy nemajú nič spoločné so sériovým modelom. Už len naštartovať a hlavne pohnúť sa v depe vyžaduje od vodiča veľkú dávku zručnosti. Našťastie, bez hanby a zdochnutia som vyštartoval na trať.

Peugeot Sport liečil šokom

Nie je jednoduché pilotovať špeciál na úzkej ceste a hneď v rýchlejšom tempe, pretože radenie je iné než bežné, v aute je úplne iný posed a odlišné vnímanie jazdy. Pri takomto teste sa počíta s tým, že vodič už sedel v poriadnom pretekárskom aute a má veľa odjazdené.

Inak by na sedadle spolujazdca asi ťažko obsedel Xavier Panseri, navigátor Bouffiera. S neobyčajným pokojom a rozvahou ukázal všetky dôležité prvky a obsluhu. Tep aj napätie pred štartom upokojili spomienky na rely v Poľsku, kde sme pretekali na jednej rely.

Xavier hneď vedel, že to bolo vtedy, kedy im v prvej rýchlostnej skúške prvého dňa vypovedal motor a nastúpili až v druhom dni a vyhrali.

Mechanik dal povel na štart a ja teraz vyhrám, ak sa vôbec pohnem spod stanu. Obsluha tvrdej spojky je na celom pretekaní tá menej príjemná záležitosť.

Po dvesto metroch od tímového zázemia dostávam pokyn šliapnuť na plyn. Sekvenčná prevodovka fascinuje a láka radiť veľmi často.

Aj na Peugeote odchovaný svetoznámy jazdec Francois Delecour bol pozrieť na test. Nakoľko je tu doma a býva nedaleko, prišiel na dvoch kolesách. Bicykle sú jeho druhá vášeň. Tu jednodcuho žije, lebo večer sa v reštaurácii ukázal iný špičkový jazdec Freddy Loix..

Častejšie ako treba, ale je to zábava. Prvý kilometer mám problém vnímať trať a hoci Xavier sľúbil, že skúška je bez prekvapení, stále neviem poriadne čítať a predvídať oblúky pred sebou.

Nikdy v živote mi viac nechýbal hlas spolujazdca a diktovanie rozpisu. Toto je boj medzi túžbou byť rýchlejší, vrodenou súťaživosťou a zodpovednosťou za auto aj spolujazdca.

Konečne ide 208 R2 do otočky

Každým metrom však čoraz lepšie vnímam auto a radšej brzdím pokojne, aby som nasával podvozok a nerobil si zmätky. Konečne sa objavuje ostrá serpentína (vracák) a za ňou dlhšia rovina. Tu sa dá na "oči" trochu zatlačiť a rozbehnúť Peugeot výraznejšie.

Po dvoch kilometroch mám za sebou zbytočné brzdenia, dezorientáciu na trati, ale zážitok z auta, ktoré funguje a dáva neskutočnú spätnú väzbu. Vo vrchnej časti trate je vlhký asfalt a veľa lístia s trochou blata, preto radšej uberám a na istotu podraďujem.

Pri otočke na ručnú poslúcha 208 R2 ako komisár Rex - na slovo. Xavier pripomína, že môžem motor výraznejšie vytáčať a inak je všetko v poriadku. Cestou späť ešte skúšam brzdy podstatne silnejšie ako moja odvaha.

Ukázal skutočné hranice

Štyri kilometre s továrenským špeciálom, ťažko opísať inak ako superlatívne. Asi najväčší zážitok bol z pozície šoféra a precítenia jazdy. V jednej zo zákrut som si na výjazde dovolil pritlačiť na hranicu pneumatík a auto mi dalo veľkú istotu.

Hneď po tom mi Bryan Bouffier ukázal, kde sú skutočné hranice auta. Najmä v brzdení na poslednú chvíľu. V jeho podaní sa Peugeot 208 R2 ukázal ako auto vhodné na jazdecký rast šoféra a kontrolovateľnú jazdu na limite.

Auto nastavili tak, aby jazdec dosahoval čo najkratšie časy medzi spomaľovaním a zrýchlením. Neraz išiel Bryan ešte do vnútra zákruty v brzdách a odtiaľ okamžite po plyne.

Príde nová doba

Po vzore sériového modelu Peugeot 208 uplatňuje športové oddelenie značky rovnaké princípy aj v kategórii športových vozidiel. Ľahká konštrukcia, zábava a dostupnosť má byť spoločným menovateľom modelov postavených podľa špecifikácie triedy R.

Najnovší prírastok 208 R2 vstupuje do novej éry automobilových súťaží zameranej na rozvoj talentov a radšej širšieho štartového poľa.

Peugeot Sport plánuje rozbehnúť v domácom rely šampionáte, ale aj v okolitých krajinách pohárové súťaže 208 R2, vypísané špeciálne pre toto auto.

Na zoznámenie sa s kokpitom nebolo veľa času.

Potenciál je rozhodne veľký, pretože krátko po letnom debute na skutočných tratiach rely má Peugeot Sport už 31 objednávok na nové auto od súkromných tímov. Jedno auto putuje už na východné Slovensko a ďalšie by mohli pribudnúť. Cena kompletného vozidla je 57 000 eur.

Peugeot Sport oživuje rely

Počas obeda sme mali veľkú česť sedieť súkromne s Brunom Faminom, ktorý nedávno postúpil z pozície technického riaditeľa na riaditeľa divízie Peugeot Sport. Famin začínal v športovom oddelení značky ako inžinier v roku 1989, kedy sa divízia volala ešte Peugeot Talbot Sport.

Od roku 2005 bol technickým riaditeľom a v ostatnom období šéfom projektov 208 R2 a 208 R5. Prezradil, že presne týždeň pred Rallye du Var testovali prvý kus Peugeot 208 R5, ktorý plánujú nasadiť do šampionátu IRC v druhej polovici budúceho roka.

Hneď rok po tom je v pláne víťazstvo v IRC, pričom Peugeot Sport bude po technickej stránke podporovať súkromné tímy, ale zrejme už nikdy nevstúpi do rely ako plnohodnotná továrenská značka.

Kto absolvoval prvé testovacie kilometre s 208 R5, je zatiaľ tajné, ale podľa našej dedukcie a nepriameho potvrdenia od Famina to bol Kris Meeke, ktorý je jedným z dvoch hlavných pilotov Peugeot Sport.

Druhý jazdec Bryan Bouffier práve usilovne pracuje na ladení a propagácii modelu 208 R2. Na Rallye du VAR vyhral kategóriu R2 a v celkovom absolútnom poradí obsadil neskutočné 12. miesto.

Je celkom logické, že jazdec svojej stajne v každom oficiálnom vyhlásení chváli nový Peugeot R2, ale ani za oponou neskrýva nadšenie.

Napriek nižšiemu výkonu a celkovo nižšej triede, než je S2000 alebo WRC, poskytuje 208 R2 nadšenie aj pre ostrieľaného jazdca.

"Baví ma to, lebo je výborne nastavený podvozok a auto ide veľmi presne", povedal Bouffier po príjazde do cieľa testovacej rýchlostnej skúšky. A presne také to auto je. Baví po šoférskej aj diváckej stránke. Lepšie je však byť za volantom.

Peugeot 208 R2 - základné parametre

Motor

1,6 VTi 16 V

Objem (cm3)

1598

Výkon (kW(k))

136 (185)

Pri otáčkach (ot./min.)

7800

Krútiaci moment (Nm)

190

Pri otáčkach (ot./min.)

6300

Priemer brzd. kotúčov vpredu (mm)

310 asfalt / 285 štrk

Priemer brzd. kotúčov vzadu (mm)

285

Predná náprava/uchytenie

McPherson, zosilnený stabilizátor /unibal

Zadná náprava

Jednoduchá typu H

Tlmiče

Ohlins, nastaviteľné, trojcestné

Pneumatiky na asfalt

Michelin 17/60-16´´

Pneumatiky na štrk

Michelin 16/64-15´´

Prevodovka

5-stupňová, sekvenčná SADEV

Hmotnosť vozidla (kg)

1030

Dĺžka (mm)

3962

Šírka (mm)

1739

Rázvor (mm)

2538

Rozchod vpredu/vzadu (mm)

1475/1470

Objem nádrže (litre)

60

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 765
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 074
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 922
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 627
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 340
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 117
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 068
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 387
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 690
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 599
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 438
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 348
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu