Zelenou vlnou v Bratislave prejdete skôr ráno ako večer

Priepustnosť na cestách závisí aj od intenzity dopravy. Jednotlivé cykly sú nastavené podľa dní v týždni a denných období.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chytiť zelenú vlnu, keď prechádzate cez križovatky plynule, je určite príjemné. Náš čitateľ Daniel má také šťastie ráno v Bratislave, poobede však nie, a preto ho zaujímalo, prečo.

Daniel: "Keď chodievam cez pracovné dni do práce a z práce, tak je väčšia časť semaforov na mojej trase (križovatka Trnavské myto, Krížna/ Karadžičova, Karadžičova /Záhradnícka, Karadžičova /Mlynské nivy,...) nastavená na zelenú vlnu a ja prejdem túto trasu veľmi plynulo. Problém nastáva vo večerných hodinách a cez víkendy, keď sa nastavenia svetelných križovatiek zmenia a moja cesta tou istou trasou trvá dvakrát toľko."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zelená vlna v okolí Trnavského a Račianskeho mýta

Daniela zaujímalo, či by nebolo dobré nechať len jedno nastavenie. To z rána, ktoré funguje a je plynulejšie.

Obrátili sme sa na správcu tejto komunikácie, na Magistrát hlavného mesta. "Medzi Trnavským mýtom v smere od Vajnorskej a ľavým odbočením z Krížnej do Karadžičovej a zároveň od Račianskeho mýta po Legionárskej na Karadžičovu sme v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom navrhli koordinované riadenie – zelenú vlnu," vysvetlil vedúci oddelenia dopravného plánovania Vladimír Mikuš.

Táto zelená vlna pokračuje po Karadžičovej ulici až po križovatku s Mlynskými nivami, pričom je navrhnutá aj v opačnom smere od Dostojevského radu až po Trnavské mýto.

Vozidlá na tejto trase prejdú bez zdržania, alebo len s minimálnym zdržaním celým koordinovaným úsekom, pokiaľ vysoké dopravné zaťaženie a nedostatočná priepustnosť niektorých smerov tieto vozidlá nezastaví s následným čakaním na zelenú v ďalšom cykle riadenia.

Premávku riadia z dopravnej centrály

Ako vysvetlil Mikuš, svetelne riadené križovatky v centre mesta sú riadené z dopravnej centrály na Krajskom dopravnom inšpektoráte pomocou zostavy viacerých pevných signálnych plánov.

"Jednotlivé signálne plány na križovatkách sa medzi sebou prepínajú v jednotných časoch, pričom doby prepínania ako aj dĺžky riadiacich cyklov sú prispôsobené dopravnému zaťaženiu komunikácií v jednotlivých obdobiach dňa a týždňa. Behom dňa sú riadiace cykly dlhé 100 sekúnd, v skorých ranných a neskorých večerných hodinách ako aj cez víkend cca 85 sekúnd a nočné sú ešte kratšie," povedal.

Týmto sa podľa Mikuša dosiahla behom dňa maximálna priepustnosť a vo večerných a nočných hodinách minimálne zdržanie všetkých smerov v križovatke.

Prečo je večer problém s plynulosťou

Prečo je teda plynulosť večer menšia? "Keďže koordinácia je optimalizovaná na dlhší cyklus riadenia, je zrejmé, že pri kratších cykloch riadenia je v niektorých medzikrižovatkových úsekoch narušená. Pri zachovaní dlhších riadiacich cyklov riadenia aj v neskorých hodinách by dlhé zelené signály v jednotlivých smeroch križovatky ostali nevyužité, čo by zvádzalo čakajúcich vodičov k jazde na červenú," myslí si Mikuš.

Vzájomnú koordináciu jednotlivých úsekov medzi križovatkami v niektorých prípadoch nie je podľa neho možné navrhnúť tak, aby všetky vozidlá prešli trasou bez zdržania.

Rozdielne dĺžky zelených signálov v koordinovaných smeroch jednotlivých križovatiek, dané vzdialenosti medzi križovatkami a potreba koordinovania oboch hlavných smerov má za následok občasné zastavenie začiatku alebo konca dopravného prúdu vozidiel v koordinovanej trase.

Úseky ciest s koordinovaným riadením križovatiek na území Bratislavy:

  1. od Pražskej – Šancová – Trnavská – Rožňavská – po Vajnorskú
  2. Rázusovo nábrežie – Dostojevského rad – Prievozská – Gagarinova po Ondrejovovu
  3. od Račianskej – Jarošova – Bajkalská po Trenčiansku
  4. Brnianska – Lamačská – po Tesco Lamač
  5. Vajnorská od Bajkalskej po Tomášikovu
  6. Záhradnícka od Karadžičovej po Mraziarenskú
  7. Žitná v Rači od Hečkovej po Detviansku
  8. viacero krátkych úsekov medzi blízkymi križovatkami

Zoznam ukazuje, že viacero svetelne riadených križovatiek vo vybraných úsekoch komunikácií je v Bratislave vzájomne skoordinovaných. "To značnou mierou prispieva nielen k znižovaniu časových strát vozidiel a zvyšovaniu plynulosti a bezpečnosti dopravy, ale aj k znižovaniu emisií a tým aj zhoršovaniu životného prostredia," uzavrel Mikuš.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 18 659
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 744
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 921
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 864
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 244
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 108
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 911
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 760
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 317
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 286

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Buďte skromní! Káže občanom tadžický prezident

Perzské svadby sú výrazom materiálnej podstaty starých tradícií

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.