SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Zelenou vlnou v Bratislave prejdete skôr ráno ako večer

Priepustnosť na cestách závisí aj od intenzity dopravy. Jednotlivé cykly sú nastavené podľa dní v týždni a denných období.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chytiť zelenú vlnu, keď prechádzate cez križovatky plynule, je určite príjemné. Náš čitateľ Daniel má také šťastie ráno v Bratislave, poobede však nie, a preto ho zaujímalo, prečo.

Daniel: "Keď chodievam cez pracovné dni do práce a z práce, tak je väčšia časť semaforov na mojej trase (križovatka Trnavské myto, Krížna/ Karadžičova, Karadžičova /Záhradnícka, Karadžičova /Mlynské nivy,...) nastavená na zelenú vlnu a ja prejdem túto trasu veľmi plynulo. Problém nastáva vo večerných hodinách a cez víkendy, keď sa nastavenia svetelných križovatiek zmenia a moja cesta tou istou trasou trvá dvakrát toľko."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zelená vlna v okolí Trnavského a Račianskeho mýta

Daniela zaujímalo, či by nebolo dobré nechať len jedno nastavenie. To z rána, ktoré funguje a je plynulejšie.

Obrátili sme sa na správcu tejto komunikácie, na Magistrát hlavného mesta. "Medzi Trnavským mýtom v smere od Vajnorskej a ľavým odbočením z Krížnej do Karadžičovej a zároveň od Račianskeho mýta po Legionárskej na Karadžičovu sme v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom navrhli koordinované riadenie – zelenú vlnu," vysvetlil vedúci oddelenia dopravného plánovania Vladimír Mikuš.

Táto zelená vlna pokračuje po Karadžičovej ulici až po križovatku s Mlynskými nivami, pričom je navrhnutá aj v opačnom smere od Dostojevského radu až po Trnavské mýto.

Vozidlá na tejto trase prejdú bez zdržania, alebo len s minimálnym zdržaním celým koordinovaným úsekom, pokiaľ vysoké dopravné zaťaženie a nedostatočná priepustnosť niektorých smerov tieto vozidlá nezastaví s následným čakaním na zelenú v ďalšom cykle riadenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Premávku riadia z dopravnej centrály

Ako vysvetlil Mikuš, svetelne riadené križovatky v centre mesta sú riadené z dopravnej centrály na Krajskom dopravnom inšpektoráte pomocou zostavy viacerých pevných signálnych plánov.

"Jednotlivé signálne plány na križovatkách sa medzi sebou prepínajú v jednotných časoch, pričom doby prepínania ako aj dĺžky riadiacich cyklov sú prispôsobené dopravnému zaťaženiu komunikácií v jednotlivých obdobiach dňa a týždňa. Behom dňa sú riadiace cykly dlhé 100 sekúnd, v skorých ranných a neskorých večerných hodinách ako aj cez víkend cca 85 sekúnd a nočné sú ešte kratšie," povedal.

Týmto sa podľa Mikuša dosiahla behom dňa maximálna priepustnosť a vo večerných a nočných hodinách minimálne zdržanie všetkých smerov v križovatke.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo je večer problém s plynulosťou

Prečo je teda plynulosť večer menšia? "Keďže koordinácia je optimalizovaná na dlhší cyklus riadenia, je zrejmé, že pri kratších cykloch riadenia je v niektorých medzikrižovatkových úsekoch narušená. Pri zachovaní dlhších riadiacich cyklov riadenia aj v neskorých hodinách by dlhé zelené signály v jednotlivých smeroch križovatky ostali nevyužité, čo by zvádzalo čakajúcich vodičov k jazde na červenú," myslí si Mikuš.

Vzájomnú koordináciu jednotlivých úsekov medzi križovatkami v niektorých prípadoch nie je podľa neho možné navrhnúť tak, aby všetky vozidlá prešli trasou bez zdržania.

Rozdielne dĺžky zelených signálov v koordinovaných smeroch jednotlivých križovatiek, dané vzdialenosti medzi križovatkami a potreba koordinovania oboch hlavných smerov má za následok občasné zastavenie začiatku alebo konca dopravného prúdu vozidiel v koordinovanej trase.

Skryť Vypnúť reklamu

Úseky ciest s koordinovaným riadením križovatiek na území Bratislavy:

  1. od Pražskej – Šancová – Trnavská – Rožňavská – po Vajnorskú
  2. Rázusovo nábrežie – Dostojevského rad – Prievozská – Gagarinova po Ondrejovovu
  3. od Račianskej – Jarošova – Bajkalská po Trenčiansku
  4. Brnianska – Lamačská – po Tesco Lamač
  5. Vajnorská od Bajkalskej po Tomášikovu
  6. Záhradnícka od Karadžičovej po Mraziarenskú
  7. Žitná v Rači od Hečkovej po Detviansku
  8. viacero krátkych úsekov medzi blízkymi križovatkami

Zoznam ukazuje, že viacero svetelne riadených križovatiek vo vybraných úsekoch komunikácií je v Bratislave vzájomne skoordinovaných. "To značnou mierou prispieva nielen k znižovaniu časových strát vozidiel a zvyšovaniu plynulosti a bezpečnosti dopravy, ale aj k znižovaniu emisií a tým aj zhoršovaniu životného prostredia," uzavrel Mikuš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 004
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 010
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 876
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 216
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 198
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 630
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 953
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 695
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 647
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

7 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

6 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

11 h