Zelenou vlnou v Bratislave prejdete skôr ráno ako večer

Priepustnosť na cestách závisí aj od intenzity dopravy. Jednotlivé cykly sú nastavené podľa dní v týždni a denných období.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chytiť zelenú vlnu, keď prechádzate cez križovatky plynule, je určite príjemné. Náš čitateľ Daniel má také šťastie ráno v Bratislave, poobede však nie, a preto ho zaujímalo, prečo.

Daniel: "Keď chodievam cez pracovné dni do práce a z práce, tak je väčšia časť semaforov na mojej trase (križovatka Trnavské myto, Krížna/ Karadžičova, Karadžičova /Záhradnícka, Karadžičova /Mlynské nivy,...) nastavená na zelenú vlnu a ja prejdem túto trasu veľmi plynulo. Problém nastáva vo večerných hodinách a cez víkendy, keď sa nastavenia svetelných križovatiek zmenia a moja cesta tou istou trasou trvá dvakrát toľko."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zelená vlna v okolí Trnavského a Račianskeho mýta

Daniela zaujímalo, či by nebolo dobré nechať len jedno nastavenie. To z rána, ktoré funguje a je plynulejšie.

Obrátili sme sa na správcu tejto komunikácie, na Magistrát hlavného mesta. "Medzi Trnavským mýtom v smere od Vajnorskej a ľavým odbočením z Krížnej do Karadžičovej a zároveň od Račianskeho mýta po Legionárskej na Karadžičovu sme v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom navrhli koordinované riadenie – zelenú vlnu," vysvetlil vedúci oddelenia dopravného plánovania Vladimír Mikuš.

Táto zelená vlna pokračuje po Karadžičovej ulici až po križovatku s Mlynskými nivami, pričom je navrhnutá aj v opačnom smere od Dostojevského radu až po Trnavské mýto.

Vozidlá na tejto trase prejdú bez zdržania, alebo len s minimálnym zdržaním celým koordinovaným úsekom, pokiaľ vysoké dopravné zaťaženie a nedostatočná priepustnosť niektorých smerov tieto vozidlá nezastaví s následným čakaním na zelenú v ďalšom cykle riadenia.

Premávku riadia z dopravnej centrály

Ako vysvetlil Mikuš, svetelne riadené križovatky v centre mesta sú riadené z dopravnej centrály na Krajskom dopravnom inšpektoráte pomocou zostavy viacerých pevných signálnych plánov.

"Jednotlivé signálne plány na križovatkách sa medzi sebou prepínajú v jednotných časoch, pričom doby prepínania ako aj dĺžky riadiacich cyklov sú prispôsobené dopravnému zaťaženiu komunikácií v jednotlivých obdobiach dňa a týždňa. Behom dňa sú riadiace cykly dlhé 100 sekúnd, v skorých ranných a neskorých večerných hodinách ako aj cez víkend cca 85 sekúnd a nočné sú ešte kratšie," povedal.

Týmto sa podľa Mikuša dosiahla behom dňa maximálna priepustnosť a vo večerných a nočných hodinách minimálne zdržanie všetkých smerov v križovatke.

Prečo je večer problém s plynulosťou

Prečo je teda plynulosť večer menšia? "Keďže koordinácia je optimalizovaná na dlhší cyklus riadenia, je zrejmé, že pri kratších cykloch riadenia je v niektorých medzikrižovatkových úsekoch narušená. Pri zachovaní dlhších riadiacich cyklov riadenia aj v neskorých hodinách by dlhé zelené signály v jednotlivých smeroch križovatky ostali nevyužité, čo by zvádzalo čakajúcich vodičov k jazde na červenú," myslí si Mikuš.

Vzájomnú koordináciu jednotlivých úsekov medzi križovatkami v niektorých prípadoch nie je podľa neho možné navrhnúť tak, aby všetky vozidlá prešli trasou bez zdržania.

Rozdielne dĺžky zelených signálov v koordinovaných smeroch jednotlivých križovatiek, dané vzdialenosti medzi križovatkami a potreba koordinovania oboch hlavných smerov má za následok občasné zastavenie začiatku alebo konca dopravného prúdu vozidiel v koordinovanej trase.

Úseky ciest s koordinovaným riadením križovatiek na území Bratislavy:

  1. od Pražskej – Šancová – Trnavská – Rožňavská – po Vajnorskú
  2. Rázusovo nábrežie – Dostojevského rad – Prievozská – Gagarinova po Ondrejovovu
  3. od Račianskej – Jarošova – Bajkalská po Trenčiansku
  4. Brnianska – Lamačská – po Tesco Lamač
  5. Vajnorská od Bajkalskej po Tomášikovu
  6. Záhradnícka od Karadžičovej po Mraziarenskú
  7. Žitná v Rači od Hečkovej po Detviansku
  8. viacero krátkych úsekov medzi blízkymi križovatkami

Zoznam ukazuje, že viacero svetelne riadených križovatiek vo vybraných úsekoch komunikácií je v Bratislave vzájomne skoordinovaných. "To značnou mierou prispieva nielen k znižovaniu časových strát vozidiel a zvyšovaniu plynulosti a bezpečnosti dopravy, ale aj k znižovaniu emisií a tým aj zhoršovaniu životného prostredia," uzavrel Mikuš.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 923
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 228
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 706
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 784
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 036
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 127
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 400
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop