SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Zelenou vlnou v Bratislave prejdete skôr ráno ako večer

Priepustnosť na cestách závisí aj od intenzity dopravy. Jednotlivé cykly sú nastavené podľa dní v týždni a denných období.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chytiť zelenú vlnu, keď prechádzate cez križovatky plynule, je určite príjemné. Náš čitateľ Daniel má také šťastie ráno v Bratislave, poobede však nie, a preto ho zaujímalo, prečo.

Daniel: "Keď chodievam cez pracovné dni do práce a z práce, tak je väčšia časť semaforov na mojej trase (križovatka Trnavské myto, Krížna/ Karadžičova, Karadžičova /Záhradnícka, Karadžičova /Mlynské nivy,...) nastavená na zelenú vlnu a ja prejdem túto trasu veľmi plynulo. Problém nastáva vo večerných hodinách a cez víkendy, keď sa nastavenia svetelných križovatiek zmenia a moja cesta tou istou trasou trvá dvakrát toľko."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zelená vlna v okolí Trnavského a Račianskeho mýta

Daniela zaujímalo, či by nebolo dobré nechať len jedno nastavenie. To z rána, ktoré funguje a je plynulejšie.

Obrátili sme sa na správcu tejto komunikácie, na Magistrát hlavného mesta. "Medzi Trnavským mýtom v smere od Vajnorskej a ľavým odbočením z Krížnej do Karadžičovej a zároveň od Račianskeho mýta po Legionárskej na Karadžičovu sme v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom navrhli koordinované riadenie – zelenú vlnu," vysvetlil vedúci oddelenia dopravného plánovania Vladimír Mikuš.

Táto zelená vlna pokračuje po Karadžičovej ulici až po križovatku s Mlynskými nivami, pričom je navrhnutá aj v opačnom smere od Dostojevského radu až po Trnavské mýto.

Vozidlá na tejto trase prejdú bez zdržania, alebo len s minimálnym zdržaním celým koordinovaným úsekom, pokiaľ vysoké dopravné zaťaženie a nedostatočná priepustnosť niektorých smerov tieto vozidlá nezastaví s následným čakaním na zelenú v ďalšom cykle riadenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Premávku riadia z dopravnej centrály

Ako vysvetlil Mikuš, svetelne riadené križovatky v centre mesta sú riadené z dopravnej centrály na Krajskom dopravnom inšpektoráte pomocou zostavy viacerých pevných signálnych plánov.

"Jednotlivé signálne plány na križovatkách sa medzi sebou prepínajú v jednotných časoch, pričom doby prepínania ako aj dĺžky riadiacich cyklov sú prispôsobené dopravnému zaťaženiu komunikácií v jednotlivých obdobiach dňa a týždňa. Behom dňa sú riadiace cykly dlhé 100 sekúnd, v skorých ranných a neskorých večerných hodinách ako aj cez víkend cca 85 sekúnd a nočné sú ešte kratšie," povedal.

Týmto sa podľa Mikuša dosiahla behom dňa maximálna priepustnosť a vo večerných a nočných hodinách minimálne zdržanie všetkých smerov v križovatke.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo je večer problém s plynulosťou

Prečo je teda plynulosť večer menšia? "Keďže koordinácia je optimalizovaná na dlhší cyklus riadenia, je zrejmé, že pri kratších cykloch riadenia je v niektorých medzikrižovatkových úsekoch narušená. Pri zachovaní dlhších riadiacich cyklov riadenia aj v neskorých hodinách by dlhé zelené signály v jednotlivých smeroch križovatky ostali nevyužité, čo by zvádzalo čakajúcich vodičov k jazde na červenú," myslí si Mikuš.

Vzájomnú koordináciu jednotlivých úsekov medzi križovatkami v niektorých prípadoch nie je podľa neho možné navrhnúť tak, aby všetky vozidlá prešli trasou bez zdržania.

Rozdielne dĺžky zelených signálov v koordinovaných smeroch jednotlivých križovatiek, dané vzdialenosti medzi križovatkami a potreba koordinovania oboch hlavných smerov má za následok občasné zastavenie začiatku alebo konca dopravného prúdu vozidiel v koordinovanej trase.

Skryť Vypnúť reklamu

Úseky ciest s koordinovaným riadením križovatiek na území Bratislavy:

  1. od Pražskej – Šancová – Trnavská – Rožňavská – po Vajnorskú
  2. Rázusovo nábrežie – Dostojevského rad – Prievozská – Gagarinova po Ondrejovovu
  3. od Račianskej – Jarošova – Bajkalská po Trenčiansku
  4. Brnianska – Lamačská – po Tesco Lamač
  5. Vajnorská od Bajkalskej po Tomášikovu
  6. Záhradnícka od Karadžičovej po Mraziarenskú
  7. Žitná v Rači od Hečkovej po Detviansku
  8. viacero krátkych úsekov medzi blízkymi križovatkami

Zoznam ukazuje, že viacero svetelne riadených križovatiek vo vybraných úsekoch komunikácií je v Bratislave vzájomne skoordinovaných. "To značnou mierou prispieva nielen k znižovaniu časových strát vozidiel a zvyšovaniu plynulosti a bezpečnosti dopravy, ale aj k znižovaniu emisií a tým aj zhoršovaniu životného prostredia," uzavrel Mikuš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 724
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 704
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 258
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 421
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 109
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 622
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 570
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 482
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 347
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric