Zelenou vlnou v Bratislave prejdete skôr ráno ako večer

Priepustnosť na cestách závisí aj od intenzity dopravy. Jednotlivé cykly sú nastavené podľa dní v týždni a denných období.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chytiť zelenú vlnu, keď prechádzate cez križovatky plynule, je určite príjemné. Náš čitateľ Daniel má také šťastie ráno v Bratislave, poobede však nie, a preto ho zaujímalo, prečo.

Daniel: "Keď chodievam cez pracovné dni do práce a z práce, tak je väčšia časť semaforov na mojej trase (križovatka Trnavské myto, Krížna/ Karadžičova, Karadžičova /Záhradnícka, Karadžičova /Mlynské nivy,...) nastavená na zelenú vlnu a ja prejdem túto trasu veľmi plynulo. Problém nastáva vo večerných hodinách a cez víkendy, keď sa nastavenia svetelných križovatiek zmenia a moja cesta tou istou trasou trvá dvakrát toľko."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zelená vlna v okolí Trnavského a Račianskeho mýta

Daniela zaujímalo, či by nebolo dobré nechať len jedno nastavenie. To z rána, ktoré funguje a je plynulejšie.

Obrátili sme sa na správcu tejto komunikácie, na Magistrát hlavného mesta. "Medzi Trnavským mýtom v smere od Vajnorskej a ľavým odbočením z Krížnej do Karadžičovej a zároveň od Račianskeho mýta po Legionárskej na Karadžičovu sme v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom navrhli koordinované riadenie – zelenú vlnu," vysvetlil vedúci oddelenia dopravného plánovania Vladimír Mikuš.

Táto zelená vlna pokračuje po Karadžičovej ulici až po križovatku s Mlynskými nivami, pričom je navrhnutá aj v opačnom smere od Dostojevského radu až po Trnavské mýto.

Vozidlá na tejto trase prejdú bez zdržania, alebo len s minimálnym zdržaním celým koordinovaným úsekom, pokiaľ vysoké dopravné zaťaženie a nedostatočná priepustnosť niektorých smerov tieto vozidlá nezastaví s následným čakaním na zelenú v ďalšom cykle riadenia.

Premávku riadia z dopravnej centrály

Ako vysvetlil Mikuš, svetelne riadené križovatky v centre mesta sú riadené z dopravnej centrály na Krajskom dopravnom inšpektoráte pomocou zostavy viacerých pevných signálnych plánov.

"Jednotlivé signálne plány na križovatkách sa medzi sebou prepínajú v jednotných časoch, pričom doby prepínania ako aj dĺžky riadiacich cyklov sú prispôsobené dopravnému zaťaženiu komunikácií v jednotlivých obdobiach dňa a týždňa. Behom dňa sú riadiace cykly dlhé 100 sekúnd, v skorých ranných a neskorých večerných hodinách ako aj cez víkend cca 85 sekúnd a nočné sú ešte kratšie," povedal.

Týmto sa podľa Mikuša dosiahla behom dňa maximálna priepustnosť a vo večerných a nočných hodinách minimálne zdržanie všetkých smerov v križovatke.

Prečo je večer problém s plynulosťou

Prečo je teda plynulosť večer menšia? "Keďže koordinácia je optimalizovaná na dlhší cyklus riadenia, je zrejmé, že pri kratších cykloch riadenia je v niektorých medzikrižovatkových úsekoch narušená. Pri zachovaní dlhších riadiacich cyklov riadenia aj v neskorých hodinách by dlhé zelené signály v jednotlivých smeroch križovatky ostali nevyužité, čo by zvádzalo čakajúcich vodičov k jazde na červenú," myslí si Mikuš.

Vzájomnú koordináciu jednotlivých úsekov medzi križovatkami v niektorých prípadoch nie je podľa neho možné navrhnúť tak, aby všetky vozidlá prešli trasou bez zdržania.

Rozdielne dĺžky zelených signálov v koordinovaných smeroch jednotlivých križovatiek, dané vzdialenosti medzi križovatkami a potreba koordinovania oboch hlavných smerov má za následok občasné zastavenie začiatku alebo konca dopravného prúdu vozidiel v koordinovanej trase.

Úseky ciest s koordinovaným riadením križovatiek na území Bratislavy:

  1. od Pražskej – Šancová – Trnavská – Rožňavská – po Vajnorskú
  2. Rázusovo nábrežie – Dostojevského rad – Prievozská – Gagarinova po Ondrejovovu
  3. od Račianskej – Jarošova – Bajkalská po Trenčiansku
  4. Brnianska – Lamačská – po Tesco Lamač
  5. Vajnorská od Bajkalskej po Tomášikovu
  6. Záhradnícka od Karadžičovej po Mraziarenskú
  7. Žitná v Rači od Hečkovej po Detviansku
  8. viacero krátkych úsekov medzi blízkymi križovatkami

Zoznam ukazuje, že viacero svetelne riadených križovatiek vo vybraných úsekoch komunikácií je v Bratislave vzájomne skoordinovaných. "To značnou mierou prispieva nielen k znižovaniu časových strát vozidiel a zvyšovaniu plynulosti a bezpečnosti dopravy, ale aj k znižovaniu emisií a tým aj zhoršovaniu životného prostredia," uzavrel Mikuš.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 717
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 145
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 690
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 120
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 284
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 252
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 039
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 992
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 817
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.